Misforhold mellem ressourcer og forventninger
8. april 2011 - kl. 7:49 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Redaktionen har modtaget nedenstående udtalelse fra Lærerkollegiet på Hedeboskolen vedrørende besparelser på skoleområdet.
Personalet på Hedeboskolen ønsker hermed at udtrykke stor bekymring for konsekvenserne af de udmeldte besparelser på skoleområdet. Vi mener, at det i fremtiden kan blive meget svært at sikre den kommunale målsætning om en skole i verdensklasse. Derudover kan det, ved så stor en ressourcereduktion, blive vanskeligt at indfri den nationale målsætning om at sikre, at 95 % af en ungdomsårgang fortsætter i en ungdomsuddannelse.
Helt konkret vil disse besparelser på nuværende tidspunkt betyde:
• Alle klasser optimeres til 28 elever, hvilket betyder mindre tid til den enkelte elev.
• Større inklusion af elever med særlig behov i normalklasser med risiko for, at børnene med særlige behov mistrives på grund af manglende støtte og at normalklassebørnene må undvære endnu mere lærertid.
• Stor reduktion på specialklasserne, hvilket betyder ringere mulighed for at give børnene den faglige støtte og personlige omsorg de har brug for.
• En væsentlig reduktion af timerne til holddannelse.
• Manglende tid til tidlig indsats på læseområdet m.m.
Det er ikke rimeligt, at de kommunale besparelser på skoleområdet skal være så drastiske. Det får meget store konsekvenser for både børn og voksne i vores skolevæsen, da vi ydermere skal forholde os til skolesammenlægninger med diverse stressfaktorer til følge.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Misforhold mellem ressourcer og forventninger' til en bekendt