
Trivselsdag for de store elever
9. oktober 2016 - kl. 9:26 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
Torsdag den 29. september mĂždtes alle 8. og 9. klasse elever, fra distrikt nord, til et trivselsarrangement i Skagen.
De 224 elever arbejdede pĂ„ tvĂŠrs af de tre skoler, Skagen, Strandby og Ă lbĂŠk, med forskellige problematikker under temaet âUngdomslivâ.
Eleverne blev inddelt i grupper og fik tildelt forskellige âdilemma kortâ som handlede om, hvad der rĂžrer sig i ungdomslivet, sĂ„ som: sprog, sex, tĂžsefnidder, min krop forandrer sig, mine forĂŠldre forstĂ„r mig ikke, gruppepres, nedern billeder, svigt, vold mm.
Eleverne skulle diskutere sig frem til en fyldestgĂžrende undertekst til det dilemmakort, de havde valgt at arbejde med. Bagefter skulle de tage et billede, som billedligt beskrev deres dilemma kort og derefter sende det samlet til en Facebook side, hvor det bedste billede med under tekst, kunne vinde en prĂŠmie.
Dilemmakortene havde sÊtninger, der hjalp eleverne i gang med arbejdet. I starten sad de, og kiggede hinanden an, og talte forsigtigt sammen. Der lÞd en summen forskellige steder, hvor eleverne sad i deres grupper og havde lÊringssamtaler. Vi voksne fÞlte os helt overflÞdige. Eleverne udvekslede ideer, lyttede, kiggede spÊndt og lidt genert pÄ hinanden. Og en dreng lavede elevatorblikket, da et par piger gik forbi hans gruppe.
Mathias fra Strandby, griner sammen med sin gruppe, og jeg spĂžrger ham, hvordan det er at vĂŠre med til trivselsdag. Han svarer: âDet er fedt, at snakke med andre unge mennesker og udvide vores sociale livâ â âog sĂ„ fĂ„r vi fri fra tysk i morgenâ. Mathias fĂ„r farve i kinderne, og kigger hen pĂ„ sin gruppe. Jeg vender ryggen til og hĂžrer Mathias sige, henvendt til sin gruppe: âDet synes jeg selv lĂžd godt, og mĂ„ske kommer det i avisen?â
David, Emil og Casper arbejder i en anden gruppe, og jeg stiller dem det samme spĂžrgsmĂ„l. Casper svarer: âdet er altid godt at lĂŠre nogen nye at kende, og sĂ„ er det fedt at fĂ„ gratis madâ. Emil 9.L kommenterer: âJa og sĂ„ fĂ„r vi fri i morgen, sĂ„ vil jeg spille Fifa hele dagenâ og smiler.
Er der nogen, der har andre ideer, spÞrger David 9.L sin gruppe, imens han skriver noget ned pÄ papiret. Nogen fniser. Du ligger hÄrdt ud, svarer Josefine, med et glimt i Þjet.
Dane og Andreas fra 9.b, i Skagen, fortÊller at det er fedt at mÞde nogen af dem fra sidste Är, og snakke med dem igen. Og det gÞr sÄ heller ikke noget, at der er flere pÊne piger med i Är, griner de.
Klokken 15.00 blev der udleveret vand og frugt til alle eleverne, sponsoreret af Rema1000 i Skagen. Derefter havde eleverne en halv times velfortjent pause, hvor nogen gik en tur, andre gik til kÞbmanden, nogen lÄ pÄ grÊsset og snakkede.
Efter pausen arbejdede eleverne igen i deres gruppe. Anna og Cecilie fra Ă lbĂŠk 8.L, fortalte, at det var lidt akavet i starten af gruppearbejdet, fordi de overhovedet ikke kendte hinanden, men de tĂžede hurtigt op og snakken og samarbejdet gik lystigt. De mener selv, at de havde fĂ„et lavet et godt arbejde, og fĂžlte at de havde stor chance for at vinde konkurrencen, da deres billede og tekst hang godt sammen. Cecilie afslĂžrede, at hun troede det ville blive kedeligt, at arbejde med nogen hun ikke kendte. âMen sĂ„dan blev det slet ikke, det er rigtig hyggeligt og de er rigtig sĂžde i min gruppeâ.
En anden gruppe gĂ„r forbi, fire drenge og to piger, og jeg spĂžrger om de hygger sig? Pigerne ruller med Ăžjnene og svarer grinende, âdet er hĂ„rdt, kun at vĂŠre to piger, for drengene siger noget sjovt hele tidenââŠ.
Klokken 18.00 blev der serveret dejlig pastasalat og hjemmelavede frikadeller inden eleverne skulle videre til âAirportâ forestillingen i Skagen og Kultur- og Fritidscenter.
Der blev sendt rigtig mange billeder med undertekst af de forskellige dilemmakort, til vores Facebook side, og der er endnu ikke fundet en vinder.
Vi, i trivselsteamet, hÄber pÄ at lave flere arrangementer for eleverne i distrikt nord. Det er meget givende, bÄde fagligt og socialt, at lave arrangementer pÄ tvÊrs af skolerne i distriktet. Mange lÊrer nye kammerater at kende og fÄr nye venner. Eller mÄske mÞdes de igen pÄ deres ungdomsuddannelser og tÊnker, hvem er det nu det er? à h det var ham jeg mÞdte pÄ trivselsdagen?
De 224 elever var meget forskellige, med hver deres personlighed og kompetencer. De arbejdede godt, og var seriÞse samtidig med, at de hyggede sig. Nogen af eleverne var lave, andre hÞje. Nogen havde sort hÄr, andre havde briller eller bÞjle pÄ. Andre var generte, nogen meget talende. De var forskellige, men sammen om projektet. Vi voksne gik rundt og observerede og var behjÊlpelige. Men vi skulle passe pÄ, for vi kunne risikerer at blive smittet af elevernes latter og gode humÞr.
Vi hÄber eleverne havde en rigtig dejlig lÊrerig dag, med gamle og nye kammerater. Og deres velfortjente fridag om fredagen er vi sikker pÄ, at de ogsÄ nÞd.
Privatfotos.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Trivselsdag for de store elever' til en bekendt