Musikalsk, morsom og madglad

Musikalsk, morsom og madglad

7. marts 2020 - kl. 9:48 - af

Anmeldelse: Trods synlige premierenerver tager For√•rsRevyen fusen p√• alt og alle og er en af de hidtil bedste og mest vellykkede i revyens ellers mange√•rige historie. Dette scoop af en forestilling f√•r det bedste frem i b√•de tekster, musik og¬†skuespillere ‚Äď til stor morskab for premierepublikummet fredag aften.

Det sev√¶rdige resultat skyldes ikke mindst, at der generelt ikke overspilles. Tv√¶rtimod er det tydeligt at skuespillerne i store dele af revyen er instrueret i at underspille i mange af √•rets revynumre ‚Äď og det virker. Ind er kommet en fin og velafbalanceret blanding af (selv)ironi, kombineret med det reflekterede og det f√•r publikum til at tage stilling til det, der siges og synges. Det her er en revy, man som publikum ikke kommer helt sovende til ‚Äď til geng√¶ld g√•r man grinende derfra ‚Äď det meste er nemlig sprudlende humoristist. Oveni kan man ikke undg√• at l√¶gge m√¶rke til det gennem-musikalske og velspillende firemands-orkester, scenografien, de flotte rekvisitter og en lyd- og lyss√¶tning i top. Det er tydeligt at publikums √łre og √łjne skal fork√¶les og det er alt sammen med til at h√łjne denne knaldperle-revy til langt ud over det s√¶dvanlige ‚Äď ogs√• selvom nerverne til premieren til tider sad uden p√• skuespillernes t√łj.

De velvalgte numre og generelt glimrende tekster sp√¶nder vidt. Emnerne er s√• forskelligartede som kr√¶nkelsekultur, impotens, √¶ldrepleje, bankgebyrer, ytringsfrihed og politisk korrekthed. I et af √•rets numre lyder det: ‚ÄĚDin kone m√• v√¶re meget madglad‚ÄĚ og noget kunne tyde p√• at revyholdet har en s√¶rlig madgl√¶de, for flere af numrene har finurligt nok f√•et mad som omdrejningspunkt: p√łlse, pizza, boller i karry, franske hotdogs og hakkeb√łffer er p√• √•rets scene-menu.

Man siger, at der ikke findes landsbytosser og originaler l√¶ngere. For√•rsRevyen beviser p√• sjoveste vis det modsatte. De er alle vegne, b√•de i form af p√łlsem√¶nd, p√łlsedamer, pizzam√¶nd, politikere og banditter.

I den politiske ende af skalaen finder man to glimrende indslag skrevet af Leif Maibom. Det ene giver Dansk Folkeparti ‚Äď og ikke mindst v√¶lgere ‚Äď t√łrt p√•, mens det andet, meget originalt, giver et bud p√• en trekl√łver-regering, best√•ende af Klaus Risk√¶r Pedersen, Stein Bagger og Britta Nielsen. En ragen-til-sig-fort√¶lling, der s√• ender med ogs√• at blive et spejl p√• vores egen gr√•dighed.

Der er flere store og samlede optrin og ogs√• de g√•r hjem, lige fra et 80‚Äôer potpourri om ‚ÄĚDet gr√• guld‚ÄĚ, til en super tekst af Carl-Erik S√łrensen om de offentlig ansattes arbejdsbetingelser.

Eftert√¶nksomheden er der heldigvis blevet ogs√• plads til, og vi f√•r her en nedtonet Dorthe Pedersen, der i den fine lille revyvise ‚ÄĚVi t√¶nder lys‚ÄĚ lader publikum ane, at verden m√•ske intet har l√¶rt af 2. verdenskrig. Dejlig usentimental, men alligevel med et vemod og et sk√¶vt blik, der g√łr, at man som publikum spidser √łre og lytter efter.
Samme Dorthe brillerer i alle sine numre i √•r og s√¶rligt i‚ÄĚVelkommen ombord‚ÄĚ, hvor hun med ironi og stor distance f√•r os til at se verdenssituationen ovenfra ‚Äď endda h√łjt ovenfra. Mere skal ikke afsl√łres her. Dorthe har v√¶ret med i mange √•r og hun er igen revyens veloplagte musikalske og komiske krudtugle.

Gennem-musikalske Lisbet Lykkegaard s√¶tter, med sin flotte stemme et sublimt aftryk p√• de store sang- og showindslag i √•r og s√• kan hun dygtigt og charmerende skabe masser af forskellige kvindefigurer, man som publikum bare m√• elske; p√łlsedamevikaren fra Skagen, den modvillige DF‚Äôer og ikke mindst den k√łnspolitiske korrekte og entusiastiske byggemarkedsekspedient. Hendes store evner som b√•de med- og modspiller kommer til udtryk i nye versioner af de klassiske numre om s√łskendeparret Tut og J√łrn Palle og i det traditionelle nummer‚ÄĚM√łdet‚ÄĚ, hvor de gammelkendte Gerda & Knud f√•r vendt √•rets store og sm√• begivenheder fra det nordjyske.

Mads Meyer Vestergaards smittende engagement og store scene-n√¶rv√¶r er eminent og han suger n√¶rmest publikum til sig, b√•de n√•r han giver den som kikset og forladt p√łlsemand eller som provokat√łr i Lukas Birch nummeret ‚ÄĚYtringspligt‚ÄĚ, hvor Mads i den grad folder sig ud, her med udgangspunkt i ytringskulturen p√• de digitale medier ‚Äď utroligt hvor h√•rde ord, man kan slippe afsted med fra en revy-scene, n√•r bare det er tilsat sk√łnsang. Mads er skabt til revy og han er b√•de klangbunden og prikken over i‚Äôet i en r√¶kke af ensemble-numrene.

Per Kj√¶rsgaard Nielsen har pondus p√• scenen, hvad enten han fjoller som k√¶mpebaby – nej ikke Dirchs ‚Äď eller p√• fornemmeste vis leverer sin efterh√•nden legendariske pizzamand, Antonelli, der i √•r pr√¶senterer publikum for en helt s√¶rlig person, der har alt det han ikke selv har. Og i et stort bluesnummer f√•r Per sl√•et fast at man ikke skal tage for let p√• det, n√•r en mand siger han er syg – og det sker for fuld udbl√¶sning. Karismatisk og h√łjtr√•bende trisser han rundt p√• scenen, s√• man m√• overgive sig.

Ingen revy med respekt for sig selv undlader i √•r at markere Dronning Margrethes 80√•rs f√łdselsdag og den opgave l√łses i Bunken af Anja L√łnborg, der med super-finesse pr√¶cist genanvender og gengiver mange af Majest√¶tens karakteristiske ansigtsudtryk; ikke for at latterligg√łre, men for at understrege. Anja, der debuterede i revyen sidste √•r, har mange facetter i sit spil og udover dronning-parodien br√¶nder hun s√¶rligt igennem som den underspillede hustru, der fors√łger at f√• en samtale om slagteren i gang med sin ligeglade mand og publikum overgiver sig hurtigt til hendes morsomme udgave af en kvindelig rocker-tatov√łr, ligesom hun beviser at hun ogs√• mestre den traditionelle revyvise i et nummer om en tr√¶t og frustreret bankkunde.

For√•rsRevy f√•r fem stjerner herfra ‚Äď det er en forestilling man roligt kan k√łre langt for at opleve. For noget s√• sk√łnt, sk√łrt og sjovt, skal man lede l√¶nge efter ‚Äď og husk madgl√¶den: Inden revyen g√•r i gang, kan man v√¶lge en superl√¶kker revymenu fra hotellets k√łkken. S√• kan det faktisk ikke blive bedre.

ForårsRevy 2020 РOg hva’ så?

  • Instruktion: Kalle Meyer Vestergaard
  • Medvirkende:, Dorthe Pedersen, Lisbet Lykkegaard, Mads Meyer Vestergaard, Per Kj√¶rsgaard Nielsen og Anja L√łnborg.
  • Orkester: Anne Lise N√¶ser, Jens K√¶rgaard Larsen, Viggo Hylander og Thomas Fredborg.
  • Spillested: Hotel Hvideklit, Hvideklitvej 15, Bunken, 9982 √Ölb√¶k.
  • Spilledatoer: 6., 7., 11.,12., 13. og 14. marts 2020.
  • Billetsalg: foraarsrevy.dk
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Musikalsk, morsom og madglad' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER