Generalforsamling i Skagen Handelstandsforening

Generalforsamling i Skagen Handelstandsforening

18. februar 2010 - kl. 12:08 - af

I går onsdag den 17 februar holdt Skagen Handelstands-forening geneal forsamling og i denne artikel kan du se hvordan bestyrelsen bagefter konstituerede sig. Du kan desuden læse bestyrelsens beretning.

 

 

Bestyrelsen har ¬†konstitueret sig som f√łlger:

Formand:

Flemming Stig (Genvalg)

Næstformand:

Jeanette Mogensbæk, Marcus

Kasserer/Sekretær:

Ole Bo. edc (Genvalg)

Aktivitetsformand:

Jette Nielsen, Tip Top Isenkram (Genvalg)

Juleudsmykningsudvalg:

Ole Dal, Dal¬īs

Bestyrelse:

Vivi S√łrensen, BeautyZone

Bestyrelse:

Annemette Knudsen, by Maid (Nyvalg)

Suppleant:

Mette Stenbroen, Stenbroen (Genvalg)

Suppleant:

Susanne Laursen, Skagen Designs (Nyvalg)

Bestyrelsesmedlem Jill Byrdal og suppleant Leif Fisker √łnskede ikke genvalg.
Bestyrelsens beretning på generalforsamlingen, onsdag den 17. februar 2010

Velkommen til alle til denne generalforsamling, som er nummer 104 i rækken.
Det forgangne √•r har v√¶ret udfordringernes √•r ‚Äď et √•r hvor den globale finanskrise ogs√• n√•ede til Skagen. Det er dog mit indtryk at vi ikke er s√• h√•rdt ramt som andre steder i landet ‚Äď ja der var s√•gar en forretningsdrivende der sagde til mig ‚Äď hvis det her er finanskrise ‚Äď s√• m√• der godt v√¶re finanskrise et godt stykke tid endnu. Men s√•dan er virkeligheden nu ikke ‚Äď vi er alle blevet ramt og tingene g√•r ikke s√• hurtigt som tidligere ‚Äď s√• derfor er det nu sammenholdet skal vise styrke og tingene skal anskues fra helt andre kreative vinkler end tidligere.

Det er ingen hemmelighed, at Skagens detailhandel er dybt afh√¶ngig af turismen. Alt efter butikstype udg√łr turismen en st√łrre og st√łrre del af den √•rlige oms√¶tning. Nogle forretningstyper melder at op til 70% af butikkens oms√¶tning er turistafh√¶ngig. Derfor var det dyster l√¶sning af artiklen i Jyllands-Posten tirsdag morgen.
Overskriften l√łd ‚ÄĚTurister frav√¶lger Danmark‚ÄĚ ‚Äď alene fra 2008 til 2009 er antallet af overnatninger, hvor en udenlandsk turist l√• i feriesengen, faldet med 2 millioner. Faldet rammer is√¶r landlige og natursk√łnne omgivelser.
‚ÄĚVi kan i h√łj grad m√¶rke, at udenlandske turister v√¶lger storbyferier, og her spiller de billige flyruter ind. Der kan vi ikke v√¶re med i Nordjylland og samtidig tr√¶nger en del af vore feriehuse og feriecentre til en produktudvikling‚ÄĚ siger Lars Enevold Pedersen, direkt√łr i den nordjyske turistorganisation VisitNordjylland.
Turismens andel af kommunens √łkonomi er for Frederikshavns kommune ca. 5 prc.

S√• der ligger masser af udfordringer forude ‚Äď fra mange sider tages der gode initiativer og jeg vil godt benytte lejligheden til at takke Color Line og Colorhotel for den store kampagne de k√łrte i Norge i november og december med weekendophold i Skagen. Det gav mange g√¶ster til Skagen i de kolde vinterm√•neder og virkede befordrende p√• hel√•rsturismen.

Skagen Turistforening g√łr rigtig mange gode tiltag for at tiltr√¶kke g√¶ster i Skagen hele √•ret. Skagen skal endnu mere p√• landkortet og i markedsf√łringskampagnen for Skagen 2010 satses der meget p√• det danske marked. I Jyllands-Posten annonceres der med 2 sider i alle m√•neder fra januar
til maj og fra august til oktober, i alt 7 gange. I Berlingske Tidende k√łrer ligeledes 2 sider i marts, maj, august og september. En massiv markedsf√łring som forh√•bentlig vil tiltr√¶kke mange g√¶ster ogs√• udenfor den egentlige s√¶son.

Fra Handelsstandsforeningens side st√łtter vi op om disse tiltag i flere sammenh√¶ng og rent handelsm√¶ssig vil vi ogs√• tage initiativ til at tiltr√¶kke et k√łbedygtigt publikum til byen fra vores n√¶re opland. Her t√¶nkes p√• Nordjylland fra Aalborg og opefter.
Vi har haft et indledende m√łde med Nordjyske Medier i Skagen, hvordan vi p√• den bedste og billigste m√•de kan ramme den m√•lgruppe og det er tanken at vi vil k√łre 2-4 kampagner om √•ret, hvor vi s√¶tter alle sejl til.

Vi skal differentiere os og g√łre det til en unik oplevelse at handle i Skagen. Vi skal ikke konkurrere p√• pris ‚Äď en unders√łgelse viser at man skal helt op p√• 50 til 70% f√łr at forbrugeren synes det er et rigtigt godt tilbud ‚Äď men vi har s√• mange andre strenge at spille p√•. Vore mange specialforretninger har et stort internationalt udvalg, som man ikke kan finde mange andre steder, vi har et hyggeligt
handelsmilj√ł med god personlig betjening og sidst og ikke mindst har vi en sk√łn natur, attraktive museer og sk√łnne restauranter.
Vi kan ved f√¶lles hj√¶lp l√łfte denne opgave og det er vores h√•b at vi sammen kan udarbejde nogle anderledes kreative ting som kan give genlyd i det ganske land og som vil give forbrugeren en oplevelse de ikke finder andre steder.
N√•r opl√¶gget er f√¶rdigbearbejdet vil vi lave en medlemskampagne ‚Äď for jo flere vi er – jo mere kan vi l√łfte.

Differentieret kontingent
Det har været oppe i bestyrelsen om der skulle være nedsættelse i kontingent til Handelsstandsforeningen hvis flere forretninger har samme ejer. Vi har arbejdet med forskellige modeller, men er kommet til den konklusion at vi fortsætter med den nuværende kontingentskala, så
hvis butikken har en selvstændig adresse, skal der betales kontingent uanset hvem ejeren er.

Skagen Maraton
Et nyt stort tiltag for at markedsf√łre Skagen udenfor den egentlige s√¶son er nu en realitet. Skagen Helse er initiativtager til Skagen Maraton, som skal afvikles den 10.10.10 kl. 10.10. Analyser viser at der er et stort og k√łbedygtigt publikum til s√•danne arrangementer. Deltagerne med familie er typisk to til tre dage p√• stedet hvor l√łbene afvikles. S√• det kan blive stort ‚Äď ja rigtigt stort. L√łbet afvikles en s√łndag, men allerede om l√łrdagen afvikles der et maraton for b√łrn. Foruden l√łberne kan l√łbet ogs√• tiltr√¶kke et stort publikum, og det er her vi som erhvervsdrivende kommer ind i billedet. Vi h√•ber der er opbakning til at vi laver lidt sjovt i g√•gaden, som ogs√• er en del af ruten, og holder √•ben. Handelsstandsforeningen er med i arrang√łrgruppen.

Tomme butikslokaler
Vi m√• desv√¶rre, som s√• mange andre byer, konstatere at der st√•r tomme butikslokaler, is√¶r er vi ramt i den √łstlige ende af Sct. Laurentiivej, hvor der nu er 3 tomme butikslokaler. En kedelig udvikling i et omr√•de der ellers havde udviklet sig i en meget positiv retning. Det er vores h√•b at vi med et attraktivt handelsmilj√ł kan tiltr√¶kke nogle specialforretninger som vil g√łre dette omr√•de endnu mere attraktiv ‚Äď det vil v√¶re til gavn for os alle.
N√•r vi taler om tomme butikslokaler er det endnu mere beklageligt at de gamle planer om butikscenter ved H√łjensvej ved Shell endnu en gang er blevet trukket op af posen. Hverken Frederikshavn Kommune, vore kunder eller vi kan v√¶re interesseret i at handlen bliver spredt endnu mere og is√¶r ikke n√•r der st√•r tomme lokaler i det naturlige handelsmilj√ł. Der vil blive udsendt lokalplan for omr√•det og vi vil f√łlge sagen meget n√łje.

Kulturhuset Kappelborg
Kulturhuset Kappelborg er nu en realitet og dermed en fornyelse af midtbyen der virkelig vil v√¶re med til at skabe et handelsmilj√ł der er byen v√¶rdig. Aftenens foredragsholder Jacob Dalsgaard vil fort√¶lle om de sp√¶ndende planer. Handelsstandsforeningen har v√¶ret medspiller under hele processen og lige nu arbejder vi i en lille gruppe som skal skaffe midler til bl.a. en l√¶nge √łnsket legeplads p√• udend√łrsarealerne. Med det nye Kulturhus l√łses ogs√• de problemer vi har haft vedr√łrende offentlige toiletter, da der er projekteret 10 nye toiletter i bygningen.

Handels- og turist analyse
Byanalysen, som er finansieret af Erhvervs- og Turismeudvalget, blev gennemf√łrt i 2009 over fire gange. Byanalysen l√łber over et √•r og skal v√¶re med til at analysere de st√¶rke og svage sider for detailhandel og turisme i byerne S√¶by, Frederikshavn og Skagen. Analysen skal danne grobund for
hvordan udviklingen indenfor handel og turisme skal v√¶re fremadrettet og give vore politikere et godt v√¶rkt√łj for de beslutninger der skal tages for byudviklingen i de 3 byer.
Jeg har hver gang v√¶ret rundt og uddele og samle ind, og mildt sagt har der ikke v√¶ret det samme engagement fra medlemmerne som jeg havde, og vi har langt fra det antal udfyldte skemaer, som de havde i S√¶by og Frederikshavn, men jeg tror det er nok til et repr√¶sentativt udsnit. Unders√łgelsen vil blive fulgt op at telefoninterviews til fastboende. Unders√łgelsesresultatet forventes f√¶rdig i f√łrste halv√•r 2010.

Havnen
Der er nu lavet lokalplan for området ved Skagen Havn. Det har været en meget positiv proces. I forbindelse med udarbejdelsen har der været nedsat en arbejdsgruppe, hvor Handelsstandsforeningen deltog, som har været stærkt involveret i planlægningen inden den gik til politisk behandling.
Der er taget meget store hensyn til at havnens brugere har de bedst mulige foruds√¶tninger for at omr√•det kan v√¶re en aktiv havn. Derudover er der givet plads til sp√¶ndende fornyelser, men det vigtigste for Handelsstandsforeningen er at detailhandel p√• havnen er begr√¶nset til det allerede eksisterende. Dermed er en st√łrre spredning af detailhandlen undg√•et.

Havnevej
En meget tiltr√¶ngt renovering af Havnevej blev afsluttet f√łr s√¶sonen i 2009. Et meget flot resultat, som er et l√łft for hele byen. Efter s√¶sonen tog Handelsstandsforeningen initiativ til et m√łde med Teknisk Udvalg, vedr√łrende de lidt kaotiske tilstande der var p√• Havnevej. Der har manglet retningslinier vedr. udstillingsb√•nd m.m. Der har ogs√• v√¶ret st√łjgener. M√łdet bundede ud i at der bliver lavet en evaluering over hvordan ‚ÄĚden nye Havnevej‚ÄĚ har fungeret i sommers√¶sonen og i samarbejde med de virksomheder og ejere der er p√• Havnevej, vil der blive udarbejdet retningslinier, som ogs√• Turistforening og Handelstandsforening vil f√• indflydelse p√•.
P√• m√łdet kom vi ogs√• ind p√• P-plads problematikken p√• Havnevej og hvilken status vejen skulle have, ensretning eller som p√• Sct. Laurentiivej med status som g√•gade dele af √•ret.
Med hensyn til ude servering ved Toldboden har Teknisk Udvalg ingen mulighed for at gribe ind, hvis de forn√łdne tilladelser er til stede. Arealet er privat og det eneste man kan g√łre, er at man tager en kontakt til udlejeren om at arealet udlejes til form√•l der falder ind i milj√łet p√• Havnevej/Havnen.
Der er endnu ikke blevet indkaldt til et nyt m√łde, men Skagen Handelsstandsforening vil tage initiativ til at tingene er p√• plads inden s√¶sonstart.

Skagen 365
Til trods for at Skagen 365 blev stiftet for at koordinere de fire 100 √•rs jubil√¶er for Skagen Turistforening, Skagen Handelsstandsforening, Skagen Havn og Skagens Museum, s√• er man blevet enige om at forts√¶tte samarbejdet, som har f√•et √łkonomisk opbakning fra Frederikshavn Kommune og Erhvervs- og Turismeudvalget. Skagen 365 har absolut ogs√• sin berettigelse n√•r vi taler om markedsf√łring af ‚ÄĚet levende samfund hele √•ret‚ÄĚ. Foruden at v√¶re initiativtager og bidragsyder til mange tiltag for at markedsf√łre Skagen som et hel√•rssamfund, gennemf√łrte Skagen 365 fotoudstillingen ‚ÄĚPhotos Skagen 365‚ÄĚ med stort succes. I forbindelse med udstillingen blev der udgivet en bog med foto og tekst fra Skagen hvor hver m√•ned i √•ret er vist. Bogen er udsolgt i 2000 eksemplarer.
Der er en database af fotografier af Skagen 365 dage om året som snart bliver frigivet, så billederne frit kan bruges af pressen og medlemmer af ovennævnte foreninger.

Et af hovedpunkterne i den strategi som Skagen 365 har for 2010 er netv√¶rksdannelse. Danmarks f√łrende p√• omr√•det er konsulentfirmaet WOGN, som har lavet et opl√¶g der lover godt for et fremtidigt samarbejde p√• tv√¶rs af brancher og s√¶rinteresser.
Formålet er at samle alle gode kræfter i Skagen og dermed skabe en grobund for den fremtidige udvikling af Skagen by.

Hvad går dine kontingentpenge til
Handelsstandsforeningen deltager i og bakker √łkonomisk op om de mange gode initiativer der tages i Skagen. Og dem er der heldigvis mange af. Skagen F√łdevaremesse trak igen rigtig mange mennesker og er nu blevet en begivenhed som b√•de udstillere og publikum ser frem til. Skagen Festival kan i √•r fejre 40 √•rs jubil√¶um og b√•de den markedsf√łringsm√¶ssige v√¶rdi og den oms√¶tning den tilf√łrer omr√•det kan ingen anf√¶gte. Litteraturfestivalen i oktober er ogs√• en stor tilbagevendende begivenhed. Cruise Top Denmark markedsf√łrer Skagen over hele verden og der er efterh√•nden mange anl√łb i Skagen.
Vi giver ogs√• et stort markedsf√łringsbidrag til Turistforeningen og Skagen har Englelyd samt Skagen 365.

Erhvervs- og turismeudvalget
Samarbejdet i Erhvervs- og Turismeudvalget har v√¶ret godt. Udvalget er bredt sammensat af interesseorganisationer og har v√¶ret med til at st√łtte op om mange gode initiativer i Frederikshavn Kommune.
Kommunalvalget medf√łrte et borgerlig flertal, som √•benbart ikke synes at Erhvervs- og Turismeudvalget er det rette forum for erhvervs- og turismeudviklingen i Frederikshavn Kommune, s√• den nye borgmester √łnsker en anden konstellation, hvor interesserne vedr√łrende erhverv skal udg√łre et forum og handel og turisme et andet. Det er ikke noget jeg ved med bestemthed, for den eneste information medlemmerne af Erhvervs- og Turismeudvalget har modtaget er at m√łdet den 10. februar er aflyst. Resten har vi m√•tte l√¶se os til i medierne. Meningen med udvalget var at der i et stort forum skulle skabes forst√•else for brancher imellem p√• tv√¶rs af s√¶rinteresser og ud fra det v√¶re med til at skabe v√¶kst i Frederikshavn Kommune. Personligt synes jeg at udvalget nu havde fundet en struktur der fremadrettet kunne tilf√łre Frederikshavn Kommune en viden man politisk fremadrettet kunne bruge til noget ‚Äď men det √łnsker Kommunen √•benbart ikke i den nuv√¶rende form.

Til slut vil jeg rette en tak for √łkonomisk st√łtte til julebelysningen fra Frederikshavn Kommune og Forsyningen og til den lokale telefonbog Folk og Fag og jeg vil slutte bestyrelsens beretning med √łnsket om at vi sammen kan skabe et godt handelsmilj√ł ‚Äď men det g√łr vi kun ved sammenhold.

Beretningerne fra aktivitetsudvalget og juleudsmykningsudvalget f√łlger.

Med venlig hilsen
Bestyrelsen for Skagen Handelsstandsforening
Flemming Stig

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Generalforsamling i Skagen Handelstandsforening' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER