Læserbrev: Jeg anklager – ! …..
5. november 2024 - kl. 6:00 - af Henrik Christensen
… en del af ledelsen indenfor “Omsorg og Pleje” i Frederikshavn Kommune.
“Det er en dårlig fugl, der tilsmudser sin egen rede”.
Den replik skrev Lise Nørgaard i 1981 – til karakteren Mads Skjern, til brug i episode 24 af Matador.
Den gang omhandlede talemåden Dr. Hansen, og dennes forsøg på at råbe Korsbæks borgere op om Fjordens ringe beskaffenhed.
Her 43 år senere kan man hive ordene frem igen, men denne gang er “reden” – som du her læser om, “Plejen” – og den dårlige fugl er *mig.
Men modsat i Korsbæks tilfælde, så er det hurtige fix IKKE en Lucosil behandling. Her hjælper kun BØNNER, opråb og dialog.
“Der er noget galt i Danmark”, og inden jeg begiver mig ud i flere referencer, så vil jeg komme til sagen.
Vi er mange, som er så umådelig heldige, at få lov til at gå på arbejde indenfor verdens bedste fag.
Hvad end man er Hjemmeplejer, arbejder på Plejehjem, Bosted, Sygehus, Hospice – eller andet, så er fællesnævneren, at vi er heldige, og langt hen af vejen bør være taknemmelige.
Det er ofte enerverende at gå på job, ja! men vi bør være taknemmelige…
Det er på tide, at vi som reelt kender til faget – og som IKKE deler den gængse “Vi får ikke penge nok – mentalitet”, tager bladet fra munden og ytrer os kritisk, så man/vi måske på sigt, dels kan få en fælles forståelse for de udfordringer vi står overfor, samt måske indser, at vi bliver nødt til at genoverveje – og forhåbentlig ændre, den kultur der hersker i “Plejen” i dag… For nej, problemet er IKKE penge/ressourcer! (mener jeg). Problemet er nærmere, at mange ledere ikke ved tilstrækkeligt om arbejdet hos borgerne, ikke bekymrer sig nok om deres ansatte, og ikke er lydhøre når der stilles kritiske spørgsmål eller gøres opmærksom på problemstillinger.
Området “Omsorg og Pleje” har brug for et kritisk tilsyn!
Der er alt for mange eksempler på grove fejl og mangler på området – Desværre også mange mange flere end hvad selv de mest kritisk stillede kan forestille sig.
* Der forekommer daglig en grad af omsorgssvigt/misrøgt af borgere.
*Mistrivsel og usikkerhed er mange steder en fast del af det at gå på arbejde.
*Pårørende er ofte bekymrede.
Jeg står ikke alene, men jeg taler selvfølgelig for mig selv, når jeg siger, at jeg mener vi bør gøre op med den dårlig ledelse.
Jeg mener, at vi bør forlange mere af mange af de ledere som pryder Plejen i dag. Jeg mener man bør udskifte den ret store forsamling af ledere, som i dag får deres løn for at generere decubitus (tryksår) på egen mås, alt alt for langt væk fra dagligdagen hos både personale og borgere, og så se med velvilje og begejstring på de enkelte ledere, som står for at levere den gode og omsorgsfulde pleje.
Faktisk så skammer mig over tingenes tilstand i Plejen. Jeg er ked af at se kollegaer bukke under for dårlig ledelse… Ligesom jeg også selv er det! Og så er jeg grædefærdig over at besøge borgere, som jeg/man ikke må hjælpe som de ønsker det, og som de har fortjent det.
Forestil dig, at du hver dag yder 10% ekstra. Du hjælper Fru Hansen med noget som ikke står på din liste, eller du hjælper Hr Hansen med en skraldepose eller et telefonopkald til lægen. Forestil dig, at du tager en time ud af din egen plan, for at hjælpe dine kollegaer… Og forestil dig så, at du efterfølgende skal ned til din leder og stå skoleret og undskylde for dine handlinger.
Man tror nærmest det er løgn, men det er desværre sandhed.
Vi skal alle kunne arbejde ens, så arbejdet skal udføres ud fra laveste fællesnævner.
Skal vi bare tolerere alt dette??! Eller vil nogen med mere pondus end jeg, være rar at løfte debatten til nye og bedre højder, så vi kan komme mangelfuld ledelse, andenrangs pleje/omsorg, fagsnobberi og ligegyldighed til livs.
Tak🙏
Jeg slutter hvor jeg startede – i Matador universet, med at citere Dr. Hansen.
“Og Korsbæk er ikke den eneste by, som den artikel passer på!”.
Med venlig hilsen: *Nicolaj Regels-Hansen – hjemsendt og opsagt for at passe sit arbejde og gøre opmærksom på fejl og forbedringspotentialer!
En SSH’er som er umådelig træt af IKKE at få lov at yde den bedste omsorg og pleje i dagligdagen!
2 kommentarer til “Læserbrev: Jeg anklager – ! …..” under annoncerne.
Det’ sørme, det’ sandt, November (2024), og som jeg kan se på ovenstående læserbrev, så er der ikke sket meget i positiv retning, siden jeg selv “trådte af” i 2012.
Tak til Nicolaj Regels-Hansen for et læserbrev, som virkelig fortæller, hvordan den virkelige verden ser ud. Det gik lige ret ind i hjertet.
Jeg håber, du får opbakning fra “dine”. Der er brug for mange flere af din slags.
PØJ PØJ !!!!!!
Stor respekt til dig Nicolaj! Håber du får stor opbakning til dit læserbrev!