
Journalist/stylist Henriette Bjarne Hansen, som har boet i Skagen, har produceret og iscenesat bogen ”Jagten efter skønheden”, som giver læserne et kig ind i den verden af skønhed som Søren og Marie Krøyer i fællesskab skabte i deres hjem i Skagen.
Jagten efter skønheden …..
17. september 2012 - kl. 8:30 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
….. Er titlen på en helt ny bog om Søren og Marie Krøyer:
– Søren og Marie Krøyer havde et sted i deres ægteskab, hvor de kunne finde ud af det, og det var i glæden ved at skabe skønhed omkring sig, fortæller journalist Henriette Bjarne Hansen, som har produceret og iscenesat den nye bog.
Lige i dette øjeblik, dagen før udstillingen om Marie Krøyer som vises på Skagens Museum – sidder en ung grafiker i København og arbejder med lynets hast på at sætte en helt ny bog op om Søren og Marie Krøyer. Bogen, som udkommer om ca. en måned har fået titlen Jagten efter skønheden – et kig ind i den skønhedsverden som Søren og Marie i fællesskab skabte i deres hjem i Skagen.
Journalist Henriette Bjarne Hansen som har boet i Skagen i tre år er hende som har produceret og iscenesat bogen. Her fortæller hun om den lange proces, der er gået forud for det store projekt, som nu er færdigt og som er lige på trapperne.
– Kort tid efter at jeg var flyttet til Skagen i 2001, fik jeg lyst til at lave en bog om Søren og Marie Krøyer. Det skulle ikke være om deres ægteskab, da der efter min mening er skrevet tilstrækkeligt om det emne, fortæller Henriette til SkagensAvis.
– Nej, det skulle være om den skønhedsverden, som Søren og Marie Krøyer skabte i deres hjem oppe i plantagen i Skagen. De to kunstnere var nemlig i høj grad æstetikere, som mig selv, og jeg vidste hvad det ville sige, når jeg læste om hvor vigtigt det var for dem at leve i smukke omgivelser. Bevares, de kunne da godt leve i beskedne kår, men de kunne ikke leve et sted hvor tingene omkring dem, var grimme. Det var jo også derfor at de altid i deres kufferter havde et par farverige japanske papir lamper, et kostbart stykke stof og en antik vase, for med de ting kunne de i løbet at kort tid skabe et grimt hotelværelse om til et smukt lille sted, hvor de kunne holde ud at bo.
Var ved at tude
– Før jeg flyttede til Skagen havde jeg læst bøger om Krøyers hjem i Skagen, og der stod, at indretningen i hjemmet var så smuk og særpræget, at det er gået over i historien som et kunstværk. Whauv, tænkte jeg, det var lige godt meget, jeg kunne næsten ikke vente med at se dette usædvanlige kunstnerhjem.
– Jeg var lige ved at tude, da det virkelig gik op for mig, at der ikke er noget tilbage af alt det spændende, jeg havde læst om. Hvor var alle tingene henne? Hvorfor havde man ikke bevaret det? Havde man smidt det væk? Eller gemt det væk? Jeg forstod ingenting og den dag i dag synes jeg det er tankevækkende at Drachmanns hjem og Anchers hjem står som da kunstnerne boede der, men det hjem hvor Danmarks mest berømte maler levede sammen med sin hustru, eksisterer ikke længere. Skov og Naturstyrelsen Vendsyssel er flyttet ind i Krøyers Hus. Det som er bevaret og som er tilbage fra den tid hvor Søren og Marie Krøyer levede i huset, er datteren Vibeke Krøyers værelse og et gæsteværelse oppe på loftet.
Maries tremmemøbler
– Hvorfra havde Søren og Marie fået inspiration til hvordan deres hjem skulle se ud? Jeg fandt frem til magasinet The Studio som Marie abonnerede på og hentede inspiration fra. Jeg læste om den engelske kunstbevægelse Arts and Crafts som fik en afgørende betydning for indretningen i Krøyers hjem og jeg kiggede på alle de tapeter og tekstiler som grundlæggeren af Arts and Crafts, William Morris, havde designet. Det gik op for mig, at de fantastiske mønstre, motiver og farver, som Morris anvendte i de tekstiler han fremstillede, havde været en meget stor inspirationskilde for Marie.
– Det største som hændte mig under mit research-arbejde var den dag hvor jeg fandt frem til at tremme møblerne, som Marie designede i 1898 og som fik hæderspladsen foran kaminen i dagligstuen i hjemmet i Skagen, de stod opmagasineret på Nationalmuseet i København.
– Jeg fik en klump i halsen, så berørt blev jeg, da jeg for første gang så tremmebænken, som Marie har designet. Jeg kan slet ikke finde ord for hvor smuk og særpræget den bænk er. Marie fik aldrig sin drøm opfyldt om at blive maler, men tremmebænken fortæller mere end noget andet om hvilken fremragende kunsthåndværker hun var.
Kunstnerisk frihed – ligesom Bille August.
– Bille August, som jeg interviewede for mange år siden i forbindelse med hans film Pelle Erobreren, bruger altid sin kunstneriske frihed, når han laver film. Det samme har jeg gjort under mit arbejde med bogen:”Jagten efter skønheden.” Til at fortælle om Marie Krøyers måde at sætte blomster i vand på, har jeg brugt vaser fra det forrige århundrede, og til at fortælle om det hvide tøj som kunstnerne gik i om sommeren, har jeg lånt originale dragter fra det forrige århundrede af stylisten som har arbejdet på Bille August`s ny film om MarieKrøyer. Ud fra de fotos jeg har taget som indgår i bogens kapitler, ved jeg at læserne kan få en fin fornemmelse af det univers af skønhed som Søren og Marie færdedes i.
Hjemmet som kunstværk
– Søren og Marie Krøyer kunne ikke finde ud af at leve sammen. Deres ægteskab blev ulykkeligt og de måtte gå hver til sit. Ud fra traileren til den nye film om Marie som allerede er lagt ud på nettet, bliver der ikke lagt fingre imellem når man viser de sørgelige og tragiske omstændigheder, der gjorde at Søren og Marie blev skilt. Mange vil måske efter filmen spørge sig selv om der virkelig ikke var et eneste sted i ægteskabet, hvor disse to kunstnerne kunne mødes og tale samme sprog. Mit svar er jo, der var et sted, og det sted var i glæden ved at skabe skønhed omkring sig. Søren og Marie havde begge en fabelagtig kreativitet og en sjælden sans for former og farver og hver især skabte de store og små kunstværker. Men der var et kunstværk som de skabte i fællesskab, og det var deres hjem i Skagen. Dette fælles projekt blev skabt ud fra den engelske digter John Keats citat: Beaty is truth. Truth is beauty, that is all ye know on earth and all ye need to know.” Citatet kunne have stået med flammeskrift hen over døren ind til Krøyers hjem i Skagen.
Se mere her: www.kunstnerhjemiskagen.dk

Tremmebænken, som Marie Krøyer har designet, fortæller mere end noget andet om hvor fremragende en kunsthåndværker Marie var. Bænken er i dag opmagasineret på Nationalmuseet.

Et foto fra den nye bog ”Jagten på skønheden”. Fotoet viser Marie Krøyers smykker, en koralkæde og en smuk broche i Art Nouveau stil. Smykkerne fremhævede Maries smukke ydre og fine personlighed.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Jagten efter skønheden .....' til en bekendt