Krise? Рikke hos Karstensens Skibsværft

Krise? Рikke hos Karstensens Skibsværft

19. januar 2010 - kl. 9:31 - af

V√¶rftet kan nu offentligg√łre, at der mellem rederiet S√¶vik & Ervik A/S allerede i 2008 er tegnet kontrakt p√• bygning af en 80,4 x 16,60 meter kombineret trawler/notb√•d¬†som ogs√• udrustes med DP 1 for anvendelse i offshore industrien. Skibet leveres fra v√¶rftet i April 2011.

Bag rederiet st√•r √¶gteparret Rita S√¶vik og Espen Ervik fra Fosnavaag, Sunnm√łre i Norge. Rita S√¶vik ejer i dag den 73 meter trawler/ notb√•d ‚ÄĚKINGS CROSS‚ÄĚ. Rita S√¶vik har v√¶ret styrmand p√• fart√łjet, men vil i fremtiden tage sig af administrationen af det nye fart√łj. Espen Ervik er medejer og skipper i familierederiet bag den 68 meter trawler/notb√•d HER√ėYHAV. Espen vil v√¶re skipper p√• den nye b√•d.

Som noget nyt bygges skibet med cylinderformede RSW lasttanke for nedk√łlet fisk . Disse tanke konstrueres som tryktanke. Fisken suges ombord ved at lave vakuum i tankene og losses ved at s√¶tte tryk p√• tankene.

Dette princip er kendt fra de s√•kaldte br√łndb√•de, som fragter levende laks. Det er f√łrste gang dette laves p√• et fiskefart√łj, og forventningen er at det giver en h√łjere fiskekvalitet. Det kombinerede losse/laste anl√¶g er udviklet af det norske firma MMC i Fosnavaag.

For at formindske emissionen fra hovedmotor og hjælpemotorer, monteres der kombinerede lyddæmpere og katalysatorer for alle motorer.

Ligeledes bliver fremdrivningsmaskineriet udf√łrt som et hybrid anl√¶g, Det vil sige, at man bare anvender hj√¶lpemotorerne n√•r det ikke er krav om h√łj fart, og skibet ikke er i fiskeri, men arbejder f.eks. med ROW opgaver i offshore industrien. ROW betyder at skibet er moderskib for fjernbetjente ub√•de der f.eks. inspicerer r√łrledninger p√• havbunden.

Skibet bliver udstyret med en s√¶nkek√ł,l hvori der kan placeres elektronisk udstyr for havforskning.

For at give plads til forskere og andre ekstra bes√¶tningsmedlemmer, er der en v√¶sentlig st√łrre aptering i skibet end normalt for et fiskefart√łj.

Skroget til skibet er allerede under bygning p√• Baltija Shipbuilding Yard i Klaipeda i Litauen. Dette v√¶rft er ejet af det A.P. M√łller ejede Lind√ł V√¶rft. Skroget ankommer til Skagen i August 2010.

Skibet er designet af det norske skibskonsulentfirma Vik & Sandvik A/S (Nu Wärtsila Ship design).

Skibet bliver v√¶rftets til dato dyreste nybygning og f√łlger efter den 81,6 meter TR√ėNDUR i G√ėTU som leveres til F√¶r√łerne i februar og den 75,4 meter VOYAGER som leveres til Nordirland til Juli. Ind imellem leveres en 40 meter trawler til Island.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Krise? - ikke hos Karstensens Skibsværft' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER