Jagten efter sk√łnheden …..

Journalist/stylist Henriette Bjarne Hansen, som har boet i Skagen, har produceret og iscenesat bogen ‚ÄĚJagten efter sk√łnheden‚ÄĚ, som giver l√¶serne et kig ind i den verden af sk√łnhed som S√łren og Marie Kr√łyer i f√¶llesskab skabte i deres hjem i Skagen.

Jagten efter sk√łnheden …..

17. september 2012 - kl. 8:30 - af

….. Er titlen p√• en helt ny bog om S√łren og Marie Kr√łyer:

– S√łren og Marie Kr√łyer havde et sted i deres √¶gteskab, hvor de kunne finde ud af det, og det var i gl√¶den ved at skabe sk√łnhed omkring sig, fort√¶ller journalist Henriette Bjarne Hansen, som har produceret og iscenesat den nye bog.

Lige i dette √łjeblik, dagen f√łr udstillingen om Marie Kr√łyer som vises p√• Skagens Museum ‚Äď sidder en ung grafiker i K√łbenhavn og arbejder med lynets hast p√• at s√¶tte en helt ny bog op om S√łren og Marie Kr√łyer. Bogen, som udkommer om ca. en m√•ned har f√•et titlen Jagten efter sk√łnheden – et kig ind i den sk√łnhedsverden som S√łren og Marie i f√¶llesskab skabte i deres hjem i Skagen.

Journalist Henriette Bjarne Hansen som har boet i Skagen i tre år er hende som har produceret og iscenesat bogen. Her fortæller hun om den lange proces, der er gået forud for det store projekt, som nu er færdigt og som er lige på trapperne.

– Kort tid efter at jeg var flyttet til Skagen i 2001, fik jeg lyst til at lave en bog om S√łren og Marie Kr√łyer. Det skulle ikke v√¶re om deres √¶gteskab, da der efter min mening er skrevet tilstr√¶kkeligt om det emne, fort√¶ller Henriette til SkagensAvis.

– Nej, det skulle v√¶re om den sk√łnhedsverden, som S√łren og Marie Kr√łyer skabte i deres hjem oppe i plantagen i Skagen. De to kunstnere var nemlig i h√łj grad √¶stetikere, som mig selv, og jeg vidste hvad det ville sige, n√•r jeg l√¶ste om hvor vigtigt det var for dem at leve i smukke omgivelser. Bevares, de kunne da godt leve i beskedne k√•r, men de kunne ikke leve et sted hvor tingene omkring dem, var grimme. Det var jo ogs√• derfor at de altid i deres kufferter havde et par farverige japanske papir lamper, et kostbart stykke stof og en antik vase, for med de ting kunne de i l√łbet at kort tid skabe et grimt hotelv√¶relse om til et smukt lille sted, hvor de kunne holde ud at bo.

Var ved at tude

– F√łr jeg flyttede til Skagen havde jeg l√¶st b√łger om Kr√łyers hjem i Skagen, og der stod, at indretningen i hjemmet var s√• smuk og s√¶rpr√¶get, at det er g√•et over i historien som et kunstv√¶rk. Whauv, t√¶nkte jeg, det var lige godt meget, jeg kunne n√¶sten ikke vente med at se dette us√¶dvanlige kunstnerhjem.

– Jeg var lige ved at tude, da det virkelig gik op for mig, at der ikke er noget tilbage af alt det sp√¶ndende, jeg havde l√¶st om. Hvor var alle tingene henne? Hvorfor havde man ikke bevaret det? Havde man smidt det v√¶k? Eller gemt det v√¶k? Jeg forstod ingenting og den dag i dag synes jeg det er tankev√¶kkende at Drachmanns hjem og Anchers hjem st√•r som da kunstnerne boede der, men det hjem hvor Danmarks mest ber√łmte maler levede sammen med sin hustru, eksisterer ikke l√¶ngere. Skov og Naturstyrelsen Vendsyssel er flyttet ind i Kr√łyers Hus. Det som er bevaret og som er tilbage fra den tid hvor S√łren og Marie Kr√łyer levede i huset, er datteren Vibeke Kr√łyers v√¶relse og et g√¶stev√¶relse oppe p√• loftet.

Maries tremmem√łbler

– Hvorfra havde S√łren og Marie f√•et inspiration til hvordan deres hjem skulle se ud? Jeg fandt frem til magasinet The Studio som Marie abonnerede p√• og hentede inspiration fra. Jeg l√¶ste om den engelske kunstbev√¶gelse Arts and Crafts som fik en afg√łrende betydning for indretningen i Kr√łyers hjem og jeg kiggede p√• alle de tapeter og tekstiler som grundl√¶ggeren af Arts and Crafts, William Morris, havde designet. Det gik op for mig, at de fantastiske m√łnstre, motiver og farver, som Morris anvendte i de tekstiler han fremstillede, havde v√¶ret en meget stor inspirationskilde for Marie.

– Det st√łrste som h√¶ndte mig under mit research-arbejde var den dag hvor jeg fandt frem til at tremme m√łblerne, som Marie designede i 1898 og som fik h√¶derspladsen foran kaminen i dagligstuen i hjemmet i Skagen, de stod opmagasineret p√• Nationalmuseet i K√łbenhavn.

– Jeg fik en klump i halsen, s√• ber√łrt blev jeg, da jeg for f√łrste gang s√• tremmeb√¶nken, som Marie har designet. Jeg kan slet ikke finde ord for hvor smuk og s√¶rpr√¶get den b√¶nk er. Marie fik aldrig sin dr√łm opfyldt om at blive maler, men tremmeb√¶nken fort√¶ller mere end noget andet om hvilken fremragende kunsth√•ndv√¶rker hun var.

Kunstnerisk frihed ‚Äď ligesom Bille August.

– Bille August, som jeg interviewede for mange √•r siden i forbindelse med hans film Pelle Erobreren, bruger altid sin kunstneriske frihed, n√•r han laver film. Det samme har jeg gjort under mit arbejde med bogen:‚ÄĚJagten efter sk√łnheden.‚ÄĚ Til at fort√¶lle om Marie Kr√łyers m√•de at s√¶tte blomster i vand p√•, har jeg brugt vaser fra det forrige √•rhundrede, og til at fort√¶lle om det hvide t√łj som kunstnerne gik i om sommeren, har jeg l√•nt originale dragter fra det forrige √•rhundrede af stylisten som har arbejdet p√• Bille August`s ny film om MarieKr√łyer. Ud fra de fotos jeg har taget som indg√•r i bogens kapitler, ved jeg at l√¶serne kan f√• en fin fornemmelse af det univers af sk√łnhed som S√łren og Marie f√¶rdedes i.

Hjemmet som kunstværk

– S√łren og Marie Kr√łyer kunne ikke finde ud af at leve sammen. Deres √¶gteskab blev ulykkeligt og de m√•tte g√• hver til sit. Ud fra traileren til den nye film om Marie som allerede er lagt ud p√• nettet, bliver der ikke lagt fingre imellem n√•r man viser de s√łrgelige og tragiske omst√¶ndigheder, der gjorde at S√łren og Marie blev skilt. Mange vil m√•ske efter filmen sp√łrge sig selv om der virkelig ikke var et eneste sted i √¶gteskabet, hvor disse to kunstnerne kunne m√łdes og tale samme sprog. Mit svar er jo, der var et sted, og det sted var i gl√¶den ved at skabe sk√łnhed omkring sig. S√łren og Marie havde begge en fabelagtig kreativitet og en sj√¶lden sans for former og farver og hver is√¶r skabte de store og sm√• kunstv√¶rker. Men der var et kunstv√¶rk som de skabte i f√¶llesskab, og det var deres hjem i Skagen. Dette f√¶lles projekt blev skabt ud fra den engelske digter John Keats citat: Beaty is truth. Truth is beauty, that is all ye know on earth and all ye need to know.‚ÄĚ Citatet kunne have st√•et med flammeskrift hen over d√łren ind til Kr√łyers hjem i Skagen.

Se mere her: www.kunstnerhjemiskagen.dk

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Jagten efter sk√łnheden .....' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER