Generalforsamling i Skagen Handelstandsforening

Generalforsamling i Skagen Handelstandsforening

18. februar 2010 - kl. 12:08 - af

I går onsdag den 17 februar holdt Skagen Handelstands-forening geneal forsamling og i denne artikel kan du se hvordan bestyrelsen bagefter konstituerede sig. Du kan desuden læse bestyrelsens beretning.

 

 

Bestyrelsen har  konstitueret sig som følger:

Formand:

Flemming Stig (Genvalg)

Næstformand:

Jeanette Mogensbæk, Marcus

Kasserer/Sekretær:

Ole Bo. edc (Genvalg)

Aktivitetsformand:

Jette Nielsen, Tip Top Isenkram (Genvalg)

Juleudsmykningsudvalg:

Ole Dal, Dal´s

Bestyrelse:

Vivi Sørensen, BeautyZone

Bestyrelse:

Annemette Knudsen, by Maid (Nyvalg)

Suppleant:

Mette Stenbroen, Stenbroen (Genvalg)

Suppleant:

Susanne Laursen, Skagen Designs (Nyvalg)

Bestyrelsesmedlem Jill Byrdal og suppleant Leif Fisker ønskede ikke genvalg.
Bestyrelsens beretning på generalforsamlingen, onsdag den 17. februar 2010

Velkommen til alle til denne generalforsamling, som er nummer 104 i rækken.
Det forgangne år har været udfordringernes år – et år hvor den globale finanskrise også nåede til Skagen. Det er dog mit indtryk at vi ikke er så hårdt ramt som andre steder i landet – ja der var sågar en forretningsdrivende der sagde til mig – hvis det her er finanskrise – så må der godt være finanskrise et godt stykke tid endnu. Men sådan er virkeligheden nu ikke – vi er alle blevet ramt og tingene går ikke så hurtigt som tidligere – så derfor er det nu sammenholdet skal vise styrke og tingene skal anskues fra helt andre kreative vinkler end tidligere.

Det er ingen hemmelighed, at Skagens detailhandel er dybt afhængig af turismen. Alt efter butikstype udgør turismen en større og større del af den årlige omsætning. Nogle forretningstyper melder at op til 70% af butikkens omsætning er turistafhængig. Derfor var det dyster læsning af artiklen i Jyllands-Posten tirsdag morgen.
Overskriften lød ”Turister fravælger Danmark” – alene fra 2008 til 2009 er antallet af overnatninger, hvor en udenlandsk turist lå i feriesengen, faldet med 2 millioner. Faldet rammer især landlige og naturskønne omgivelser.
”Vi kan i høj grad mærke, at udenlandske turister vælger storbyferier, og her spiller de billige flyruter ind. Der kan vi ikke være med i Nordjylland og samtidig trænger en del af vore feriehuse og feriecentre til en produktudvikling” siger Lars Enevold Pedersen, direktør i den nordjyske turistorganisation VisitNordjylland.
Turismens andel af kommunens økonomi er for Frederikshavns kommune ca. 5 prc.

Så der ligger masser af udfordringer forude – fra mange sider tages der gode initiativer og jeg vil godt benytte lejligheden til at takke Color Line og Colorhotel for den store kampagne de kørte i Norge i november og december med weekendophold i Skagen. Det gav mange gæster til Skagen i de kolde vintermåneder og virkede befordrende på helårsturismen.

Skagen Turistforening gør rigtig mange gode tiltag for at tiltrække gæster i Skagen hele året. Skagen skal endnu mere på landkortet og i markedsføringskampagnen for Skagen 2010 satses der meget på det danske marked. I Jyllands-Posten annonceres der med 2 sider i alle måneder fra januar
til maj og fra august til oktober, i alt 7 gange. I Berlingske Tidende kører ligeledes 2 sider i marts, maj, august og september. En massiv markedsføring som forhåbentlig vil tiltrække mange gæster også udenfor den egentlige sæson.

Fra Handelsstandsforeningens side støtter vi op om disse tiltag i flere sammenhæng og rent handelsmæssig vil vi også tage initiativ til at tiltrække et købedygtigt publikum til byen fra vores nære opland. Her tænkes på Nordjylland fra Aalborg og opefter.
Vi har haft et indledende møde med Nordjyske Medier i Skagen, hvordan vi på den bedste og billigste måde kan ramme den målgruppe og det er tanken at vi vil køre 2-4 kampagner om året, hvor vi sætter alle sejl til.

Vi skal differentiere os og gøre det til en unik oplevelse at handle i Skagen. Vi skal ikke konkurrere på pris – en undersøgelse viser at man skal helt op på 50 til 70% før at forbrugeren synes det er et rigtigt godt tilbud – men vi har så mange andre strenge at spille på. Vore mange specialforretninger har et stort internationalt udvalg, som man ikke kan finde mange andre steder, vi har et hyggeligt
handelsmiljø med god personlig betjening og sidst og ikke mindst har vi en skøn natur, attraktive museer og skønne restauranter.
Vi kan ved fælles hjælp løfte denne opgave og det er vores håb at vi sammen kan udarbejde nogle anderledes kreative ting som kan give genlyd i det ganske land og som vil give forbrugeren en oplevelse de ikke finder andre steder.
Når oplægget er færdigbearbejdet vil vi lave en medlemskampagne – for jo flere vi er – jo mere kan vi løfte.

Differentieret kontingent
Det har været oppe i bestyrelsen om der skulle være nedsættelse i kontingent til Handelsstandsforeningen hvis flere forretninger har samme ejer. Vi har arbejdet med forskellige modeller, men er kommet til den konklusion at vi fortsætter med den nuværende kontingentskala, så
hvis butikken har en selvstændig adresse, skal der betales kontingent uanset hvem ejeren er.

Skagen Maraton
Et nyt stort tiltag for at markedsføre Skagen udenfor den egentlige sæson er nu en realitet. Skagen Helse er initiativtager til Skagen Maraton, som skal afvikles den 10.10.10 kl. 10.10. Analyser viser at der er et stort og købedygtigt publikum til sådanne arrangementer. Deltagerne med familie er typisk to til tre dage på stedet hvor løbene afvikles. Så det kan blive stort – ja rigtigt stort. Løbet afvikles en søndag, men allerede om lørdagen afvikles der et maraton for børn. Foruden løberne kan løbet også tiltrække et stort publikum, og det er her vi som erhvervsdrivende kommer ind i billedet. Vi håber der er opbakning til at vi laver lidt sjovt i gågaden, som også er en del af ruten, og holder åben. Handelsstandsforeningen er med i arrangørgruppen.

Tomme butikslokaler
Vi må desværre, som så mange andre byer, konstatere at der står tomme butikslokaler, især er vi ramt i den østlige ende af Sct. Laurentiivej, hvor der nu er 3 tomme butikslokaler. En kedelig udvikling i et område der ellers havde udviklet sig i en meget positiv retning. Det er vores håb at vi med et attraktivt handelsmiljø kan tiltrække nogle specialforretninger som vil gøre dette område endnu mere attraktiv – det vil være til gavn for os alle.
Når vi taler om tomme butikslokaler er det endnu mere beklageligt at de gamle planer om butikscenter ved Højensvej ved Shell endnu en gang er blevet trukket op af posen. Hverken Frederikshavn Kommune, vore kunder eller vi kan være interesseret i at handlen bliver spredt endnu mere og især ikke når der står tomme lokaler i det naturlige handelsmiljø. Der vil blive udsendt lokalplan for området og vi vil følge sagen meget nøje.

Kulturhuset Kappelborg
Kulturhuset Kappelborg er nu en realitet og dermed en fornyelse af midtbyen der virkelig vil være med til at skabe et handelsmiljø der er byen værdig. Aftenens foredragsholder Jacob Dalsgaard vil fortælle om de spændende planer. Handelsstandsforeningen har været medspiller under hele processen og lige nu arbejder vi i en lille gruppe som skal skaffe midler til bl.a. en længe ønsket legeplads på udendørsarealerne. Med det nye Kulturhus løses også de problemer vi har haft vedrørende offentlige toiletter, da der er projekteret 10 nye toiletter i bygningen.

Handels- og turist analyse
Byanalysen, som er finansieret af Erhvervs- og Turismeudvalget, blev gennemført i 2009 over fire gange. Byanalysen løber over et år og skal være med til at analysere de stærke og svage sider for detailhandel og turisme i byerne Sæby, Frederikshavn og Skagen. Analysen skal danne grobund for
hvordan udviklingen indenfor handel og turisme skal være fremadrettet og give vore politikere et godt værktøj for de beslutninger der skal tages for byudviklingen i de 3 byer.
Jeg har hver gang været rundt og uddele og samle ind, og mildt sagt har der ikke været det samme engagement fra medlemmerne som jeg havde, og vi har langt fra det antal udfyldte skemaer, som de havde i Sæby og Frederikshavn, men jeg tror det er nok til et repræsentativt udsnit. Undersøgelsen vil blive fulgt op at telefoninterviews til fastboende. Undersøgelsesresultatet forventes færdig i første halvår 2010.

Havnen
Der er nu lavet lokalplan for området ved Skagen Havn. Det har været en meget positiv proces. I forbindelse med udarbejdelsen har der været nedsat en arbejdsgruppe, hvor Handelsstandsforeningen deltog, som har været stærkt involveret i planlægningen inden den gik til politisk behandling.
Der er taget meget store hensyn til at havnens brugere har de bedst mulige forudsætninger for at området kan være en aktiv havn. Derudover er der givet plads til spændende fornyelser, men det vigtigste for Handelsstandsforeningen er at detailhandel på havnen er begrænset til det allerede eksisterende. Dermed er en større spredning af detailhandlen undgået.

Havnevej
En meget tiltrængt renovering af Havnevej blev afsluttet før sæsonen i 2009. Et meget flot resultat, som er et løft for hele byen. Efter sæsonen tog Handelsstandsforeningen initiativ til et møde med Teknisk Udvalg, vedrørende de lidt kaotiske tilstande der var på Havnevej. Der har manglet retningslinier vedr. udstillingsbånd m.m. Der har også været støjgener. Mødet bundede ud i at der bliver lavet en evaluering over hvordan ”den nye Havnevej” har fungeret i sommersæsonen og i samarbejde med de virksomheder og ejere der er på Havnevej, vil der blive udarbejdet retningslinier, som også Turistforening og Handelstandsforening vil få indflydelse på.
På mødet kom vi også ind på P-plads problematikken på Havnevej og hvilken status vejen skulle have, ensretning eller som på Sct. Laurentiivej med status som gågade dele af året.
Med hensyn til ude servering ved Toldboden har Teknisk Udvalg ingen mulighed for at gribe ind, hvis de fornødne tilladelser er til stede. Arealet er privat og det eneste man kan gøre, er at man tager en kontakt til udlejeren om at arealet udlejes til formål der falder ind i miljøet på Havnevej/Havnen.
Der er endnu ikke blevet indkaldt til et nyt møde, men Skagen Handelsstandsforening vil tage initiativ til at tingene er på plads inden sæsonstart.

Skagen 365
Til trods for at Skagen 365 blev stiftet for at koordinere de fire 100 års jubilæer for Skagen Turistforening, Skagen Handelsstandsforening, Skagen Havn og Skagens Museum, så er man blevet enige om at fortsætte samarbejdet, som har fået økonomisk opbakning fra Frederikshavn Kommune og Erhvervs- og Turismeudvalget. Skagen 365 har absolut også sin berettigelse når vi taler om markedsføring af ”et levende samfund hele året”. Foruden at være initiativtager og bidragsyder til mange tiltag for at markedsføre Skagen som et helårssamfund, gennemførte Skagen 365 fotoudstillingen ”Photos Skagen 365” med stort succes. I forbindelse med udstillingen blev der udgivet en bog med foto og tekst fra Skagen hvor hver måned i året er vist. Bogen er udsolgt i 2000 eksemplarer.
Der er en database af fotografier af Skagen 365 dage om året som snart bliver frigivet, så billederne frit kan bruges af pressen og medlemmer af ovennævnte foreninger.

Et af hovedpunkterne i den strategi som Skagen 365 har for 2010 er netværksdannelse. Danmarks førende på området er konsulentfirmaet WOGN, som har lavet et oplæg der lover godt for et fremtidigt samarbejde på tværs af brancher og særinteresser.
Formålet er at samle alle gode kræfter i Skagen og dermed skabe en grobund for den fremtidige udvikling af Skagen by.

Hvad går dine kontingentpenge til
Handelsstandsforeningen deltager i og bakker økonomisk op om de mange gode initiativer der tages i Skagen. Og dem er der heldigvis mange af. Skagen Fødevaremesse trak igen rigtig mange mennesker og er nu blevet en begivenhed som både udstillere og publikum ser frem til. Skagen Festival kan i år fejre 40 års jubilæum og både den markedsføringsmæssige værdi og den omsætning den tilfører området kan ingen anfægte. Litteraturfestivalen i oktober er også en stor tilbagevendende begivenhed. Cruise Top Denmark markedsfører Skagen over hele verden og der er efterhånden mange anløb i Skagen.
Vi giver også et stort markedsføringsbidrag til Turistforeningen og Skagen har Englelyd samt Skagen 365.

Erhvervs- og turismeudvalget
Samarbejdet i Erhvervs- og Turismeudvalget har været godt. Udvalget er bredt sammensat af interesseorganisationer og har været med til at støtte op om mange gode initiativer i Frederikshavn Kommune.
Kommunalvalget medførte et borgerlig flertal, som åbenbart ikke synes at Erhvervs- og Turismeudvalget er det rette forum for erhvervs- og turismeudviklingen i Frederikshavn Kommune, så den nye borgmester ønsker en anden konstellation, hvor interesserne vedrørende erhverv skal udgøre et forum og handel og turisme et andet. Det er ikke noget jeg ved med bestemthed, for den eneste information medlemmerne af Erhvervs- og Turismeudvalget har modtaget er at mødet den 10. februar er aflyst. Resten har vi måtte læse os til i medierne. Meningen med udvalget var at der i et stort forum skulle skabes forståelse for brancher imellem på tværs af særinteresser og ud fra det være med til at skabe vækst i Frederikshavn Kommune. Personligt synes jeg at udvalget nu havde fundet en struktur der fremadrettet kunne tilføre Frederikshavn Kommune en viden man politisk fremadrettet kunne bruge til noget – men det ønsker Kommunen åbenbart ikke i den nuværende form.

Til slut vil jeg rette en tak for økonomisk støtte til julebelysningen fra Frederikshavn Kommune og Forsyningen og til den lokale telefonbog Folk og Fag og jeg vil slutte bestyrelsens beretning med ønsket om at vi sammen kan skabe et godt handelsmiljø – men det gør vi kun ved sammenhold.

Beretningerne fra aktivitetsudvalget og juleudsmykningsudvalget følger.

Med venlig hilsen
Bestyrelsen for Skagen Handelsstandsforening
Flemming Stig

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Generalforsamling i Skagen Handelstandsforening' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger