
Arkivfoto.
Læserbrev: Sig NEJ til kommuneplanen
31. juli 2014 - kl. 9:37 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Så er vi der igen – vi må til tasterne for at minde skawboer om at Frederikshavn Kommune er i færd med at godtage en kommuneplan der vil lave Sønderstrand om til en Strandpark med liggestole, borde og bænke, is kiosk og det deraf følger – og det på et fredet og sårbart område i Skagen.
Hvis man vil beholde vores smukke strand, der af Miljøministeriet og Fredningsstyrelsen er udpeget som et af Danmarks større nationale naturområder, skal vi protestere nu!
Der er frist til den 6. august og hvis vi ikke reagerer er løbet kørt.
Der er udlagt underskrifts lister hos Tonys blomster, Apoteket, Iscaféen ved mindestøtten og BYGMA.
Sig NEJ til kommuneplanen.
Med sommerhilsener fra
Foreningen for Bygnings- og landskabskultur i Skagen
82 kommentarer til “Læserbrev: Sig NEJ til kommuneplanen” under annoncerne.
Jeg bor selv langt fra Skagen men var der i sommers og nød den smukke natur, havet, stilheden om aftenen, når de fleste var gået hjem. Jeg vil meget gerne være med til at skrive under på, at der hverken skal være liggestole eller borde i det naturskønne område
Til alle skagboer,
Hvorfor tror politikere og andre, at etablering af flere legepladser øger turismen? Vil turister rejse til Skagen fordi, der er liggestole og “gyngestativer” for voksne på Sønderstrand? Næppe!
Debatten i dette medie handler efterhånden kun om ovennævnte, og om man kan undvære en is i den korte tid, man er på Sønderstrand – sagen er meget mere alvorlig end som så.
Husk at den sidste lille del af den store Sønderstrand og Fyrbakken er fredet, hvor fredningen skal “være en varig sikring af områdets kulturhistoriske, samt landskabelige, geologiske og øvrige naturhistoriske værdier”.
En sådan kulturperle må ikke ødelægges, svarende til at politikerne lavede Krudttårnet i Frederikshavn om til et ishus med salgsluger rundt om, og opstillede borde, bænke og parasoller! – Ideen er hermed givet videre.
Kun omkring 30 ud af byens ca. 8.000 borgere har deltaget i debatten her, så der er tusinder, der kan vise interesse for deres bys udvikling, ved at anvende adgangen direkte til beslutningstagernes maskinrum med seriøse indspark på mail: tf@frederikshavn.dk inden den 28. august 2014.
Mvh A. Andreasen
Hej Rasmus
SIC stranden i Søndervig er kåret som
Danmarks bedste strand i 2014, som du ser
evalueringsrapporten fra 2014 under
Gl. Skagen http://www.shore.dk
Turistforeningen her i byen kunne jo også
have indstillet Stranden 2 i Gl. Skagen
MVH
Poul
Hej Poul
Sønderstrand (kåret til verdens nr. 66 bedste strand) er en populær magnet om sommeren (som du ved) der er skabt til at blive en succes med udvikling og flere gode tilbud når blot vejret er godt. De 100 meter skulle gerne blive til 250-300 meter efter få år.
Skal nok kigge nærmere på din ide når jeg får tid. Umiddelbart tror jeg ikke der kommer så mange mennesker på disse strandkanter da området ikke er lige så populært som Skagen men der sker nok ikke noget ved at prøve det af der også med tiden…
Vh Rasmus
Kære Karin
Ja det var et godt spørgsmål…vi må da håbe nogle af kommunens folk har læst det og får gjort noget ved det så der kan komme nogle penge i den slunkne kommunekasse.
Kære Marie
Ja men vi bygger lidt på af gangen og natur trænings pladsen skal ligge et sted ved det hvide fyr.
Der er jo i forvejen masser af mennesker m. grej på Sønderstrand om sommeren så der er den jo alligevel ikke fredet.
Jeg går efter den målgruppe der er der samt den aldrende babyboomergeneration.
Det tror jeg ikke du har ret i at de ikke gør og folk skal nok selv vælge hvad de vil.
Mener ikke man kan sammenligne en gågade med en strand men selvfølgelig skal jeg (eller hvem det nu bliver) da betale noget om ikke andet for de dage stranden tages i brug. Det danske klima har været super sidste år og i år og vi må håbe det fortsætter. Jeg har skam også lyttet og læst jeres indlæg og taget underskrifterne til efterretning og tænker vi skal køre forsigtigt frem og evaluere på hvordan det går fra år til år og vil nok tage noget tid før det bliver taget rigtig godt imod sådan er det jo med meget nyt.
Tak for det og håber der kommer flere iværksættere heroppe. Modsat dig og nej skriverne, så er vi faktisk nogle der tror meget på at denne forretningsmodel er god for Skagen og indtil videre har nej siden ikke kommet med et eneste argument der holder vand eller giver mening. (det kunne godt lyder lidt som en trussel det du skriver men regner ikke med jeg skal opfatter det sådan)
Afviklingen kan vidst ikke blive meget værre end den er, så vi har stort set intet at miste og alt at vinde.
Med venlig hilsen
Rasmus
Kære Rasmus og andre.
Der må være en rigtig god grund til at CNN kårede strandene omkring Skagen til en af verdens 100 bedste strande (se nr. 66) i 2013:
http://politiken.dk/rejser/nyheder/ECE1987226/cnn-her-er-verdens-100-bedste-strande/
Nemlig det, at det er uberørt og eventyrlig natur.
Kender du/I ikke fornemmelsen af at have været ude at rejse, ligge i en fremmed seng på et hotel, og så komme hjem i sin egen seng?
Det at rejse, se andre kulturer er en oplevelse i sig selv. Man nyder det “hurlumhej” der hører med, inklusiv det f.eks. at leje en liggestol ved stranden, MEN når man kommer hjem, så vil man gerne have at alt er som det plejer. Oplevelsen ved at alt er ved det gamle er lige så stor en nydelse, som det er at rejse. Ude er godt, men hjemme er bedst.
Skagen er som Skagen nu en gang er, og det er det der trækker turister til, det er det der sælger billetter, og ikke en kopi af sydlandske tilstande. Så kan man jo bare rejse der til, hvis det er det, man vil have.
Hej Bodil
Et kompromis lyder fint men Sønderstrand skal også med helt fra start.
Jeg er faktisk ikke politiker (endnu) er en “lille” idemand og iværksætter/projektmager.
Tænker til det at:
Vi starter stille ud med 50-100 liggestole på Grenen og Sønderstrand det 1. år.Så vil problemet med p-pladser være uændret og kommunen får penge ind til at udvide pladserne til år 2 og 3.
Der var en som foreslog at der blev lavet skrå parkering på Østre strandvej og har hørt planer for flere og nye p-pladser ved det hvide fyr.
Hvis man ser nærmere på planen og snakker med dem der ved noget om den så er der tænkt langsigtet også.Og selv på Grenen mangler der flere p-pladser efter min mening og oplevelse derude fra i år.
Hvis du gerne vil investere i et ishus så kan vi jo prøve at snakke om det hehe;-).
Nu må vi se det vil nok tage nogle år før det kommer op i fuld skala og vejret skal jo også være med os.
Hej Rasmus
Glem nu alt om Sønderstrand.
De lille projekt på 100 meter er en død sild.
Kommuneplanen er jo Skagens disponering af arealer i fremtiden.
Kom nu over på vestkysten med dine liggestole.
