
Læserbrev: Turismens Modus Operandi
26. juni 2020 - kl. 6:26 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Da jeg gennem 2019 advokerede for en ny bæredygtig turismestrategi her i Skagen i stedet for Turisthus Nords håbløse partyturisme kombineret med Rosé løb for berusede turister; troede jeg det ville tage år om at blive gennemført. Hvis overhovedet. Men bingo – det sker allerede fra 2021.
Har man en mening offentlig, får man næsten altid en masse – groft sagt lort hældt i hovedet både af med-borgere, men også visse restauratører holdt sig heller ikke tilbage. Det var ikke sobert. Det var beskyldningerne om at skræmme turister
(nordrmænd & svenskere) heller ikke (sobert altså). Beskyldningerne her havde Turisthuset og kommunen som afsender.
Det aparte i debatten kommer fra de 2 involverede parter – Turisthus Nord og kommunen med det nye Destination Nord.
Min kritik af Turisthuset er, at de står for en tivolisering af Skagen, samt deres værdiløse Megafon kampagne i februar i år, der skulle dokumentere husets formidable arbejde. Turisthus Nord er god i servicering af de turister der kommer til Skagen, men de er sandt for dyden ikke, når det drejer sig om marketing.
Det fik forkvinden for Turisthus Nords bestyrelse til i Nordjyske (18/02/20) at skrive en artikel hvori hun følte sig træt over at jeg tillod mig at kritisere foreningen uden at have den »professionelle viden og indsigt«
som hun mente Turisthuset har. Den viden har de så altså ikke. De er fyret fra udgangen af 2020, men i protest lukkede de kontoret med øjeblikket virkning. Og efterlod alle turister uden den service som Turisthuset stadig har ansvaret for og er betalt for indtil udgangen af 2020 [sic].
Underligt at Borgmesteren, som er i bestyrelsen for Turisthus Nord ikke protesterede mod beslutningen om at lukke omgående, og det er også mærkeligt, at viceborgmesteren derefter fremsætter en skarp kritik af netop den pludselige exit. Taler de 2 ikke sammen, eller taler de forbi hinanden? Nu vil Borgmesteren have et ekstraordinært bestyrelsesmøde om lukningen. Forstå det hvem der kan. Er det ikke at gå over åen for at hente vand?
Den ærede viceborgmester er også noget aparte. I avisen her (15/07/19), i den norske avis Fædrelandsvennen, i tv og radioen kaldte han mig mange ting bla. »en gammel mand« – og at jeg skulle »tage op til Færøerne og bræge med de andre får« Viseborgmesteren var (han er det åbenbart ikke mere) for party turisme, fest og ballade fordi »der skal være plads til alle« – det var der bare ikke – der var ikke plads til de turister Destination Nord fokuserer på. Men som en god socialdemokrat har man jo en mening, til man tager en anden, og det har Viceborgmesteren så nu.
Af Borgmesterens indlæg i denne avis (22/06/20) giver hun eksempler på hvad det nye destinationsselskab står for. Nemlig alt det jeg advokerede for sidste år om en bæredygtig og ansvarsbevidst turisme strategi.
Så fra 2021 har vi en ny og effektiv Destination Nord med den rette måde at operere på.
Mogens Bandholm
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Læserbrev: Turismens Modus Operandi' til en bekendt