
REMA 1000 med til at vinde årets detailhandelspris
14. april 2012 - kl. 15:04 - af Finn Egelund Pedersen
REMA 1000 i Skagen kan i disse dage kippe ekstra med flaget. Butikken er nemlig en ud af 220 butikker i Danmark, som har været med til at vinde landets største detailhandelspris, MMM Prisen 2011. REMA 1000 vandt for sit fokus på discount med holdning.
Hvis købmand Rasmus Kirkedal Broe fra REMA 1000 på Kattegatvej 3 smiler ekstra meget i disse dage, er der en helt naturlig forklaring på det. Butikken har nemlig været medvirkende årsag til, at REMA 1000 har vundet Årets Detailhandelspris, MMM Prisen, der er den mest prestigefyldte inden for dansk detailhandel.
MMM Prisen er siden 1981 blevet tildelt ”en person eller virksomhed, der på særlig vis har haft betydning for detail- og/eller engroshandelen i Danmark.” Og i år blev det altså en discountkæde, der løb med hæderen.
– Prisen er en flot anerkendelse af vores arbejde og koncept om discount med holdning. Det har slået igennem, at REMA 1000 satser på holdning og kvalitet i varerne, og at vi samtidig udnytter stordriftsfordelene til at sikre lav pris, siger købmand Rasmus Kirkedal Broe hos REMA 1000 i Skagen.
– Men for mig handler det også om den holdning, som jeg og butikkens personale møder kunderne med. Det er en holdning om at levere god service i en pæn og indbydende butik, så indkøbsoplevelsen bliver en fornøjelse for den enkelte kunde.
Discountbutikkernes Irma
Priskomiteen lagde i begrundelsen for kåringen vægt på, at REMA 1000 formår at kombinere kvaliteter fra Irma med et fokus på lav pris:
”REMA 1000 har under overskriften ’Discount med holdning’ placeret sig som en slags discountbutikkernes Irma. På den ene side afslører prisundersøgelser REMA 1000 som landets billigste dagligvarekæde. På den anden side lægger REMA 1000 ikke skjul på, at man gerne vil have en politisk korrekt holdning til det at sælge dagligvarer. Kombinationen er så spændende, og resultaterne så lovende, at priskomiteen hurtigt kunne nå til enighed om at tildele REMA 1000 årets MMM Pris.”
Administrerende direktør for REMA 1000, Henrik Burkal, giver her sin forklaring på, hvorfor han tror, at REMA 1000 har succes med sit koncept:
– Vi er efterhånden en stor kæde i Danmark, men vi formår fortsat at drage nytte af de smådriftsfordele, der består i at have selvstændige købmænd til at drive den enkelte butik. Det giver stort ejerskab og god service i butikkerne.
– Samtidig tror jeg, det har været afgørende, at vi de sidste mange år har gjort meget ud af at fylde gode værdier i vores koncept. Vi vil sælge varerne billigt og samtidig have en klar holdning til varernes kvalitet og det omgivende samfund. Med MMM Prisen synes jeg, vi har fået en stor anerkendelse for vores arbejde, som vi nu vil fortsætte med fornyet energi, siger Henrik Burkal.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'REMA 1000 med til at vinde årets detailhandelspris' til en bekendt