Musikalsk, morsom og madglad

Musikalsk, morsom og madglad

7. marts 2020 - kl. 9:48 - af

Anmeldelse: Trods synlige premierenerver tager ForårsRevyen fusen på alt og alle og er en af de hidtil bedste og mest vellykkede i revyens ellers mangeårige historie. Dette scoop af en forestilling får det bedste frem i både tekster, musik og skuespillere – til stor morskab for premierepublikummet fredag aften.

Det seværdige resultat skyldes ikke mindst, at der generelt ikke overspilles. Tværtimod er det tydeligt at skuespillerne i store dele af revyen er instrueret i at underspille i mange af årets revynumre – og det virker. Ind er kommet en fin og velafbalanceret blanding af (selv)ironi, kombineret med det reflekterede og det får publikum til at tage stilling til det, der siges og synges. Det her er en revy, man som publikum ikke kommer helt sovende til – til gengæld går man grinende derfra – det meste er nemlig sprudlende humoristist. Oveni kan man ikke undgå at lægge mærke til det gennem-musikalske og velspillende firemands-orkester, scenografien, de flotte rekvisitter og en lyd- og lyssætning i top. Det er tydeligt at publikums øre og øjne skal forkæles og det er alt sammen med til at højne denne knaldperle-revy til langt ud over det sædvanlige – også selvom nerverne til premieren til tider sad uden på skuespillernes tøj.

De velvalgte numre og generelt glimrende tekster spænder vidt. Emnerne er så forskelligartede som krænkelsekultur, impotens, ældrepleje, bankgebyrer, ytringsfrihed og politisk korrekthed. I et af årets numre lyder det: ”Din kone må være meget madglad” og noget kunne tyde på at revyholdet har en særlig madglæde, for flere af numrene har finurligt nok fået mad som omdrejningspunkt: pølse, pizza, boller i karry, franske hotdogs og hakkebøffer er på årets scene-menu.

Man siger, at der ikke findes landsbytosser og originaler længere. ForårsRevyen beviser på sjoveste vis det modsatte. De er alle vegne, både i form af pølsemænd, pølsedamer, pizzamænd, politikere og banditter.

I den politiske ende af skalaen finder man to glimrende indslag skrevet af Leif Maibom. Det ene giver Dansk Folkeparti – og ikke mindst vælgere – tørt på, mens det andet, meget originalt, giver et bud på en trekløver-regering, bestående af Klaus Riskær Pedersen, Stein Bagger og Britta Nielsen. En ragen-til-sig-fortælling, der så ender med også at blive et spejl på vores egen grådighed.

Der er flere store og samlede optrin og også de går hjem, lige fra et 80’er potpourri om ”Det grå guld”, til en super tekst af Carl-Erik Sørensen om de offentlig ansattes arbejdsbetingelser.

Eftertænksomheden er der heldigvis blevet også plads til, og vi får her en nedtonet Dorthe Pedersen, der i den fine lille revyvise ”Vi tænder lys” lader publikum ane, at verden måske intet har lært af 2. verdenskrig. Dejlig usentimental, men alligevel med et vemod og et skævt blik, der gør, at man som publikum spidser øre og lytter efter.
Samme Dorthe brillerer i alle sine numre i år og særligt i”Velkommen ombord”, hvor hun med ironi og stor distance får os til at se verdenssituationen ovenfra – endda højt ovenfra. Mere skal ikke afsløres her. Dorthe har været med i mange år og hun er igen revyens veloplagte musikalske og komiske krudtugle.

Gennem-musikalske Lisbet Lykkegaard sætter, med sin flotte stemme et sublimt aftryk på de store sang- og showindslag i år og så kan hun dygtigt og charmerende skabe masser af forskellige kvindefigurer, man som publikum bare må elske; pølsedamevikaren fra Skagen, den modvillige DF’er og ikke mindst den kønspolitiske korrekte og entusiastiske byggemarkedsekspedient. Hendes store evner som både med- og modspiller kommer til udtryk i nye versioner af de klassiske numre om søskendeparret Tut og Jørn Palle og i det traditionelle nummer”Mødet”, hvor de gammelkendte Gerda & Knud får vendt årets store og små begivenheder fra det nordjyske.

Mads Meyer Vestergaards smittende engagement og store scene-nærvær er eminent og han suger nærmest publikum til sig, både når han giver den som kikset og forladt pølsemand eller som provokatør i Lukas Birch nummeret ”Ytringspligt”, hvor Mads i den grad folder sig ud, her med udgangspunkt i ytringskulturen på de digitale medier – utroligt hvor hårde ord, man kan slippe afsted med fra en revy-scene, når bare det er tilsat skønsang. Mads er skabt til revy og han er både klangbunden og prikken over i’et i en række af ensemble-numrene.

Per Kjærsgaard Nielsen har pondus på scenen, hvad enten han fjoller som kæmpebaby – nej ikke Dirchs – eller på fornemmeste vis leverer sin efterhånden legendariske pizzamand, Antonelli, der i år præsenterer publikum for en helt særlig person, der har alt det han ikke selv har. Og i et stort bluesnummer får Per slået fast at man ikke skal tage for let på det, når en mand siger han er syg – og det sker for fuld udblæsning. Karismatisk og højtråbende trisser han rundt på scenen, så man må overgive sig.

Ingen revy med respekt for sig selv undlader i år at markere Dronning Margrethes 80års fødselsdag og den opgave løses i Bunken af Anja Lønborg, der med super-finesse præcist genanvender og gengiver mange af Majestætens karakteristiske ansigtsudtryk; ikke for at latterliggøre, men for at understrege. Anja, der debuterede i revyen sidste år, har mange facetter i sit spil og udover dronning-parodien brænder hun særligt igennem som den underspillede hustru, der forsøger at få en samtale om slagteren i gang med sin ligeglade mand og publikum overgiver sig hurtigt til hendes morsomme udgave af en kvindelig rocker-tatovør, ligesom hun beviser at hun også mestre den traditionelle revyvise i et nummer om en træt og frustreret bankkunde.

ForårsRevy får fem stjerner herfra – det er en forestilling man roligt kan køre langt for at opleve. For noget så skønt, skørt og sjovt, skal man lede længe efter – og husk madglæden: Inden revyen går i gang, kan man vælge en superlækker revymenu fra hotellets køkken. Så kan det faktisk ikke blive bedre.

ForårsRevy 2020 – Og hva’ så?

  • Instruktion: Kalle Meyer Vestergaard
  • Medvirkende:, Dorthe Pedersen, Lisbet Lykkegaard, Mads Meyer Vestergaard, Per Kjærsgaard Nielsen og Anja Lønborg.
  • Orkester: Anne Lise Næser, Jens Kærgaard Larsen, Viggo Hylander og Thomas Fredborg.
  • Spillested: Hotel Hvideklit, Hvideklitvej 15, Bunken, 9982 Ålbæk.
  • Spilledatoer: 6., 7., 11.,12., 13. og 14. marts 2020.
  • Billetsalg: foraarsrevy.dk
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Musikalsk, morsom og madglad' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2020 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER