Arkivfoto.
Prioritering og fornyet energi skal løfte Skagen udenfor sommermånederne
6. maj 2018 - kl. 7:08 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Med en målrettet strategi om at booste helårsturismen i Skagen har Turisthus Nord besluttet at bruge flere ressourcer på Helly Hansen Skagen Race, Skagen Marathon og vinterbadning som turismekoncept. Interessen for vinterbadning er større end nogensinde, og med afsæt i Skagen Vinterbaderfestival ser turistforeningen et spændende vækstpotentiale for flere vintergæster.
Skagen Marathon og Skagen Vinterbaderfestival blev oprindeligt lanceret med henblik på at skabe mere turisme i ydersæsonen, og begge events har siden haft stor succes. Men i Turisthus Nord vurderer man, at der fortsat er endnu større vækstpotentiale både i Skagen Marathon og i vinterbadning som turismekoncept. Arrangementerne er udvalgt fordi de placerer sig strategisk godt over året, og er således med til at skabe øget omsætning i de stille perioder.
Med det for øje har turistforeningen ansøgt om et større tilskud til Skagen Marathon og til nye friluftssaunaer til brug for vinterbadere fra stadepladsmidlerne i 2018. Dette er blevet godkendt med kr. 50.000,- til hvert initiativ. Tilsvarende afsætter Turisthus Nord flere ressourcer til at udvikle Skagen Marathon samt på at udvikle og professionalisere mulighederne for vinterbadning som i Skagen.
I modsætning til de forgangne tre år har man valgt ikke at prioritere indsatsen omkring Skagens Levende Julekalender. Der har ikke været den fornødne tiltrækningskræft til at det kan forsvares at videreføre inden turistforeningens formålsparagraf. Turisthus Nord har forsøgt at videregive konceptet til andre lokale aktører og foreninger, dog uden held.
Skagen Marathon & Skagen Vinterbaderfestival og skal booste turismen i ydersæsonen
For at løfte turismen i ydersæsonen intensiveres brugen af events som tiltrækning af gæster. Der er indledningsvist lavet tre strategiske nedslagspunkter i eksisterende koncepter, som man giver et ekstra løft.
Eksempelvis vil Turisthus Nord med afsæt i Skagen Vinterbaderfestival – sammen med de lokale vinterbadere og hotelerhvervet – udvikle et nyt turismekoncept for vinterbadning med henblik på at udvide sæsonen og brande Skagen som en attraktiv vinterdestination. Dette har også været et tilbagevendende ønske hos erhvervet i Skagen ved Turisthus Nords mange destinationscafeer.
Skagen Marathon og Skagen Vinterbaderfestival er to succeshistorier, der har skabt turisme og aktivitet i ydersæsonen, hvor der normalt er færre gæster, hvilket har en betydning både for turismeerhvervet samt for de lokale butikker, restauranter, caféer, attraktioner med mere.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Prioritering og fornyet energi skal løfte Skagen udenfor sommermånederne' til en bekendt