Foto: Stationsleder, på redningsstation Skagen, Ole Mose
Skal medarbejderne i Nordjylland være innovative?
23. marts 2011 - kl. 0:17 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Ifølge Farvandsvæsenet skal medarbejderne være innovative, uanset hvor de er. I den forløbne uge har flere af medarbejderne på redningsstationerne og fyrene i nordjylland talt om innovation. Anledningen var, at de fik besøg af direktionen fra Farvandsvæsenet.
”Innovation skal helst være noget vi bare gør uden at tænke over det.” siger stationsleder på redningsstation Skagen Ole Mose, der fortæller, at redningsstationen har fra 800 til 1300 besøgende om året, hvor de fortæller om redning og i den sammenhæng også nytænkning og innovation inden for redningsarbejdet.
Umiddelbart foretrækker de fleste driftssikkerhed frem for innovation, hvis de er faldet i vandet og gerne vil reddes. Men da Ole Mose for nylig deltog i en international messe kunne han med tilfredshed konstatere, at Danmark faktisk har noget at det absolut mest sikre udstyr. Det fik ham til at konkludere, at Farvandsvæsenets medarbejdere allerede er innovative, for ellers ville de stadig komme løbende med en robåd og sydvest. Ole Mose mener, at innovation og udvikling har en betydning i alle jobs.
Et besøg på redningsstation Hirtshals munder ud i snakken om, at innovation også handler om at tilpasse sig de moderne vilkår, og at Farvandsvæsenet derfor er nødt til at nytænke, hvordan de skaffer tilstrækkelig med frivillige redningsmænd til det farefulde og vigtige hverv.
”Frivilligt arbejde med store krav til at stå i beredskab passer ikke på moderne livsførelse. Unge mennesker kræver en langt større livsradius end tidligere, hvor mange hele tiden opholdt sig i nærheden, af havnen så de hurtigt kunne tage af sted, når alarmen lød,” siger stationsleder Allan Jellesen.
Idéerne pibler frem
Ideerne på redningsstationerne er mange. En redningsmand har for eksempel foreslået, at Farvandsvæsenet laver en bøje, der driver på samme måde som en person. På bøjen skal der være en AIS, der er en form for GPS til søs, så man kan følge, hvordan bøjen driver på en skærm. Ved at følge bøjens bevægelsesmønstre, giver det redningsmændene en rigtig god forståelse for strømmen, og hvor de skal lede efter en person, der er faldet i vandet. Inspirationen er hentet fra fiskeriet, hvor bøjen i mange år har været brugt til meget præcist at følge fiskestimernes bevægelsesmønstre.
På redningsstationen i Sæby har medarbejderne ladet sig inspirere af en af deres kollegaer, som for tiden jagter pirater ud for Somalias kyst. Kunne Danmark ved Farvandsvæsenet bistå med opbygning af kystvagt rundt om Afrika?
Innovation kræver noget af medarbejderne
Leder af direktionssekretariatet Lise Keller Madsen er ikke i tvivl om, at der er masser af innovation blandt medarbejderne, men hun synes ikke altid, at Farvandsvæsenet har været gode nok til at gribe de gode idéer og sørge for, at det bliver undersøgt, om de kan holde vand.
”Når jeg er på besøg, oplever jeg altid en stor idérigdom, og medarbejderne har lyst til at prøve nye ting. Men vi vil gerne fokusere på, at innovation også kan være en metode, vi bruger til at løse problemer og strukturere projekter”, siger Lise Keller Madsen, der forklarer, at Farvandsvæsenet indarbejder innovation som en konkret metode i projekterne.
Farvandsvæsenet bliver ikke innovativt af, at direktionen beslutter sig for det. Det kræver, at alle medarbejdere tages med på råd. Stationsleder Allan Jellesen fra Redningsstation Hirtshals har selv været på kursus i innovationsledelse og synes, at det giver noget inspiration og nogle værktøjer i hverdagen.
Tanken med innovationsledelse er, at alle ledere skal være i stand til at skabe plads til innovation i hverdagen og lede meget innovative medarbejdere, selvom det ikke nødvendigvis er deres egen spidskompetence.
Kæmpe udfordringer i Grønland skal løftes af de lokale medarbejdere
Et af de projekter, Farvandsvæsenet kører efter deres innovationsmodel, er et Grønlands-projekt, hvor formålet er at øge sejladssikkerheden i grønlandske farvande. Kun 2-3 % af farvandene ved Grønland er opmålt til søkort, hvilket kan være betænkeligt, da der kommer mere og mere trafik omkring Grønland blandt andet i form af krydstogtskibe. Men selvom det er målt op, er det svært at afmærke, da afmærkningen skal kunne holde til kulden og frosten. Samtidig er området så stort, at det er en stor udfordring at finde ud af, hvordan man skal redde folk, hvis der sker en ulykke. ”På grund af de mange udfordringer vil de fleste medarbejdere i Farvandsvæsenet blive involveret i udfordringerne, da det er dem der har den fornødne faglighed, der skal bruges i projektet,” siger leder af direktionssekretariatet Lise Keller Madsen.
Nyt materiel kræver innovation
Farvandsvæsenet er ved at projektere en ny redningsbåd, der bl.a. skal sejle hurtigere end den eksisterende, og i øvrigt have det moderne udstyr, der skal til for at lave effektive redningsaktioner. Den nye redningsbåd skal som den eksisterende kunne sejle i næsten alt slags vejr og i øvrigt opfylde nogle meget strenge sikkerhedskrav. For at leve op til disse egenskaber kræver det, at alle deltagere i projektet bruger deres erfaringer og evne til innovation.
Direktionen besøgte ved samme lejlighed også fyrtjenesten i Frederikshavn og Skagen fyr.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Skal medarbejderne i Nordjylland være innovative?' til en bekendt