
Bilhandel: Kvinder bruger hjernen, mænd hjertet
16. oktober 2013 - kl. 6:53 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Danske mænd lader sig forføre af luksusmærker og drømmer om store biler, mens kvinderne lader fornuften styre og holder sig til mindre, økonomivenlige modeller. Det konstaterer Spar Nord Skagen og BilBasen i en ny undersøgelse af danskernes interesse for bilmærker.
Der er stor forskel på, hvad der fanger vores interesse, når bilen skal udskiftes.
For mændenes vedkommende er det især de dyre, tyskproducerede biler, som er populære. BMWs 3-serie og VW Passat er blandt de mest eftertragtende modeller, og allerøverst på listen står Audi A4 som den mest ombejlede model, når mændene søger efter ny bil.
Sådan lyder konklusionen fra Spar Nord Skagen på baggrund af ny undersøgelse baseret på 13 millioner bil-søgninger på BilBasen.dk i løbet af 2013.
Kvindernes interesse for bilkøb viser sig imidlertid at være langt mere økonomisk og fornuftig. Højest på kvindernes søgelister står nemlig mindre og økonomiske biler som VW Polo, Peugeot 206 og Skoda Fabia.
Kvinderne lader fornuften styre
Når mænd og kvinder har øje for vidt forskellige biler, skyldes det ifølge undersøgelsen, at mænd generelt lader sig styre af drømme, mens kvinder i højere grad søger ud fra et praktisk og økonomisk perspektiv:
– Undersøgelsen viser, at de dyre, tyske mærker som Audi, BMW og de større VW-modeller tiltrækker langt mere opmærksomhed fra mænd end fra kvinder. Modsat føler kvinderne sig mere tiltrukket af modeller som VW Polo og Peugeot 206, og dem søger kvinderne dobbelt så ofte efter, som mændene gør, konstaterer direktør Morten Kock i Spar Nord Skagen.
– Mænd har altså en tendens til at drømme sig væk i de store og dyre modeller, inden de handler, mens kvinderne er mere målrettede fra starten, tilføjer Morten Kock.
Morten Kock henviser videre til, at krisen generelt har fået danskerne til at opføre sig super rationelt, og det slår også igennem på bilmarkedet, hvor de små og økonomiske modeller fylder mere og mere i gadebilledet.
– Det ser ud til, at drømmene i sidste ende viger for fornuften. Faktum er i hvert fald, at det i stor stil er kvindernes favoritter, der ender hjemme i garagerne, uddyber Morten Kock afsluttende.
Handler på højt niveau
De seneste års bil-feber ser ud til at fortsætte i 2013. Handlen med brugte biler ligger efter første del af året på samme høje niveau som i de seneste fire år, og hos BilBasen forventer man, at op mod en halv million brugte biler skifter ejer i 2013.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Bilhandel: Kvinder bruger hjernen, mænd hjertet' til en bekendt