Turismen skal promoveres kraftigt

Turismen skal promoveres kraftigt

14. december 2015 - kl. 7:29 - af

Turisthus Nord har udarbejdet en fyldig og klart defineret strategi for de kommende års turisme i Frederikshavn Kommune. Strategien forelægges Byrådet på møde den 16. december.
Formålet med Turismestrategien er især at styrke turismen i områderne Skagen, Frederikshavn og Sæby, hvor der samtidig søges skabt vækst i hele kommunen.

”I vores verdensbillede står Frederikshavns Kommune i de kommende år overfor en række udfordringer, som skal adresseres med en effektiv turismestrategi,” forklarer Turisthus Nord, der med sine 277 medemmer nyder stor opbakning fra turisterhvervet i Frederikshavn Kommune.

Der peges på, at det er nødvendigt, at Frederikshavn Kommune satser aggressivt i den internationale oplevelsesøkonomi, hvor konkurrencen om turister, begivenheder, krydstogtruter, konferencer og møder er benhård. ”Foran os ligger en række muligheder, som kan blive afgørende for, om Skagen, Frederikshavn og Sæby kan udvide sæsonen og skabe flere arbejdspladser til gavn for hele området,” lyder det.

Det fremgår, at Frederikshavn Kommune i perioden 2008-2014 har haft en markant tilbagegang på hele 5,58 % overnatninger. I samme periode er overnatningerne i hele landet steget med 4,72 %.
Turisthus Nord ser tallene som en indikator for, at Frederikshavns Kommune har nået et kapacitets-maksimum. ”Vi kan med andre ord ikke komme videre uden at tiltrække nye investeringer til vores område eller ved at udvide sæsonen med nye koncepter, som kan udnytte den ledige kapacitet i skuldersæson,” påpeges det. Videre slås det fast: ”En ting er sikkert, der må gøres noget aktivt for at tiltrække flere overnatninger, og en større andel af højtforbrugende gæster til vores område.” ”Turismestrategi 2020” definerer derfor 7 udfordringer, som er afgørende for at fastholde væksten fremover.

Først skal der søges skabt international tilgængelighed, og her er fly, færge og gode vejforhold altafgørende for at kunne skabe vækst i turismen. Rejsemønstrene har ændret sig markant de seneste 10 år, så der i dag er en helt anden konkurrencesituation. Derfor er det strategiske arbejde med at fastholde og udbygge en stærk infrastruktur altafgørende for væksten – både på kort og på lang sigt.

Indsatsen overfor nærmarkederne Norge, Sverige, Tyskland og Danmark er helt central for turismen og for at få større andel i vækstmarkeder. Der skal satses på det langsigtede og strategiske udviklingsarbejde med henblik på eksisterende og nye vækstmarkeder. ”Vi fastholder naturligvis et højt fokus på markederne Danmark og Norge, og vi bør overveje, om vi med vores overnatningsprodukt og attraktioner er attraktive nok til at imødekomme fremtidens efterspørgsel,” lyder det.

Danmark er en dyr destination, og der lyder ofte kritik af forholdet mellem pris og kvalitet. Derfor er kravet til dansk turisme og oplevelsesøkonomi, at servicen er i top. Informations- og serviceoplevelsen for områdets gæster skal styrkes.

Kerneforretningen skal videreudvikles. Kapaciteten i overnatningssektoren, krydstogtsturismen og erhvervsturismen er 3 af Frederikshavn Kommunes absolutte styrkepositioner. Især på krydstogtsturismen leverer Skagen resultater, der langt overstiger byens størrelse. Den internationale konkurrence er stærk hos erhvervsturismen, hvor Skagen og Frederikshavn kun er nogenlunde med. Det er derfor afgørende, at indsatsen øges for at tiltrække endnu flere overnatninger, krydstogts- og erhvervsturister de kommende år.

Ildsjæle skal engageres. Der skal gøres brug af foreninger og kulturlivet som løftestang. Kulturturismen er en af de hastigst voksende turistformer på verdensplan. Derfor er det afgørende, at der de kommende år etableres et tæt samarbejde mellem kulturlivets aktører og turismeerhvervet, som kan give oplevelsesturismen et vækstspring. Samtidig bør man udvikle aktive destinationer, så produktet bliver attraktivt for ”special interest tourism”, f.eks. MTB-ryttere, fuglekiggere, sejlere, lystfiskere, vinterbadere og andre niche-segmenter.

Der peges endvidere på at udnytte de digitale og sociale mediers muligheder. Nye platforme, nye rejsekoncepter og ny mobilteknologi skaber både nye udfordringer og nye muligheder for turismen. Her skal Frederikshavn Kommune være på forkant.

Endelig understreges det som det 7. punkt i strategien, at vi skal udnytte de regionale markedspladser gennem øget synlighed. Med ca. 1,7 mio. indbyggere i Nord- og Midtjylland er der et godt nærmarked, som med de rigtige initiativer kan bruges til at ”holde hånden under” turisterhvervet. ”Men det er afgørende, at vi udvider vores markedsopland, hvis vi skal udvikle turismen med nye investeringer. En analyse viser, at der i en radius af 600 km er en samlet befolkning på ca. 15 mio. potentielle turister. Dem skal vi have styrket vores synlighed overfor,” lyder opfordringen fra Turisthus Nord.

Missionen er derfor at skabe en knivskarp branding af området som helhed og af Skagen, Frederikshavn og Sæby. Frederikshavns infrastruktur & oplevelser, Sæbys skjulte skatte og Skagens brand, kultur & unikke geografiske beliggenhed skal gøre det nemt og attraktivt at rejse hertil. Sæsonen skal udvides gennem forskellige aktiviteter, og der bør skabes flere motiver for at rejse udenfor sommermånederne.

”Turismestrategi 2020” har forord af turistdirektør René Zeeberg, Turisthus Nord, og bestyrelsesformand Ulla Mosich.

Tekst af Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Turismen skal promoveres kraftigt' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger