395.000 Spar Nord-kunder på ny it-platform

395.000 Spar Nord-kunder på ny it-platform

9. maj 2016 - kl. 7:30 - af

Et af de største it-projekter i den danske finanssektor i nyere tid er netop kulmineret, idet 395.000 Spar Nord-kunder i perioden fra onsdag til søndag er blevet konverteret til en ny it-platform. Konverteringen er søndag så fremskreden, at kunderne nu igen kan bruge netbank og mobilbank.

Spar Nord har i perioden fra onsdag til søndag flyttet banken, og herunder ikke mindst bankens 395.000 kunder, til en ny it-platform. Dermed kulminerede et at de største it-projekter i den danske finanssektor i nyere tid, som har krævet halvandet års forberedelse og i perioder flere end 700 medarbejdere fra såvel it-leverandører som Spar Nord.

Søndag formiddag – næsten 1 døgn før planlagt – er konverteringen så fremskreden, at Spar Nords kunder igen har fået adgang til netbank og mobilbank.

– Det her er ubetinget det største projekt, vi nogensinde har gennemført i Spar Nord, og selv om vi har forberedt og testet i mange måneder, så er det alligevel en stor forløsning, at vi nu er landet sikkert og godt på den nye it-platform. Både for os, der arbejder i banken, men så sandelig også for de næsten 400.000 kunder, der nu igen kan bruge Spar Nords netbank og mobilbank, siger bankdirektør i Spar Nord John Lundsgaard.

3 døgn uden bank

Allerede i løbet af dagen onsdag 4. maj blev mange af Spar Nords pengeautomater lukket med henblik på opgradering og ny software. Onsdag klokken 18 blev også netbank og mobilbank lukket, og dermed har Spar Nords kunder oplevet 3 døgn uden adgang til de sædvanlige selvbetjeningsløsninger.

– Vi har de seneste uger og måneder kommunikeret massivt om nedlukningen, og det er mit indtryk, at vores kunder generelt har været godt forberedt på den helt ekstraordinære situation, det er at stå uden netbank og mobilbank i flere døgn, uddyber John Lundsgaard og tilføjer:

– Der har uden tvivl været situationer, hvor nedlukningen er kommet meget ubelejligt, men det har desværre været nødvendigt. Til gengæld er vi lykkedes med at gennemføre konverteringen hurtigt og effektivt, og både netbank og mobilbank er dermed genåbnet næsten et døgn tidligere end oprindeligt planlagt.

Langsigtet investering

Spar Nords skift til ny it-platform beror på en omfattende vurdering af, hvad der på lang sigt stiller Spar Nords kunder, aktionærer og medarbejdere stærkest. På den baggrund besluttede Spar Nord i oktober 2014 at opsige samarbejdet med SDC (Skandinavisk Data Center) til fordel for BEC (Bankernes EDB Central).

– Det her er en langsigtet investering, som stiller os stærkere i den fremtidige konkurrence om at tilbyde vores kunder og medarbejdere de bedst mulige digitale løsninger, lyder det afsluttende fra John Lundsgaard.

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af '395.000 Spar Nord-kunder på ny it-platform' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2025 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger