Stort fremmøde til prisoverrækkelse
1. oktober 2010 - kl. 17:51 - af UGj
Skagen Gigt- og Rygcenter modtog fredag dels en “vandrepokal” i form af en lille statuette, kaldet livsglæde, og et maleri i glade farver. Mange var mødt op til prisoverrækkelsen, både nuværende og tidligere træningsgæster, nuværende og tidligere personale, politikere og venner af huset.
Da det tilfældigvis også var Centrets 5 års fødselsdag, var der egentlig tale om en dobbeltfejring, og sygehusdirektør Ingeborg Thusgaard gjorde da også i sin tale opmærksom på, at det normalt tager 5-10 år for en ny institution at markere sig optimalt, men i tilfældet Skagen Gigt- og Rygcenter er man allerede nu oppe på en venteliste på 7-8 måneder. Hun roste både den tidligere leder af centret, Peter Groth, som trods manglende erfaring med “syge mennesker” havde klaret opgaven så godt, at hun ved hans fratræden var bekymret for, om efterfølgeren, Markus Brasholt, kunne løfte opgaven. Men også her blev hun glædeligt overrasket. Alt i alt var sygehusdirektøren utrolig stolt af alle sine medarbejdere i den nordligste del af sit imperium, hvilket ingen var i tvivl om efter talen. Og det var næsten en ekstra fødselsdagsgave, at man efter nytår tager det første spadestik til den længe ventede udvidelse, der bliver på 20% af den nuværende kapacitet.
De øvrige talere var først formanden for Sundhedsbrugerrådet, Henning Olsen, der var den, der uddelte prisen og begrundede valget. Dernæst talte regionrådsformand Ulla Astman. repræsentant for de nuværende træningsgæster Dorte Haugaard, formanden for gigtforeningens Vendsysselkreds, Anne Marie Jensen og endelig den daglige leder af Skagen Gigt- og Rygcenter, Markus Brasholt.
Hele begivenheden blev filmet til Lokalhistorisk Arkiv, hvor den snart vil kunne ses sammen med Kurt Jensens tidligere film fra Det gamle Sygehus. Næste film, Kurt skal i gang med, bliver om Skagen Skipperskole.
Neden for bringer vi nogle af talerne i deres fulde længde, samt en række billeder fra begivenheden. Klik på billederne for større format.
Henning Olsens tale:
Sundhedsbrugerrådet har eksisteret i ca. 3½ år og består af 11 medlemmer udpeget af Regionsrådet efter indstilling fra Danske Handicap, Danske Patienter og Ældrerådene i Region Nordjylland og øvrige patientforeninger.
Rådet er et høringsorgan for sager, der behandles i Regionsrådet og dertil knyttede organer. Således at patientsynspunkter og ønsker kan indgå i de endelige beslutninger.
Rådet kan også tage sager op af egen drift.
Man hører jo mest om Sundhedsvæsenet, når noget går galt eller ikke lever op til de stadigt stigende krav, der stilles. Fejl og misforståelser kan ikke undgås i et så kompliceret system som Sundhedsvæsenet, har udviklet sig til.
Det er jo også på disse områder, der skal skabes forbedringer – hvad der også sker, og det er blandt andet her, Sundhedsbrugerrådet yder en indsats til gavn for patienterne.
Men den meget omtale af de uheldige hændelser efterlader også et negativt indtryk hos mange.
Heldigvis er langt over 90 % af dem, der bliver behandlet i systemet, tilfredse, men det kommer sjældent frem i offentligheden.
Sundhedsbrugerrådet har derfor besluttet – med Regionsrådets godkendelse – at indstifte PATIENTERNES PRIS med det formål at synliggøre den tilfredshed, langt de fleste patienter har med sundhedsvæsenet. Derfor er mottoet for prisen også at “Tilfredsheden skal frem!”.
Men prisen skal også være en påskønnelse for det store, professionelle arbejde, sundhedspersonalet udfører, trods besparelser og effektiviseringer og stressfaktorer.
Vi var meget spændte på reaktionen på prisen og blev meget glade over, at vi har fået 94 velbegrundede indstillinger til trods for, at det kun har været bekendtgjort i ca. 2 måneder.
Der har været indstillet 37 afdelinger, og det er vigtigt at understrege, at de alle er vindere, og de vil modtage en tilkendegivelse herom.
Som modtager af prisen i år faldt valget på Skagen Gigt- og Rygcenter. En del af begrundelserne herfor er nævnt i indbydelsen til overrækkelsen:
– man får en varm og hjertelig modtagelse
– man bliver behandlet som et helt menneske
– et behandlingsteam, som er super professionelle
– der er altid folk til stede, når man har brug for dem
o.s.v.
Eller som èn nok så kategorisk skriver: “Hvis det danske sundhedsvæsen er på linie med Skagen Gigt- og Rygcenter, ville verden se anderledes ud”.
Skal der fremhæves et særligt moment i begrundelserne, er det, at patienterne behandles om hele mennesker. Det er et forhold, som vi lægger afgørende vægt på i Sundhedsbrugerrådet, såvel i vores høringssvar som i vores beslutninger og tilkendegivelser i øvrigt, idet det bør være en afgørende faktor i behandlingen af patienterne set i relation til, at sundhedspersonalet bliver mere og mere specialiseret.
Der er en væsentlig forskel på at behandle en gigt – og så på at behandle et menneske med gigt.
Jeg har – efter at det er kommet frem, at det er Skagen Gigt- og Rygcenter, der skal modtage prisen – fået flere henvendelser om, at det er det helt rigtige valg, og med begrundelser der ligger på linie med de fremsendte indstillinger.
Prisen består af en statuette udført af Louise Kött-Gärtner. Den hedder LIVSGLÆDE, og den skal afleveres til næste års prismodtager, med mindre det bliver jer igen.
Endvidere består prisen af et maleri, som I må beholde. Maleriet er udført af kunstneren Marianne Rix.
Sundhedsbrugerrådet vil ønske Skagen Gigt- og Rygcenter hjertelig til lykke med prisen, som jeg håber, I vil modtage som en stor påskønnelse af det arbejde, I udfører.
Ulla Astmans tale:
For præcis 5 år siden, i oktober måned, åbnede Skagen Gigt- og Rygcenter dørene for det første hold træningsgæster. Så i dag er det på alle måder en ganske særlig dag, for det er faktisk også Centrets 5 års fødselsdag i dag – og en bedre fødselsdagsgave end Patienternes Pris kunne man vel næppe ønske sig.
Så rigtig hjertelig til lykke med Patienternes Pris – og rigtig hjertelig til lykke med jeres 5 års fødselsdag.
Jeg vil gerne takke for invitationen til at komme her i dag og sammen med jer alle fejre, at I har fået Patienternes Pris 2010 – og at Skagen Gigt- og Rygcenter nu kan fejre en velfortjent 5 års fødselsdag.
Det er lang tid siden, at Sundhedsbrugerrådet spurgte mig, om jeg ville holde en tale, når de havde fået læst alle 94 indstillinger grundigt igennem og på den baggrund valg, hvem der skulle have Patienternes Pris i år. Den invitation sagde jeg naturligvis ja til.
Da Sundhedsbrugerrådet så i sidste uge fortalte mig, at nu havde de valgt – og at det var blevet jer – blev jeg særlig glad.
En ting var, at jeg nu skulle en tur til Skagen, og det er jo altid noget, man glæder sig til, men også fordi hele “gigt- og ryg-området” er et område, der ikke altid “trækker de største overskrifter”, og måske blandt andet derfor ikke altid får den opmærksomhed, man kunne ønske sig.
De seneste år har der – som I sikkert alle ved – været særlig fokus på blandt andet kræft- og hjertekarsygdomme, og der har i det hele taget været fokus på vores akutområder. Vi er kommet rigtig langt her i Nordjylland, og det har været nødvendigt, at disse områder fik særlig opmærksomhed. Men det må ikke være på bekostning af steder som for eksempel jeres Gigt- og Rygcenter. Vi ønsker her i Region Nordjylland fokus på gigt- og ryg-området, og særligt ønsker vi, at patienterne får mulighed for en grundig udredning, og at vi i vores region kan tilbyde patienterne et genoptrænings- og rehabiliteringsophold af høj kvalitet og faglighed, og et forløb der kommer rundt om hele mennesket.
At det ikke kun er vores egne, nordjyske patienter, der har gavn og glæde af jer, ses tydeligt i alle de flotte indstillinger. I har fået særdeles rosende omtale af træningsgæster fra både Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Så det, at I er beliggende så nordligt som det er muligt her i Danmark, gør jer på ingen måde usynlige – tværtimod. I er lige dér, hvor I skal være. Der, “hvor de 2 have og alverdens patienter mødes”.
Endnu engang rigtig hjertelig til lykke.
Markus Brasholts tale:
TAK for de flotte ord og den meget flotte gave. Den vil altid minde os om denne dag. Og tak for de mange taler. Nogle var jeg forberedt på, men andre kom som en glædelig overraskelse.
Specielt tak til Henning Olsen og resten af Sundhedsrådet. Rigtig godt initiativ at få fokus på de mange positive oplevelser, vores patienter har med Sundhedsvæsenet i Region Nordjylland.
Egentlig er det påfaldende, at vi kan vinde patienternes pris, når man tænker på, at vi faktisk ikke har patienter, men træningsgæster i vores hus – men det er måske netop en medårsag til, at vi har vundet prisen, der vidner om den fantastiske udvikling, vores center har været igennem de seneste 5 år.
Inden vi overhovedet var åbnet, var både politikere og sygehusledelse fremme med store ambitioner, udtalelser om at Centret skulle blive så velkvalificeret, at vi ikke bare skulle holde regionens patienter i regionen, men at vi også skulle blive så dygtige, at vi kunne tiltrække patienter fra andre regioner.
Den optimisme smittede af på personalet i startfasen, hvor vores store ambition var, at vore indlagte skulle have en helt speciel oplevelse i det danske sundhedsvæsen.
Derfor var det også med en blanding af spænding og forventning, at vi tog imod de første træningsgæster for præcis 5 år siden. Men efter 24 timer var første træningsgæst rejst hjem igen, og inden ugen var forbi, var endnu én rejst hjem. Så det var en hård start, men efterfølgende har konceptet taget form og har vist sig at være meget bæredygtigt.
I dag er næsten 25 procent af vores optag fra andre regioner. Vi har haft næsten 1.500 patientforløb, vores venteliste er næsten for lang, og vi har gjort en betydelig forskel for mange mennesker med længerevarende smerter i bevægeapparatet, hvilket bekræftes af de mange henvendelser, der er kommet de seneste dage fra tidligere træningsgæster, der er glade for at høre, at vi har modtaget prisen.
Det er også et kæmpe skulderklap til personalet og til det koncept, vi efterhånden har fået bygget op. For hvad kan næsten være større end at modtage en udmærkelse fra de patienter, som vi er sat i verden for at hjælpe.
Så selvom det hedder Patienternes Pris, så er det i allerhøjeste grad Personalets Pris. Og jeg synes faktisk, den er yderst velfortjent, hvis man tager jeres engagement i betragtning. I er med til at skabe den særlige positive atmosfære, der kendetegner Skagen Gigt- og Rygcenter. Og vores træningsgæster bliver mødt med smil, varme og omsorg.
Derfor er det også en stor fornøjelse at kunne se frem til en udvidelse næste år og til dermed bedre at kunne imødekomme den store efterspørgsel, der er på et ophold hos os.
Lidt billeder fra nogle af lokalerne på Skagen Gigt- og rygcenter:
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Stort fremmøde til prisoverrækkelse' til en bekendt