Musikalsk, morsom og madglad

Musikalsk, morsom og madglad

7. marts 2020 - kl. 9:48 - af

Anmeldelse: Trods synlige premierenerver tager For√•rsRevyen fusen p√• alt og alle og er en af de hidtil bedste og mest vellykkede i revyens ellers mange√•rige historie. Dette scoop af en forestilling f√•r det bedste frem i b√•de tekster, musik og¬†skuespillere ‚Äď til stor morskab for premierepublikummet fredag aften.

Det sev√¶rdige resultat skyldes ikke mindst, at der generelt ikke overspilles. Tv√¶rtimod er det tydeligt at skuespillerne i store dele af revyen er instrueret i at underspille i mange af √•rets revynumre ‚Äď og det virker. Ind er kommet en fin og velafbalanceret blanding af (selv)ironi, kombineret med det reflekterede og det f√•r publikum til at tage stilling til det, der siges og synges. Det her er en revy, man som publikum ikke kommer helt sovende til ‚Äď til geng√¶ld g√•r man grinende derfra ‚Äď det meste er nemlig sprudlende humoristist. Oveni kan man ikke undg√• at l√¶gge m√¶rke til det gennem-musikalske og velspillende firemands-orkester, scenografien, de flotte rekvisitter og en lyd- og lyss√¶tning i top. Det er tydeligt at publikums √łre og √łjne skal fork√¶les og det er alt sammen med til at h√łjne denne knaldperle-revy til langt ud over det s√¶dvanlige ‚Äď ogs√• selvom nerverne til premieren til tider sad uden p√• skuespillernes t√łj.

De velvalgte numre og generelt glimrende tekster sp√¶nder vidt. Emnerne er s√• forskelligartede som kr√¶nkelsekultur, impotens, √¶ldrepleje, bankgebyrer, ytringsfrihed og politisk korrekthed. I et af √•rets numre lyder det: ‚ÄĚDin kone m√• v√¶re meget madglad‚ÄĚ og noget kunne tyde p√• at revyholdet har en s√¶rlig madgl√¶de, for flere af numrene har finurligt nok f√•et mad som omdrejningspunkt: p√łlse, pizza, boller i karry, franske hotdogs og hakkeb√łffer er p√• √•rets scene-menu.

Man siger, at der ikke findes landsbytosser og originaler l√¶ngere. For√•rsRevyen beviser p√• sjoveste vis det modsatte. De er alle vegne, b√•de i form af p√łlsem√¶nd, p√łlsedamer, pizzam√¶nd, politikere og banditter.

I den politiske ende af skalaen finder man to glimrende indslag skrevet af Leif Maibom. Det ene giver Dansk Folkeparti ‚Äď og ikke mindst v√¶lgere ‚Äď t√łrt p√•, mens det andet, meget originalt, giver et bud p√• en trekl√łver-regering, best√•ende af Klaus Risk√¶r Pedersen, Stein Bagger og Britta Nielsen. En ragen-til-sig-fort√¶lling, der s√• ender med ogs√• at blive et spejl p√• vores egen gr√•dighed.

Der er flere store og samlede optrin og ogs√• de g√•r hjem, lige fra et 80‚Äôer potpourri om ‚ÄĚDet gr√• guld‚ÄĚ, til en super tekst af Carl-Erik S√łrensen om de offentlig ansattes arbejdsbetingelser.

Eftert√¶nksomheden er der heldigvis blevet ogs√• plads til, og vi f√•r her en nedtonet Dorthe Pedersen, der i den fine lille revyvise ‚ÄĚVi t√¶nder lys‚ÄĚ lader publikum ane, at verden m√•ske intet har l√¶rt af 2. verdenskrig. Dejlig usentimental, men alligevel med et vemod og et sk√¶vt blik, der g√łr, at man som publikum spidser √łre og lytter efter.
Samme Dorthe brillerer i alle sine numre i √•r og s√¶rligt i‚ÄĚVelkommen ombord‚ÄĚ, hvor hun med ironi og stor distance f√•r os til at se verdenssituationen ovenfra ‚Äď endda h√łjt ovenfra. Mere skal ikke afsl√łres her. Dorthe har v√¶ret med i mange √•r og hun er igen revyens veloplagte musikalske og komiske krudtugle.

Gennem-musikalske Lisbet Lykkegaard s√¶tter, med sin flotte stemme et sublimt aftryk p√• de store sang- og showindslag i √•r og s√• kan hun dygtigt og charmerende skabe masser af forskellige kvindefigurer, man som publikum bare m√• elske; p√łlsedamevikaren fra Skagen, den modvillige DF‚Äôer og ikke mindst den k√łnspolitiske korrekte og entusiastiske byggemarkedsekspedient. Hendes store evner som b√•de med- og modspiller kommer til udtryk i nye versioner af de klassiske numre om s√łskendeparret Tut og J√łrn Palle og i det traditionelle nummer‚ÄĚM√łdet‚ÄĚ, hvor de gammelkendte Gerda & Knud f√•r vendt √•rets store og sm√• begivenheder fra det nordjyske.

Mads Meyer Vestergaards smittende engagement og store scene-n√¶rv√¶r er eminent og han suger n√¶rmest publikum til sig, b√•de n√•r han giver den som kikset og forladt p√łlsemand eller som provokat√łr i Lukas Birch nummeret ‚ÄĚYtringspligt‚ÄĚ, hvor Mads i den grad folder sig ud, her med udgangspunkt i ytringskulturen p√• de digitale medier ‚Äď utroligt hvor h√•rde ord, man kan slippe afsted med fra en revy-scene, n√•r bare det er tilsat sk√łnsang. Mads er skabt til revy og han er b√•de klangbunden og prikken over i‚Äôet i en r√¶kke af ensemble-numrene.

Per Kj√¶rsgaard Nielsen har pondus p√• scenen, hvad enten han fjoller som k√¶mpebaby – nej ikke Dirchs ‚Äď eller p√• fornemmeste vis leverer sin efterh√•nden legendariske pizzamand, Antonelli, der i √•r pr√¶senterer publikum for en helt s√¶rlig person, der har alt det han ikke selv har. Og i et stort bluesnummer f√•r Per sl√•et fast at man ikke skal tage for let p√• det, n√•r en mand siger han er syg – og det sker for fuld udbl√¶sning. Karismatisk og h√łjtr√•bende trisser han rundt p√• scenen, s√• man m√• overgive sig.

Ingen revy med respekt for sig selv undlader i √•r at markere Dronning Margrethes 80√•rs f√łdselsdag og den opgave l√łses i Bunken af Anja L√łnborg, der med super-finesse pr√¶cist genanvender og gengiver mange af Majest√¶tens karakteristiske ansigtsudtryk; ikke for at latterligg√łre, men for at understrege. Anja, der debuterede i revyen sidste √•r, har mange facetter i sit spil og udover dronning-parodien br√¶nder hun s√¶rligt igennem som den underspillede hustru, der fors√łger at f√• en samtale om slagteren i gang med sin ligeglade mand og publikum overgiver sig hurtigt til hendes morsomme udgave af en kvindelig rocker-tatov√łr, ligesom hun beviser at hun ogs√• mestre den traditionelle revyvise i et nummer om en tr√¶t og frustreret bankkunde.

For√•rsRevy f√•r fem stjerner herfra ‚Äď det er en forestilling man roligt kan k√łre langt for at opleve. For noget s√• sk√łnt, sk√łrt og sjovt, skal man lede l√¶nge efter ‚Äď og husk madgl√¶den: Inden revyen g√•r i gang, kan man v√¶lge en superl√¶kker revymenu fra hotellets k√łkken. S√• kan det faktisk ikke blive bedre.

ForårsRevy 2020 РOg hva’ så?

  • Instruktion: Kalle Meyer Vestergaard
  • Medvirkende:, Dorthe Pedersen, Lisbet Lykkegaard, Mads Meyer Vestergaard, Per Kj√¶rsgaard Nielsen og Anja L√łnborg.
  • Orkester: Anne Lise N√¶ser, Jens K√¶rgaard Larsen, Viggo Hylander og Thomas Fredborg.
  • Spillested: Hotel Hvideklit, Hvideklitvej 15, Bunken, 9982 √Ölb√¶k.
  • Spilledatoer: 6., 7., 11.,12., 13. og 14. marts 2020.
  • Billetsalg: foraarsrevy.dk
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Musikalsk, morsom og madglad' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger