
Arkivfoto.
Parkering i kommunens rabatarealer
12. august 2017 - kl. 7:35 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Frederikshavn Kommune modtager af og til forespørgsler fra grundejere i boligområder i tættere bebygget område om muligheden for at foretage parkering på rabatarealer.
Ofte er der tale om rabatarealer beliggende mellem kørebane og fortov. Forespørgslerne begrundes med, at mange af disse boligveje har en så ringe kørebanebredde, at der ikke er mulighed for at foretage parkering på kørebanen ud for ens ejendom, uden at dette vil genere den øvrige færdsel.
Teknisk Udvalg har spørgsmålet på som orienteringssag på dagsordenen for næste udvalgsmøde den 14. august.
Der er som udgangspunkt gennem bygningsreglement og via lokalplaner fastlagt bestemmelser, som sikrer, at parkering kan foregå på egen grund. Center for Park og Vej kan dog i nogle tilfælde konstatere, at der ikke er etableret tilstrækkelig parkeringsmuligheder på egen grund. Derudover er der de senere år set en generel udvikling i stigning i antallet af køretøjer pr. husstand, hvilket også kan medføre et øget behov for parkeringsmuligheder langs med boligvejene.
Parkering i rabatarealer er reguleret via færdselsloven, som generelt bestemmer, at standsning eller parkering ikke må ske på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen. I lovens § 28, stk. 3 bestemmes det, at standsning eller parkering ikke må ske på cykelsti, gangsti, yderrabat eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Frederikshavn Kommune har i samråd med Parkeringskontrol Nord henholdt sig til en praksis, hvor ovenstående også gælder rabatarealer mellem kørebane og fortov/cykelsti og omfatter således de græsrabatter, som ofte ses på boligveje mellem kørebane og fortov.
Iht. færdselslovens § 92c kan vejmyndigheden (kommunen) efter samtykke fra politiet ved offentliggørelse i en lokal bekendtgørelse udvide det område, hvor der lovligt kan parkeres eller standses.
Den gældende bekendtgørelse om standsning og parkering i Frederikshavn Kommune, som er vedtaget af Byrådet den 10. marts 2014 og opdateret i januar 2017, indeholder ikke en lempelse af færdselslovens generelle bestemmelser om standsningsforbud i midterrabat, helleanlæg og lignende. En forudsætning for, at der lovligt kan foretages standsning/parkering i rabatarealer mellem kørebane og fortov/cykelsti på boligveje inden for tættere bebygget område er derfor, at denne mulighed indskrives i den lokale parkeringsbekendtgørelse.
Center for Park og Vej, som varetager vedligeholdelsen af kommunens vejarealer – herunder rabatarealer – har udtalt sig om muligheder/udfordringer ved at tillade parkering på kommunens rabatarealer. Det er Centrets opfattelse, at der ikke bør gives generel mulighed for benyttelse af rabatarealer til parkeringsformål.
Centret vurderer, at der er stor forskel på rabatarealers beskaffenhed, men generelt er disse ikke dimensioneret og anlagt til kørsel med køretøjer, og gentagne kørsler vil resultere i skader på græsser og kan kræve en efterfølgende opretning af rabat, asfaltkant og fortovsfliser.
Såfremt græsrabatter skal opbygges til at kunne tåle trafikbelastning fra køretøjer, vil dette også kræve en væsentlig udvidelse af det areal, hvor der skal etableres en egentlig ”vejkasse”. I de tilfælde, hvor parkering i rabatarealer medfører krydsning af fortov og/eller cykelsti, vil disse anlæg typisk ikke være dimensioneret til denne kørsel.
Parkering på græsrabatarealer vil derudover medføre gener i forbindelse med Centrets vedligeholdelsesarbejder – herunder græsslåning.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at parkering i rabatarealer også kan påvirke trafiksikkerheden, idet rabatter ofte har funktion som synlig adskillelse mellem de egentlige færdselsarealer (eksempelvis mellem kørebane og fortov/cykelsti), med det formål at sikre gode trafikale oversigtsforhold mellem biler og gående.
Derudover vurderes parkerede køretøjer på kørebanearealet – på nogle boligveje – at have en hastighedsdæmpende virkning, ligesom det kan være medvirkende til at begrænse den tunge trafik på vejen. Endelig udgør rabatarealer i nogle boligområder også et æstetisk element i oplevelsen af selve gaderummet.
Kommunaldirektøren indstiller sagen til orientering på Teknisk Udvalgs møde.
Tekst af Per Rye
3 kommentarer til “Parkering i kommunens rabatarealer” under annoncerne.
Sikken en masse ord, det kunne have været klaret med et ja eller nej.
Fjern nu det græs, og lave nogle ordentlige fortov !
Altså: Nej, man må ikke parkere på græsareal mellem vej og fortov – heller ikke hvis græsset er langt…..