AIDA-krydstogtskib uden passagerer lægger til kaj i Skagen

AIDA-krydstogtskib uden passagerer lægger til kaj i Skagen

4. april 2020 - kl. 17:02 - af

AIDA-krydstogtskib uden passagerer lægger til kaj i Skagen i morgen, søndag den 5. april.

Skibet har været uden gæster i 20 dage ved ankomst, og besætningsmedlemmer har ikke landlov.

Skagen Havn får søndag et AIDA-krydstogtskib til oplægning indtil videre i resten af april måned. Skibet skal ligge ved Krydstogtkajen de næste fire uger. Skibet kommer fra Caribien.

Området ved Krydstogtkajen vil være afspærret for offentligheden og alene personel, der skal levere proviant mv. på kajen, kan få adgang til området. Skibet vil i øvrigt være hegnet ind, og da besætningen kun må være på kajen indenfor det afspærrede område, vil sikkerheden omkring COVID-19 forholdsregler være opfyldte.

“Det er 20 dage siden, der sidst var passagerer ombord, og der er ingen af de 615 besætningsmedlemmer ombord, der udviser smittetegn, hvilket betyder, at det er et smittefrit skib. Det er en aktivitet der ligger indenfor vores normale havneaktiviteter, og besætningen, der ikke har landlov, har i øvrigt ingen interesse i at forlade skibet. Da det er 20 dage siden, at der var passagerer med, så er det et sikkert sted for dem at være på skibet, fortæller administrerende direktør hos Skagen Havn, Willy B. Hansen” og fortsætter:

“Ved at tage skibet til kaj kan havnen modtage alle typer af affald, og skibet kan opretholde en minimumsdrift med færre emissioner. Samtidig kan Skagen Havn være med til at sikre, at opgaven med at tage sig af deres spildevand, spildolie mv. de kommende fire uger løses. Skibet får naturligvis også mulighed for at bestille frisk proviant mv. under oplægningen.”

Krydstogtskibene er normalt koblet op på en satellitforbindelse, men besætningen vil få adgang til det Wi-Fi netværk, der er etableret på krydstogtkajen.

”Vi håber dermed at kunne hjælpe besætningen, så de bedre kan komme i kontakt med deres familier i denne tid, hvor der helt sikkert er et øget behov for kontakt og kommunikation. Vi er meget rolige omkring deres besøg, da alle myndighedsregler er overholdt, og besætningen ikke har landlov, slutter Willy B. Hansen.

20 kommentarer til “AIDA-krydstogtskib uden passagerer lægger til kaj i Skagen” under annoncerne.

Kommentarer
Anbefal via e-mail

20 kommentarer til “AIDA-krydstogtskib uden passagerer lægger til kaj i Skagen”

  • Poul Jakobsen

    Hej Kim

    Stop nu alt det vrøvl. Skibet tilhører verdens største cruise rederi med 101 skibe, som nok har mere forstand på rederidrift end dig.

    Det er imidlertid ikke uden problemer da deres aktier er faldet fra 55 USD til ca. 10 USD på den amerikanske børs.

    Ca. 60 af skibene ligger nu ved kaj til udgangen af april måned

    Jeg overvejer nu at købe nogle billige aktier

    Koncernen ejer i dag følgende rederier:

    – Cunard Line (Queen Mary 2, Queen Victoria, Queen Elizabeth 2)

    – Carnival Cruise Line

    – Holland America Line

    – Princess Cruises

    – Seabourn Cruises

    – Costa Cruises

    – Ocean Village

    – P&O Cruises

    – Aida

    Dermed er Carnival Corp. blevet et af verdens største ’rejse-virksomheder’ og verdens største krydstogt rederi. Hvert rederi har dog bevaret egne marketing-kontorer og selvstændighed, hvilket er årsagen til den store succes.

    MVH

    Poul

  • Jeg har spurgt tidligere, vil havnen ikke svare ??
    Hvilken statslig myndighed har givet Skagen havn tilladelse til at åbne grænsen, alle andre grænser i Danmark er lukkede!
    Hersker der nu totalt anarki på vores havn, eller ligger der rent faktisk en tilladelse ?

  • john nebbelunde

    Hej Joe, gamle søulk,
    Jeg har let til latter, selv i disse af “statsminister Mette Fidus” der opgejler en hel befolkning med Deres evindelige pressemøder og gestikuleren for at underbygge det hun siger og virke som en statsmand/dame iet forfejlet forsøg på at skaffe flere socialdemokrabater…

    Nå nu det var dig Joe,-Hospitalsskib? du ved jo helt som alle vi andre, at havnen ikke er gearet til landstrøm endnu, hvilket ville være nødvendigt, idet skibets egne lysmotorer da skulle fungere som nødgeneratorer, ganske som på et hospital!

    2) – hvor tror du man kunne skaffe personale fra, der er snart ingen tilbage?

    Og så er denne turistkano alt for stor? selv om der ville være mange enkeltstuer, nogle ville rende sig ihjel?

    Men din tanke var da sød og medmenneskelig
    Mvh.
    John Nebbelunde

  • Skawbo in spe

    @Joe Jørgensen. Hvad er det for en trawler der er blevet afvist? Hvis det er Isafold du mener, så er det frivilligt.

  • Per Henrik Rasmussen

    Det var måske en ide at lige kigge forbi og opmuntre (selvf. på behørig afstand) besætningen der altså er underlagt en noget mere belastende karantæne end Danskere der bliver bedt om så vidt muligt at blive hjemme sammen med familien
    Mon ikke de fleste af dem hellere end gerne ville bytte.

  • Skibet blev nægtet havneanløb 05. marts i St. Maarten i Caribien af Prime ministeren på grund af for sen levering af helbredserklæringer, og det der efterfølgende blev leveret var ufuldstændigt. Derefter er passagererne tilsyneladende sat af og skibet sejlet hele vejen til Skagen hvor de er velkommen.

    Link til artikel

    https://www.thedailyherald.sx/islands/cruise-ship-aida-diva-not-allowed-to-berth-in-st-maarten

  • Joe jørgensen

    Kunne krydstogt skibet ikke bruges som hospital skib så gjorde det da noget godt i denne tid som det skal ligge i Skagen havn i øvrigt undre det mig at en trawler med 6-8 mands besætning blev afvist i Hirtshals medens luksus færgen med over 650 mand ombord bliver budt velkommen i Skagen hilsen Joe

  • Kim Løvgreen

    Jeg vil give Jan Christiansen ret, mange sidder og keder sig.

    Til Kim Jensen. Jeg er sikker på at Skagen havn overholder alle myndighedsregler, med hensyn til opholdet, næste gang du tracker så prøv https://www.marinetraffic.com der kan du finde alle oplysninger på AIDADIVA

  • Skagen Havn har set skriften på væggen og er parat til at gøre alt for at tjene lidt penge, da de godt er klar over, at der kommer ikke mange penge i kassen fra krydstogtskibe i år. De skulle bare ikke have lov til det, da de ikke er i stand til at levere landstrøm til skibene. Vi kan kun håbe på vind fra vest, så røgpartiklerne kan blæse ud over havet.
    Jeg tror endda, vi skal være glade, hvis dette skib bliver det eneste. Ingen gider have dem liggende og de kommer formentlig ikke til at sejle med passagerer før til næste år. Ingen med bare en smule omløb i hovedet vil stuves sammen med tusindvis andre på så lidt plads i lang tid fremover.
    Nogle tror at den krise er ovre om en måned eller 2, men jeg er alvorligt bange for, at virkeligheden bliver en anden. Læser man lidt andet en forsiden på Ekstra Bladet, vil man kunne se, at forskerne regner med omkring et års tid før det går den anden vej. Til den tid vil 60 til 70 procent af danskerne have haft sygdommen. Resten kan håbe på en vaccine.
    Nogle skriver endda på Facebook og lignende steder, at folk skal lade være med at benytte deres sommerhuse i påsken. Det er det mest vanvittige jeg har høre endnu. Så længe de opfører sig fornuftigt og følger retningslinjerne, skal de da være velkomne. Skagens butikker har i den grad brug for al den omsætning de kan få. Der er da ingen forskel på nu – og om 2 måneder. Smittefaren vil stadig være lige høj. Det er nok også derfor, at regeringen ikke har forbudt det. Den kommende sæson bliver MEGET hård for mange butikker i en turistby som Skagen.

  • Hvilken statslig myndighed har givet Skagen havn tilladelse til at åbne grænsen, alle andre grænser i Danmark er lukkede!
    Hersker der nu totalt anarki på vores havn, eller ligger der rent faktisk en tilladelse ?
    Hvilken havn kom det skib fra?? tracker man det går sporet kun til den Engelske kanal, jeg tvivler på det har lagt der i tre uger.
    Det påstås skibet er coronafrit, er mandskabet testet siden man så bramfrit påstår det ?
    Var det ikke bedre, at sende besætningen hjem til deres familier og lade skibet ligge for anker i stedet for at bryde de lukkede grænser?
    Det ligner noget af en dumhed, at man fra statens og myndighedernes side beder alle om at blive hjemme, mens nogle få fra Skagen havn mener, at de ved bedre end de statslige myndigheder.

  • Jan Christiansen

    Man fornemmer virkelig at nogen sidder hjemme og keder sig,,, med de opkast

  • Hej Marianne og Agnethe.
    Bare rolig, de primære vinde er vestlige i Skagen..
    Hovedparten af forureningen vil blæse ud over havet,og tak for det, fordi der ligger der op til 50 skibe der udleder ligeså meget.
    Med Hensyn til at dette Skib, sejler på en særlig svovlrig og beskidt Dieselolie kaldet Bunkerolie vil jeg bare sige at det er det Rene Vrøvl.
    Bunkerolie er en massebetegnelse for det brændstof et skib forbruger.. Ordet Bunkers kommer helt fra dengang man brugte kul…
    Dette Skib sejler på en særlig god og svolvlfattig Dieselolie Kaldet Low Sulphur Marinegasolie..
    Jeg er lidt Stolt af at min hjemby kan være en Safe Haven for dette Skib..
    Rederi og Skagen Havn har garanteret for at skibet er smittefrit.

  • Det er ganske mentalt afmattende og trist situation, at disse 615 mennesker er’tilfangetaget’ på AIDA, og at vi skal belemres med koncentreret miljøsvineri i een måned indover vores by.
    En god lokal ven fremsendte en scannet avis artikel igår.
    Fra weekendavisen 3.april.
    ‘Skattesvindler,slaveskib,smittebærer’,af Markus Berntsen.
    Den er lige til at Google.
    Læs den hvis tør.
    God søndag på trods
    Mvh Susen Dennis

  • Godt nok er der ikke passesager ombord, og godt nok kommer besætningen ikke op i byen, og godt nok er skibet coronafrit, men resten af april er det slut med at hænge vasketøj ud, hvis man bor i indre by på grund af de små sorte co2-partikler, skibet sender ud. ØV

  • Marianne Bindslev

    Krydstogtskibenes klima- og miljøaftryk er et kapitel for sig. Hvordan man end vender og drejer det så er fakta, at de bruger en særlig beskidt og svovlrig form for diselolie, kaldet ”bunkerolie”. Et enkelt fartøj udleder ifølge pålidelige beregninger lige så mange giftstoffer som 5000 biler.
    I forhold til coronasmitte er det nok en tanke værd, at da smitten endnu var i sit tidlige stadie, havde Diamond Princess den højeste koncentration af smittede udenfor Kina. Da karantænen blev ophævet var mere end 700 ombord testet positive og seks var døde. Og det var bare et af de flere hundrede krydstogtskibe, der passerer danske havne hvert år.
    Med et passagertal på omkring 3000 og en besætning på ca. 1000 er det en uoverskuelig opgave for danske myndigheder at føre de normale tilsyn med både sundhedsforhold og personalepolitik.
    Vh Marianne Bindslev
    Kilde: Weekendavisen

  • Har læst artiklen og at området vil blive spærret af. Men bliver krydstogtkajen bemandet med vagter 24/7 i forhold til sikkerheden?

  • Lisbeth wuerz

    Vi de ikke gå ned i byen og som de diger må de godt komme ud og få luft men der hvor dan er lukket inde og politi skal nok holde øje med det

  • Skawbo in spe

    @Agnete Ellegaard Christensen. “Money makes the world go ’round”. Skagen Havn er en forretning, kommer det bag på dig? Mig bekendt ligger der også andre skibe i havnen, med en lysmaskine kørende.

  • Selvom det er prisværdigt, at rederiet har besluttet at fortsætte ansættelsen af hele besætningen, er det da lidt betænkeligt, at de skal forblive om bord uden ret til at gå i land.
    Det burde da være tilstrækkeligt at beholde en minimumsdriftsbesætning og sende resten hjem – formentlig også en del billigere for rederiet.
    Og uanset landgangsforbud, så har besætningen jo trods alt lidt kontakt til folk fra land (proviant, lods, myndigheder, service personel m.m.) og en enkelt smittet på et skib, vil meget hurtigt sprede smitten, som vi har set i bl.a. Japan.
    Tvivler på, der kommer gæster på noget krydstogtsskib de næste par måneder eller tre.

  • Agnete Ellegaard Christensen

    Hvem i himlens navn har sagt ja til det?
    Vi er alle spærret inde på grund af Corona og skal nu belemres med dieselforurening nat og dag i en hel måned – for ikke at tale om den evige støj, som disse skibes generator laver. Det eneste lyspunkt man havde i denne tid nemlig at her var mere roligt og renere luft end vanligt er nu ødelagt.
    Det er sandelig godt for vores mulighed for at undgå livsfarlig lungebetændelse oven i en evt. Coronainfektion, at vi får en så koncentreret forurening blæst ud over byen i en måned.
    Tak for det!

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'AIDA-krydstogtskib uden passagerer lægger til kaj i Skagen' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER