Ny udstilling på Skagens Museum

Holger Drachmann - Morgenstemning ved Nordstranden. November 1902. Foto: Skagens Museum

Ny udstilling på Skagens Museum

31. januar 2013 - kl. 9:31 - af

STEDSANS – skagensmalernes landskaber. 1. februar – 30. december 2013.

“Vore Forhaabninger om en Række af varme og straalende Dage, stille og lysende Maleraftener, blev desværre til – Vand – ja ikke blot Vand men pibende Storm og brasende Uvejr. Hvad skal man dog gribe og gjøre i, naar man er en stakkels Malerklat, der har en ulykkelig Kjærlighed til stille Sommeraftener?””

P.S. Krøyer til Ida og Sophus Schandorph, Skagen 31. August 1895

Brasende uvejr og stille sommeraftener

Malere som Viggo Johansen, Michael Ancher og P.S. Krøyer er i dag nok bedst kendt for deres indlevende afbildninger af byens nøjsomme beboere, fiskerne og livet i samvær med de andre kunstnere eller kulturpersonligheder i Skagen. Det er ingen hemmelighed, at det ikke alene var udbuddet af interessante, billige modeller, men i høj grad også den smukke lidt fremmedartede natur, der oprindeligt trak kunstnerne til området. Skagensmalernes arbejder i det fri var – som det antydes i brevet fra Krøyer – dog ikke alt sammen idylliserende sommerlandskaber: En maler som Carl Locher boede og arbejdede i blæst og regn eller solskin i lange perioder ligefrem i et telt direkte ved stranden, og landskaber med snestorm eller oprørt hav er der masser af eksempler på i museets samling. Naturligt nok er det alligevel stadig sol og blåt hav, som primært præger skagensmalernes landskabsmaleri, bl.a. fordi de fleste af dem slet ikke opholdt sig i byen om vinteren.

En sans for stedet

I anledning af Skagen bys 600 års købstadsjubilæum ønsker Skagens Museum med udstillingen STEDSANS – skagensmalernes landskaber, at hylde landskabet i Skagen før og nu, samt at sætte fokus på nogle af de mange historier, der knytter sig til området. Alt sammen fortalt med udgangspunkt i de gamle hæderkronede malerier som udstilles sammen med fotografier og historier fra i dag.

STEDSANS handler om fornemmelsen for landskabet og at kunne se motiver, der hvor andre kun ser hede eller strandsand – om at fornemme lyset, der ikke kun bryder skyen og laver spejlinger i vandet, men også leger med hver enkelt strå marehalm i klitten, tidsel på marken eller stammer i byens plantage. Som eksempler på dette har Skagens Museum valgt at fokusere på ni udvalgte steder i og omkring Skagen: Sønderstrand, Fyrbakken, Østerby, Grenen, Gammel Skagen/Højen, Nordstrand, Heden, Vesterby og Plantagen ved Krøyers Hus. Det er steder som alle sammen havde en speciel plads i skagensmalernes billedverden, og museet har derfor ladet fotografen Allan Toft besøge de ni lokationer for at dokumentere, hvordan de ser ud i dag. Fotografier der bliver vist på digitale skærme i sammenhæng med skagensmalernes malerier derfra.

Som et ekstra supplement til den visuelle oplevelse kan man i billetsalget gratis låne en digital guide med lydoptagelser fra de ni steder. Her fortæller tre personer med hver deres lokale vinkel på de specifikke områder. Det er naturvejleder Villy K. Hansen, forfatteren Sten Kaalø og museumsformidler fra Nordjyllands kystmuseum Ane Bjerg Thomsen.

Skagens Museum glæder sig til at give publikum en anderledes oplevelse af Skagen og skagensmalerne. Udstilling kan ses frem til udgangen af 2013.

Fakta:

• De repræsenterede kunstnere på udstillingen er foruden fotograf Allan Toft, malerne Viggo Johansen, P.S. Krøyer, Marianne Stokes, Michael Ancher, Holger Drachmann, Carl Locher, Laurits Tuxen, Wilhelm von Gegerfelt, Einar Hein, Adrian Stokes og Julius Paulsen.

• Villy K. Hansen er til daglig naturvejleder hos Naturstyrelsen Vendsyssel og Ane Bjerg Thomsen museumsformidler på Nordjyllands Kystmuseum. Forfatteren Sten Kaalø har her i januar udgivet digtsamlingen “Skagen Digte” hvori der blandt indgår tekster fra den digitale guide. Digtsamlingen kan købes i museumsbutikken.

• Lydoptagelserne til udstillingen er blevet til i et samarbejde med KulturarvNord og DR journalist Marianne Knudsen.

• I løbet af 1800-tallet blev det at sidde ude og male landskaber en selvstændig kunstnerisk praksis, og i 1870’erne blev de franske impressionister kendt for deres hurtige og spontane skitser efter naturen. Da skagensmalerne begyndte at komme til Skagen i 1870’erne, var det blevet moderne at male sine billeder færdige foran motiverne, også de store lærreder. Det blev betegnet som friluftsmaleri, fordi kunstnerne sad ude i det fri og malede. På den måde blev lyset og farverne nedfældet direkte på lærredet.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Ny udstilling på Skagens Museum' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger