Spar Nord: 65.000 kunder konverteret i weekenden
25. februar 2013 - kl. 8:52 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Måneders forberedelse kulminerede i weekenden med konverteringen af flere end 65.000 forhenværende Sparbank-kunder og flere end 250.000 konti til Spar Nords it-systemer. Konverteringen forløb planmæssigt, og det betyder blandt andet, at de forhenværende Sparbank-kunder nu har fuld adgang til Spar Nords netbank, mobilbank og andre services.
Weekendens it-konvertering af flere end 65.000 forhenværende Sparbank-kunder og flere end 250.000 konti markerer afslutningen på integrationen mellem Spar Nord og Sparbank.
Konverteringen betyder, at alle kundeforhold i den forhenværende Sparbank nu er konverteret til Spar Nords systemer, ligesom it-infrastrukturen og alle fysiske arbejdspladser i de forhenværende Sparbank-filialer også er opgraderet i henhold til Spar Nords standarder. Dermed fremstår Spar Nord nu som én bank, hvor alle bankens næsten 325.000 kunder har adgang til samme netbank og samme services i de lokale Spar Nord-banker.
Tre generalprøver
Konverteringen forløb helt planmæssigt, men holdet bag konverteringen valgte også at gennemføre tre generalprøver, inden det blev alvor i weekenden:
– Alle tre generalprøver forløb efter planen, og derfor havde vi naturligvis en klar forventning om, at det også ville gå glat med den rigtige konvertering, siger bankdirektør i Spar Nord Bent Jensen, der har hovedansvaret for integrationen mellem Spar Nord og Sparbank.
Spar Nord og Sparbank annoncerede første gang fusionsplanen i september 2012. Og allerede dengang lagde begge banker stor vægt på, at fællesskabet omkring Skandinavisk Data Center (SDC) som it-platform ville være befordrende for den praktiske integrationen af de to banker.
– Spar Nord og Sparbank har en lang række fællesstræk, og det gælder også på it-området, hvor de to banker som udgangspunkt har talt samme sprog. Og det letter selvsagt opgaven med at få det hele til at spille sammen, fortsætter Bent Jensen.
Forhøjet beredskab
Selv om konverteringen var vellykket, så forbliver SDC og Spar Nords it-afdeling i forhøjet beredskab frem til slutningen af marts.
– Vi kan ikke udelukke, at konverteringen kommer til at forårsage uregelmæssigheder i vores systemer, og det skal vi naturligvis kunne reagere hurtigt og effektivt på. Derfor er vi fortsat i forhøjet beredskab i den kommende måneds tid, indtil vi har erfaret, at alle systemer kører, som de skal, uddyber Bent Jensen.
Weekendens konvertering er den største af sin slags i SDCs historie, idet Sparbank var den tredjestørste bank på SDC-platformen, mens Spar Nord var, og er, den største.
Efter konverteringen eksisterer samtlige af Spar Nords næsten 325.000 kunder nu i samme system, ligesom samtlige af bankens medarbejdere betjener kunderne med afsæt i samme hardware og software.
Det oplyses for god ordens skyld, at driftsforstyrrelserne hos JN Data lørdag intet har med weekendens konvertering at gøre.
Om Spar Nord
Med næsten 325.000 kunder, cirka 1.600 medarbejdere og 90 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. Banken har gennem finanskrisen hvert år leveret trecifrede millionoverskud og landede i 2012 et overskud før skat på 290 millioner kroner.
Spar Nord ejes af flere end 125.000 aktionærer.
For yderligere information se www.sparnord.dk
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Spar Nord: 65.000 kunder konverteret i weekenden' til en bekendt