AI og Procedural Generation: Opbygning af Uendelige Verdener i Gaming

AI og Procedural Generation: Opbygning af Uendelige Verdener i Gaming

7. juni 2024 - kl. 14:43 - af

Det er nok de færreste, der er i tvivl om, at AI kommer til at revolutionere gaming – og allerede er godt i gang med det. Men hvad er det helt præcis, der gør, at AI kommer til at have så vigtig en rolle i fremtidens gaming? Ét af aspekterne er Procedural Generation, som vi kommer til at dække her.

Procedural Generation handler dybest set om, at et spil kan ændre sig undervejs. Så uanset om du spiller casinospil på sider som Mr Bet, eller fordyber dig i MMORPG spil, så kan det meget vel være, at dine favoritspil snart får et spændende løft!

Hvad er Procedural Generation?

Procedural Generation er en betegnelse for hvordan et spil kan generere “sig selv”. I stedet for at der f.eks. sidder en designer og en programmør der skal lave baner i spillet, kan de sætte nogle regler op, og måske lave dele af banerne, hvorefter der opsættes algoritmer der laver resten.

Det er dog ikke kun i spillets design det kan bruges, men også i forhold til sværhedsgrader, udstyr i spillet og meget andet. Her kan du se nogle af de mest væsentlige områder, hvor Procedural Generation kan komme i spil.

Uendeligt indhold

No Man’s Sky, Minecraft, GTA og World of Warcraft er alle sammen spil, der illustrerer hvor stort behovet for hele tiden at kunne levere gigantiske maps til spillerne. Spillerne efterspørger i større stil større maps, og dette er især gældende inden for MMORPG genren.

Dette lægger unægteligt et relativt stort pres på spilhusenes programmører og designere, hvor man nok ikke kan fortænke dem i, at de er ved at være en anelse trætte af at skulle lave de samme tusind kvadratkilometer med forskellige træer, dag ud og dag ind. Her kan Procedural Generation være “guds gave” til programmørerne, da man kan lade algoritmerne tage over, og hermed levere eksponentielt større maps til spillerne – en win-win situation hele vejen rundt.

Der er selvfølgelig stadig brug for kreativiteten og programmeringsevnerne hos menneskene ved spiludviklerne, til at sætte algoritmerne i gang, og til rent faktisk at udtænke stilarten på de forskellige maps. Men ved at overlade “det grove” arbejde til computeren, frigiver man nogle kreative kræfter, der kan komme til at gøre disse maps endnu bedre i fremtiden.

Unikt indhold

Det er dog ikke kun mappets størrelse, der kan forbedres ved brug af Procedural Generation. Teknologien er endnu ikke helt i mål i forhold til dette punkt, men der kommer med garanti ikke til at gå lang tid, før spillere kan færdes i maps, der passer til deres specielle præferencer.

Dette kan både være i forhold til det udstyr, der “dropper” fra diverse monstre, eller i forhold til om det skal være bymiljøer, jungle miljøer eller lignende. Hvis man ser på i hvilken grad gamere er begyndt at “modde” deres spil, for at kunne skabe en perfekt brugeroplevelse, kommer dette med garanti til at være en game changer. På denne måde vil spillet automatisk kunne generere områder og scenarier til hver spiller.

Dette vil kunne være med til at gøre spillene spændende i længere tid, og fastholde spillerne og blive ved med at levere en god oplevelse.

Personliggjort Sværhedsgrad

Vi har nok alle sammen prøvet at spille et spil der var alt for let – også selvom vi satte sværhedsgraden op til maksimum. Selvom det måske kan være meget godt for éns ego, er det i længden ikke særlig sjovt at spille sådan et spil.

Og går vi over i den anden grøft, så har mange af os nok også prøvet at spille et spil hvor vi ikke fik et ben til jorden (hvem sagde dark souls?). Ikke nok med at dette kan være særdeles hårdt for dit stakkels tastatur, så er dette heller ikke en videre spændende oplevelse.

Her kan AI også være med til at gå ind og justere sværhedsgraden undervejs, til et punkt hvor det kan være så flydende at du slet ikke lægger mærke til det, men hvor du hele tiden vil få den perfekte balance i forhold til sværhedsgraden.

Volatilitet i Casinospil

Ligesom med sværhedsgraden ovenfor, så kan mange af os nok også nikke genkendende til, at vi nogle gange gerne bare vil spille nogle slots spil, uden at skulle have for mange blinkende lys og hæsblæsende bonusrunder. Og i andre tilfælde skal der fuld smæk på underholdningen.

Ved at benytte sig af procedural generation, vil et spil automatisk kunne tilpasse sig i forhold til effekter, volatilitet og lignende. Dette vil dog sandsynligvis komme til at kræve nogle ændringer i lovgivningen, da det vil betyde at spillets RTP ikke længere er fastsat på samme måde.

Der er dog ingen tvivl om at potentialet er der, og det er bare et spørgsmål om tid før licens kravene og lovgivningerne rent faktisk følger med, og gør det muligt for spiludviklerne og casinoerne at levere endnu mere skræddersyede oplevelser til deres spillere!

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'AI og Procedural Generation: Opbygning af Uendelige Verdener i Gaming' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2025 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger