
Sig Ja til Skagen – Sig Nej til Lille Strand
22. november 2011 - kl. 12:28 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
Redaktionen har modtaget fĂžlgende indlĂŠg til “ordet er frit” : I den tidligere gĂŠldende regionplan var Skagen Vesterby udpeget som et kulturhistorisk vĂŠrdifuldt omrĂ„de i den danske kulturarv.
I den gĂŠldende kommuneplan er dette synspunkt respekteret, sĂ„ledes er rammebestemmelserne for omrĂ„det âLille Strandâ formet til at give mulighed for en bebyggelse med boliger formet sĂ„ de respekterer den bydel de vil blive en del af.
OmrĂ„det er i dag omfattet af lokalplan 100-C.10 Bevaring af Skagen Bymidteâ Det mĂ„ skyldes at byrĂ„det pĂ„ det tidspunkt rigtigt opfattede omrĂ„det som en naturlig del af Vesterby og som en naturlig afgrĂŠnsning af bydelen mod Vestre Strandvej og havnen.
I Skagen Kommuneatlas findes en rĂŠkke beskrivelser af netop de bykvaliteter, der har medfĂžrt at Skagen, og isĂŠr bydelene Ăsterby og Vesterby, er blevet optaget som en del af den danske kulturarv,
ligesom der findes en rĂŠkke beskrivelser af den traditionelle byggestil i Skagen og af de kvaliteter der kendetegner det gamle Skagens tĂŠtte og intime bydele.
Vi skal tillade os at gÞre opmÊrksom pÄ at kommuneatlasset er bindende for kommunen svarende til andre planredskaber.
Det fremlagte forslag til bebyggelse pÄ arealet Lillestrand ses ikke at respektere nogen af de synspunkter der har vÊret gÊldende for den tidligere planlÊgning.
Bebyggelsen er massiv, ude af proportioner med den bydel den er en del af, ÞdelÊggende for den Äbenhed der er sÄ vigtig for kontakten mellem det gamle Vesterby og strand og havn, som er en del af den historiske fortÊlling om Skagen.
Det er muligt at fiskepakhusene har vĂŠret inspiration for forslaget, men det gĂžr ikke forslaget mere akceptabelt.
I foreningens opfattelse er motivet med gavlhuse et trick man benytter nÄr man vil postulere hensyntagen til Êldre arkitektur.Det har vÊret anvendt i FÄborg, Hvide Sand, Ebeltoft, HillerÞd og mange flere steder og ingen af stederne virker det autentisk eller velbegrundet.
Hvis man forstillede sig Skagen Havn omgivet af en massiv bebyggelse af rÞde gavlhuse, kan man mÄske indse at det ville vÊre en hÄn mod BindesbÞls fint proportionerede bebyggelse.
Pakhusene stÄr sÄ stÊrkt, fordi de skiller sig ud, de er specielle og lykkeligt placeret netop her.
Foreningen finder det uforklarlig at byrÄdet vil Þge bebyggelseprocenten fra de 50% der er idag til de nu foreslÄede 80%.
Efter vor opfattelse er der intet, der taler for den udvikling, nÄr man tager i betragtning, at byrÄdet i kommuneplanen indregner Vetsre Strandvej 46, som en naturlig del af kulturmiljÞet Vesterby med en bebyggelses procent pÄ 35.
Det er endvidere bemÊrkelsesvÊrdigt, at byrÄdet Þnsker at udvide bygge hÞjden betydeligt over de 7,5 meter samt tillader ekstraordinÊre sokkelhÞjder pÄ 1,25 meter over niveau pÄ grundens hÞjeste niveau, nÄr man tager i betragtning at beliggenheden er 50 meter fra en af Frederikshavn kommunens betydeligste arbejdspladser Karstensens SkibsvÊrft og de Þvrige maritime havne relaterede virksomheder.
Formanden for Plan- og MiljÞudvalget oplyste i sin forelÊggelsestale af lokalplanen, at kommunen ved lokalplanen pÄlagde bygherren ansvaret for, at evt. larm fra vÊrftet ikke ville overskride de af miljÞministereiet fastsatte stÞjgrÊnser ved at fastsÊtte endog meget smÄ stÞjgrÊnser i sovervÊrelserne.
Det er foreningens opfattelse at lokalplaner ikke lovligt kan fastlĂŠgge bestemmelser udover hvad der direkte fremgĂ„r af Planlovens § 15 ” om lokalplaners lovlige indhold”
Dvs. at byrÄdet godt kan lokalplanlÊgge (§15, stk. 2, 14)for, at der SKAL etableres afskÊrmende foranstaltninger, men ikke for, hvordan primÊre og sekundÊre beboelsesrum skal placeres i bebyggelsen.
ByrÄdet er ansvarlig for gennem sit tilsyn i.h.t. Planloven §§ 51 ff for at beboerne ikke bliver udsat for grÊnsekrÊnkende stÞj. Erfaringen viser og lovgivningen betinger, at det er virksomhederne, der mÄ flytte, hvorfor boligbyggeri for tÊt pÄ erhvevsomrÄder meget vel kan begrÊnser investeringslysten.
Kommunen vil i denne sag, hvor ByrÄdet sÄ sent som i forbindelse med vedtagelsen af kommuneplanen for 2009 til 2020 har vedkendt sig sit ansvar for vÊrftet erhvevsmuligheder i konsekvens af kommunens fysiskeplanlÊgning kunne ifalde meget betydelige erstatningsansvar.
Foreningen skal anbefale, at byrÄdet forelÊgger planerne for miljÞministeriet for at fÄ en bedÞmmelse af, hvorvidt kommunens erklÊrede overordnede mÄlsÊtninger kan opfyldes med det foreliggende lokalplansforslag.
Vi skal i al beskedenhed afslutningsvis foreslÄ, at kommunen af henyn til Frederikshavn kommunens og Skagens bys udvikling ekspropriererVestre Strandvej 46, 9990 Skagen.
Det er foreningens vurdering, at prisen for grunden i dag vil vÊre i omegnen af 5.000.000,-, i.h.t. Danmarks stÞrste bank, der pÄ det seneste har meddelt at ejendomspriserne er pÄ 2004 / 2005 niveau
Med venlig hilsen
Per Kempff-Nordkap
Foreningen for By- og Landskabskultur for Skagen og Raabjerg sogne
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Sig Ja til Skagen - Sig Nej til Lille Strand' til en bekendt