
Faglighed og fremdrift i folkeskolen
8. november 2013 - kl. 11:22 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Det vigtigste i folkeskolen er, at fagligheden er i top, for eleverne går i skole for at lære noget! Udvikling skal ske med udgangspunkt i den enkelte elevs niveau, så folkeskolen understøtter elevernes stærke sider og styrker de svage sider så niveauet hæves.
Motivation og trivsel er forudsætningen for at lære noget, derfor skal vi fortsat arbejde for at skabe en afvekslende skoledag, hvor man ikke bare sidder på stolen og lytter.
Vi skal skabe fremdrift i folkeskolen ved at åbne den mere overfor omverdenen, såsom erhvervslivet og fritidslivet. Jeg mener, at vi skal skabe en mangfoldig ledelse ved at åbne bestyrelserne op så fx lokale ildsjæle eller arbejdsmarkedets parter kan blive medlem.
Vi skal blive bedre til at vejlede efter folkeskolen, således eleverne vælger den rette ungdomsuddannelse. Det er ikke et mål, at mange får en lang uddannelse – det er et mål, at alle udfolder sit potentiale!
Af: Anders Broholm, Byrådsmedlem (V), Gruppeformand og sundhedsudvalgsformand.
7 kommentarer til “Faglighed og fremdrift i folkeskolen” under annoncerne.
Desværre Thomsen har jeg ret – læs lige http://gymnasieskolen.dk/drenge-og-piger-er-stort-set-ens, som du kan se af overskriften, lægger man mere vægt på at både piger og drenge er enige om at undervisningen er kedelig, men resultaterne taler desværre sit tydelige sprog. Folkeskolen har amputeret drengenes evne lyst til at lære.
Det er selvfølgelig til at grine af, hvis man har de lyster – men det er da forfærdeligt at vor folkeskole ikke magter at lære drengene noget i samme grad som pigerne.
Nu siger du sikkert jamen denne undersøgelse gælder kun gymnasierne og HTV’
erne og det er rigtig – måske står det meget værre til i 9. og 10. klasse
Vi i Liste H finder det er en kommunal opgave at skabe rammerne ikke kun de fysiske men også de pædagogiske rammer for skolens virke.
Det burde være en naturlighed, atr skolen var lige meget til for både piger og drenge
Vi mødes forhåbentlig den 19. under H’et – det kunne være fremtiden
Skrig af grin, hvis han kommer ind
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde når jeg læser sådan noget ævl fra Liste H
Desværre er opgørelserne fra i år
Kære Ejner – jeg tror ikke du vil se, hvad der sker i skolen idag
Hvis det var på ligeløns området så ville en så markant forskel – påkalde sig europæisk opmærksomhed
Du skulle sætte dit kryds ved H’et den 19.
Kære Per,
Det har vist været sådan længe – i det mindste siden, du gik i skole 😉
Alle er så forfærdelige enige om, at det er fagligheder, der skal sættes i centrum.
Virkeligheden er, at folkeskolen i gennem rigtig mange år helt bevidst har favoriseret pigerne på drengenes bekostning.
Idag er det sådan, at pigerne er over et helt karakter point bedre i gennemsnit end drengene i gymnasiet og på HTX. Det er så¨voldsom en forskel, at man med rette kan kalde den danske folkeskole for køns diskriminerende
Liste H mener, at kommunen sammen med forældrekredsen og skolerne iværksætte en dialog, hvordan bliver folkeskolen ikke bare en inkluderende, men en ikke diskriminerende skole
Sæt Kryds ved H
Liberal Alliance er principielt imod heldagsskolen, der skaber skoletrætte børn. Når den nu alligevel skal indføres, er det helt afgørende for at det bare skal have den mindste chance for at blive en succes, at man får lærerne med, ellers kommer heldagskolen til også at skaber skoletrætte lærere:
– Ingen tilstedeværelsespligt for lærerne.
– Lærerne skal have lov til at få en lokalaftale ( den danske model)
– inklusion kan være meget problematisk
– lærerne skal undervise – ikke pædagoger.
Mvh
Peter Laigaard
Spidskandidat
Liberal Alliance