Læserbrev: Havets autocampere !

Læserbrev: Havets autocampere !

24. juni 2018 - kl. 8:13 - af

Det har altid undret mig hvorfor vi behandler vore turister så forskelligt. I det sidste årti er krydstogt turismen steget voldsomt over hele verden. Det mærker vi også i Danmark med Skagen, Århus og København som de fremmeste krydstogt destinationer. Vi kæler for disse turister, der kommer sejlende ret ind i centrum af byerne, med deres lejligheder, restauranter og forlystelses muligheder ombord. Vi opfører havnefaciliteter til dem 100 mill. kroners klassen og tilbyder dem sightseeing i alle udgaver. Alle byder krydstogtgæsterne velkommen og laver store statistikker over hvor mange penge de bruger i land. Trods det at en del af gæsterne slet ikke forlader deres lille sejlende landsby under havneophold. Det vil tage årtier inden kajanlæggene nogen sinde, bare tilnærmelsesvis bliver forrentet af krydstogt skibene.

Omvendt står det til med autocamperfolket. De kommer på samme måde, som krydstogts gæsterne, med deres lejlighed på ryggen, men de bruger bare alle facilliter i landet fra det øjeblik de kører over grænsen. De bliver længere i landet, handler i vores forretninger, bruger restauranterne, kommer langt mere rundt til vore turistattraktioner, bruger vores autoværksteder, svømmehaller o.s.v.  Autocamperfolket er et civiliseret folkefærd der holder rent omkring sig, og efterlader aldrig et svineri efter deres ophold.

Alligevel protesterer campingplads ejerne over, at autocamperne ikke bliver tvunget ind på campingpladserne, men kan fuldt lovligt holde parkeret på rastepladser m.v. Kære campingplads ejere, lær det en gang for alle, autocamper folket er ikke kommet til landet for at bo på en campingplads, men for frit at kunne bevæge sig rundt og opsøge de steder de allerhelst vil besøge. Vi er så heldige at vi i de nordiske lande, endnu kan tilbyde dem tryghed ved at færdes overalt i naturen. I Danmark kunne vi for småpenge fremme interessen for yderlig besøg af autocamperfolket, ved i kystnære områder at henvise til pladser hvor de kunne parkere.

Jeg er utrolig glad for krydstogtsgæster, campinggæster, folk i autocampere, hotelgæster o.s.v., men lad os dog behandle dem lige, så alle kategorier føler sig velkomne.

MVH

Jens Hedegaard Kristensen

19 kommentarer til “Læserbrev: Havets autocampere !” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

19 kommentarer til “Læserbrev: Havets autocampere !”

  • Knud Jørgen Bay

    Eksempel/sammenligning
    Campingplads med fast samlet pris for forbruget, contra autocamper der betaler for det de bruger på en stellplads
    “jeg går ikke ind til købmanden og køber tre varer og betaler for fem” forstået på den måde at 2 ældre mennesker i autocamper, vil ikke betale for legeplads og evt. svømmebassin, tv-stue, osv, hvis de ikke bruger det, for det er ikke en fair måde at drive forretning på, efter min mening. mvh Knud J Bay

  • Knud Jørgen Bay

    Karin Nordmann 24. juni 2018 kl. 20:24 her skriver du: og proviant fra hjemlandet . Penge, som de bruger er oftest til benzin, der bliver ikke brugt penge til mad og restaurant – besøg.——- Det kan godt være nogen tyskere m.v. gør det, men generelt har jeg andre facts, for forbrug som Autocamperturister incl danskere bruger i DK, så du har generelt ikke ret i din påstand, har du nogensinde set hvad en campingvognsejer pakker ud når han ankommer til campingpladsen i Skagen, mange har tyske varer med, som de hentede i grænseshoppen inden de kørte til Skagen, og med den udgift til campingplads, bad osv. spiser de ikke så tit ude i byen, som en autocamperejer gør, det viser anderkendte uvildige undersøgelser, autocamperfolk bruger næsten dobbelt så meget ude i byen som en der kører campingvogn, til brændstof, fornøjelser, mad osv. så kommunekassen får ligeså mange penge i kassen, og skat endnu flere, (for campingpladserne lider jo= mindre overskud og dermed mindre skat), og de erhversdrivende i Skagen tjener meget på autocamperturister, ifølge mine egne erfaringer. mvh Knud j Bay

  • Knud Jørgen Bay

    Hans-Jørgen Hjort 24. juni 2018 kl. 23:15 her skrev du: Har forfatteren glemt at krydstogtsskibe betaler en klækkelig afgift for at benytte havnen?—– Hans-Jørgen kan du ikke få fat i et regnestykke på hvad det gir i eventuelt overskud for havnen ?

  • Knud Jørgen Bay

    Til Ejner Zobbe her er lige nogen fakta du har overset i dit indlæg du skrev 24. juni 2018 kl. 19:05 : 1. Moms tilbage = ingen 25% i den storekasse fra alle krydstogtstyrister!https://skat.dk/skat.aspx?oid=90039

    2. 88 kroner…. skriver du, her er fakta det er flere
    hundrede kroner per deltager per dag, prøv selv at regne efter, der er typisk kun 2 personer i hver camper, og så enkelte børn, så det er i omegnen af 252 kroner per person per døgn (børn inklusive), så du husker ikke så godt, men hold dig venligst til fakta og undersøg sagerne inden du skriver læserbreve er mit velmente råd til dig Ejner Zobbe

    3. Ejner Zobbe du skriver også: det enorme tidsspild, der opstår ved kørsel efter autocampere.— Ejner Jacobsen der lavede før omtalte træf, døde i sin autocamper, fordi der var en skagbo der kørte frontalt ind i hans camper få km syd for Skagen, kort tid efter træffet, så mon ikke det er en fordel at alle overholder færdselsloven

    4. du skriver følgende: autocamper (med eller uden havemøbler).— vi har lette campingmøbler med, vi slæber ikke havemøbler med — og vi har heller ikke stakit og plæneklippper m.v. med som nogle af dem der ligger på campingpladser gør mvh Knud J Bay

  • John nielsen (losser ) Skagen dk forever

    Hej skavboer vi har altid haft gæster som kom for at se enden på Danmark da de fattige malere kom tog vi imod dem med åbne arme selv om de ikke havde en krone på lommen nu har vi solgt fiskeriet til de rige lande i EU så nu er vi nødt til at finde på noget andet de menesker som kommer nu om det er med auto camper til lands el Søs har vi selv inviteret se nu lidt længere og vær glæd over der kommer folk fra hele verden sor af træffe de små enfoldige menesker som bor i Skagen hip hip hurra

  • Chresten Sloth Christensen

    Det er ærgerligt, at mange aktive læserbrevsskribenter vælger at afspore debatten i forhold til den problematik, Jens Hedegaard lægger frem.

    Selv om rønnebærrene sikkert er sure dernede i Frederikshavn, rammer Jens Hedegård inden for skiven, så vi må spørge

    – havnen om, hvornår og hvodan kajanlægget er tjent ind?

    – turistforeningen om, hvorvidt der findes uvildige undersøgelser over, hvor meget Skagen tjener på turisterne på på skibene?

    – turistforeningen om, hvad de formoder Skagen kunne tjene, hvis vi leverede en seriøs service på.det niveau autocamperne måtte ønske?

    Det er muligt, at sådanne undersøgelser findes, men at jeg ikke har registreret dem. I så fal beklager jeg min uvidenhed, der kunne indebære, at jeg bliver spist af med fakenews, selvom jeg langt foretrækker facts.

  • Ejner Zobbe, sjovt nok er det alle de andre der gør det når det gælder erhvervs skibene, OH vi er så uskyldige, men det bortforklarer ikke at der er hele øer af plastikaffald midt ude på både stillehavet og atlanterhavet, kom ikke og sige at det er autocamperne der sviner, jeg har set blanke oliesøer på atlanterhavet efter en tanker havde skyllet sine tanke ud, vi kontaktede de portugisiske myndigheder og anmeldte problemet, men de sagde at det desværre skete så tit at de ikke kunne dæmme op for det da de ikke havde udstyr nok, men takkede dog og bad om vi kunne tage en prøve og sende den til dem.

    Du må have en stor misundelse på de autocampere der kommer ved Skagen – prøv at se ud over din egen næsetip

  • Kære Bent F,
    Der skal ikke herske nogen tvivl om, at mit bette skiv forurener noget mere end en autocamper når vi drøner ud over de syv have med op til 23 knob (cirka samme fart som en autocamper ud over heden). Til gengæld har vi op til 18.300 containere om bord, så forureningen for at bringe et sæt havemøbler fra Kina til f.eks. Århus ligger noget lavere end forureningen for at bringe samme sæt havemøbler fra Århus til stranden i Skagen med en autocamper.
    Plastik har vi ikke smidt overbord siden 1978 og størstedelen af den olie, der flyder rundt i havene i dag stammer fra manglende rensning af afløbsvand fra land – vil godt vædde en god middag på, at der er skyllet mere olie ud fra diverse parkeringspladser bare i Skagen, end vi har lukket ud de seneste 25 år.
    Sewage – eller lort – er et andet problem, ikke mindst fra ældre krydstogtsskibe (vi renser vores med et biologisk anlæg ombord, hvilket de fleste moderne krydstogtsskibe også gør) – men der er regulativer undervejs for krydstogtsskibe, og når implementeret, vil der ikke længere dumpes sewage fra krydstogtsskibe. Jeg ved ikke, om det samme kan siges om de autocampere, der sommetider holder parkeret på parkeringspladsen ved Stadion med en slange direkte ned i regnvandskloakken, men man kan da håbe.
    Så kære Bent F, jeg har fejet for egen dør 😊

  • jette bellack

    Pouel Sörense,rigtige camper tömmer ikke deres kemi toilet ude i naturen.De tömmer deres toiletter paa campingpladserne for penge,Hvor de forövrigt ogsaa kan köbe vand.vi har solar.Har virkelig ikke brug for en campingplads.Vi bliver höjst 1-2 dage.

    Mvh Jette

  • Ejner Zobbe
    Du glemmer at erhvervs skibene er dem der forurener mest af alle, vi står med et globalt problem, nemlig at vores have er forurenet af plastik, olierester tømning af toilettanke med mere, det er mere end havene co2 udledning med mere, så fej for egen dør før du begynder at feje for andres.

    Du har i over 40 år svinet verdenshavene til – tag det som efterretning.

  • Jette Bellack

    Jeg har aldrig hört saa meget lort om autocamperne.Det eneste land i hele Europa,hvor man ikke maa staa frit,er Danmark.Hvorfor fik Skagen ikke en STELLPLADS paa skolemarken dengang?Det i fik lavet ser gyseligt ud.Saa havde Karin og alle de andre ikke haft den diskution nu.For at komme tilbage til temaet,Jens det er skide godt skrevet.Alt er sandt.Karin,det du skriver om er fra aar 1999.Vi skriver 2018.I dag laver campisterne selv mad köbt i Danmark,hvis de tilfäldig er her.Og forövrigt drikker tyskerne meget lidt spiritus.De folk du kendte dengang,har jeg aldrig mödt.Hvor har du väret uheldigt.Du er da forövrigt selv gift med en tysker og lejer ud til dem.Jeg forstaar dig ikke.Jens,vi skal ha´ gang i noget oppe i vores lille by.Jeg er selv camper.Er undervejs hele vinteren.Danmark er lige toppen,hvad det angaar.Du kan lige saa godt leje et hus,end at gaa paa en campingplads.Saa dyrt er det,og det kan ikke väre rigtig.

  • POUL Sørensen

    Bliver det frit for autocampere at overnatte hvor det passer dem tømmer de også deres affald ud i den nærmeste grøft. Med de dyre vogne har de vel også råd til at betale 150,00 kr. for en nat på en campingplads.
    Jeg kan også ligge en uge i træk uden strøm med det batteri jeg har i vognen så måske er det ikke bare autocamperne vi skal tale om
    eller hvad. Tror nok der er en der ikke sætter sig ind i tingene før han skrev læser revet.

  • Frisk pust Jens Hedegaard og er helt enig. Godt med en for en gang skyld anden vinkling. I 20 år har autocamperturisterne hørt den samme klagesang, der via det nu konkursramte Campingråd haft held til at drive deres monopollignende virksomheder, som de eneste i Danmark. At det går skidt for flere af dem, berettiger dem ikke til at gå på hugst efter et kundesegment, der ikke ønsker at handle hos dem, da de ikke har den vare målgruppen efterspørger. De køre hellere videre, så hvis campingpladserne tror, at jo mere de spænder ben for autocampertiltag udenfor campingpladserne, så køre de nok ind på campingpladser, har ikke indsigt i autocamperadfærd. Autocampere er meget mobile og køre hellere videre.

