Lockout: Hvad mener du ?
2. april 2013 - kl. 9:11 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
I dag er konflikten mellem Lærernes Centralorganisation (LC) og arbejdsgiverne, Kommunernes Landsforening (KL) startet for alvor.
I lang tid har vi set og hørt chefforhandlerne fra de to lejre diskuterer konflikten på TV, i radioen og i/på aviser. Men hvad mener du egentligt om det hele?.
Giv din mening til kende herunder i kommentarerne, så vi kan se hvad de lokale mener om konflikten.
17 kommentarer til “Lockout: Hvad mener du ?” under annoncerne.
Jeg læste dette på Facebook fra en af mine venner, det er nu meget godt
Forestil jer dette:
– Dit barn bliver beskyldt for at lyve, når det hævder at passe sin skole
– Dit barn bliver beskyldt for at overdrive, når det fortæller, hvor meget det har lavet i skolen
– Dit barn bliver mistænkt for ikke at lave lektier, med mindre det sker på skolen
– Dit barn bliver kaldt ”forkælet” og “doven”
– Dit barn bliver jævnligt fortalt, at det ikke er dygtigt nok
– Dit barn bliver jævnligt fortalt, at det klynker, når det siger, at der er noget, det er frustreret over og gerne vi have lavet om
– Dit barn bliver jævnligt fortalt, at det ikke yder nok, men skal yde mere
– Uanset om dit barn er hjemme, ude, på facebook eller ser TV, konfronteres det med folks holdning til, hvordan det passer sin skole
– Dit barn møder jævnligt mennesker, der er uvidende eller har misforstået noget, men alligevel hævder at vide mere om dit barns skole end dit barn gør
– Dit barn bliver aldrig eller kun sjældent anerkendt af lærere og klassekammerater
– Dit barn bliver sat udenfor døren, fordi det har en anden holdning end dem, der bestemmer
Jeg ved ikke, hvad I kalder det – jeg kalder det “mobning”
God Onsdag til alle
med venlig hilsen
Peter Gislund
Arbejdstidsregler er jo ikke regler, der falder ned fra himlen som Dannebro.
De arbejdstidsregler, som lærerne har i dag, er regler som KL og lærerne i fælleskab har forhandlet sig frem til.
Kl har givet noget af sin ledelsesret fra sig f.s.v. anvendelse af den enkelte lærers tid mod, at læreren ikke fik sin fulde lønforhøjelse – overenskomst efter overenskomst.
Men løsningen er som jeg kan se det meget nærliggende.
Frit valg for den enkelte skole
arbejdtidsreglerne er ca 1,5 milliard værd for regeringen der er 60000 lærere eller 2000 til 3000 kr pr mdr set i overenskomstmæssigt forløb
Hvis læreren vil have sine ekstra 2.000 – 3.000 pr mdr. ja så fra siger vedkommende sine arbejdstidsregler, men den der ikke vil må så nøjes med sine almindelige overenskomstmæssige lønstigninger og de er for tiden ikke noget at skrive hjem om.
Det har jo vist sig, at ikke alle arbejdsgivere vil af med arbejdstidsreglerne – så i virkeligheden kunne man løse det på den enkelte skole – skal – skal ikke
Det ville give forskeld på skoler, der have og skoler der ikke havde arbejdstidsregler og lærerne kunne så søge derhen, hvor de fik lige det de ønskede sig og forældrene lige præcis det de ønsker sig – engagerede lærere
Det er selvfølgelig lettere når man er folkepensionist, men alligevel
God kamp
Per Kempff-Nordkap
Kære Jesper du har så evig ret!
Du glemte bare alle de andre goder de har, men det er der ikke plads til at skrive her.
Forsat god weekend
Mvh Søren 😉
til johnn du skal ikke bilde mig ind at en lærer der har 4 hovdefag og .så måske har været lærer i 10 år skal side og froberede sig der hjemme i flerer timer til næste dag vil da mene det burde side på ryggraden så vil jeg mene han skulle ha været noget andet end lærer jeg er selv tømrer og hvis jeg får en opgave jeg skal løse næste dag så skal jeg da ikke side og froberede mig til næste dag for at kunne klarer opgaven vil lige sige jeg mener ikke at lærer skal have 37 timer på skolen men 16 timer er sgu lige i underkanten
En mulighed for at komme dette: “lærerne arbejder aldrig” til livs, er at indføre faste arbejdstider for lærerne, så skal al arbejdstid, inkl. forberedelse mv. lægges på skolen.
skole-hjem samtaler, lejrture mv. kan lægges ind i skemaet så timerne hertil “spares op” i løbet af året.
Det betyder at forældre ikke kan ringe til lærere om aftenen, hvilket egentlig burde være indlysende – hvad har man ellers en kontaktbog til?
lad lærerne få et skrivebord mv. på skolen, så det er muligt at holde fri når man tager hjem! Og vi andre kan slippe for at høre på det evindelige: “lærerne har det for godt…”
kære John du har så evigt ret!
Du glemte bare lige lejr turene og klasse arr. med dem oveni er der vist lagt rigeligt med timer på skolen og udenfor skolen!
Til Søren den: 2 april – 2013 09:57
Kim Hedemark den: 2 april – 2013 11:37 og
jesper den: 4 april – 2013 20:18
Kan se ud fra hvad i skriver at i tror lærere kun arbejder når de underviser, intet kan være mere forkert.
de underviser sikkert 15-20 tim om ugen, men der er forberedelse, retning af skriftlig materiale fra elever, udfyldning af diverse planer for den enkelte elevs indlæring, skole hjem samtaler, opringninger fra forældre om aftenen osv. osv.
Det er jo alt sammen arbejde, og en del endda om aftenen.
Jeg arbejder også 37 tim. om ugen men vil IKKE bytte med lærerne.
Tror at man ville blive forbavset hvis lærere fik stempel ur så man kunne kontrollere hvor meget de egentlig arbejdede.
Så Søren, Kim og Jesper sæt jer ind i tingene før i skriver noget.
Arbejdstidsreglerne ikke er “hellige” , heller ikke for skolelærerne.
– Men jeg synes lidt, at den retorik er kommet tilbage, hvor det gælder om, at lederen skal kunne sidde og drøfte med den enkelte lærer, hvad han skal bruge sin tid til.
Jeg håber dog på en fredelig løsning, hvor lærerne uden konflikt og de hjemsendte børn går med til at sikre flere undervisningstimer – for vi ligger ikke ligefrem øverest når det gælder f.eks. læsning i verden.
Men OK, man behøver vel heller ikke kunne stave for, at spille i Champions League.
God kamp ;D
jeg arbejder 37 timer og får løn for 37 timer i arbejder måske 16 timer og får løn for 37 og jeg er en af dem der er med til at betale de 37 timer kom nu ind i kampen vi skriver år 2013 r
Tak for dit indlæg Jesper. Der er øjensynligt behov for at skære tingene ud i pap, når folk, som ikke har sat sig ind i sagen, vælger at kommentere på lockouten. Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv 🙂
Tror også at forældrene glemmer at lærerne jo ikke selv har bestemt de skal lock outes!(men frustrationer skal jo ud, og lærerene står nærmes, desværret)
De er lige så store “gidsler” som forældre og elever er! Som jeg tidligere har skrevet, ender det jo desværre nok med at der bliver trukket en hat ned over alle, og sådan bliver det løst! Der er kun tabere i det her game! Nå nej kommunerne får vist lidt penge i kassen i sparet lønninger(LOL) Så de vinder lidt, men det skal jo så betales tilbage i form af extra timer, opsamling af elever hvis fagniveau er dalet, div. møder, eksamener, så nej ingen vindere her, kun tabere!
At undervise i 37 timer om ugen er nok lige i overkanten med mindre det indebærer undervisning, forberedelse, rettelse af opgaver mm. i skoleregi. Det vil nok være en stor ændring for de lærere, som ikke har unge i afgangsklasserne eller som ikke bruger forberedelsestiden optimalt.
At vores unge mennesker så skal i heldagsskoler og få undervisning dagen igennem. Det bliver da en udfordring med nogle velsagtens trætte børn vi får hjem, som ikke orker deres fritidsinteresser eller andet og derved bliver skoletrætte, sætter sig foran computeren eller andet og netop ikke får den motivation til at lære noget som er så vigtig især for regeringen. Sikke da noget rod….
Jeg er et glad og positivt menneske som underviser på Skagen skole. Det vil sige, i øjeblikket er jeg lockoutet og det er absolut ikke med min gode vilje. Jeg forstår på enkelte af ovennævnte kommentarer, at “lærerne har taget børnene som gidsler”. Jeg vil gerne understrege, at lærerne er “lockoutet” og din harme overfor lærerne virker derfor ærlig talt malplaceret. Du kunne med god grund “placere aben” på KL´s skuldre. KL har absolut ikke vist nogen form for samarbejdsvilje i forhold til lærerne. Med hensyn til kommentaren: “så hvorfor skal I ha det bedre end os andre”, må jeg blot konstatere, at jeg ikke er i stand til at vurdere hvordan du har det, men trods lockout og andre verbale angreb, vælger jeg at bibeholde mit positive livssyn.
I øvrigt vil jeg nu placere mig foran fjernsynet med Champions League rullende. I aften har jeg tid til at fordybe mig i kampen, jeg skal jo ikke forberede mig til imorgen. 🙂
Synd for børnene. Kl har ret, at det er på tide lærerne begynder at undervise i 37 timer om ugen. At de skal bruge over 50% af tiden til at forbedrede sig i, er ganske uhørt.
Det er mærkeligt at undervisningsministeren ikke er klar over, at hun selv som medlem af regeringen har stemt for at lockoute privatskole lærerne. Ministeren er i konflikt, fordi hun vil i konflikt.
Krifa’s medlemmer er ikke i konflikt og de er ikke lockoutet – hvilke arbejdstidregler arbejder de mon efter – de er tilsyneladende gode nok til den nye skandinaviske skole – måske skulle vi tage dem
Med venlig hilsen og god kamp
Per Kempff-Nordkap
Syntes i skulle skamme jer, i bruger vores børn som gidsler ! Så vi som HAR 37 timer om ugen bliver nød til at ta en fridag for egen lomme !
I skal ikke bilde mig ind at en lære der har undervist i mange år bruger 5 min på forberedelse. Men i kan nok ikke se ud over jeres egen næse.
Så hvorfor skal i ha det bedre end os andre.
Rigtig god dag 😉
Mvh Søren
Det er en ærgelig situation at stå i, det går ud over mange familier. Man kan kun håbe på det er for en kort bemærkning. Er det længervarende er det jo kun børnene og de unge det går ud over, deres uddannelse, sociale samværd mm. Mest synd er det for de unge/børn som ikke er gode til at tackle for store omvæltninger. Børn i special klasser, de har absolut ikke behov for mere modgang i hverdagen, de knokler nok i forvejen. Håber de kommer til enighed eller der er nogen der tager beslutningen for dem! (velvidenende at så trækker de nok nej hatten ned over hovedet på nogle)