
12% i Gl. Skagen er enten delvist- eller meget utilfredse med deres oplevelse af sommerperioden.
Evaluering af handleplan for sommeren 2022 i Skagen
3. december 2022 - kl. 7:36 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Plan- og Miljøudvalget besluttede i begyndelsen af 2. maj, at ”Handleplan for Skagen for sommeren 2022” skulle evalueres.
I starten af august blev det så besluttet at lade et eksternt firma gennemføre en spørgeskemaundersøgelse i Skagen for at evaluere handleplanens tiltag og de udendørs musikarrangementer.
Resultaterne fra de indkomne svar og kommentarer er nu sat til debat på næste møde i Plan- og Miljøudvalget den 5. december.
I rapporten bliver hovedresultaterne fra borgerundersøgelsen af gener i Skagen i sommeren 2022 præsenteret. Rapporten bygger på data fra 3305 beboere og ejere, ejere med hjemadresse uden for byen samt virksomheder i Skagen.
Overordnet set vurderes det, at det er en mindre del af beboere og virksomheder i Skagen, der har oplevet gener i sommerperioden 2022.
3 ud af 4 oplevede slet ikke eller i mindre grad gener, mens kun hver 10. i høj grad eller i meget høj grad har oplevet gener i sommerperioden 2022. Alt i alt er det 87%, som har haft en meget- eller delvis tilfreds oplevelse af sommerperioden i Skagen, mens kun 9% har haft en meget- eller delvis utilfreds oplevelse.
Musik og anden gene fra private fester er den gene, flest angiver at have oplevet med 49%, hvoraf denne oftest var oplevet 6-10 gange af dem, der har angivet denne gene.
Med 32% er levende musik det, som næstflest angiver at have oplevet som gene i sommerperioden. Heraf angiver flest, at de har oplevet denne gene 6-10 gange, mens hver femte af dem, som har angivet det som en gene, har oplevet det 21 eller flere gange.
Af de mest betydningsfulde gener, angiver 43%, at det er andre former for gener, som har påvirket dem mest. Samtidigt er det mere end hver fjerde blandt beboere og virksomheder, der oplevede musik / anden gene fra private fester, som den gene, der har påvirket dem mest.
Størst gene i midtby og Gl. Skagen
Den største utilfredshed forekommer i Skagen midtby og Gl. Skagen, hvoraf 12% i Gl. Skagen er enten delvist- eller meget utilfredse med deres oplevelse af sommerperioden. Heraf svarer dog 65% også, at de er meget tilfredse med deres oplevelse. Skagen midtby har næsten den samme procentfordeling og varierer kun med 2% fra Gl. Skagen.
35% af respondenterne fra Gl. Skagen oplevede gener i nogen grad, i høj grad eller i meget høj grad, mens dette gælder for 30% af respondenterne fra Skagen midtby og 23% af respondenterne fra den resterende del af området.
Dermed er det mellem 65% og 77% af respondenterne fra disse områder, der slet ikke eller i lav grad oplevede gener. Af procenterne ses det også, at Skagen midtby oplevede flest gener i meget høj grad, mens dette kun gjorde sig gældende for halvt så mange (4%) i den resterende del af området.
Af de 40% i Skagen midtby, som har oplevet gener relateret til ”Andet”, er den mest oplevede gene relateret til andre end nævnte, 5% er relateret til affald, hver tredje oplevede gener relateret til trafik og hver fjerde oplevede gener relateret til lugt.
Af de 50% i Gl. Skagen, som har oplevet gener relateret til ”Andet”, har 61% oplevet andre gener end nævnte. Endvidere har 9% oplevet gener relateret til affald, 30% relateret til trafik og ingen har oplevet gener relateret til lugt.
I alt blev 11.772 inviteret til at deltage i spørgeskemaet, hvoraf 28,1% har gennemført, svarende til 3.305 personer.
Via dette link er det muligt fra side 28 og frem at se de indkomne svar og kommentarer:
Resultatet af spørgeskemaundersøgelsen offentliggøres på kommunens hjemmeside dagen efter udvalgsmødet.
Tekst: Per Rye
8 kommentarer til “Evaluering af handleplan for sommeren 2022 i Skagen” under annoncerne.
Plan- og Miljøudvalget har efter at have haft punktet på dagsordenen besluttet at tage rapporten til efterretning, og udvalget vil i samarbejde med den kommunale administration arbejde videre med de problemstillinger, som hører under Plan- og Miljøudvalgets område. Rapporten oversendes i øvrigt til Teknisk Udvalg.
Kære Henrik Andersen – uden kendskab til din baggrund vil jeg blot bemærke at:
Beboerforeningen ikke er et synonym – det er en forening. Der er ikke tale om “at dække sig ind” – alle i foreningen har frihed til at deltage i debatten, men pga. GDPR loven, må vi ikke oplyse navne mv.
Din mening af og forståelse for retsstaten og vores demokrati, vil jeg undlade at komentere.
Venlig hilsen
Mogens Bandholm
f/BSC (som er et synonym)
Frank J Olsen
Destination Nord
får hvert år 5,5 million af Frederikshavn kommune
som er mig oplyst
hvad de får yderlig af fonde
har jeg ikke fået oplyst
i sparetider kunne de penge være brugt anderledes
sådan er det desværre når 1 parti (Socialdemokratiet) har magten,bare se hvad der er foregået i regeringen med et 1 parti regering de sidste 3 et halvt år.
nu er kassen total tom
og nu søger en flertalsregering så landet kan blive rettet op
inden det er for sent🇩🇰🇩🇰🇩🇰
Hej Erik,
Mere kan tilføjes.
– Borgmesteren er med i bestyrelsen i Destination Nord, hvad mon hun får dette?
– Og nu inden alt for mange skriver, at det var lovbestemt, at man skulle have de selskaber – herunder Destination Nord, så er det faktuelt forkert – der er bla. flere nordjyske kommuner der har fravalgt dette.
– Videre er det ganske sjovt at følge med i pressen, at HVER gang Turisthus Nord kommer med meddelser i pressen om tiltag, forløb eller andet nyt for kommunen – Ja, så kommer Destination Nord lige i samme åndedrag/ eller kort derefter med en artikel om ny undersøgelse af turisterhvervet, gerne med en eller anden “spændende” statistik undersøgelse.
Så ja, det er en skandale, at komnunen ikke anvender sine midler bedre, end at sende dem til Aalborg og anvender dem delvist til betaling af dyr tom husleje, på måske kommunes dyreste beliggenhed…
Frank
Royal Run var en skandale
Er dette en skandale
I forbindelse med at der blev indgået en aftale med VisitDenmark om at skabe en regional turistorganisation i Nordjylland besluttede Turistforeningen i Skagen at flytte til mere ydmyge lokaler i Skagen
det kostede rigtig mange penge dels at flytte fra de dyre kontorer i Havnemesterboligen og dels at flytte og indrette de nye kontorer
senere blev den nye regionale turistorganisation Destination nord etableret og flyttede ind i eksisterende kontor i Ålborg
endnu senere finder man ud af at det ville være på sin plads med et kontor også i Skagen ikke sammen med Turistforeningen (toppen af Danmark) Wupti flytter man ind i det gamle kontor i Havnemesterboligen hvor Turisforeningen lige var flyttet ud af og betalt mange penge for at komme ud af
ingen almindelige borgere kunne forstå/kan forstå dette og det har da også udviklet sig ganske grotesk
kontorerne i Havnemesterboligen står gabene tomme det meste af tiden og et samarbejde mellem de 2 organisationer er slet ikke eksisterende der er krig i mellem de 2 organisationer (læs personer)
konkurrence er altid godtmen når det foregår med borgernes penge og præmisser er det en anden sag
hver især har man udviklet digitale platforme,brochurer, kort og for ikke at stoppe der holder begge åbnet for turister hver sit sted og laver de samme tiltag
nu er der 2 forskellige brochurer og 2 private brochurer som i alt 4 forskellige
der er kold luft mellem de 2 organisationer hvor turistforeningens direktør føler sig forbigået og den anden organisation (destination nord) lever godt af kommunale tilskud og fonde
en måbende vælgerskare hvordan deres penge bruges
hvad sker der
er der ikke nogen der kan tage initativer til samarbejde
det er de samme turister som kommer
god jul🎄🎄
Henrik Andersen.
Du taler som den blinde om farverne.
Mange er ikke blevet spurgt. Bla min mand.
Det er manipulation.
Vores politikere forsøger at få medhold i deres misgerninger ved at fravælge bestemte borgere. Og så spørge mindreårige om deres holdning.
Der er ikke demokrati i Frederikshavn Kommune.
Men du bor vel i Aalbæk, hvor de ikke kender til de problemer, som findes i Skagen.
Den her undersøgelse har kostet mange penge. Det i en tid, hvor der skal spares!
Ryst du bare videre på hovedet!
Mogens Bandholm ønsker nu at dække sig under synonymet “Beboerforeningen…”.
Ændrer ikke ved hans utroværdighed. Denne ene sætning fra hans kommentar viser hvilket niveau han argumenterer på:
“Med andre ord, kommunen rådfører sig med umyndige unge mennesker, men svigter de af os, der ikke
er med i den digitale verden – vi fik ikke spørgeskemaet.”
Man kan ikke andet end ryste på hovedet af så enfoldig kommentar…
Winston Churchill udtrykte engang at ”statistikker er gode – især dem man selv laver”
– Og det er jo hvad kommunen har gjort (eller fået Rambøll til at gøre) – udarbejde en undersøgelse,
for at bevise, at den turisme politik som kommunen (læs Birgit S. Hansen) fører, i det store hele er accepteret
af nogle beboerne i Skagen – fra de yderste banker til Skagen midtby. Alle fra 15 år og opefter – lige undtaget de borgere
der ikke har e-boks. Med andre ord, kommunen rådfører sig med umyndige unge mennesker, men svigter de af os, der ikke
er med i den digitale verden – vi fik ikke spørgeskemaet.
– Er den undersøgelse overhovedet valid, når der på samme tid verserer 2 klager mod kommunen. En klage hos Miljø- og ankestyrelsen over
Kommunens tilsidesættelser af både EU og vores egne love i forbindelse med miljøhensyn og den støjforurening, der vitterlig er i ”minefeltet”.
Over 800 timers musik med et lydniveau på omkring dB 120 i 2021. Dertil en klage os Planklagenævnet over den gældende restuarationsforskrift af juni 2010,
Den blev vedtaget ud Miljø screening (VVM) og en beboerhøring.
Rapporten – et digert værk på 152 sider hvor 11.772 blev inviteret til at deltage, hvoraf kun 28.1% har svaret -3.308 personer – både herboende og andre.
Til gengæld har de 3.308 personer ivrigt kommenteret spørgeskemaet – 113 sider med omkring 4000 kommentarer, der alle er private synspunkter, og meninger.
Rapporten omfatter nemlig ikke det vigtigste, Skagens renommé og generelle omdømme. Musikstøjen og masseturismen er kommunens politik, som kun praktiseres i Skagen.
Det strider mod al sund fornuft, mod det Skagen har stået for- og burde stå for. Skagen er havet og fiskerne, det er lyset og kunstnerne, det er naturen omkring os. Det er ikke partyturisme
og restauratørernes motto ”den der spiller højst, sælger flest bajere” – det motto var faktisk én af argumenterne for at vedtage restaurationsforskriften i 2010.
Birgit S. Hansen, du er som borgmester også formand for bestyrelsen. Du sidder med magten- og dermed også ansvaret for Skagens fremtid.
Venlig hilsen
Beboerforeningen for Skagen Centrum