Jeg har fremlagt et visionært project på 25 km fra Buttervej til Skiveren
www. shore.dk
Commercial/Gl. Skagen
For enden af Kandestedvejen er der toiletter og ishus, som kan lejes billigt af
kommunen, så du kan komme igang med dit projekt
Der kommer nu store midler tilrådighed for udviklingen af kystturisme, og så kan
du efterfølgende bygge restauranter både mod nord og syd på stranden.
Det ser man I stor udstrækning ved Egmond An Zee Holland, Jeffreys Bay ZA og
ved Huanchaco I Peru.
Det er pavilionner af træ som placers i klitfoden før påske og tages ned igen i
slutningen af September.
Undskyld at jeg tænker i et lidt større perspektiv til gavn for Skagen.
MVH
Poul
Kære Rasmus.
Hvorfor spurgte du om tilladelse?
Det har hverken kaffesælgeren, issælgeren, sodavandssælgeren eller ølsælgeren spurgt om. Det har foregået i mindst 10 år uden at nogen myndighed(er) har interesseret sig.
Ingen fødevarekontrol, ingen skatte eller momskontrol,! Ingen kommunal kontrol!
De har bare gjort det!
Ingen beklagelser herfra!
Hvorfor spørger du?
Kære Rasmus Rasmussen,
Det er ikke småting, der skal placeres på stranden: der er forslag om omklædningsrum, træningsudstyr, solvogne, liggestole, parasoller, ishus (servering af mad?), toilet, med dertil hørende gangbroer, anlagte stier, skraldespande, skilte osv. osv. – og vi taler her om en fredet strand!
Jeg ved ikke, hvilken målgruppe, du går efter, men kunder, der sætter pris på disse ’bekvemmeligheder’ dukker måske ikke engang op på Sønderstrand eller andre strande for den sags skyld? De kan snildt få deres behov dækket bedre og nemmere andetsteds i byen, eller de kan simpelthen blive hjemme? Og apropos andetsteds i byen, så er det da unfair konkurrence, hvis du ikke skal betale de samme afgifter, som de andre forretningsdrivende? Og igen det danske klima?
Det er da alle tiders, at du har mod på at blive iværksætter, men jeg håber, at du finder på en anden og bedre forretningsmodel både for din egen og Skagens skyld.
Nye tiltag er ikke nødvendigvis det samme som udvikling, det kan lige så godt betyde afvikling.
Mange hilsener fra
Marie
Kære Marie og Poul
Sidste år fik jeg tilladelse af Kommunen og Fredningsnævnet til at sætte 100 liggestole op på sønderstrand for 1 prøve år med krav om at jeg skulle køre dem væk ved spisetid hver aften. Så det er altså ikke noget Fredningsnævnet som sådan har noget imod hvis det bliver udført efter deres overbevisning, så dit argument holder ikke vand her.
Vi har nemlig lige nøjagtig brug for en god udvidet plan for Sønderstrand hvor gæster kan opholde sig i behagelige omgivelser og i længere tid af gangen og rigtig nyde at de har ferie så de kan slappe af. Evt. med et udendørs trænings center i nærheden af det hvide fyr til at brænder nogle kalorier af senere på dagen og til alle dem der løber til Grenen. Der må godt ske lidt nyt er begrænset hvor meget vi her heroppe. Jeg vil kalde det et vidunderligt hvile sted med lidt længere gangbro til fordel for de svagt gående og handikappet på en strand der bliver holdt rent og med som bliver delt op med liggestole og halv strand uden noget og ingen bygninger, kun nogle ordentlige toiletter og et ishus som der også var for år tilbage. Så har vi noget at byde på for begge hold:-)
Tror da vidst hellere jeg må overveje at tage med til Bytings møde næste gang hvis jeg må komme med?
Nej Poul jeres underskrift indsamling imod Strandparken er en skandale for Skagen og det er en af årsagerne til at befolkningen vil fortsætte med at blive reduceret….
Kommunens folk og de politikere der har med dette at gøre er faktisk ret imødegående, samarbejdsvillige og positive.
Debatten her viser at der faktisk er en hel del der gerne vil udvikle Skagen og det giver håb og tro på fremtiden..
Venlig hilsen
Rasmus (tjek evt. min facebook væg: Rasmus Sune Rasmussen)
@ Rasmus,
Hvad er det galt med et kompromis – optimering af brugen af ressourcer + nytænkning- er det ikke det politik går ud på?
Tænk lige projektet hen i fase 2!
Projekt sønderstrand, bliver en flaskehals for området, der er ikke parkeringspladser nok og skal vi først til at lave flere af disse, så kræver det mange penge fra kommunekassen + hvilket område skal omdannes til P pladser?
Der er jo i forvejen trængt (i højsæsonen) og det endda selv om de fleste cykler dertil.
Man skaber altså ikke en succes ved at forsøge at presse flere faciliteter ind på et område hvor der ikke er plads. Så det langsigtede perspektiv mangler i hvert fald i min optik.
Hvorfor jeg stadig holder fast i et kompromis – en afprøvning af konceptet/nytænkning med liggestole og parasoller, vil være bedst i et område mellem P-plads grenen og grenen (naturligvis så tæt på P-plads at vi ikke kommer i konflikt med badeforbud.) mener i øvrigt også der er lavet en Hcp. venlig sti der allerede. Som tidligere nævnt i denne debat vil det være win win for de attraktioner der er i forvejen er der for turisterne. (har ikke aktier i ishytten men måske jeg snart skulle købe lidt, hi hi joke)
Når afprøvning så munder ud i en kæmpesucces, så tror jeg da vi alle er klar til at oveveje lignende koncepter andre steder.
Kære Venne
Marie har ret.
Når man freder Sønderstrand er det for at bevare Sønderstrand.
Sønderstrand skal ikke ændres til et Tivoli af et uvidende byråd.
Det var også holdningen hos alle som deltog i Bytingets møde om same emne.
Den fremlagte kommuneplan er en skandale uden visioner for Skagen.
Der er en årsag til at skagens befolkning er reduceret ra 14.000 til 8000 indbygere.
Politikerne har ikke magtet deres opgave og det bliver værre og værre.
og det viser denne debat iøvrigt også.
MVH
Poul
Husk intet er da nemmere end lade være ?
Hvorfor skabe hvis folk er tilfreds ?
Hvorfor er da fraflytning ?
Måske for andre steder er bedre ? (nytænkning)
Kan da godt forstå folk forlader byen ,folk vil da have fornyelse ,gad vide hvor mange der har konfur til brænde ,, selv skawboer har da efter mange år fundet ud af at mad kan laves på både gas og el
Har da fået forståelse af hvis man kan købe en is, vand , vand eller gå på toilet kan man ikke bade
Tror da ikke fredning er ideen om at stoppe samfundet hvor blev da af det gamle hus ved museum og skansen
Tror at mange her i byen ønsker kun at se dem selv
Jeg siger nej tak til Strandparken bl.a. på baggrund af de bemærkninger og krav, der stilles i Fredningsnævnets afgørelse af 1. oktober 1996 om fredning af Skagen Sønderstrand og Fyrbakken. Fredningen har til formål (brev af 6. september 2013 fra Fredningsnævnet for Nordjylland):
• At skabe en varig sikring af områdets kulturhistoriske samt landskabelige, geologiske og øvrige naturhistoriske værdier
• At sikre områdets fortsatte funktion som nærrekreativt område
• At give mulighed for at der kan ske naturgenopretning og pleje i området, således at tabte og forringede naturværdier kan genskabes efter en samlet plan.
Strandparken skal angiveligt fremme turismen i Skagen, men som sagt, så tror jeg ikke, at det vil ske, tværtimod, idet man i givet fald skal til at betale for at opholde sig på en stor del af Sønderstrand. Og vi har ikke brug for, at den ærværdige Sønderstrand bliver omdannet til en slags rasteplads, med anlagte stier, skraldespande, skilte, bygninger osv.
Hej Poul og alle 1000 andre med nej-hatten på,
hvad er det lige præcis der er i vejen med liggestole, parasoller og ishus på en del af Sønderstrand i ca. 4-5 uger om året?
jeg beder ikke om jeres “jeg tror ikke” eller “jeg synes ikke..”, eller “det er helt hen i vejret..”, nej kan i komme med en god saglig forklaring med facts på jeres nej-holdning og som giver nogen mening?
Og hvorfor ikke iværksætte begge planer?
Venlig hilsen
Rasmus
Hej Kurt
Der er nu mere end 1000, som har protesteret imod dette tåbelige forslag til en
strandpark på Sønderstrand.
Du kan nå det endnu.
Det er ikke nok at man siger, at man har begået en fejl.
Kommunen skal også vide det, og man kan jo fortsat indsende protester til
Kommunen indtil d. 27 august.
Det lykkedes jo at stoppe det tåbelige høfdeprojekt i Gl. Skagen med 1089
underskrifter.
Jeg håber at vi når målet, som resulterer i en positive dialog med kommunen
som kan resultere i en sandstrand på 25 km fra Buttervej til Skiveren, som kan
blive betalt af Bjarne Korridon.
MVH
Poul
Ja jeg tog fejl. Det er kommuneplan. Jeg syntes nu ikke debatten skal stoppe af den grund.
Mange hilsner
Kurt
Kære Venner
Jeg føler at debatten må slutte nu, når Kurt ikke kender forskel på en
kommuneplan og en lokalplan.
Skagens fremtid som kommuneplanen handler om ligger ikke i at afprøve
liggestole på Sønderstrand..
Det må enhver kunne forstå.
MVH
Poul
Er der ikke tale om en lokalplan og ikke kommuneplan? En kommuneplan skal dække alle områder og alle dele af en kommune, hvorimod en lokalplan er for et specifikt område og eller projekt.
Forøvrigt syntes jeg det er en god ide at afprøve liggestole på et begrænset område.
Mange hilsner
Kurt
Hej Kiki
Jeg tror at du skal bruge et par timer på at læse kommuneplanen og så hører vi
meget gerne hvor visionerne for Skagen er I den nye kommuneplan.
MVH
Poul
Lad os få udvikling og ikke afvikling….
Men selvfølgelig på en pæn og sober måde…..
Mvh
Hej Svend Erik
Projektet kan ses på http://www.shore.dk
Commercial/Gl. Skagen
•Skagen Projektet 25 km.
linjen commercial ligger øverst på siden i det gule felt.
Med lidt held kan man også bare klikke på
•Skagen Projektet 25 km.
Her på siden
MVH
Poul
MVH
PS. Noget a’la’ en brugt Campingvogn, for nu at gi’ et størrelsesbegreb. 😉
Det var da en fortræffelig oplysning du der kom frem med Svend Erik Floor 😉
Så kan jeg da også gå et lille skridt videre.
EN ISBIL VED STRANDEN BEHØVER IKKE VÆRE EN “BIL”
DET KUNNE VÆRE EN DERTIL INDRETTET “TRAILER” ?
Som kunne anbringes og hentes efter behov, eneste krav, der bør være adgang til strøm (til køling af produkterne) samt en fast stadeplads. Så enkelt kunne det gøres?
Jeg kunne forestille mig et af de større hoteller ville ha’ interesse i sådant et tiltag? eller måske Ishjørnet?
Og den behøver absolut ikke at se “kedelig ud”
Men som almindelig folkepensionist gør man sig ingen tanker om den slags investeringer. 😉
Med venlig hilsen
John Nebbelunde
Først og fremmest, Vil jeg mene at vore turrist atraktioner, burde få en kærlig hånd. Vippefyret har ikke set maling i mange år. Det hvide fyrs kurv ser herrens ud, her mangler der også maling. Det grå fyr kan man ikke komme op i. Turristerne kan af en eller anden grund, ikke læse at de ikke må bade på grenen. Et “badehus”- (som nævnt i et tidligere indlæg)- På sønderstrand ville være helt fint og et mere på nordstrand, hvor man kunne klæde om og leje nøgler til de installerede skabe (kunne være endu en indtægt). kunne være en mulighed. I samme øjemed kunne man sælge feks. Is/sodavand og leje liggestole/parasoller til de badende gæster. Fra samme bygning kunne der være 1 aktiv livredder eller 2. Et slags multihus på stranden. Toiletter eksistere alerede ved fyrbakkens fod. Altså et badehus, der harmonere ind i byens traditioner for byggestil. Vi må jo også tænke på at vi har mange vinterbadere, som også er turister. De kommer her til, for at få en bid af vores rene og helbredende natur/lyset og havet. Iskiosken kunne drives af lokale forretningsdrivende med kontrakt i en 2-3 årig periode med gratis “leje” (symbolsk) beløb for at drive denne isbod. Fordi. det skal være atraktivt og ikke koste noget at bygge noget op, der kan hive flere turister til byen. eller en vis procent del af isens pris går til komunens “fattige” beholdning. hvis isboden går godt. så er det jo godt for alle. og går den skidt. Så er der ingen der taber ansigtet…..alt for meget. Alle for deres liggestole, ishus, livreddere, badehus og byen for flere gæster. Vores sommer er så kort. og ikke alt for god hvert år.
>Poul Jakobsen SIC?,
hvor præcis findes det projekt I har sendt som ændring til kommuneplanen,
jeg kan ikke finde det på det anviste sted?
mvh Sven Erik
Forslag til Kommuneplan 2014 og Klimatilpasningsplan
Velkommen til Frederikshavn Kommunes forslag til Kommuneplan 2014 og Klimatilpasningsplan.
Forslagene er i høring indtil 27. august 2014.
Offentlighedsfasen er forlænget i forhold til først udmeldt som følge af mangler i
PlanSystemDK.
Det er fuldkommen rigtigt Hr. Floor, at fristen nu er udskudt til d. 27 august, som vi
ser ovenstående.
Der er ingen grænser for roderi et det offentlige system, men det er en god ide
hvis kommunen fortæller borgerne om ændringer i en høringsfrist.
Tak for oplysningen nu ved læserne af Skagens Avis det også.
MVH
Poul
Forhåbentlig er P.J.’s øvrige oplysninger mere troværdige end hans oplysninger om sidste frist for indsigelser mod kommuneplanen. Ellers er der da knas med kommunens hjemmeside:
“I perioden indtil onsdag den 27. august 2014 kan du sende os dine kommentarer, forslag og ideer til forslag til Kommuneplan 2014, miljøvurderingen samt forslag til Klimatilpasningsplan.”
Kære Venner
I dag er det sidste dag, at gøre indsigelse imod det tåbelige kommuneplanforslag
Lad nu være med at ødelægge Sønderstrand.
Der er god plads til badedyr og parasoller på østkysten ud for toiletterne, kiosken
og restauranten på Grenen.
Her kan man samtidig parkere uden at genere andre end mågerne.
Husk at få livreder tårnet med.
SIC har lidt større visioner med en badestrand på 25 km fra Buttervej til Skiveren,
På denne strækning kan man så sætte 10.000 parasoller op uden at genere andre,
så kan det være, at der kommer liv I den døde iskiosk ved Kandstedderne.
Jeg har igår sendt projektet, som en ændring til kommuneplanen.