    Der ligger et meget stort overset potentiale i autocamperturisme. Den sydlige del af Jylland har fået øje på den del og flere campingpladser har lavet pladser uden for deres campingpladser der er tilpasset det autocamper turister efterspørger på alle måder. På Rømø havde autocamperplads Rømø med plads til 170 autocampere, mere end 20.000 besøgende autocampere i 2017. Ved antal overnatninger skal dette tal ganges med 2,4



    En autocamper kan ikke som et vogntog køre f.eks ind til en by, vi er nødsaget til at tage hele huset med og det er ligeledes en forudsætning, at der hvis der er parkeringsbåse kan parkere inden for afstribningen. En campingplads holder for det meste lukket om vinteren ! Store dele at autocamperturisterne køre både i det sene efterår, vinteren og det tidlige forår.
    
En autocamper er et køretøj der er indrettet til beboelse og sidestilles med en personbil.

    
At drive en campingplads betyder ingenlunde at man ikke kan have andre muligheder, men campingpladser tåler ikke nogen form for konkurrence. Det noget fejlagtigt at tro, at hvis bare man kan få fjernet alle autocampere uden for campingpladser, så køre de ind på deres campingpladser. Det gør de ikke. De køre videre i håbet om at der blæser andre vinde i nabo kommunen, eller helt ud af landet.

    I Tyskland med 520.000 autocampere, er der 13,5 millioner autocamper overnatninger på autocamperpladser uden for campingpladser, mod et total på 49,7 millioner totalt uden fastliggere på campingpladser (bvcd.de). Ifølge tyske dwif.de bruger de 50 Euro (375 kr) pr. Person om dagen, og ifølge dwif.de er der i gennemsnit 2,4 person i hver autocamper. Der er totalt 2 millioner autocampere i hele Europa.

    
Overnatning i autocampere uden for campingpladser er en undtagelse i Vejledning for Campingreglementet, undtagelsen følger færdselsloven. Ifølge Transportminister Ole Birk Olesen omfatter “Raste” også overnatning og brug af stole og bord, uden det derved har noget med camping at gøre. “Camping” er ikke defineret i nogen som helst dansk lovgivning.

    Overnatning i autocampere er ifølge Ivan Hansen, der er Chefkonsulent i vejdirektoratets juridiske afdeling af den opfattelse, at så længe der ikke er skiltet med forbud er det tilladt. Autocampere sidestilles med personbiler, mens campingvogne er et påhængsredskab. Derfor må man parkere sin autocamper, som parkere sin personbil og principjelt må man overnatte hvor man parkere. Overnatning kan kun reguleres med tidbegrænsning og ligeledes skal man kunne være inden for båsen, hvis en sådan forefindes. Ivan Hansen udtaler også at der intet er til hindre for at man benytter en klapstol og et bord, eller for den sags skyld en markise, uden det har noget med camping at gøre. Et fortelt vil dog være en markering af at man har tænkt sig at tage varigt ophold.

    
Campingpladserne har i årtier negligeret autocampere, men nu hvor autocampere vinder stærkt frem og campingvognssalget går tilbage, får de igen ejerfornemmelser, og mener at de helt naturligt høre til på en campingplads. Camping og autocamperadfærd er og bliver ikke to sider af samme sag. Den nyeste tyske undersøgelse fra tyske Promobil 2017, viser at 52 % foretrækker autocamperpladser, mens 7% foretrækker campingpladser. 22 % benytter begge dele. I 2014 udtalte Poul Fejer fra campingrådet til “Videncenter for Kystturisme”, at kun 5% af campingpladsernes overnatninger kom fra autocampere.


    Sørgeligt at moralens vogtere (campingpladser), der smider om sig med beskyldninger har vist sig at bære rundt på en grum ballast i form af være aldeles konkurrenceforvridende i form af ulovligt kræve et bestemt campingplads der var udstedt af campingrådet. Andre campingpas var ikke adgangsgivende til danske campingpladser, hvilket er konkurrenceforvridende og ulovligt, fastslog Konkurrencerådet. Ikke nok med det blev campingpladserne og Campingrådet enige om at tage en fastsat pris. Prisaftaler er bedre kendt som Karteldannelse og det er også ulovligt. Ikke nok med det var aftaler mellem kommuner og campingrådet om campingrådets selvkontrol af campingpladser heller ikke i tråd med lovgivningen.

    Nu har de igen stiftet et “Campingråd” i forklædning undernavnet Outdoor-Camping-Ferie-Fritid ocff.dk, der ser ud til at forsætte, hvor campingrådet slap. To af deres politiske punkter indeholder “Regelsæt for autocampere” og “Stop unfair konkurrence fra kommuner/kommunale selskaber”

    Mads Schreiner, der er Markedschef i Tyskland for VisitDenmark, siger i et radiointerview den 5. April 2018, at det er et kæmpe potentiale vi går glip af i de her autocamperturister. Tyskland har de den infrastruktur som autocamperturister efterspørger, og så er der selvfølgelig de store destinationer som Frankrig, Kroatien, Italien og Spanien. Ligeledes udtaler han “Det er vigtigt at autocampere elsker friheden og ikke vil tvinges ind på en helt normal campingplads, så det kræver at vi har nogle tilpassede holdepladser ved attraktioner, som målgruppen efterspørger meget. Vi har nogle fantastiske ruter og oplevelser, så en bedre infrastuktur i nærheden af attraktioner og Sceneri Spots og så vi mangler vi også få fortalt at det er der, og også en massiv større indsats i markedføring.”

    http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/kou/spm/17/svar/1088474/1299399.pdf
    
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/660/index.htm

    https://www.kfst.dk/pressemeddelelser/kfst/2018/20180417-camping-kan/

    Med venlig hilsen
, John Ipsen
, autocamper-info.dk

  • Hans-Jørgen Hjort

    Har forfatteren glemt at krydstogtsskibe betaler en klækkelig afgift for at benytte havnen?

  • Keld Kortegaard

    Hvis ellers Ejner nogensinde kommer i havn efter denne fuldstændig tåbelige svada kunne det da være spændende at høre om hans hjemhavn også har etableret en autocamperplads for at redde økonomien i foreningen.

  • Karin Nordmann

    Det er nok ikke brødnid fra Campingplads-ejerne, som er underlagt diverse regler som plads.
    Personligt mener jeg godt, man kunne åbne campingpladserne til campingbilerne, så de ikke skal klare den personlige hygiejne foran os andre. Det er et hån mod campingpladserne , at de ikke skal bruges, når der er plads. Og så dyrt er det vel næppe.
    Vi kender flere tyske campingbil -ejere, som står med den flotteste udsigt mod havet i Skagen, og proviant fra hjemlandet . Penge, som de bruger er oftest til benzin, der bliver ikke brugt penge til mad og restaurant – besøg. Men de er gæstfri, og vi er altid inviteret til dåsemad fra Aldi i Tyskland, samt en øl.
    Få dem ind på Campingpladserne, og lad den bruge de faciliteter, som findes der.

  • Joan Guldbæk

    Hvor er det godt skrevet og så sandt

  • Jeg har efterhånden sejlet havene tynde i 40 år og har endnu ikke oplevet at blive forsinket p.g.a. et krydstogtskib, hvorimod man ikke kan køre herfra til Hulsig, uden at opleve en autocamper, der trækker en kø efter sig.
    Har heller ikke oplevet en kajplads til mit skiv er optaget af et krydstogtskib. Eller for den sags skyld krydstogtskibe spredt ud over hele naturen – selvom jeg dog har set dem i det fjerne, når hundene luftes langs stranden, mens man går zigzag mellem autocampere og deres havemøbler.
    Men du har ret i, at selvom der ryger en masse penge i kassen, når krydstogtspassagerne går i land, hvoraf 25 procent (momsen) ryger i den fælles kasse, så er det næppe nok til at betale for investeringen i kajpladsen – der dog hovedsageligt er betalt af vores kære EU (og hurra for at vi kan få noget tilbage dernedefra). Måske kan vi endog regne med, at bidraget fra EU kan dække den manglende registreringsafgift fra de hellige autocampere 😊 desværre ikke nok til at kompensere for det enorme tidsspild, der opstår ved kørsel efter autocampere. Heller ikke nok til at kompensere for den ekstra forurening opstået p.g.a. almindelige turisters (og enkelte skagboers) forgæves køren rundt ledende efter en parkeringsplads, der ikke er optaget af en autocamper (med eller uden havemøbler).
    Mener i øvrigt at kunne erindre, der efter et ”landsmøde” med autocampere blev fremlagt nogle boner som bevis for den enorme omsætning, der kom Skagen til gode – endte vist med ca. Dkr 88,- per person (om det var hele weekenden eller per dag, erindre jeg ikke.
    Men som nævnt i utallige tidligere debatter: Benyt campingpladserne, lej en cykel og kør om natten, så er I sgu’ lige så velkomne som øvrige turister 😊

  • Bente Johansen

    Det er brødnid fra Campingejerenes side, Vi bruger heller ikke farvebånd i skrive maskinerne længere. Vi bruger computere, tingene ændre sig, så De må se at følge med udviklingen.

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Læserbrev: Havets autocampere !' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER