Krise? – ikke hos Karstensens Skibsværft

Krise? – ikke hos Karstensens Skibsværft

19. januar 2010 - kl. 9:31 - af

Værftet kan nu offentliggøre, at der mellem rederiet Sævik & Ervik A/S allerede i 2008 er tegnet kontrakt på bygning af en 80,4 x 16,60 meter kombineret trawler/notbåd som også udrustes med DP 1 for anvendelse i offshore industrien. Skibet leveres fra værftet i April 2011.

Bag rederiet står ægteparret Rita Sævik og Espen Ervik fra Fosnavaag, Sunnmøre i Norge. Rita Sævik ejer i dag den 73 meter trawler/ notbåd ”KINGS CROSS”. Rita Sævik har været styrmand på fartøjet, men vil i fremtiden tage sig af administrationen af det nye fartøj. Espen Ervik er medejer og skipper i familierederiet bag den 68 meter trawler/notbåd HERØYHAV. Espen vil være skipper på den nye båd.

Som noget nyt bygges skibet med cylinderformede RSW lasttanke for nedkølet fisk . Disse tanke konstrueres som tryktanke. Fisken suges ombord ved at lave vakuum i tankene og losses ved at sætte tryk på tankene.

Dette princip er kendt fra de såkaldte brøndbåde, som fragter levende laks. Det er første gang dette laves på et fiskefartøj, og forventningen er at det giver en højere fiskekvalitet. Det kombinerede losse/laste anlæg er udviklet af det norske firma MMC i Fosnavaag.

For at formindske emissionen fra hovedmotor og hjælpemotorer, monteres der kombinerede lyddæmpere og katalysatorer for alle motorer.

Ligeledes bliver fremdrivningsmaskineriet udført som et hybrid anlæg, Det vil sige, at man bare anvender hjælpemotorerne når det ikke er krav om høj fart, og skibet ikke er i fiskeri, men arbejder f.eks. med ROW opgaver i offshore industrien. ROW betyder at skibet er moderskib for fjernbetjente ubåde der f.eks. inspicerer rørledninger på havbunden.

Skibet bliver udstyret med en sænkekø,l hvori der kan placeres elektronisk udstyr for havforskning.

For at give plads til forskere og andre ekstra besætningsmedlemmer, er der en væsentlig større aptering i skibet end normalt for et fiskefartøj.

Skroget til skibet er allerede under bygning på Baltija Shipbuilding Yard i Klaipeda i Litauen. Dette værft er ejet af det A.P. Møller ejede Lindø Værft. Skroget ankommer til Skagen i August 2010.

Skibet er designet af det norske skibskonsulentfirma Vik & Sandvik A/S (Nu Wärtsila Ship design).

Skibet bliver værftets til dato dyreste nybygning og følger efter den 81,6 meter TRØNDUR i GØTU som leveres til Færøerne i februar og den 75,4 meter VOYAGER som leveres til Nordirland til Juli. Ind imellem leveres en 40 meter trawler til Island.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Krise? - ikke hos Karstensens Skibsværft' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger