Teknisk forvaltning – OK at overnatte på Grenen
17. august 2009 - kl. 9:58 - af Hans Chr. Andersen
I sidste uge skrev vi i denne artikel: (klik her), at et punkt på dagsordenen ved Teknisk udvalg gik på, at der burde opsættes skilte på Grenen med “Camping Forbudt”. Den tekniske direktør indstillede, at der opsættes skilte, men udvalget mente anderledes, og derfor opsættes der ikke skilte.
Formanden for Teknisk udvalg, Jens Hedegaard Kristensen (A) udtaler, at det er fuldt lovligt at overnatte på parkeringspladser, man må opholde sig der i op til 24 timer, og man må overnatte i sin egen bil eller autocamper. Jens Hedegaard kristenen forventer, at tage kontakt til Turistchef Lene Kappelborg for at diskutere problematikken.
8 kommentarer til “Teknisk forvaltning – OK at overnatte på Grenen” under annoncerne.
Ifølge loven er en autocamper pr. deffition. en personvogn med inretning til beboelese. Du må også sove i din bil.
har lige skimmet linket igennem
første stop
kan ikke se hvorfor der skal være forskel på autocamper og campingvogne de burde være samme sted samme rettigheder
eller giver det klasse forskel mener jeg .sover man i en autocamper mener jeg man camperer og så må der for min skyld også holde en campingvogn ved siden af med nogen der sover. kan desværre ikke helt se forskellen andet end på prisen
Karsten, jeg forstår ikke helt hvad du mener. Men hvis det du mener er hvordan man indretter disse pladser kan du læse mere på følgende link. Der står alle de oplysninger der skal bruges til indretning af denne type pladser. Priser på disse pladser er meget forskellige.
http://div.dacf.dk/filer/vejledning%20P-pladser%20for%20campere.pdf
Jeg har desvære kun set parkeringspladsen fra bil da det koster at parkere og studere den nærmere men efter hvad man hører den har koster . ville jeg da helt sikkert tro der var masser af fine toiletter og bad for ikke at sige hvad dertil h’ører der burde ikke mangle noget .
er der nogen der kender den virkelige pris total med møder resser og projekt udgifter total og hvad der ellers er gået i offentlige timer ville gerne se det totale beløb.(nu skal pisen jo være uden Autocamper :))
Det er utroligt, at der efter mange år med en kolosal fremgang på Camping turismen, hvor alle klappede i deres små hænder, stadig er alt for mange, der ikke kan håndtere den form for camping.
Jeg kan fuldt tilslutte mig John Ibsens indlæg, hvor han skarpt irettesætter dele af camping-turismens hovedaktører. Der er markant forskel på hvorledes Danmark og vore nabolande modtager Autocampister. Rigtig mange steder i bl.a. Tyskland har man virkelig været vågne for den lidt anderledes måde at campere på. Kategorierne af ‘Stellplätze’ er mangfoldige, og søgemaskiner på nettet gør det nemt at finde netop den rute og de pladser der p.t. tiltaler familien bedst.
De sædvanlige bemærkninger fra modstanderne om natursvineri efter campister lugter lidt af misundelse. Visse turister overalt i verden, det være sig campister, 1. klasses flyrejsende, bilende turister på luksushoteller, Back-Pack turister, én-dages besøgende m.m. lærer aldrig at passe på naturen. Det har noget med opdragelse at gøre, og intet som helst med turisgenre.
Efter mere end 10 år i turistbranchen drejer det sig om at give alle turister en god oplevelse. Så kommer de igen. Er det ikke det alle gerne vil have?
Campingturismen bliver ikke mindre og antallet af autocampere heller ikke. Hermed en opfordring til interessegrupperne og – foreningerne omkring autocamper-turismen til at være mere synlige i den til tider noget anstrengte debat.
– Og til de offentlige meningshavere og beslutningstagere: Glade og tilfredse turister bruger flere penge.
Der udvises i Danmark en vis hetz mod autocampere. Det skyldes i høj grad at Danmark halter langt bagud, med faciliteter til autocampere. I vore nabo lande specielt mod syd, har man Stellplätze ( overnatnings pladser) for autocampere, hvor man for et sted mellem Gratis og 12 Euro kan overnatte i både begrænset og ubegrænset tid. Disse pladser har de faciliteter som autocampister søger, nemlig mulighed for frisk vand, aflede spildevand og tømme toilet. Det er efhånden kvalmene at høre Campingpladsejere her til lands, tale om manglende indtjening, natur svineri mv. fra autocampere. SÅ GØR NOGET FOR DEM. Så kommer de. Fratag dem muligheden for mange af campingpladsens ydelse, som de aligevel ikke ønskerr, og hvis de ønsker dem lad dem betale for dem. Ved flere lejligheder har jeg talt med autocampere som er blevet nægtet adgang til en campngplads. Mange pladserne kan ikke hånterer Autocampere på 5-6,6 Tons, og dem kører der mange af syd for grænen. De såkaldte Quick Stop kan ingen bruge til noget ( adgang fra kl. 20.00 til 10.00 næste dag pris ca. 150 kr.. Der kan stå 2 autocampere for hver campingvogn med fortelt samt bil. I stedet for at modarbejede fænomenet autocampere, ville det være lykkeligt hvis Danmark gjorde noget for autocampere, istedet for at bekæmpe dem. De er kommet for at blive, og der er over 1 million af dem i Europa. Mange byer i vores nabolande lavet stellpladser for autocampere, både gratis og mod betaling. Lad være med at bekæmpe initiativer om at lave pladser for autocampere. Ved at tillade dem får masser af turister og de holder ikke til irritation for borgerne. Se på
http://www.top-platz.de og brug øjnene til at få ideer til hvordan man håndterer autocampere. Jeg er selv udflaget fra Danmark pga. lugten i bageriet. Campingpladser har ikke eneret på hvordan man skal overnatte i autocampere. Det eneste de får ud af det er at mange af vores naboer bliver væk. De ser i forvejen Danmark som autcamper fjensk. Mulighederne og indtjeningen er mange, hvis man gør noget for autocampere. Der er bare et større flow ind og ud, end ved at camperer på traditionel vis, og de handler lige så meget som andre campister. LUK ØJNENE OP OG KOM I GANG i stedet for det piveri.
Vedr. autocampere på Grenen:
Samme regler gælder for danskere som kører sydpå med autocamper eller campingvogn. – man kører ind på en rasteplads og overnatter gratis.
Den store forskel er blot, at der næsten altid er en bygning med toilet og badefaciliteter, som derefter kan benyttes mod betaling.
Og enhver som har kørt ad de tyske motorveje kan se forskellen på et tysk, rengjort og vedligeholdt toilet , og et dansk motorvejs- eller parkeringspladstoilet.
Og kan man ikke se forskellen, kan man ihvertfald lugte den!
Så mit forslag er: Byg toiletter og baderum , det vil forhindre svineri og samtidig give vore gæster et godt indtryk af byen. Vi skulle jo gerne have dem til at komme tilbage, ikke?
mvh
Flemming Christensen
Lad P-automaterne køre og P-vagterne til at kontrollere, se så var det nok ikke så interesant, og ville det være det, så blir der da også lidt penge at vedligeholde for.
Karsten Drastrup