Turismen skal promoveres kraftigt

Turismen skal promoveres kraftigt

14. december 2015 - kl. 7:29 - af

Turisthus Nord har udarbejdet en fyldig og klart defineret strategi for de kommende √•rs turisme i Frederikshavn Kommune. Strategien forel√¶gges Byr√•det p√• m√łde den 16. december.
Form√•let med Turismestrategien er is√¶r at styrke turismen i omr√•derne Skagen, Frederikshavn og S√¶by, hvor der samtidig s√łges skabt v√¶kst i hele kommunen.

‚ÄĚI vores verdensbillede st√•r Frederikshavns Kommune i de kommende √•r overfor en r√¶kke udfordringer, som skal adresseres med en effektiv turismestrategi,‚ÄĚ forklarer Turisthus Nord, der med sine 277 medemmer nyder stor opbakning fra turisterhvervet i Frederikshavn Kommune.

Der peges p√•, at det er n√łdvendigt, at Frederikshavn Kommune satser aggressivt i den internationale oplevelses√łkonomi, hvor konkurrencen om turister, begivenheder, krydstogtruter, konferencer og m√łder er benh√•rd. ‚ÄĚForan os ligger en r√¶kke muligheder, som kan blive afg√łrende for, om Skagen, Frederikshavn og S√¶by kan udvide s√¶sonen og skabe flere arbejdspladser til gavn for hele omr√•det,‚ÄĚ lyder det.

Det fremgår, at Frederikshavn Kommune i perioden 2008-2014 har haft en markant tilbagegang på hele 5,58 % overnatninger. I samme periode er overnatningerne i hele landet steget med 4,72 %.
Turisthus Nord ser tallene som en indikator for, at Frederikshavns Kommune har n√•et et kapacitets-maksimum. ‚ÄĚVi kan med andre ord ikke komme videre uden at tiltr√¶kke nye investeringer til vores omr√•de eller ved at udvide s√¶sonen med nye koncepter, som kan udnytte den ledige kapacitet i skulders√¶son,‚ÄĚ p√•peges det. Videre sl√•s det fast: ‚ÄĚEn ting er sikkert, der m√• g√łres noget aktivt for at tiltr√¶kke flere overnatninger, og en st√łrre andel af h√łjtforbrugende g√¶ster til vores omr√•de.‚ÄĚ ‚ÄĚTurismestrategi 2020‚ÄĚ definerer derfor 7 udfordringer, som er afg√łrende for at fastholde v√¶ksten fremover.

F√łrst skal der s√łges skabt international tilg√¶ngelighed, og her er fly, f√¶rge og gode vejforhold altafg√łrende for at kunne skabe v√¶kst i turismen. Rejsem√łnstrene har √¶ndret sig markant de seneste 10 √•r, s√• der i dag er en helt anden konkurrencesituation. Derfor er det strategiske arbejde med at fastholde og udbygge en st√¶rk infrastruktur altafg√łrende for v√¶ksten – b√•de p√• kort og p√• lang sigt.

Indsatsen overfor n√¶rmarkederne Norge, Sverige, Tyskland og Danmark er helt central for turismen og for at f√• st√łrre andel i v√¶kstmarkeder. Der skal satses p√• det langsigtede og strategiske udviklingsarbejde med henblik p√• eksisterende og nye v√¶kstmarkeder. ‚ÄĚVi fastholder naturligvis et h√łjt fokus p√• markederne Danmark og Norge, og vi b√łr overveje, om vi med vores overnatningsprodukt og attraktioner er attraktive nok til at im√łdekomme fremtidens eftersp√łrgsel,‚ÄĚ lyder det.

Danmark er en dyr destination, og der lyder ofte kritik af forholdet mellem pris og kvalitet. Derfor er kravet til dansk turisme og oplevelses√łkonomi, at servicen er i top. Informations- og serviceoplevelsen for omr√•dets g√¶ster skal styrkes.

Kerneforretningen skal videreudvikles. Kapaciteten i overnatningssektoren, krydstogtsturismen og erhvervsturismen er 3 af Frederikshavn Kommunes absolutte styrkepositioner. Is√¶r p√• krydstogtsturismen leverer Skagen resultater, der langt overstiger byens st√łrrelse. Den internationale konkurrence er st√¶rk hos erhvervsturismen, hvor Skagen og Frederikshavn kun er nogenlunde med. Det er derfor afg√łrende, at indsatsen √łges for at tiltr√¶kke endnu flere overnatninger, krydstogts- og erhvervsturister de kommende √•r.

Ildsj√¶le skal engageres. Der skal g√łres brug af foreninger og kulturlivet som l√łftestang. Kulturturismen er en af de hastigst voksende turistformer p√• verdensplan. Derfor er det afg√łrende, at der de kommende √•r etableres et t√¶t samarbejde mellem kulturlivets akt√łrer og turismeerhvervet, som kan give oplevelsesturismen et v√¶kstspring. Samtidig b√łr man udvikle aktive destinationer, s√• produktet bliver attraktivt for ‚ÄĚspecial interest tourism‚ÄĚ, f.eks. MTB-ryttere, fuglekiggere, sejlere, lystfiskere, vinterbadere og andre niche-segmenter.

Der peges endvidere på at udnytte de digitale og sociale mediers muligheder. Nye platforme, nye rejsekoncepter og ny mobilteknologi skaber både nye udfordringer og nye muligheder for turismen. Her skal Frederikshavn Kommune være på forkant.

Endelig understreges det som det 7. punkt i strategien, at vi skal udnytte de regionale markedspladser gennem √łget synlighed. Med ca. 1,7 mio. indbyggere i Nord- og Midtjylland er der et godt n√¶rmarked, som med de rigtige initiativer kan bruges til at ‚ÄĚholde h√•nden under‚ÄĚ turisterhvervet. ‚ÄĚMen det er afg√łrende, at vi udvider vores markedsopland, hvis vi skal udvikle turismen med nye investeringer. En analyse viser, at der i en radius af 600 km er en samlet befolkning p√• ca. 15 mio. potentielle turister. Dem skal vi have styrket vores synlighed overfor,‚ÄĚ lyder opfordringen fra Turisthus Nord.

Missionen er derfor at skabe en knivskarp branding af omr√•det som helhed og af Skagen, Frederikshavn og S√¶by. Frederikshavns infrastruktur & oplevelser, S√¶bys skjulte skatte og Skagens brand, kultur & unikke geografiske beliggenhed skal g√łre det nemt og attraktivt at rejse hertil. S√¶sonen skal udvides gennem forskellige aktiviteter, og der b√łr skabes flere motiver for at rejse udenfor sommerm√•nederne.

‚ÄĚTurismestrategi 2020‚ÄĚ har forord af turistdirekt√łr Ren√© Zeeberg, Turisthus Nord, og bestyrelsesformand Ulla Mosich.

Tekst af Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Turismen skal promoveres kraftigt' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER