
Skagen afvikles …..
9. maj 2026 - kl. 7:32 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
– og alle ser til – Skagen kalder på handling – hvor er det politiske mod!
Først en stor tak til Niels Østergaard for i dit læserbrev den 4. maj 2026, for at rejse problemstillingen og turde sætte ord på en udvikling, som mange ser – men alt for få tager alvorligt.
Det rejser også et nærliggende spørgsmål:
Er tilbageholdenheden fra politisk side et udtryk for manglende vilje – eller en bekymring for, hvad det kan koste i stemmer?
Det, der for mange år siden skete i Gl. Skagen, sker nu – med stigende hastighed – i selve Skagen by.
Forskellen er, at vi denne gang ikke kan sige – vi ikke vidste det.
Rundt omkring i Danmark reagerer flere attraktive byer og ø-samfund nu. Man skærper håndhævelsen af bopælspligt og forsøger at bremse udviklingen, der presser helårslivet ud. Erfaringen er klar – uden styring forsvinder det faste liv.
I Skagen står vi med det mest markante eksempel. Omkring 2.300 helårshuse er reelt blevet fritidsboliger – en danmarksrekord.
Hvad gør vi?
Politikere, erhvervsliv og relevante foreninger ser stiltiende til.
Det er svært at forstå.
For konsekvenserne er tydelige, – svækket skattegrundlag, færre fastboende, tomme klasselokaler, svækket foreningsliv, mindre helårsomsætning i butikkerne – og et erhvervsliv, der i stigende grad mangler den arbejdskraft, det er afhængigt af.
Hvor er byens store arbejdspladser henne? Mener I virkelig, at det her ikke er jeres problem?
Indpendling er ikke en løsning. Det er en nødløsning, som hverken skaber stabilitet, tilknytning eller et bæredygtigt lokalsamfund.
Samtidig mangler vi et oplyst grundlag for at kunne handle:
Hvor mange arbejdspladser i Skagen er i dag besat af personer, der bor i byen?
Hvor mange er pendlere?
Hvor mange stillinger er reelt vanskelige at besætte på grund af boligmarkedet?
Hvor mange ejendomme kan byen tåle at blive solgt til fritidsboliger.
Hvordan ser alderssammensætningen egentlig ud – nu og fremadrettet?
Har vi en udvikling, hvor de erhvervsaktive og børnefamilierne forsvinder, mens andelen af ældre og deltidsbeboere stiger?
De tal er afgørende for at forstå, hvad det er for en by, vi er ved at udvikle os til.
Uden de svar risikerer vi at fortsætte i blinde – ikke fordi vi har valgt en retning, men fordi vi undlader at tage stilling.
Det værste er ikke at handle og tage fejl.
Det værste er at lade udviklingen fortsætte, indtil nogen konstaterer, at det er for sent.
Midt i det hele står de ca. 2.300 “deltidsskagboere”. Mange af dem har valgt Skagen, fordi de holder af byen. Her ligger også en mulighed, – at invitere dem ind i løsningen – f.eks. via Bytinget – så de bliver en aktiv del af dialogen om byens fremtid og en del af byen.
Hvorfor accepterer vi en udvikling, som man andre steder i landet forsøger at bremse?
Hvor er presset fra erhvervslivet, som i sidste ende står med regningen i form af mangel på arbejdskraft?
Hvor er det politiske mod til at gå aktivt ind i problemet og få det belyst og konsekvensberegnet?
Mon ret mange ønsker at overlade en tidligere levende by til kommende generationer – en by, der langsomt reduceres til en sæsonby?
Vi ved, hvad der sker. Vi kan se det.
Spørgsmålet er ikke længere om – men om vi vælger at gøre noget, før det er for sent.
Eller sidder vi bare og venter på, at huspriserne styrer Skagens afvikling?
Hvis man er bekymret for Skagens fremtid, er tiden måske kommet til at give sig til kende. Ikke for at pege fingre – men for at starte en åben og ærlig debat om, hvilken by vi ønsker at give videre.
For der er stadig meget at bevare. Og måske endnu tid til at handle – hvis nok vil.
Tak for optagelsen
Erik Vium
4 kommentarer til “Skagen afvikles …..” under annoncerne.
















Det er svært ikke at blive berørt af debatten om Skagens udvikling.
Uanset om man er fastboende, erhvervsdrivende eller deltidsbeboer, tror jeg mange kan mærke, at byen forandrer sig. Nogle ser muligheder i udviklingen, andre ser en risiko for, at noget af det levende helårsliv langsomt forsvinder.
Derfor er det vigtigt, at debatten ikke ender i skyttegrave – men i samtaler baseret på fakta.
Skagen betyder noget for mange mennesker, og netop derfor burde flere måske give deres mening til kende. Ikke kun politikere og erhvervsliv, men også almindelige borgere, foreninger og de mange, som har valgt Skagen som deres andet hjem.
Skagens MasterPlan blev udarbejdet i 2011 i samarbejde mellem kommunen, Erhvervsforeningen og andre erhvervsrelaterede aktører. Men det er vel rimeligt at spørge, om tiden ikke er ved at løbe fra den plan?
Udviklingen de sidste 15 år har været markant. Over halvdelen af Skagens helårshuse er i dag reelt blevet fritidsboliger. Det ændrer grundlæggende forudsætningerne for en bys udvikling.
Har MasterPlanen i tilstrækkelig grad taget højde for den udvikling?
Og er den fortsat et realistisk styringsredskab for Skagen – politisk, erhvervsmæssigt og menneskeligt?
Det handler ikke om at skabe fronter mellem fastboende og deltidsbeboere. Tværtimod.
Mange af dem, der har købt fritidsbolig i Skagen, har gjort det, fordi de holder af byen, stemningen og livet heroppe. Derfor skylder vi også disse mennesker et talerør og en mulighed for at blive hørt i debatten om Skagens fremtid.
Jeg finder det helt naturligt, at deltidsbeboere får mulighed for medlemskab af Skagen Byting. Det håber jeg bliver en mulighed snarest.
For de fleste ønsker vel ikke, at Skagen udvikler sig til en kulisseby uden reelt helårsliv.
Derfor burde det være i alles interesse at få belyst spørgsmål om arbejdskraft, pendlere, alderssammensætning, boligudvikling og helårsliv langt tydeligere.
Hvordan ønsker vi egentlig, at Skagen skal se ud om 10, 20 eller 30 år?
Det spørgsmål fortjener en åben og ærlig debat – mens vi stadig har mulighed for at præge udviklingen.
For uanset holdning tror jeg, de fleste ønsker det samme, at Skagen også fremover er en levende by med mennesker, fællesskab og liv hele året.
Jeg skrev et læserbrev til Skagens Avis (papirudgaven) for 25-30 år siden. Dengang var det omkring 6-700 huse det drejede sig om. Og dengang var det muligt at gøre noget ved problemet. Men nu er det for sent. Alt for sent.
kan det være Bytinget, der kan finde de aktuell fakta på de vigtige spørgsmål Vium stiller og offentliggøre dem for Skagens fastboende borgere?
mvh Andreas A
Fantastisk og vigtigt skriv. Men jeg tror løbet er kørt.