
Olieterminalen og miljøet
5. september 2014 - kl. 6:01 - af Finn Egelund Pedersen
Frederikshavn Kommune arbejder i øjeblikket på at færdiggøre miljøtilladelsen til den planlagte olieterminal på Skagen havn.
Jeg har fulgt denne process fra starten ved det første borgermøde.
Skagen Havn ( Bygherre ) har på baggrund af indsigelser og bekymringer fra en række borgere besluttet, at udledning af gasser fra tankene skal igennem et kulfilter som foreslået i flere indsigelser til VVM redegørelsen.
Skibe der lastes ved kaj skal også tilkobles et retursystem hvor dette er muligt.
Der vil også blive installeret trykventiler på alle tankene.
Efter min mening er disse tiltag en gevinst for byens borgere og miljøet.
Stor ros til bygherren.
Bygherren vil også prøve at reducere støjninveauet i husene tættest ved terminalen.
Dette gøres ved, kun at tillade skibe der losser, at lægge til ved krydstogtskajens østligste position.
Dette skønnes at give en reduktion på 1 db.
Der skal således stadigvæk gives tilladelse til overskridelse af Miljøstyrelsens vejledende grænser for støj.
Andre tiltag som permanente flydespærringer ved lastning og losning og faste arme på kajerne blev ikke vurderet til at være Best Anvendelige Teknik.
Det bliver spændende at følge den videre process.
Venlig Hilsen
Søren Boesen
2 kommentarer til “Olieterminalen og miljøet” under annoncerne.
Når fordele og ulemper gøres op, mon dette projekt så vil være en gevinst for byen. Og i bekræftende fald hvad vil gevinsten helt præcist bestå af for Skagen som helhed.
Mht. til fast flydespærring ved losning og lastning har det været forsøgt, at indføre ved Stigsnæs værket, men havnen og brugerne slog sig i tøjret- det koster tid og penge. Miljøstyrelsen gav havnen ret og undlod at pålægge fast flydespærring ved losning og lastning. Det ikke meget vi kan lære af russerne, men prøv at gå på nettet, så vil I se at de russiske tankere, der på reden overfører olie, har fast flydespærring udlagt når de laster i Primorsk oliehavn. Så her er russerne undtagelsesvis mere ops på havmiljøet.
Mvh.
Kurt Lundholm Christoffersen