
Arkivfoto.
Handleplaner for inklusion på skolerne til debat
5. oktober 2016 - kl. 6:17 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
I maj måned i år godkendte Børne- og Ungdomsudvalget de overordnede målsætninger for inklusionsindsatsen i Frederikshavn Kommunes folkeskoler.
Handleplanerne er på dagsordenen for udvalgets næste møde i morgen den 6. oktober. I arbejdet med målsætningerne i skoleregi udarbejdes der handleplaner for de enkelte skoledistrikters inklusionsindsats. Handleplanerne fokuserer på hvilke initiativer, der skal igangsættes, for at skoledistriktet kan opfylde målsætningerne frem til 2020.
Handleplanerne revideres hvert år i april måned, så igangsatte initiativer kan evalueres, og nye målsætninger for kommende skoleår kan iværksættes.
I Skoledistrikt Nord ligger der en målsætning om at øge scoren i den nationale trivselsmåling med 0,2 fra 4,0-4,1 til 4,2-4,3. En hypotese for dette er, at ”vi tror på, at vores trivsels- og inklusionsindsatser vil øge scoren i trivselsmålingen”.
Målsætninger for Distrikt Øst lyder overordnet: ”Vi har sikret os, at alle medarbejdere i 2020 har viden om, hvordan man får hjælp fra ressourceteamet, hvad enten det gælder fysisk, faglig eller social inklusion. Vi er blevet bedre til at anvende indkomne data fra trivselsundersøgelse og nationale test.”
I målsætningen for Distrikt Vest hedder det: ”I Skoledistrikt Vest har vi målsætningen at ekskludere færre elever, så der procentvis bliver flere midler til det inkluderende arbejde på normalområdet. Hypotesen taler om, at øget sparring og vidensdeling mellem personale, AKT/inkl.vejl og andet fagpersonel – også på tværs af matrikler – vil øge muligheden for inklusion. Pædagogiske og praktiske hjælpemidler som LMS (et kommunikationssystem til brug for undervisning på internettet, red.), ugeskema, time-out system vil forbedre muligheden for videndeling og kvalificere den enkelte lærers praksis i forhold til inkluson.
Endelig fremgår det i målsætningerne for Distrikt Syd, at man i indeværende skoleår vil have fokus på 2 målsætninger: at alle skoleafdelinger har et fleksibelt og kvalificeret tilbud, der arbejder med inklusion, og at alt pædagogisk personale modtager sparring fra kvalificerede kollegaer med henblik på øget og mere kvalificeret inklusion. Her taler en hypotese om krav om øget skriftlighed og dokumentation, samt at en tydelig procedure kvalificerer indsatsen i forhold til inklusion. Dertil kommer, at videndeling i professionelle læringsfællesskaber er med til at kvalificere indsatsen og højne kvaliteten.
Børn-, skole- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller forud for mødet, at B&U-udvalget tager orienteringen til efterretning.
Hvis man ønsker at gå i dybden med handleplanerne, kan dette link benyttes:
og derefter scrolle til siderne 55-72, hvor planerne er detaljeret beskrevet for de 4 skoledistrikter.
Tekst af Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Handleplaner for inklusion på skolerne til debat' til en bekendt