Hvem sidder der bag skærmen

Amalie Borup Christensen går i 1.g. på HHX.

Hvem sidder der bag skærmen

8. april 2020 - kl. 8:05 - af

Eleverne på Frederikshavn Handelsskole har nu fået hjemmeundervisning i tre uger. Her fortæller to af eleverne om, hvordan det er gået.

Lige da vi fanger Jakob Junker Jeppesen fra 2.g på HHX Frederikshavn Handelsskole sidder han dog ikke ved computeren. Han er ude at gå tur og optage en film på mobilen som en del af en tyskopgave.

  • Lærerne har været gode til at tænke nyt og være kreative i deres opgaver for også at holde motivationen hos os. Lige nu er jeg fx ude at filme, fordi jeg skal aflevere en film senere i tysk, fortæller han.

De første dage skulle både lærere og elever finde rundt i den nye situation, men de har været gode til at få omstruktureret hverdagen og få undervisningen til at køre.

  • Vi bruger Microsoft Teams og Skype både til at ’møde ind om morgenen’ og til gruppearbejde. Lærerne er gode til at sætte retningslinjer og stille opgaver, så der skal afleveres noget efter hver time. De er gode til at holde kontakt med os og er også tilgængelige for spørgsmål udenfor den normale tider. Vi skal snart til kvalifikation til DM for entreprenørskab med vores gruppe MyEpi, og der skrev jeg lige med min lærer i går aftes 23.30, forklarer Jakob Junker Jeppesen.

Jakob Junker Jeppesen har også fået afviklet sin terminsprøve i virksomhedsøkonomi derhjemme.

Amalie Borup Christensen går i 1.g. på HHX.

  • Det er selvfølgelig specielt ikke at være i skole, men det fungerer rigtig fint. Vi bruger Microsoft Teams, hvor vi kan kontakte vores lærere og have billede på som ved face time. Man føler lidt, at man er i skole. Og vi har også stadig gruppearbejde derinde, så vi har kontakt sammen. Vi kan se hinanden og dele hinandens skærme.  Nogle lærere laver videoer, hvor de forklarer ting, så har de optaget en computerskærm og lagt deres stemme over, forklarer Amalie Borup Christensen.

Også for lærerne blev hverdagen pludselig vendt på hovedet, så de har brugt hinanden til at sparre om det tekniske og undervisningen.

  • Jeg har sparret med en fagkollega om opgaverne til eleverne. Kan vi bruge den undervisning, der var planlagt, eller skal vi omstrukturere? I dansk havde vi fx planlagt et ret tungt litteraturforløb, der krævede en del forklaring, så der kører vi et eventyrforløb i stedet, siger Knud Skaarup, underviser på HHX.

Selvom undervisningen kører, så ser både Jakob og Amalie frem til, at den almindelige hverdag vender tilbage.

  • Undervisningen kører, som hvis vi var i skole, men jeg savner det sociale. Det er lidt kedeligt at sidde herhjemme og ikke se sine venner, så man savner skolen lidt, siger Amalie Borup Christensen.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer
Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Hvem sidder der bag skærmen' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2020 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER