
Folkeoplysningspolitik til politisk behandling
16. august 2017 - kl. 6:42 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Kultur- og Fritidsudvalget drøftede i marts 2017 udkast til ny Folkeoplysningspolitik. Udvalget besluttede dengang, at Center for Kultur og Fritid skulle udarbejde et nyt forslag til politikken, der imødekommer ønsker i svar fra en høringsrunde fra tidligere på året.
Kultur- og Fritidsudvalget præsenteres på udvalgets kommende møde i dag, den 16. august, for nyt politikforslag. I forhold til tidligere er politikken nu delt i to: en politik og et handlingskatalog.
Formålet med at dele den i to er, at visioner og målsætninger læses i politikken, mens handlingskataloget indeholder tiltag, der gør politikken konkret og handlingsnært. Der er ikke rettet i politikken med undtagelse af korrekturlæsning.
Social-, sundheds- og kulturdirektøren indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter politik og handlingskatalog samt sender politik og handlingskatalog i høring.
Vision og målsætning
Visionen er, at alle borgere i Frederikshavn Kommune skal have lige adgang til folkeoplysende aktiviteter og fællesskaber, der er inkluderende, øger den mentale og fysiske sundhed, fremmer oplevelsen af medborgerskab og bygger på demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Frederikshavn Kommune ønsker som målsætning, at folkeoplysningen er/har tilgængelig, hvor det skal være nemmere at drive folkeoplysende virksomhed. Det kan ske ved at smidiggøre regler, sikre tilgængelige faciliteter, understøtte nye organiseringsformer og anvende teknologier og videreudvikle mulighederne i selvbetjeningsløsninger.
Folkeoplysningen skal endvidere være inkluderende. Borgernes bevidsthed om folkeoplysningen skal styrkes – at det folkeoplysende er en del af den demokratiske dannelse – det at være samfundsborger i Danmark, det at deltage og føle sig inkluderet.
Desuden skal Folkeoplysningen være udviklende. Der skal skabes bevægelse i det folkeoplysende mod endnu større grad af ansvar for udvikling af området som helhed og i samspil med øvrige aktører.
Folkeoplysningen skal ligeledes være synlig og sikre videndeling blandt de folkeoplysende aktører – og være synlig i lokalsamfundet.
Endelig indgår udsyn. Der skal sikres sammenhæng til andre områder for at skabe medejerskab, samarbejde og udvikling med civilsamfundet og relevante partnere – eksempelvis børn og unge, handicap, ældre, landdistrikts- og byudvikling, det sociale område.
Kultur og demokratisk arv
I Frederikshavn Kommune defineres folkeoplysningen som en del af den danske kultur og demokratiske arv. Den er et fællesskab og et redskab.
Et fællesskab, hvor mennesker mødes og udveksler viden, erfaringer og synspunkter og et redskab, der giver mulighed for at deltage i samfundet og påvirke eget og andres liv.
I Frederikshavn Kommune vægtes fællesskabet højst ved godkendelse af folkeoplysende foreninger. Det er foreningens grundlag, der er vigtig
At folkeoplysende aktører tager det folkeoplysende alvorligt, hvilket betyder, at foreningen sikrer et åbent, inkluderende og dialogorienteret fællesskab for alle, hvor deltagerne bliver aktive medskabere, at det folkeoplysende arbejde bidrager til aktiv deltagelse, frivillig indsats og livslang læring, samt at det folkeoplysende område og interessenter i fællesskab sikrer de bedst mulige rammer for en fortsat udvikling af folkeoplysende aktiviteter. Sagt kort: udvikling af folkeoplysningen realiseres gennem forpligtende fællesskaber.
Tekst af Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Folkeoplysningspolitik til politisk behandling' til en bekendt