To Skagboer med på udstillingen “ESSENS”

To Skagboer med på udstillingen “ESSENS”

10. februar 2010 - kl. 0:29 - af

Lørdag den 13. februar kl. 14.00 præsenterer Frederikshavn Kunstmuseum 13 kunstnere fra nord og nordvest Vendsyssel. Udstillingen hedder ” ESSENS” fordi de 13 kunstnere, er essensen af de kunstnere som har samarbejdet om udstillinger på Den gamle Station i Hirtshals gennem en årrække… . Blandt de 13 udstillere er der to kunstnere fra Skagen.

Asger Pedersen
Født og bosiddende i Skagen.
Debuterede i 1978 på Kunstnernes Efterårsudstilling i Kbh.
Asger Pedersen voksede op i en familie der interesserede sig for billedkunst og har derfor altid tegnet og malet. Det første oliebillede malede han som 11 årig. Interessen blev større med tiden, og som ung fik han antaget 2 oliebilleder på Kunsternes censurerede efterårsudstilling i Kbh. Motivet var havet med skumflager, men uden himmel. Det blev til adskillige havbilleder fordi interessen for naturen altid har været til stede og fulgt ham, men med tiden har temaet forandret sig lidt. Efter at have været erhvervsfisker i mange år, er det nu et overstået kapitel, og nu går Asger Pedersen lange ture langs stranden og finder motiverne der. Ja selv i sin egen have har han opdaget hvor interessante og smukke blomsterne kan være f.eks. lige efter regn.

Steen Bundgård Sørensen
Uddannet pædagog 1982. Århus Kunstakademi 1987-1990. Har siden 2000 arbejdet som teknisk medarbejder på Skagen Museum.
Har udstillet maleri, grafik og skulptur separat og i gruppesammenhæng på gader, på cafeer og barer, rådhuse, museer osv. Har lavet plakater og offentlige udsmykninger og har også undervist børn og voksne i maleri og tegning.

 

De andre kunstnere :

Bent Andersen har, indtil denne sommer hvor han er gået på pension, haft sit daglige virke i Sundhedsvæsenet og her arbejdet med Strategi & Udvikling, men det at kunne skabe noget med hænderne har altid været vigtigt for ham.
I de senere år har det udmøntet sig i glæden ved, at kunne bearbejde en tilsyneladende ubetvingelig sten og frembringe en skulptur med en farve og en struktur som ingen kunne ane, eller at kunne smelte bronze – se det hvidglødende metal blive flydende og i en sandform omskabes til en unik skulptur.
En væsentlig del af Bent Andersens fritid er optaget af disse gøremål, på det sidste dog mest bronzearbejdet, og han udfører alle processer selv. Bent Andersen arbejder for det meste uden skitse, og først under bearbejdelsen af model-materialet opstår ideen til den endelige skulptur som kun findes i dette ene eksemplar.

Bodil Dam, Cand. mag. med engelsk og kunsthistorie fra Århus Universitet.
Undervist i engelsk, billedkunst og design i gymnasiet indtil 1999, hvorefter skulpturarbejdet og udstillingsvirksomhed udgør fuldtidsbeskæftigelse.
Lært skulptur hos Valdemar Foersom Hegndal, Århus Universitet og bronzestøbning hos Peter Jensen, Bagsværd. Med
Har siden 1999 deltaget i adskillige udstillinger i Danmark og Tyskland.
Hendes arbejder kan ses bl.a. i Løkken hvor hendes Solhvervssøjlen og Vrede Måge står – Havmoren i Hirtshals, og Adam og Eva på Farsø Sygehus,

Per Schön Ekmann er født 1959
Uddannet på Århus Kunstakademi 1987-1990.
Per Schön Ekmann har bl.a. udstillet på Knivholt i Frederikshavn.

Inger Hess Ekmann er født 1966
Hun er uddannet på Jensens Bureau som grafiker
Hun har bl.a. lavet Lønstrup plakaten i 2000 og • Tversted plakaten i 2001 samt plakater til Hjørring Teater, Hjørring Sommerspil og teaterplakater til Rosenteatret i Århus. Inger Hess Ekmann har bl.a. udstillet på Knivholt i Frederikshavn

Inger Jensen Designer MDD, afgang fra Danmarks Designskole,1964
Tekstilkunstner, afgang fra California College of Art, Californien, USA, 1971
Arbejder professionelt med indretning, arkitektur og tekstil kunst i form af vævede billeder.
I de vævede billeder refereres til naturens linier og mønstre, hvor lys og skygge, farver og former reflekterer stilhed og bevægelse. Billedernes vævede struktur danner og bryder overflader i samspil med enkle farvestillinger.

Janice Hunter arbejder med stentøjs ler, porcelæn og rødler. Hun bruger flere forskellige brændingsprocesser – Træ fyret stentøj i ”anagama” ovn – Reduktion i el. ovn med muffel – Oxidation brænding i el ovn.
Porcelæn og rødler arbejder imod hinanden og spændinger opstå – skulpturer sprækker og bevæger sig i ovn.
Stentøj brændte med træ, får en overflade fra de smeltede træ aske og overfladen kan ”læses”. Information om brændings proces – temperatur, atmosfære, træsort, flammens direktion er kodet inde i overfladen.

Jim Jerup maler nonfigurativt – det han vil, er det abstrakt ekspressive, som han til en vis grad opfatter løsrevet fra ordet og tanken. Det figurative bør altid være underordnet.
Når Jim Jerup maler, forsøger han at sætte sin viden om det at lave maleri i baggrunden, for at kunne male så intuitivt som muligt.
Han arbejder med kompositionen, herunder arbejdet med farver, dybdevirkning, farveperspektiv, lysværdikontrast og lys/skygge, og også med forskellige teknikker.

Mette Borup er født 1966 i Hirtshals.
Uddannet væver ved Skals Håndarbejdsseminarium 1990
Har arbejdet som tekstildesigner hos Gabriel A/S med bl.a. design til DSB og SAS, inspirationsoplæg, messer m.m.
Gennem sit arbejde som designer blev hun meget fascineret af teksturer, grif og overflader i de forskellige dessiner. Mette Borup prøver at frembringe den samme stoflighed i sine billeder ofte kombineret med et sort grafisk islæt. Hun arbejder på krøllet papir som giver billederne et tekstilt udtryk – og som bryder farverne på en sådan måde at billederne skifter stemning alt efter om der er sol eller overskyet.
Kombinationen af kontrol og det ukontrollerbare, af hårdt og blødt, af vildt og sart er den røde tråd i Mette Borups billeder.

Niels Christian Bjørn Jensen er uddannet sløjdlærer fra Hjørring Seminarium.
Niels Christian Bjørn Jensen prøver i sine skulpturer at illudere bevægelse og fremhæve rum. Han er fascineret af træet som materiale, – gerne med knaster og rådangreb som standses i tørreprocessen, da han herved bliver mindet om træet som en del af det førkulturelle. I arbejdet med træet oplever han gang på gang træet have sin egen vilje, og den skabende proces påvirkes naturligvis heraf. De skarpe kanter er til gengæld den måde han får sin vilje igennem på.
Skulptør Paul Erlands foretrukne materialer er granit og bronze.
Efter debut som autodidakt med granitskulpturer i 1974 udvidede Paul Erland sit arbejdsområde til også at omfatte bronze i 1982.
Det foretrukne mål er unikaskulpturer. Bronze støbes som 15% tinbronze i meget tynde godstykkelser efter cire-perdue metoden.
Meget kort fortalt formes figuren minituøst i voks. Der påsættes kanaler til luft og indløb. Et keramisk materiale støbes udenpå og indeni denne voksskulptur. Den keramiske form opvarmes til 650 grader, hvorved voksen brændes væk, heraf navnet cire-perdue, tabt voks.
Formen er nu i store træk klar til at modtage den over 1100 grader varm bronze. Og når bronzen efter flere dage er tilstrækkelig afkølet, kan formen knuses, og det store øjeblik oprinder, hvor man kan se om støbningen er lykkedes.
Indløbet og luftkanalerne kan nu fjernes, figuren færdigbehandles og patineres.
I bedste fald en arbejdsproces på en uge.

Stinne Teglhus Tegner og billedhugger
Uddannet på Kunsthåndværkerskolen i Kolding
Arrangør af Kunst i Hirtshals i Påsken, Skagerrak Skulptur og Efterårskunstudstillinger
i Hirtshals.
Som billedhugger arbejder Stinne Teglhus med motiver hentet fra havet.
Materialerne er ofte store søsten af granit, bragt i land af fiskekuttere fra Hirtshals. Stenene bearbejder hun med hammer, mejsel og vinkelsliber. Motivet og stenens stoflige karakter understreges af den nuancerigdom der fremkommer ved polering.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger