
Spar Nord Skagen: Svindlerne har inficeret din telefon
11. juli 2019 - kl. 6:58 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
Flere danskere oplever i stigende grad svindel eller forsÞg pÄ samme, nÄr de fÊrdes pÄ internettet, men ogsÄ telefonopkald er blevet en metode til at fÄ udleveret personlige oplysninger, hvorfor Spar Nord Skagen opfordrer danskerne til at vÊre pÄ vagt.
Trods Ăžget opmĂŠrksomhed pĂ„ at forebygge svindel, bliver svindlernes metoder mere og mere komplekse, og flere ender derfor med at falde i fĂŠlden â med store Ăžkonomiske konsekvenser til fĂžlge. Samtidig er der ingen grĂŠnser for svindlernes opfindsomhed, hvor bĂ„de mails, sociale medier, smsâer og telefonopkald bliver brugt til at lokke personlige oplysninger ud af dig. AltsĂ„ optrĂŠder de i mange former, men deler alle samme formĂ„l: At fĂ„ adgang til dine penge.
Selvom de fleste ved, at de ikke skal udlevere deres NemID-nÞglekort til andre eller deres dankortoplysninger, sÄ har svindlerne alligevel held med at fÄ udleveret oplysningerne fra et stigende antal danskere. Eksempelvis ved at udgive sig for at ringe fra banken for at oplyse, at der har vÊret mistÊnkelig adfÊrd pÄ kontoen, fÄr de vedkommende til at udlevere NemID-koder for at lÞse problemet. Problemet er, at det ikke er banken i telefonen, men en svindler.
– Lige nu ser vi et antal stigende sager, hvor kunder er blevet kontaktet af nogen, der udgiver sig for at vĂŠre fra deres banks sikkerhedsafdeling, der efterfĂžlgende har held med at fĂ„ udleveret personlige oplysninger, siger direktĂžr i Spar Nord BankomrĂ„de Nord Morten Kock og fortsĂŠtter:
– Uanset hvem svindleren pĂ„stĂ„r at vĂŠre, mĂ„ du aldrig give dine NemID-koder fra dig. En bankrĂ„dgiver vil pĂ„ intet tidspunkt krĂŠve at fĂ„ udleveret koder. Hvis du alligevel bliver i tvivl om, hvorvidt opkaldet er reelt kan du afslutte samtalen og efterfĂžlgende selv ringe op til dit pengeinstitut. SĂ„ kan du vĂŠre helt sikker pĂ„, at du har talt med den rette.
Det samme problem gĂžr sig gĂŠldende online. I den bedste tro vĂŠlger flere at besvare eller trykke pĂ„ links i indbakken for at blive klogere pĂ„, hvad henvendelsen drejer sig om. Problemet er det samme â det er ikke banken, NETS eller en myndighed, men en svindler, der er pĂ„ spil.
Samtidig er svindlen blevet vÊsentligt mere professionelt i de senere Är, hvilket gÞr det svÊrere at gennemskue. Derfor har Spar Nord udarbejdet en rÊkke rÄd til, hvad du selv kan gÞre for at beskytte dig mod svindel:
- Forhold dig altid kritisk overfor uventede henvendelser og om det giver mening, at du modtager en henvendelse fra personen pÄ det givne tidspunkt.
- Uanset hvem vedkommende pÄstÄr at vÊre, mÄ du aldrig give dine koder fra dig.
- Hvis der indgÄr links i henvendelsen, er det en god idé fÞrst at holde musen over linket for at se, hvor linket i virkeligheden leder hen.
- VÊr sikker pÄ, at vedhÊftede filer i en mail er Êgte, fÞr du klikker pÄ dem.
- Har du fÄet en skriftlig henvendelse fra en autoritet eller en offentlig myndighed som Nets, Microsoft Support eller Skat, som beder dig om at oplyse personlige oplysninger, sÄ ret i stedet henvendelse til autoriteten telefonisk.
- Hvis du fÞler, at henvendelsen er truende, appellerende eller krÊver Þjeblikkelig handling i form af eksempelvis betaling, sÄ forhold dig ekstra kritisk.
IfÞlge Morten Kock er det helt grundlÊggende rÄd altid at undlade at udlevere personlige oplysninger via mail, sms eller telefon. Samtidig opfordrer han til, at man taler med sine nÊrmeste om det, da det kan vÊre med til at sikre, at fÊrre rammes.
– Jeg hĂ„ber, at disse rĂ„d og den sunde fornuft kan vĂŠre med til sikre danskerne mod svindel og dermed vĂŠre medvirkende til at forbygge dette fremadrettet, lyder det afsluttende fra Morten Kock.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Spar Nord Skagen: Svindlerne har inficeret din telefon' til en bekendt