Projektet kan ses på http://www.shore.dk
Commercial/Gl. Skagen
MVH
Poul
Niels Chr. Larsen, helt enig, du er inde på noget af det rigtige der.
Jane, det er så rigtigt og godt skrevet, ramt ren plet og jeg er helt enig:-).
Og så til kære Marie,
Ja og de ledende personer synes, at det er en god ide fordi de mener at det kan fremme turismen.
Ja klimaet har ændret sig flere steder i verden og vil muligvis også gøre det i Skagen…
Ja nogle synes at det kan være spændende og sjovt at prøve noget nyt (og jo også med henblik på indkomst men der er nok nogle år der bliver bedre end andre)
Nej Skagen skal ikke ligne andre byer helt, byen vil altid have sin egen beliggenhed, historie og fortællinger, museer og kendetegn, men derfor kan vi godt tilføre nogle nye ideer der kan udvikle og skabe flere gode tilbud til turisterne hvis det er noget som mange i forvejen betaler for og bruger flittigt andre steder hvor der er strande. (var der ikke noget med at du selv lejer liggestole på ferien;-)?)
Hvorfor ikke tage en enkelt eller 2 strande (Sønderstrand og måske noget af Grenen) med alt det strand vi har heroppe.
Hvis nogle folk kommer for at ligge på en bar strand så er der km vis heroppe at vælge imellem uanset hvad..
Ja der har været et ishus tidligere på Sønderstrand så vidt folk skriver og med alle de strandgæster der har været på stranden i år og sidste år samt ideen med solvogne og parasoller så er der meget der tyder på det er en god ide.
Vi er flere der er i tvivl om hvor mange underskrifter der egentlig er, da nogle måske har skrevet under 2, 3 eller 4 steder?
Ja jeg vil muligvis gerne investere i projektet (hvis jeg har nogle penge til den tid) hvis betingelserne er gode.
Jeg og andre her (følger du ikke med:-)?) mener at parkeringsforholdene godt kan forbedres og udvides til nogle flere ja.
Tak i lige måde.
Ang.P pladser ved sønderstrand,lav vejen til P.forbudt Skagen er ikke større end ca 5km. I fugleflugtslinie fra vest til øst, nogle vælger kongevillens strand andre sønderstrand,i Tyskland skal mand nogle steder igennem andre lande for at få frisk vand under fødderne,,og når mand så er på gåben kan mand ved lejligheden købe isen med fra ishjørnet,er vi blevet for bekvemmilige…..
Kære Rasmus Rasmussen
Så er argumenterne for etablering af denne strandpark, at
– ledende personer synes, at det er en god ide
– klimaet har ændret sig
– nogle synes, at det kan være sjovt at prøve noget nyt (ikke med henblik på indkomst?)
– Skagen skal ligne andre byer
– der har været et ishus tidligere på Sønderstrand
Jeg havde forstået, at strandparken skulle etableres for at fremme turismen? Det tror jeg som sagt ikke vil ske – tværtimod, for i givet fald skal man til at betale for at opholde sig på en god bid af Sønderstrand.
Du er åbenbart i tvivl om, hvor mange underskrifter, der er samlet? Og du kender måske ligefrem nogen, der gerne vil investere i projektet? Du mener også, at der allerede er et parkeringsproblem?
Fortsat god sommer,
Marie
Kære Marie Hvis der er nogen, som vil sætte sparepengene i dette projekt, så lad os glæde os over at der stadig er folk, der ønsker at være iværksættere her i byen. Det skaffer jo, såfremt det er en god forretning, penge i kommunekassen til alt det, vi gerne vil have lavet. Skulle det vise sig at være et taberprojekt, stopper man jo nok foretagendet igen, og så kan du og andre stå triumferende med hænderne i siden og sige: Hvad sagde jeg!!!! JEG vidste, det ikke kunne lade sig gøre!!!
250-300 underskrivere! Heraf er mange sikkert gengangere fra alle de andre gange, man har prøvet at skabe lidt nytænkning i byen, og andre har bare skrevet under uden at sætte sig ind i tingene. Hvis deres opfattelse er, som det her nærmest bliver fremført, at stranden skal plastres til med liggestole, parasoller og ishuse fra Strandpromenaden til Grenen, så forstår jeg godt, man bliver forskrækket, men det er altså ikke det, der er tale om.
Hvor ville det altså være dejligt at læse lidt positive reaktioner på nye forslag fra nogle af de personer, der altid har en mening om alt. De er virkeligt svære at få øje på!
Kære Frederikshavn Kommune. Jeg håber, I tænker på – ikke kun nu, men generelt- at der faktisk bor over 8000 mennesker i byen stadigvæk, og at vi gerne vil have, der kommer nye til, meget gerne med børn og unge. I ved, sådan nogle mennesker, der eeeelsker at få en is ved stranden
Marie, det undre mig at du stiler det spørgsmål om der er nogle der vil investere i projekteret da jeg går ud fra du godt kan læse og går ud fra at det netop er derfor du vel har sat din underskrift på det papir:-)? Som jeg er usikker på kun er skrevet under af ca. 200 og måske med nogle af de samme underskrifter.
Men jeg kan godt forstå du undre dig over indkomstmulighederne da vejret rigtig nok kan svinge en del og den danske sommer er relativ kort. Dog er sommeren blevet noget længere de sidste 2 år og hvis der sker klimaopvarmning bliver sommeren længere og varmere. Men nu er det så ikke kun økonomien der trækker, det er også fordi vi er nogle der synes det kunne være spændende og sjovt at prøve og fordi der er andre ledende personer og andre personer der synes det er en rigtig god ide:-). Betyder det slet ikke noget for jer med nej-hatten på af vores egen turistchef og flere erhvervsledere med flere mener det kunne være rigtig godt for byen?
Som flere skriver så har der været et Ishus på Sønderstrand før i tiden, og det kan der komme igen evt. med lidt at spise og drikke, og evt. med servering. Der kommer jo nok over 1.000 gæster på stranden i løbet af en god sommerdag, har du måske ikke selv været der for nyligt:-)?
Hvor mange strandgæster tror du der gider at slæbe en stor solvogn og parasol med frem og tilbage på stranden for ikke at tænke på de knap nok kan få en P-plads? Når vi kan se at solvogne og parasoller bliver benyttet flittigt i andre feriebyer rundt omkring i verden, hvorfor skulle det så ikke også kunne benyttes i Skagen?
Jeg tror ikke halvdelen af de mennesker er klar over hvad de egentlig har skrevet under på.
Sundbynitten, den med bedre toilet forhold er der også flere der har tænkt på skal laves, og ja det skal private stå for mod at betale lidt afgift til vores kommune. Kommunen har ikke penge til en masse nye projekter men den vil gerne have nogle penge i kassen fra dem:-)
Jo det var en god ide med det badehus, det tror jeg også turisterne vil blive glade for..
Typisk. Alle vil bevare, der må ikke ske nogen form for udvikling. Denne form for stilstand er lig med tilbagegang.
Hellere en styret udvikling via en lokalplan, end det uorganiserede kaos, der ellers vil komme.
Skal der være et ishus, skal der vel også være ordentlige toiletforhold, som der var på det gamle ishus på sønderstrand (dem der nu kan huske det). Hvem skal stå for driften af det? Skal det også udliciteres til private eller er det kommunens ansvar?
I gamle dage (dem der nu kan huske det) var der et badehus, hvor folk kunne klæde om, gå i bølgen blå (som den var dengang), klæde om igen og så tage hjem. Kunne det ikke tiltrække flere turister?
Er der egentlig nogen derude, der vil investere i et så skørt projekt med så ringe indkomstmuligheder, det danske klima taget i betragtning? Som Poul Jakobsen skriver, så står ishusene ved Kandestederne og Skiveren gabende tomme, og hvis nogen skulle få lyst til en is, er der jo aldrig langt at gå i Skagen. Hvis strandgæster vil bruge diverse strandgrej, kan de jo bare tage det med hjemmefra. Det er langt ude, hvis man forestiller sig, at dette projekt kan fremme turismen i Skagen. I stedet kunne man gøre lidt mere for cyklisterne, og dermed gøre Skagen-området kendt som cykelvenligt. Jeg synes egentlig, det er ret godt gået, at der er samlet 250-300 underskrifter i løbet af ganske få dage!
Har i dag været rundt og se at der er samlet ca. 250-300 underskrifter sammen imod Kommune Planen. Jaamenn…det er trist at være iværksætter i Skagen…hmm..hvor mange af de underskrifter kommer egentlig selv på Sønderstrand i Juli måned? Heldigvis må der så være 1000 vis af borgere der ikke har skrevet under på det stykke papir.
Gør et nej til strand planen virkelig gavn for kommunens beskæftigelse og økonomi og er et nej noget der vil fremmer turismen?
Med hensyn på liggestole, parasoller og et evt. ishus så er det noget den/de erhvervsdrivende der får tilladelsen selv finansiere, altså ingen udgift for kommunen til det og så skal de endda selv holde stranden ren, så der sparre kommunen også penge.
Bodil, jeg tror også det vil være godt med liggestole og parasoller ved Grenen, god ide:-) Og måske også den med livredder tårn ud på Grenen da der før er sket drukne ulykker derude og folk bader selv om der er skilt som dog er dækket til med håndklæder så man ikke kan se der står badning forbudt. Flere parkeringspladser ved Sønderstrand, Grenen og det hvide fyr, ja tak!
Maria, der er ingen der vil tivolisere Sønderstrand, og du kan tro der er mange tænkende hoveder ind over med grundig vurdering og krav til projektet. Så der er god chance for at turisterne vil tage godt imod det og benytte tilbuddet.
Jane, ja nok ikke mere end 5-30 stranddage pr år. Helt enig men det er andre steder som er farligere at bade ved end Sønderstrand men Ok at det er der, det giver en ekstra trykhed for strandgæsterne.
Hej John
I en høringsfase skal man overholde lovgivningen og gøre indsigelse og
indsende ændringsforslag inden høringsfristens udløb.
Hvad folk skriver på denne side er uden betydning I relation til
de formelle regler.
Mange byrådsmedlemmer læser ikke engang den indgående post I deres
mailbox.
De vågner først op når man møder op I Byrådsalen.
Som en sagde til mig forleden.
Vi er jo kun fritids politikere, så det er jo ikke noget som vi har indsigt i.
da jeg fortalte ham at der var 197 for mange I administrationen på rådhusene.
Fakta er at der 557 ansatte i administrationen, men der er kun behov for 360
hvis man ser og analyserer de kommunale nøgletal.
Indsigelse skal sendes til kommunen rettidigt.
Modsætningsvis spilder man sin egen og andres tid
MVH
Poul
Jeg tror, det er nogle andre skagboer, jeg færdes blandt – men det er stadig skagboer, og endda nogen, der bruger stranden meget om sommeren.
Hvor lang tid drejer det sig egentlig om, at der skal være udlejning af liggestole? 7-8 uger måske, og jeg mener at have læst, at udlejeren af disse så skulle sørge for at dette strandområde blev holdt rent, hvilket vil gøre det betydeligt mere attråværdigt end det er nu!
Hvorfor snakker man egentlig om, at det vil koste kommunen en masse penge? Er det ikke private, som ønsker at etablere sig som selvstændige her? Men man skal selvfølgelig stille nogle krav til udseende af kiosk og opbevaring af stole og parasoller.
Ved Solnedgangspladsen i Gl. Skagen har man et -ikke særligt pænt- ishus. Synes de samme mennesker, som her er voldsomt imod et sådan ved Sønderstrand, også at det skal fjernes? Det er jo også ved stranden.
Jeg færdes meget ved Sønderstrand året rundt og ønsker ingen tivolisering af den. Det kommer der altså heller ikke, fordi man bruger et lille stykke af den på den her måde.
Med hensyn til redningstårnet sidder jeg og kigger i det skrevne efter tegn på ironi, for det er mig helt umuligt at forstå, at I, der skriver, det skal væk, virkeligt mener det seriøst. Det er simpelt hen FOR langt ude!
Jeg er også fuldstændig eing med dem der ønsker, at Sønderstrand forbliver ganske naturlig som den er. Tænk, at man vil tivolisere stranden for at fremme turismen. Det er et fantasiløst projekt, og det vil ikke fremme turismen, måske snarere tværtimod. I stedet kunne man fokusere på at forbedre forholdene for cyklister, som der jo er mange af om sommeren. Bare for at nævne et eksempel så synes jeg, at der mangler en cykelsti fra Hulsig til Kandestederne.
Kommunens byrødder og den styrende del “embedsmændene” læser forhåbentlig også disse sider og vil kunne føre de bedste ideer ud i livet, hvis de vil
Skagen noget godt?
Hej Bodil
Har du indsendt dette forslag til kommunen.
Hvis ikke skal det indleveres nu
Det er det helt rigtige forslag
Ikke flere fejlinvesteringer.
Is kiosken ved Skiveren røg I havet for 2 år siden
Iskiosken ved Kandestedder star gabende tom.
Du skal indsende dit forslag som et ændringsforslag til Kommuneplanen
MVH
Poul
Så er løsningen fundet!
– Kommunen vil godt bruge lidt penge på turister
– Skagboer og andet godfolk vil helst ikke have sønderstrand lavet om, end ikke 100 mtr.
– det er trangt med P Pladser i området omkring sønderstrand, så en ny “Kommunal succes investering” vil hurtigt påkalde, flere midler i form af mere parkering.
– Turister tager jo altid på grenen.
– på grenen er der en iskiosk + restaurant + museum og kort til det brune fyr.
– livredder tårnet kan gøre mere gavn andre steder.
– området omkring grenen er totalt ny renoveret med stor parkeringsplads.
Løsning: Lav liggestol, parasol & livredder område mellem kiosken og grenen, evt. lade sandormen tage et lidt sydligere sving når den transportere folk frem og tilbage.
På den måde bliver kommunens investering minimal og de i forvejen fantastiske turist attraktioner vil få større omsætning, fordi turisterne nu bliver en hel dag på grenen. Det må da være en WIN WIN situation for alle parter.
Også hvis det skulle vise sig ikke at være en god ide med liggestole og parasoller så er der ikke lavet store ændringer og investeringer i landskabet.
YES – vedligehold af eksisterende kommunale ting, det er bedre at bruge pengene på det fremfor hele tiden at tænke nyt nyt nyt!
En anden god løsning er Isbil, god ide! Lad så den øvrige del af budgettet gå til at undgå besparelser på børne/unge samt den ældre service der er i kommunen. hvilket der jo også har været stor debat om her på avisen!
Som jeg læser denne debatside, er der mange der gerne så et fast grundmuret Ishus ved Sdr.Strand m
Men hvor mange af disse mennesker mon ville ha’ lyst til at drive et sådan fast ishus?
Vi kan ha’ gode varme somre som i år, hvor der ville være trængsel og lange køer og hvor ekstra ansatte ville være nødvendigt?
Vi kan også have somre med regn og megen blæst hvor der faktisk ikke ville blive solgt noget…
Et fast ishus kunne af den grund stå med Lukkede skodder det meste af året?
Hvis der skal Is til stranden, må mit bedste bud være “et mobilt ishus” altså noget som pølsevognen på Viggos plads, – en “ISBIL” simpelthen, der kun behøver at være der, når vejret og alle andre sommer faktorer var ideelle?
Somme tider må der fremsynethed og nytænkning til og min Ide med en Isbil er hermed til fri benyttelse. 😉
Forsat god sommer
J.Ne
Det er nemlig rigtigt ,at for hundrede år siden var alting meget bedre.Men der er jo ligesom ikke der vi er nu,der kan da ikke ske en skid ved at tage en stump af sønderstrand ,i et par måneder af året og lave den en smule atraktiv for mennesker der ikke ønsker at leve i historien.Jeg er da helt overbevist om at da vil blive til hit. Der er jo kilometer vis af uberørt strand andre steder i Skagen.Og med hensyn til livredertårne skulle der nogle flere op,de var da glade for dem oppe ved Henne strand den anden dag.
Hanne, skal vi forstår det sådan at du selv bruger liggestole når du rejser på ferie men at du bare ikke vil bruge den i Skagen?
Hvis nu man læser den 1. kommentar jeg skrev, så bliver det nok kun 100 meter strand i første omgang, hvilket så giver ca. 600 meter til dem der vil bevare den bare strand. Og hvem er alle de turister du hentyder til der ikke vil have tilbuddet om en liggestol m. parasol? Så vidt man kan læse her er det flere der synes det er en god ide.
Er enig med dig i at det livredder tårn nok godt kunne havde været brugt bedre et andet sted evt. ved vestkysten.
Synes det er godt Frederikshavn også har nogle ideer/planer for Skagen der kan udvikle byen lidt.
Moller, ja godt argument:-)
Hr. R. Mortensen, enig med dig i at fyrbakken godt kunne trænge lidt opfriskning. Men hvem og hvad er det der afgør hvad der høre til her? Som der var en der skrev så kan vi gå helt tilbage i tiden og fjerne alt det der er kommet til de sidste 50-100 år for det hørte jo heller ikke til i tiden før det var her?
Der er ingen planer om palmer på Sønderstrand i Skagen, så er det slået fast.
Mon ikke de velhavende og wanna bees erne samt mange af os andre i virkeligheden vil nyde at ligge på Sønderstrand i en behagelig liggestol under en parasol og kigge ud på vandet med en is i hånden:-)
Andre kendte turistbyer udvikler sig løbende i form af flere/nye og bedre tilbud, det er vel en af de ting Skagen lever af?
Lad os bare få det ishus som der i gamle dage stod ved Sønderstrand. Men hvad skal vi med strandtilbehør som ikke høre hjemme her. hvad med at bruge pengene, på at holde vores “fyrbakken” vedlige. Den har vidst ikke set maling eller i den sags tjeneste vedligeholdelse i mange år! atraktionerne falder fra hinanden og så tænker de på liggestole og “copy of costa del sol”. Palmer kommer aldrig til at vokse naturligt på disse kanter. i spilder vores resurser på NOTHING. Skagen skal ikke bare være en ko der bare skal malkes. Skagen har en sjæl og den skal respekteres. Vi er anderledes. Jeg ville sådan ønske vi blev til skagen komune igen. Og så skulle bygrænsen stoppe på Hulsig hede. Vi er som en ø, men besidder et samfund som er ved at smuldre. der var engang vi havde alt. Men så skulle der spares. Skagen komunes gamle bygninger forfalder, bliver solgt fra, vores historie dør. Folk dør inden de når at komme på nærmeste hospital. og så tænker man på ferielandskab som palmestrand. hvordan gik det ikke lige med det . hva?
Bare rolig stranden er jo slet ikke til at bade fra den er jo forurenet med slam og jord fra havneudvigelsen ifølge experter og flere der har forstand på disse ting her på skagens avis https://www.skagensavis.dk/2014/02/21/uddybende-oplysninger-om-sand.html så det er måske godt nok i man kan få en liggestol i stedet for at ligge i dette havneslam og jord det jo ikke ligefrem sundt at ligge i det rene lort
Jeg er fuldstændig ening med dem som ønsker sønderstrand, helt naturlig, der er som mange skriver nok af “tivolistrande” rundt omkring, og ja, dem bruger man, når man rejser, da der sjældent er andre muligheder, når, vi rejser, tjekker vi gerne om der skulle være strande, UDEN, alt det hurlumhejj, det er til at finde, men sjældent. Hvad angår turisterne i skagen, så er der også mange af dem som, ønsker sønderstrand som den er, det er ikke for deres skyld, der skal laves noget om. Måske er det netop, også derfor de kommer. Med hensyn til livredertårne, en gummibåd, og 2 livreder, det er vist at skyde gråspurve med kanoner, de penge kunne bruges bedre, til at rede liv med andet sted. (det er vist 80 år siden eller der omkring, der sidst druknede en på sønderstrand) Frederikshavn, lad os nu bare være, det er fint med jeres palmestrand, kan i ikke bare beholde det for jer selv.
@Karin Nordmann
Ja, jeg synes at det er orden.
Den lov er alligevel ingen ting værd. Der er lige så mange unge under 18, der drikker alkohol, som dengang loven ikke fandtes.
Jeg kan dog forstå at du mener drengen er ude på et skråplan.
Der går nok ikke længe før vi ser ham luske rundt i bybilledet sent på aftenen.
… Han ser sig over skulderen da han forlader Linien. Han må være på vagt, for han skal på knæk. Der skal penge til for at forsørge hans 3 børn og en hund – alle med forskellige mødre.
Han vender næsen mod Østerby, og tænker ved sig selv mens han lusker ned ad de våde brosten “Hvis bare jeg havde lyttet til Karin dengang. Dengang jeg solgte alt for dyre øl på stranden. Øl, som var købt i Rema 1000.”
Live a little Karin 😉
Go’ sommer!
Hvis man mener skawboerne vil ha’ det som i gamle dage,kan iskiosken ikke være et problem,så vidt jeg husker lå det et sådan muret med støbt fundament på sønderstrand…
Selvfølgelig skal Jens Digetsvej da ikke åbnes for gennemkørende biltrafik, her på denne vores rolige vej bor mange rare mennesker og dem kunne jeg da ikke drømme om at genere, det var da også blot en provokationsfinte i håb om en reaktion.
Men jeg mener stadig at kommunen godt kunne sløjfe nogen af alle disse skæve jernbomme, der er her i Skagen og erstatte dem med “rundholter” (jernrør) som dem ind mod kirken fra Sct. Laurantievej.
Når man kommer ad Sct. Clemensvej og skal ud på førnævnte, er der igen problemer, thi her er disse bomme anbragt rimeligt, man kan komme uhindret igennem og man kan orientere sig mod trafikken på Sct.Lauretievej.
Det kan ikke lade sig gøre for enden af Jens Digetsvej og jeg har ofte set mødre med en børneanhænger “knokle” for at kunne komme ud på Østerbyvej.
Til ansvarlige for vej og park, prøv dog selv at cykel lidt rundt her i Skagen og se om ikke det kan gøres bedre?
Man fatter at vi bor i en “fattigrøvskommune” når man ser tiltaget med P-pladser langs Østre Strandvej, – en lang hvid stribe markerer, at her må der parkeres…
billigt sluppet.
Var det nu ikke bedre om man havde lavet “skråparkering” hele vejen derudaf, så kunne der være plads til mange flere biler (strandgæster) og man kunne sågar leje enkelte ud til ferie boliger, så kommunen ad denne vej kunne få lidt håndører hjem igen.
Og til Paul Wenzel, undertegnede er også over de 70, og jeg er egentlig også Græsk katolsk om man så rejser et Pariserhjul på Sønderstrand en dag, det et jo ikke os ældre der skal forsvare Skagen og strandenes fremtid og udseende, men den yngre generation ? 😉
Mvh.
J: Ne.
Når en Jesper Holm brokker sig over livreddernes tårn på sønderstrand, så har vi vist nået bundet for imbecile indlæg,. Der er vel grænser for hvor ubegavet man har lov at være, når man skriver sin mening i Skagens avis.
Jeg er for så vidt ligeglad med om Sønderstrand skal ødelægges af en isbod, liggestole o.s.v., den er forvejen ødelagt af fabrikker, som ikke var der, da jeg kom til Skagen for 50 år siden, minus 29 dage. Det bekymre mig mere, at Foreningen for Bygnings- og landskabskultur i Skagen står bagved, denne forenings bagmand er Per Kempf, som trods ihærdige forsøg, ikke kom i byrådet ved sidste valg, han vil ikke Skagen det godt. Børnehavepædagogpensionist med for meget fritid, som i årene har overdænget de folkevalgte med klager om næsten alt og alle. Naboer har fået en hak i tuden af ham, genboer o.s.v. Enhver stakkels udenbys, bygherrer, er blevet ramt af Pers tordenild om bål og brand. Alene at det er ham – så lav da den strandpark -som også er besluttet af vore LOKALE politikkere. HUSK DET.
Man kunne bygge iskiosken, eller noget af den som en kunstig klit, således at den falder ind i landskabet, der er jo ikke nogen der siger at den absolut skal skille sig ud..
Jeg gider godt at ligge i en liggestol! Det gør jeg, når jeg er sydpå. Så kunne jeg også undgå at ligge i cigaretskodder og andet affald – og tænk sig, hvis jeg også kunne købe en is. Som Dan skriver: Det drejer sig jo ikke om hele Sønderstrand, men et hjørne af den. De, der ønsker at ligge i sandet, får da stadig masser af plads til det. Og så kan jeg simpelt hen ikke fatte de mennesker, som sætter udsigten til et lille livreddertårn højere end badesikkerheden! Har I slet ingen børn i familien mere?
Prøv nu at gøre plads til alle skagboer (og turister). Stop snart den trampen hen over dem, der gerne vil have det lidt anderledes end jer, som helst vil beholde alt som det var for 100 år siden. Der ER rigeligt plads til alle!
Hej Dan
Det drejer sig i første omgang om 100 x ca. 40 meter strand. Altså 1/7 del af Sønderstrand (fra havnen til 1. stenhøft er der ca. 700 meter).
Det kommer nok op på 2-300 meter strand i løbet af nogle år hvis det viser sig at være noget for strandgæsterne.
Nej, jeg tror også det vil være en god ide med en iskiosk der havde lidt at byde på.
:-), Ja Skagen har udviklet sig gennem mange år og det vil byen sikkert blive ved med…
Paul, der bliver også masser af plads til dem der vil ligge i sandet. Vi skal være her alle sammen;-)
Som skrevet tidligere, hvem gider at ligge i en liggestol, når man kan ligge på maven og bore de bare tæer ned i sandet. Jeg tror den påtænkte kommuneplan for Sønderstrand er en død pølse fra embedsmændende side eller en eller anden fantast med højt flyvende planer, vejret i Skagen er ikke til den slags. Det dør såmænd lige så stille og rolig – bare byrådet som består af Skawboer og andet godtfolk fra diverse byer omkring lader være med at markere sig, for at få eteftermæle på gravstenen. I det her tilfælde dårligt.
??? Er der nogen der kan fortælle hvor stort areal det drejer sig om?
Det lyder lidt som om det drejer sig om hele arealet fra havnen til det grå fyr.
Kan det være så skæmmende med en is kiosk og et hjørne af stranden hvor der er mulighed for at leje en liggestol?
Hvis alt i Skagen skal være som for 100 år siden kan vi da starte med at fjerne havnen. Se billedet “Sommeraften på Skagen Sønderstrand” det ser da meget mere hyggeligt ud!
Ved ikke om det er de unge mennesker som køber øl vand eller is i rema 1000 og sælger det på stranden men ved at de bliver forsynet med disse varer af en lokal forretningsmand som af og til fylder op for dem og kører derfra med en god lomfuld penge.
@jesper Andersen
Jeg kan godt styre mine ølkøb. Men i Danmark findes der vel en lov om at unge hverken må købe eller sælge øl.
Hvis forældrene synes det er i orden, så for min skyld gerne..
Og hvis du synes, det er en god forretning at man slipper for moms og afgifter ved at handle privat i Rema 1000, og så sælge videre på Sønderstrand, så er det ikke mit problem.
Jeg kunne ikke drømme om, at sende mine børn ud i et ulovligt ærinde! Men der findes åbenbart skruppelløse forældre, og hvis du synes det er ok, så synes jeg, du har et problem!
http://www.skrivunder.net/
Lav en er underskrift indsamling der 🙂
øh nu tænker jeg lige højt, hvad er det som Skagen de lever af ??
jeg tror på at det er turister som Skagen de lever af, og hvis det fortsat er det, så tror jeg da nok at man skal få lavet det ishus, hvad ville Gl. Skagen være uden solnedgangskiosken ??
hvad bliver det næste som I ville bestemme, om man må have badetøj i skrigene farver ??
og tror da nok at der er en masse som synes at det er helt fint at der er det livreder tårn på stranden…
come on I lever ikke i 1900 tallet mere, og sjovt nok så når man snakker med en Skawbo over de 50-60 år, så kan de huske at der har været en masse små ishuse-slikhuse overalt i byen…
jeg er helt sikker på at man nok kunne finde en løsning på at lave et hus hvor der kunne være både toiletter og iskiosk…. osse uden at det tager al den dyre udsigt for dem der bor på Øster Strandvej….
kan I nu have en god sensommer…. og tænk lidt på om det ikke er turisterne som I lever af…. så lidt service ville nok være på sin plads…
@Karin Nordmann
Føler du dig snydt med de ølpriser? Du kan vel bare lade være med at købe dem?
Jeg synes måske du er lidt smålig hvis du har ondt i r*ven over at en 13-14 årig ung gut tjener et par håndører, uden at du får del i udbyttet.
Hej alle dette vedrøre
Jeg har boet i Skagen siden 1986 og gået ture og løbet på Sønderstrand med mellemrum gennem de sidste 22 år.
Det har egentlig været min (og sikkert andres) ide i en hel del år men først sidste år blev der banet vej for den, måske. For lad os prøve at se på hvad skeptikerne er utilfredse eller bange for?
-det ødelægger stranden/naturen?
-det genere turisterne?
-det spærre udsigten?
Med hensyn på liggestole og parasoller så er det kun mellem ca. 5-30 stranddage på et helt år.
Det hele, mellem 50-100 liggestole samt 25-50 parasoller (måske 2-300 efter nogle år) bliver sat op på en ca. 100 meters strækning om morgenen ved 9 tiden og kørt væk ved 18 tiden.
Solvogne og parasoller bliver nøje udvalgt i god kvalitet og farver der passer til Sønderstrand.
En is kiosk vil nok blive stående ved stranden i den måneds tid eller 2.
I forvejen er der mellem 500-700 mennesker dernede på en god sommerdag, hvoraf nogle selv har parasoller og andet strandgrej med.
Sønderstrand er ca. 700 m. lang og det er ikke meningen at hele stranden skal bruges til opsætning af liggestole og parasoller, så der bliver også plads til dem der helst vil ligge på det bare sand. Desuden er der jo masser af km vis af strand i Skagen hvis nogle folk vil ligge mere ugenert.
De fleste der rejser på ferie har selv på et tidspunkt benyttet sig af at leje en liggestol på en strand, og det er mange turister næsten blevet vant til når de tage på ferie, så det er vel naturligt Skagen som et af verdens førende turistmål også får dette tilbud med alt det strand vi har heroppe
En anden ting er hensynet på dårligt gående, ældre og mange andre mennesker som vil foretrække en liggestol og parasol der er mere behagelig/komfortabel frem for at ligge nede på sandet (og stenene).
Sidst men ikke mindst er der solen, som jo kan være farlig og meget varm hvis man opholder sig for længe under den fra 12-15 og her vil en parasol jo hjælpe en hel del.
Vores turistchef, flere erhvervsdrivende og heldigvis en del borgere i Skagen, samt et enigt udvalg fra teknik og miljø bakker op om ideen og synes den er god.
Håber det gav stof til eftertanke og besvarelse til bekymrede borgere og deltids borgere.
Venlig hilsen
Rasmus
For det første er jeg overbevist om, at en sådan ødelæggelse af Sønderstrand vil figurere på kommunens udgiftside, thi der kan da ikke være mange indtægter at hente der?
For det andet vil det lægge et endnu større trafikalt pres, dels på området og ikke mindst på Østerbyvej, der i forvejen er godt overrendt af seigth seing køretøjer, der gør det svært nok for både gående og cyklende, for turisterne har nu den “ide” at de kun kan køre ud af Østre Strandvej og retur ad Østerbyvej. Måske burde man lukke helt for “gennemkørsel” der? Og om muligt at lukke op til Jens Digetsvej,så alle vi på cykler også kunne undgå de malplacerede knæknuserbomme for enden af denne vej?
For det tredie viser det endnu en gang hvilken del af kroppen politikerne og embedsfolk tænker med, – idet man ikke hører meget fra vores kommune om de “200 Mio.kroner” regeringen har afsat til kommuners CYKELSTRATEGI landet over,
Men der skal “søges” om disse midler! Foreks. en cykelsti mere på Fyrvej på den nordre side, så vi undgår dette rod med gående og cyklende mod hinanden i begge retninger, hvor bøvlet har man gjort det?
Og får kommunen ingen penge den vej fra, så var der vist noget med salget af det gamle bibliotek som bekendt indbragte 4,5 Mio kroner, – lad dog disse midler blive i Skagen til gavn for Skagboerne?
Afslutningsvist, så var der engang et lille skilt ved Regnvandsudløbet på Sønderstrand, et skilt der forbød eller frarådede badning nær dette udløb. skiltet er der ikke mere for det ligger begravet under sandet. Og det hænger i mine øjne ikke ret godt sammen med Kommunens “hundeforbudszone”
Du godeste, hvad har vi dog gjort Jer i Frederikshavn? :-/
vh.
J. Ne.
Det er da utroligt nu når man sidder fra Skagen og vil gerne have del i de midler der er til Skagen ,de har jo fået palmestranden i Frederikshavn som er meget populær ,så ville da synes det også var vores tur
Men husk det er jo nemmere at sige NEJ tak og lade de andre få
Det er da utroligt ingen har BROKKET sig over det STRIBEDE tårn de har sat op ? på sønderstrand det pynter da slet ikke og skiller sig helt ud fra naturen
man skal åbenbart ikke tænke på service på stranden
Elektronisk underskriftsindsamling mod dette tåbelige forslag – JA TAK!!!
Der må være mange “faste turister”, som os, der kommer år efter år, efter år , efter år, på grund af den fantastiske natur og strand, så ødelæg den ikke med sydlandsk stemning.
Sønderstrand skal ikke tivoliseres med i kiosker og liggestole.
Så kan det ikke siges kortere
Det er på tide at vi fremlægger større visioner.
Skagen skal have en badestrand på 25 km på vestkysten
fra Nordstrand til Skiveren.
Projektet kan ses på http://www.shore.dk
Skagen Projektet 25 km
MVH
Poul
Hvis man vil protestere digitalt, kan man gå ind på Frederikshavn kommunes
hjemmeside, og henvende sig til Center for teknik og miljø. Her kan man så
protestere mod Kommuneplanen.
God vind.
Et “diskret ishus vil være godt. Mindes min barndom, hvor vi kunne hente is ved stranden. Resten nej tak. Redningstårnet forsvinder heldigvis når sæsonen er ovre.
Enig med Lise Brink Andersen, bliver der en elektronisk underskriftindsamling?
Hej Skawboer, jeg er opvokset i Skagen nær Vippefyret, men jeg kender snart ikke den skønne Sønderstrand som også Skagen-kunstnerne var betaget af. Først blev halvdelingen brug til udvielse af havnen, og nu forstår jeg at Frederikshavnerne vil til at ødelægge resten af Sønderstrand. Er nok misundelige over der kommer så mange turister til Skagen, hvem gider holde ferie i Frederikshavn. Jeg bor ikke længere i Skagen men byen lever i mit hjerte, og kommer derop så tit jeg kan. Protester nu alle byens borgere mod den Voldtægt de kolde byrødder vil til at gøre ved vedtagelse af lokalplanen. Kom ud af hullerne hvis ikke vil i fortryde det mange år fremover.
Venlig hilsen
Børge Hansen
At befinde sig på Sønderstrand og lade synet skue langs kysten mod fyret, er ubeskriveligt. Især, uden at blive øjet brydes af forstyrrende elementer. Det kan gyse i én ved tanken om, at stranden kan omdannes til et mekka af liggestole og parasoller. Skagens strande er jomfruelige – det er en force, som både mange skawboer samt besøgende kan tilslutte sig.
Findes en elektronisk underskriftindsamling for de, som ikke bor i byen?
Udvikling eller afvikling ingen af delene er til at stoppe, bare kiosken kommer til at hedde “Vippe kiosken” opkaldt efter vippe fyret og udformet arkitektonisk så den passer ind med respekt for natur, der kan faktisk laves meget pænt nu om stunder hvis ikke der går spare kniv i den.
Men var det ikke bedre at Frederikshavn kommune brugte pengene på at “lukke hullet” i kassen.
Fortsat god sommer!
Hilsen Bodil
Jeg syntes at de er i gang med at ødelægge en dejlig strand med det fyrtårn. – livredder tårn .der var nok mere brug for det et andet sted i sommer danmark
Uden at vide det , så er jeg overbevist om, at de samme skagboer som nu vil protestere, benytter sig af tilsvarende tilbud når de er i udlandet, nemlig is, vand, øl, massage, leje af vandcykler, leje af strandstole og parasoller osv.
Lad os dog få disse muligheder også herhjemme. Er det ikke en god forretning finder udbuddet hurtigt et naturligt leje. Og formentlig vil det betyde der også bliver ryddet op i efterladenskaberne hver dag.
Det kan da godt blive til et varmhjertet NEJ.
Men i forvejen har der jo i flere år været kaffevogn, iscykel , øl- og sodavand, og is at købe på Sønderstrand!
Sælgerne er ublu, man kan se et 13-14 årig ung gut, som står og sælger øl, købt i Rema 1000 og så sælger de øllene for 30 kr. Pr.stk.
Ingen reaktioner her!
Så var det måske bedre med en kontrolleret kiosk, hvor man betaler husleje, skat og moms!