
Nu stiger – ikke kunsten – men bøderne på vejene
26. november 2011 - kl. 0:13 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Der er dårligt nyt til bilister, cyklister og andre trafikanter, der ikke overholder færdselsloven.
Fra 1. januar stiger næsten alle bøder for færdselsforseelser nemlig, og for en lang række forseelser er der tale om en fordoblinger og i nogle tilfælde endda en tredobling i forhold til nuværende niveau, skriver FDM’s blad Motor.
F.eks. fordobles bøden for at køre over for rødt fra 1.000 kr. til 2.000 kr., og bøden for at have glemt selen stiger fra 500 kr. til 1.500 kr. Ligeledes bliver bøden for at benytte håndholdt mobil, mens man sidder bag rattet, sat op fra 500 kr. til 1.500 kr. altså tre gange større end det nuværende.
Det betyder at folk må til at tænker sig om en ekstra gang, og finde ud af at de måske skal have et håndfrit sæt. Med en bøde på 1.500 kroner ved jeg godt, hvad jeg ville vælge, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Sikker Trafik.
Ifølge Jesper Sølund er det på høje tid med de nye, højere bøder. Det er 10 år siden, de sidst er blevet reguleret. Og selvom effekten af bødestigninger ofte aftager, når der er gået lidt tid, har han store forventninger til, at de store stigninger netop vil virke denne gang.
”Vi har en økonomisk krise i øjeblikket, og hele tiden hører vi, hvordan folk passer på pengene. Og nogle af de mest idiotiske penge, man kan give ud, det er da at betale en bøde. Og det er jo nemt at undgå”, siger han.
Også fartbøderne får et ekstra hak opad fra nytår. Fremover koster det for eksempel 2.000 kr., hvis du kører 140 km på en motorvej, hvor du må køre 130 km..
”Der er et speedometer, man kan holde øje med, så hvorfor kører 140, når hastighedsgrænsen er 130 eller placere sig forkert i trafikken eller køre hasarderet? Vi ved, at det alt sammen er en meget afgørende faktor i trafikken”, fortsætter Jesper Sølund.
Cyklister og knallertkørere går heller ikke ram forbi. Her hæves minimumsbøden fra 500 kr. til 700 kr. Og en række “særligt farlige” overtrædelser koster minimum 1.000 kr., skriver Motor.
Nyt er det også, at der indføres en officiel nul-tolerance, når det gælder euforiserende stoffer i blodet, ligesom der ved en alkohol-promile over 1,2 fremover vil ske en ubetinget frakendelse af kørekortet.
Sikker Trafik er på vej med en kampagne om stigningerne, så trafikanter ikke bliver taget på sengen 1. januar.
De højere bøder blev vedtaget tilbage i marts af alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten og Liberal Alliance
10 kommentarer til “Nu stiger – ikke kunsten – men bøderne på vejene” under annoncerne.
jamen så vidt jeg ved er det måske 1 gang om måneden man ser en politibil her oppe og så er der alligevelle kun 1 mand i den. Jamen fair nok med bøderne bliver større osv. Men lige meget hvad de gør ændre de ikke folks kørsel for folk køre som de vil. Synes måske man i stedet skal hæve aldersgrænsen fra at man må tage kørekort som 18 årige til lad os sige 25-30 år og i stedet for folk brokker sig over hvordan ældre beter sig i trafikken stop så op og hjælp dem i stedet.
Hvad skal det koste når man ringer til politiet og de ikke har tid ???
I mange tilfælde kan man ikke holde en tyveknægt så længe tildage indtil politiet kommer uden man kan antastes for vanrøgt ???
anmeldes en spritbilist er han nok ædru inden de kommer ???
med sådan et bødekatalog MÅ DER VÆRE NOGET DER FORPLIGTER
angående cykelister troede det var lov at det er uden lys og overfor rødt cykelister har alle retigheder også % kørsel :-)))
hej poul; du har fulstændig ret, der er også rigtig mange cyklister der har `´ glemt“ at det også koster bøde at cykle og tale i mobiltelf,
vh-ove
Nu er der altså også folk, der krydser vejen uden at se sig for – uden at have propper i ørene. Det er især ældre – gående eller cyklende – der befinder sig ii højre side af vejen, og som skal dreje mod venstre. Uha de drejer direkte ud på vejen uden at se sig hverken til højre eller venstre.
Jeg slipper altid speederen og holder foden hen over bremsen, klar til at hugge i, når jeg ser en ældre cyklist, der sagner farten lige før en vej til venstre.
Og jeg tror i øvrigt sagtens, man kan høre trafikken med almindelig styrke i øretelefonerne. Det kan man da også med almindelig lydstyrke i bilradioen.
De unge, der fræser rundt for fuld lydstyrke på vej mod tinitus er alligevel uden for pædagogisk rækkevidde.
Og så er der lige de mørklagte cyklister. Man får godt nok adrenalinet pumpet godt rundt i systemet, når sådan en dukker op lige foran bilen. At de tør!!!!
Anita har for så vidt ret – jeg bor i Højen og skal med mellemrum ind til Skagen, hvor man undervejs møder døve cykelister og løbere med en prop i øret. De ser sig ikke for når de krydser vejene – de mener at de kan høre trafikken – Det vil være et helvede at påkøre en cykelist eller døv løber, der pludselig krydser foran en. Paul
Nu strammer du den vist efter min mening Anita, jeg har altid musik i øret når jeg cykler, men jeg kan da love dig for, at jeg sagtens kan høre trafikken, og udrykning hvis det er det du hentyder til ? Nu skal der heller ikke overdrives, hvorfor pokker vil du have at man skal have bøder for det ??? Rigtigt Michael ,så skal folk med musik i bilen også have bøder, og dem som piller næse osv osv Overdriv nu ikke, der er sgu forskel på at sidde med en mobil tlf i hånden i en bil, end at høre lidt musik når man cykler…..ak ak Så må der også være bøder til de stakkels mennesker med tinitus…ak ak kunne godt tænke mig at høre, din begrundelse Anita ..
Hej Anita, så skal bilister der spiller højt musik i bilen også have en bøde på de 2000 kr, for de kan heller ikke høre hvad der sker omkring dem
God Weekend
Ja og dem der piller bussemænd, og dem der ikke har lys på deres hunde. Rolig nu moster
Vil du så os have 2000,- i bøde for at høre radio i din bil?
hvad med de cyklister med musik i ørerne ?
2000 kr i bøde ville være på sin plads.
hilsen Anita.