P-analyse og P-politik

Arkivfoto.

P-analyse og P-politik

8. november 2014 - kl. 8:10 - af

Teknisk Udvalg skal p√• sit forest√•ende m√łde den 10. november dr√łfte et punkt om parkeringsanalyse og parkeringspolitik i hele Frederikshavn Kommune.

Det sl√•s overordnet fast, at gode parkeringsmuligheder i alle kommunens byer er et vigtigt grundlag for et attraktivt shoppingmilj√ł. Det er ogs√• v√¶sentligt for byernes udvikling, og hvordan man sikre, at de er attraktive om 10-15 √•r.

Bes√łgendes muligheder for nemt og bekvemt at kunne parkere personbiler t√¶t ved butikkerne og livet i midtbyerne st√•r overfor √łnsker om rekreation og oplevelse samt √łnskerne om trygt og sikkert, at kunne f√¶rdes til fods og p√• cykel.

Det har ‚Äď overvejende i Frederikshavn – v√¶ret uklart, om det er byens g√¶ster eller ansatte i midtbyen, der benytter P-anl√¶g i midtbyen. Det har derfor ogs√• v√¶ret uklart, om P-kapaciteten i Frederikshavn er for lille, eller de kapacitetsproblemer, der omtales fra tid til anden, h√¶nger sammen med, at P-pladserne benyttes af andre, end de er tilt√¶nkt.

For at sikre et kvalificeret grundlag for en overordnet diskussion af parkeringssp√łrgsm√•let har firmaet Grontmij i samarbejde med Center for Teknik & Milj√ł gennemf√łrt en analyse af parkeringssituationen i S√¶by, Skagen og Frederikshavn. Analysen er delt i to dele:¬∑P√• 3 ugedage, hvor P-behovet erfaringsm√¶ssigt er st√łrst, er der med 1 times interval talt parkerede biler p√• alle offentligt tilg√¶ngelige P-anl√¶g. Der er talt i tidsrummet kl. 7-19. T√¶llingerne er suppleret med sp√łrgeskemaer, hvor parkeringsvanerne blandt ansatte i butikker og virksomheder i de tre byer er s√łgt afd√¶kket.

Parkeringsanalysens konklusioner er for Frederikshavn, at der er ledig parkeringskapacitet i den talte periode. Der er et stort parkeringsbehov i det mest centrale d√¶kningsomr√•de. P-anl√¶g med beliggenhed ud til st√łrre veje har en h√łj bel√¶gning, hvilket tyder p√•, at der mangler henvisningsskilte til de √łvrige anl√¶g. Der peges p√•, at der mangler ‚ÄĚen r√łd tr√•d‚ÄĚ i restriktionerne p√• P-anl√¶g med restriktioner. Ansatte optager i alt ca. 175 P-b√•se. Det svarer til ca. 11 % af parkeringsudbuddet i Frederikshavn midtby. De ansatte parkerer i gennemsnit 7,8 time pr. dag.

I Skagen er der ledig parkeringskapacitet i den talte periode. Parkeringsanl√¶g uden betalingsparkering har den st√łrste bel√¶gning. Der mangler ‚ÄĚen r√łd tr√•d‚ÄĚ i parkeringsrestriktionerne. Ansatte optager i alt ca. 7 % af parkeringsudbuddet i Skagen midtby. En stor andel af butikkerne har ikke svaret p√• dette sp√łrgsm√•l, hvilket b√•de betyder, at antallet kan v√¶re h√łjere, og at det er usikkert, hvilke anl√¶g de ansatte benytter. Noget tyder dog p√•, at ansatte parkerer p√• de belastede P-anl√¶g og optager P-b√•se uden parkeringsafgift. De ansatte parkerer i gennemsnit 7,4 time pr. dag.

For S√¶by g√¶lder, at der er h√łj bel√¶gning p√• de centralt beliggende parkeringsanl√¶g. P-anl√¶g i de centrale d√¶kningsomr√•der er t√¶t p√• et uacceptabelt serviceniveau, dvs. med en bel√¶gningsprocent over 85. Der er en god ‚ÄĚr√łd tr√•d‚ÄĚ i anl√¶g med restriktioner. De ansatte herfra optager i alt ca. 47 P-b√•se, svarende til ca. 8,5 % af P-udbuddet. En stor andel af butikker og virksomheder har ikke svaret p√• sp√łrgsm√•let om parkeringsvaner. Hvis butikker og virksomheder, der ikke har svaret p√• sp√łrgsm√•let, parkerer i midtbyen, optager ansatte ca. 20 % af P-udbuddet. De ansatte, som har besvaret sp√łrgsm√•let, parkerer p√• parkeringsanl√¶g, der har en belastningsgrad over 85 %. De ansatte parkerer i gennemsnit 7,6 time pr. dag.

P√• baggrund af dialog med handelsstandsforeningerne om parkeringsanalysen iv√¶rks√¶tter Center for Teknik & Milj√ł udarbejdelse af forslag til P-politik. Politikken, der forventes f√¶rdig inden udgangen af 2014, vil indeholde strategi for, hvordan Frederikshavn Kommune bedst servicerer ‚ÄĚparkanterne‚ÄĚ og im√łdekommer de kommende √•rs parkeringsbehov. Parkeringsstrategien konkretiseres efterf√łlgende i Teknisk Udvalg.

√ėnsker man n√¶rmere at studere konditionerne i analysen og P-politikken, kan der l√¶ses meget mere her:

http://frederikshavn.dk/meetings/Teknisk%20Udvalg%20(%C3%85ben)/2014/10-11-2014/Dagsorden%20(%C3%85ben)/TU-10-11-2014%20-%2000%20Dagsorden%20med%20bilag.pdf

 

Tekst af Per Rye

3 kommentarer til “P-analyse og P-politik” under annoncerne.

Kommentarer
Anbefal via e-mail

3 kommentarer til “P-analyse og P-politik”

  • Per Kempff-Nordkap

    I det hele skal vi altid huske på, at et festlokale ikke må værre for småt, men gerne lidt for lille og slet ikke for stort

  • he he Karin du k√łrer jo selv ind derfra

  • En god ide, ville v√¶re, at I ogs√• kikker p√• forholdene omkring den skiltningen der er ved Sct Laurentiivej 70. Al indk√łrsel forbudt! Ved ikke, om jeg synes det er s√¶rligt smart, for der er jo ingen, der overholder det, til stor gene for forretningerne i omr√•det.
    Det samme gælder Havnevej, som skulle være ensrettet!
    Hvis Sct Laurentiivej skal have en bedre trafik, b√łr vejen v√¶re ensrettet, hvor der er g√•gade!

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'P-analyse og P-politik' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER