Skagen rykker i front i ny turisme-analyse

Skagen rykker i front i ny turisme-analyse

27. oktober 2017 - kl. 10:42 - af

Skagen ligger alene i front med topkarakterer i en ny tilfredshedsundersÞgelse, som Epinion har gennemfÞrt for Dansk Kyst og Natur Turisme blandt knap 9.400 danske og udenlandske turister pÄ i alt 40 danske feriesteder i Danmark. Ved den seneste, tilsvarende undersÞgelse i 2015 lÄ Skagen pÄ 2. pladsen.

”Vi er utrolig stolte over, at Skagen i den aktuelle analyse er rykket op pĂ„ fĂžrstepladsen, og nu er det bedst bedĂžmte feriested,” siger RenĂ© Zeeberg, direktĂžr i Toppen af Danmark/Turisthus Nord i Frederikshavn, i en kommentar til analysen.

I analysen opnÄr Skagen som eneste feriested topkarakteren 5,0. Og det sker endda pÄ fire forskellige parametre: tilfredshed med overnatningsstedet, tilfredshed med naturen, tilfredshed med attraktioner og oplevelsestilbud samt tilfredshed med spisestederne. 

99 procent af gĂŠsterne i Skagen vil anbefale destinationen

Samtidig ligger Skagen igen helt alene i toppen, nÄr feriegÊsterne bliver spurgt, om de vil anbefale det konkrete feriested til venner eller kollegaer. Hele 99 procent af feriegÊsterne i Skagen vil nemlig anbefale destinationen til andre. For de Þvrige feriesteder i analysen svinger dette antal mellem 48 og 96 procent.

Ny turismestrategi med fokus pĂ„ ”local-hood”, videndeling og koordinering

”NĂ„r vi rykker fra 2. til 1. pladsen, tager jeg det som udtryk for, at den nye turismestrategi, som Skagens turismeerhverv i fĂŠllesskab lagde i 2016, trĂŠkker i den rigtige retning. Her blev defineret to vigtige fokuspunkter. For det fĂžrste at fokusere pĂ„ ”local-hood”, hvor vi mĂ„lrettet arbejder med at sikre, at feriegĂŠsterne i Skagen skal mĂžde lokalbefolkningen, som jo er en vigtig del af byen, miljĂžet og dermed turistdestinationen Skagen,” fortĂŠller RenĂ© Zeeberg.

”DernĂŠst tog vi konkrete initiativer til at sikre, at der blev skabt maksimal sammenhĂŠng og koordinering mellem den enkelte turismevirksomhed og det samlede turismeerhverv – for pĂ„ den mĂ„de at sikre, at feriegĂŠsterne oplever Skagen som en samlet destination fremfor en rĂŠkke individuelle virksomheder,” konstaterer RenĂ© Zeeberg.

En helstĂžbt feriedestination frem for isolerede turismevirksomheder

Blandt de initiativer, som understÞtter de to strategiske fokuspunkter, nÊvner René Zeeberg en lÞbende videndeling og koordinering mellem byens turismevirksomheder.

”For at give turisten en god oplevelse, er det nĂždvendigt, at alle, der mĂžder turisten, har et godt kendskab til, hvad der sker pĂ„ tvĂŠrs af byen. Derfor mĂždes byens turismevirksomheder fast hver anden mĂ„ned for at evaluere og planlĂŠgge, ligesom der er lĂžbende videndeling mellem alle de involverede virksomheder. Det sikrer den koordinerede indsats, som er altafgĂžrende for, at byen opleves som en helstĂžbt feriedestination i stedet for at fungere som individuelle, isolerede virksomheder.”

Serviceuddannelse klÊder alle turisme-medarbejdere pÄ

Et andet initiativ, der udspringer af den nye turismestrategi, er en nyetableret serviceuddannelse, hvor bÄde ledere, faste medarbejdere og sÊsonansatte klÊdes pÄ med viden omkring Skagen, byens historie og de forskellige turistattraktioner.

”Den unge jurastuderende fra Aarhus, der serverer pĂ„ Ă©n af byens restauranter i sommerferien, skal naturligvis have en vis basisviden om byen, sĂ„ han eller hun ogsĂ„ kan give den informationssĂžgende turist en god service,” konstaterer RenĂ© Zeeberg.  

Resultatet af et godt og effektivt samarbejde mellem Skagens turismevirksomheder

René Zeeberg understreger, at Êren for bÄde den flotte placering og forbedringen fra 2015 til 2017 tilfalder hele turismeerhvervet i Skagen.

”Jeg synes, at tallene dokumenterer, at det er lykkedes for Skagen at skabe et godt og effektivt samarbejde mellem turismeerhvervets mange virksomheder. Der er stor enighed om mĂ„lsĂŠtninger og handlinger, og netop i den enighed ligger efter min mening den stĂžrste del af forklaringen pĂ„ den succes, som turismevirksomhederne i Skagen i fĂŠllesskab skaber,” siger RenĂ© Zeeberg.

Nordjylland scorer generelt hÞjt i analysen. Hirtshals/Tversted og LÞnstrup kommer sÄledes ind pÄ henholdsvis en 3. og 4. plads blandt de omfattede danske feriesteder.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Skagen rykker i front i ny turisme-analyse' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogsÄ tredjeparts statistik-software som anvender cookies, sÄ vi lÞbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at lÊse avisen uden at der lagres cookies pÄ din computer, sÄ ved at fortsÊtte accepterer du automatisk.

ACCEPTER