12.000 tons nye skærver under Skagensbanen

12.000 tons nye skærver under Skagensbanen

26. november 2009 - kl. 0:03 - af

I de kommende uger vil der være masser af trafik på Skagensbanen om natten. Og med lidt mere støj end beboerne langs banen er vant til. Omkring 12.000 tons nye skærver skal nemlig lægges under skinnerne for at sikre, at passagererne fortsat får en behagelig togtur.
Arbejdet foregår om natten i stort set hele banens længde, og Nordjyske Jernbanes teknikere regner med, at der skal arbejdes cirka 20 nætter.
– Det er et ret omfattende arbejde, og det kan desværre ikke undgås, at støjen vil genere nogle af banens naboer – og vi er nødt til at lave arbejdet om natten for at undgå tog-aflysninger, siger Nordjyske Jernbaners administrerende direktør Preben Vestergaard.
Nordjyske Jernbaner har lejet specialmaskiner til arbejdet. Lidt forenklet sagt foregår det på den måde, at et stort MX-lokomotiv med cirka 20 vogne efter sig læsser skærverne af langs sporet. Derefter kommer et andet lokomotiv med en specialmaskine, der først løfter spor og sveller og derefter nærmest stopper skærverne ind under svellerne og sætter spor og sveller på plads igen. Desuden foregår der flere steder også svejsearbejde på skinnerne. Arbejdet er en opfølgning på renoveringen af Skagensbanen i 2004
– Vi beklager generne for nogle banens naboer – til gengæld kan de og alle vore passagerer glæde sig over, at skinnenettet inden jul bliver som nyt, siger Preben Vestergaard.
Han pointerer, at de nye skærver er et led i den almindelige vedligeholdelse af banen.
– Der har ikke været risiko for fejl på banen, men vi har altid prioriteret god og løbende vedligeholdelse af både tog og skinner, sådan at vore mange trofaste passagerer fortsat får en glat og stabil togtur – uden bump og støj, siger Preben Vestergaard.

En kommentar til “12.000 tons nye skærver under Skagensbanen” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

En kommentar til “12.000 tons nye skærver under Skagensbanen”

  • Det lyder godt, så ryger toget ikke af sporet, men hvad med en kørerampe til kørestolsbrugere, kunne man ikke få det sneget ind i budgettet for skærver. Men det er selvfølgelig også mindre vigtigt.
    Hilsen
    Paul Wenzel pt. på ferie

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af '12.000 tons nye skærver under Skagensbanen' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER