Nye retningslinjer og rammer for detailhandelen

Nye retningslinjer og rammer for detailhandelen

3. september 2020 - kl. 11:51 - af

Byrådets visioner for Frederikshavn Kommunes udvikling fortæller, i hvilken retning Byrådet vil udvikle kommunen og de ”overordnede greb”, man i den forbindelse vil gøre brug af. Det gælder f.eks. at udnytte potentialer, skabe partnerskaber samt samarbejde og sikre sammenhæng på tværs. Flere af ”grebene” knytter sig til detailhandel.

Heri fastlægges de overordnede mål for udviklingen indenfor de enkelte sektorer og for hele kommunen. Derfor er det vigtigt, at Kommuneplanens retningslinjer for detailhandel formuleres i samarbejde med branchen og er medvirkende til at udnytte potentialer.

Der peges i de nye retningslinjer på, at detailhandel er et vigtigt erhverv i kommunen. Dels beskæftiger detailhandlen mange af kommunens borgere, og dels udgør butikkerne i samspil med øvrige byfunktioner fundamentet for byliv og oplevelser. For nogle borgere og turister er mulighederne for indkøb, og dermed butikkerne, den primære årsag til at bruge byen. Butikker er dermed et grundlæggende element i udvikling af bymiljøet.

I 2017 vedtog Folketinget en modernisering af planloven, herunder bl.a. af bestemmelserne for kommunernes detailhandelsplanlægning.

Hvad skal planforslaget medvirke til?

Planforslaget skal således bl.a. medvirke til at skabe optimale rammer for en attraktiv detailhandel, så levende bymidter fremmes til gavn for bosætning, erhverv og turisme samt fremme et varieret butiksudbud i Frederikshavn, Skagen og Sæby.

I de mindre byer skal forslaget sikre, at små og mellemstore butikker som hovedregel etableres i bymidter og bydelscentre eller lokalcentre i de byer, hvor der ikke er udlagt en bymidte.

Der skal bl.a. sikres en klar rollefordeling mellem Frederikshavn bymidte og aflastningsområdet ved Hjørringvej.

Der ønskes skabt gode rammer for velfungerende markeder med en effektiv butiksstruktur, og der ønskes en styrkelse af Frederikshavn i konkurrencen med regionens øvrige større handelsbyer, og arealer til butiksformål udlægges, hvor der er gode parkeringsforhold og tilgængelighed for alle trafikarter.

Det skal sikres, at der udlægges arealer til dagligvarebutikker i områder, som er underforsynede med dagligvarer, så transportafstandene i forbindelse med indkøb af dagligvarer begrænses.

Tillægget til planforslaget udlægger ikke nye detailhandelsområder, men indeholder ændringer vedr. de detailhandelsområder, der allerede er udlagt i den gældende kommuneplan. 

Nogle af ændringerne

Afgrænsningen af aflastningsområdet på Hjørringvej Vest i Frederikshavn udvides i mindre omfang. Der gives en ramme for nye dagligvarebutikker på 1.700 m2 og for nye udvalgsvarebutikker på 15.000 m2.

Dagligvarebutikker i aflastningsområdet på Hjørringvej Vest i Frederikshavn må max. være 3.500 m2, mens udvalgsvarebutikker max. må være 7.000 m2. Der fastlægges en minimumsstørrelse for dagligvare- og udvalgsvarebutikker på 750 m2.

Det udlagte lokalcenter på Saltebakken i Frederikshavn ændres til et bydelscenter. Den geografiske afgrænsning af centret fastholdes, men der gives mulighed for én dagligvarebutik på max 3.000 m2 og én udvalgsvarebutik på min. 1500 m2 og max. 2000 m2.

Afgrænsningen af bymidten i Frederikshavn ændres i mindre omfang. Bymidten reduceres, så ”Værkergrunden” vest for Rådhus Allé ikke længere er en del af bymidten.

Den maksimale størrelse for dagligvarebutikker i bymidten i Frederikshavn og Sæby (incl. City Vest) øges fra 3.500 m2 til 5.000 m2. Der fastlægges en minimumsstørrelse for dagligvare- og udvalgsvarebutikker i City Vest i Sæby på 750 m2.

Den maksimale størrelse for dagligvarebutikker i lokalcentre og i områder til enkeltstående butikker øges fra 1.000 m2 til 1.200 m2.

Der skabes mulighed for udvidelse af en dagligvarebutik i Strandby ved at foretage en mindre udvidelse af lokalcenter Strandby.

I områder til særligt pladskrævende varegrupper fastlægges en minimumsbutiksstørrelse på 750 m2.

Bymidte Frederikshavn står noteret til nu 32.721 m2 butiksareal. Det kan ændres til maximalt 80.000 m2. Aflastningscenter Hjørringvej vest står anført med nu 30.750 m2 og kan øges til 54.950 m2.

Bymidte Skagen står nu opført med 17.815 m2 og kan øges til 43.000 m2. Et område til særlig pladskrævende varegrupper på Kattegatvej kan ændres fra 6.250 m2 til 16.000 m2.

Sæby bymidte er nu 16.890 m2 og kan ændres til 35.000 m2. Lokalcenter Sæby Havn kan gå fra 820 m2 til 1.500 m2.

Fald i butiksarealet

Det samlede butiksareal i Frederikshavn Kommune er faldet med ca. 10 % fra ca. 203.000 m2 til ca. 181.000 m2 i perioden 1999- 2018. Der er sket et fald i butiksarealet i både oplandet til Frederikshavn, Skagen og Sæby. Det største fald er sket i oplandet til Sæby, hvor butiksarealet er reduceret med ca. en fjerdedel.

Butikkerne i oplandet til Frederikshavn har et samlet bruttoetageareal på ca. 106.000 m2. Dermed udgør arealet af butikkerne i oplandet til Frederikshavn ca. 58 % af det samlede areal i Frederikshavn Kommune. Arealet i oplandet til Frederikshavn er reduceret med ca. 5.600 kvm eller ca. 5 % i perioden 1999-2018.

Butikkerne i oplandet til Skagen har et samlet bruttoetageareal på ca. 38.250 m2. Dermed udgør arealet af butikkerne i oplandet til Skagen ca. 21 % af det samlede areal i Frederikshavn Kommune. Arealet i oplandet til Skagen er reduceret med ca. 3.600 kvm eller ca. 9 % i perioden 1999-2018. I 2004 var arealet i Skagen ca. 31.900 kvm. Heraf udgjorde dagligvarebutikkerne ca. 10.000 kvm eller ca. 31 % og udvalgsvarebutikkerne ca. 21.900 m2 eller ca. 69 %. I perioden 2004-2014 steg arealet i Skagen med ca. 14 %. I 2014 var arealet ca. 36.200 m2. Heraf udgjorde dagligvarebutikkerne ca. 13.900 m2 eller ca. 38 % og udvalgsvarebutikkerne ca. 22.300 m2 eller ca. 62 %.

Butikkerne i oplandet til Sæby har et samlet bruttoetageareal på ca. 37.150 m2. Dermed udgør arealet af butikkerne i oplandet til Sæby ca. 21 % af det samlede areal i Frederikshavn Kommune. Arealet i oplandet til Sæby er reduceret med ca. 12.700 m2 eller ca. 25 % i perioden 1999-2018.

Høringsperioden gælder frem til den 28. oktober.

Link til den omfattende COWI-rapport med alle tal oplistet for byområder og mindre bysamfund og landdistrikter og til høringen:

https://dokument.plandata.dk/12_9717345_1598877569065.pdf

https://frederikshavn.dk/politik/hoeringer-og-afgoerelser/aktuelle-hoeringer-og-afgoerelser/aktuelle-hoeringer-og-afgoerelser/nye-retningslinjer-og-rammer-for-detailhandel/

Tekst: Per Rye

En kommentar til “Nye retningslinjer og rammer for detailhandelen” under annoncerne.

Kommentarer
Anbefal via e-mail

En kommentar til “Nye retningslinjer og rammer for detailhandelen”

  • Super. På den måde med systemtænkning kommer snart alle byer til at ligne hinanden, mere end de gør i forvejen. Tænk bare på Hjørring og Frederikshavn og se for dig kædenavne som Jem&Fix, Bauhaus, Burger King, Mc Donalds, SunSet, Silvan, Biltema, BILKA, Brugsen – forsæt selv listen. I Hjørring gik næsten alle små butikker ned, da det store indkøbscenter Metropol åbnede. Væk med hyggen og det pulserende liv i den gamle del af byen. Nu kan man købe ind i – ja kædebutikker – som også befolker centeret. På den måde udvisker man en bys særkender, alt bliver det samme, som i enhver anden by. Så når hele systemtænkningen er kørt ud, så kan vi jo bare kalde alle byer for BYEN, der er jo sådan set ikke nogen forskel i det store hele. Der var engang hvor en gut, som fik en idé, startede EN butik og levede af den. Nu om dage er det sådan, at man laver et koncept og så siger geniet til den altid tilstedeværende lokalavis, at “…nu skal konceptet rulles ud over hele Danmark, vi sigter efter 100 butikker indenfor 5 år”. Flot for ham, men skidt for landet.

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Nye retningslinjer og rammer for detailhandelen' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger