
Økonomisk evaluering af Bæredygtigt Børneområde
5. juni 2017 - kl. 6:19 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Med beslutningen om etablering af Bæredygtigt Børneområde (BBO) var der indlagt budgetbesparelser i Børne- og Ungeudvalgets budget for 2015 og de efterfølgende overslagsår, som skulle opnås ved indførelsen af ny struktur på det samlede børneområde samt på indførelse af ”Rullende indskoling – aldersintegreret undervisning”.
Børne- og Ungeudvalget står nu over for en sådan økonomisk evaluering på udvalgets næste møde den 8. juni.
Samlet set var der tale om besparelser på 9,3 kr. i 2015, stigende til i alt 20,6 kr. i 2016, 19,9 kr. i 2017 og 19,2 kr. i 2018 og efterfølgende år. Evalueringen af økonomien i BBO viser, at de indlagte besparelser er blevet realiseret. I budgettet blev besparelserne uddelt separat for hvert af de tre fagområder familie, dagtilbud og skole i 2015 og herefter.
På familieområdet inder for Center for Familie var der indlagt en besparelse på 1,1 mio. kr. I forslaget til BBO blev det pointeret, at Center for Familie skulle optimere driften både fagligt og økonomisk med fokus på tværfaglig professionalisme og udvikling af tilbud i meget tæt samarbejde med dagtilbud, skoler og det omgivende samfund.
I tråd med forslagets indhold blev reduktionen udmøntet på ledelsesorganisering og i forhold til kørsel. Resultatet blev en fladere ledelsesstruktur med oprettelse af 4 teams og 2 distriktsledere i stedet for den hidtidige organisering. En organisering, der siden er ændret. Desuden blev der udflyttet arbejdspladser i Skagen med deraf følgende besparelser på udgiften til medarbejdernes kørsel.
Dagtilbud
Inden for dagtilbud (dagpleje og daginstitutioner): På dagtilbudsområdet i Center for Børn og Skole skulle der findes en besparelse på 3 mio. kr. i 2015, 6 mio. kr. i 2016, 5,7 mio. kr. i 2017 samt 5,4 mio. kr. i 2018.
I forslaget til BBO var der fokus på faglig og økonomisk bæredygtighed og en ensartet distriktsmodel på tværs af fagområderne. Strukturændringen medførte behov for yderligere sammenlægning af dagtilbudsområderne (6 dagtilbudsområder skulle blive til 4 distrikter) og at få opdelt og integreret dagplejen som en del af hvert af de 4 distrikter. Dertil pegede forslaget på mulige sammenlægninger af mindre og ældre børnehaver i nye større børnehuse inklusiv en dialog med de 4 selvejende institutioner/puljeinstitution om eventuel kommunalisering.
Det indgik også i forslaget, at der skulle oprettes 0-6 års pladser i 8 oplandsbyer. Besparelserne blev konkret fundet på ledelse og organisering ved færre lederstillinger (områdeledere og daglige pædagogiske ledere og nedlæggelse af dagplejeleder- og dagplejesouschefstilling). Desuden strukturændringer på tværs for dagpleje og daginstitutioner (gennemsnitlig udnyttelsesgrad af en dagplejers 4 pladser).
Endelig blev en del af besparelsen lagt på centerchefens fælleskonti for at opnå hele BBO-besparelsen på dagpleje og daginstitutioner. På ændringer vedr. ledelse og organisering svarer besparelsen i 2016 til 2,3 mio. kr.
Skoleområdet
På skoleområdet var der indlagt en besparelse på 5,0 mio. kr. i 2015, 11,7 mio. kr. i 2016, 11,3 mio. kr. i 2017 samt 10,9 mio. kr. i 2018.
I forslaget til BBO nævnes det, at det primært vil være ved såkaldt klasseoptimering og antallet af skoleafdelinger, at pengene vil kunne findes. Ligeledes ved en ændring af lederstrukturen, som kunne samle ledelsestiden på færre ledere og dermed frigøre lønressourcer.
Som en følge af forslaget blev den indlagte besparelse primært fundet på ændret lederstruktur og klasseoptimering. På ændret lederstruktur var besparelsen 4,9 mio. kr. og på klasseoptimering blev besparelsen for 2016 opnået med det fulde beløb på 7 mio. kr., som udmøntede sig i, at der i skoleåret 2015/2016 var 15 klasser færre end i skoleåret forud for BBO’s indførelse.
Rullende skolestart
Evaluering af ”Rullende skolestart – aldersintegreret undervisning” er udpeget som et selvstændigt punkt i evalueringen af BBO. Omlægningen har betydet en nettobesparelse i 2015 på 0,8 mio. kr., 1,8 mio. kr. i 2016, 1,8 mio. kr. i 2017 og 1,7 mio. kr. i 2018.
Den rullende indskoling betød desuden, at nogle ressourcer blev overført fra dagtilbuds- til skoleområdet. En del af besparelsen er opnået ved, at tidligere budget til SFO og privatskoler for ”tidlig overgang til skole” er bortfaldet.
Omlægningen med rullende skolestart og aldersintegreret undervisning har desuden skabt færre omgængere og færre skoleudsættelser. I skoleåret 2014/2015 var der 50 børn, som blev bevilget skoleudsættelse og 20 omgængere. Optællinger viser, at skoleudsættelserne er fordelt på næsten samme antal børn, men nu i kortere intervaller end et helt skoleår. Den gennemsnitlige udsættelseslængde for skoleåret 2015/2016 var 4,5 mdr. Det samlede antal måneder, der blev bevilliget skoleudsættelse for i 2015/2016 ca. 310 mdr. Til sammenligning var antallet af måneder for skoleårene 2013/2014 samt 2014/2015 ca. 550. Omgængere er ved indførelsen af den aldersintegrerede undervisning helt ophørt.
Den konstituerede Børne-, skole- og arbejdsmarkedsdirektør indstiller, at Børne- og Ungdomsudvalget drøfter og tager den økonomiske evaluering til efterretning.
Tekst af Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Økonomisk evaluering af Bæredygtigt Børneområde' til en bekendt