Kan børne- og familieområdet leve med et blankt papir…..

Kan børne- og familieområdet leve med et blankt papir…..

27. juni 2018 - kl. 9:46 - af

Vi var den 12. juni inviteret til dialogmøde med Børne- og ungeudvalget. Her sad vi formænd for brugerbestyrelserne på dagtilbud, skole og klub området – sammen med områdets ledelse.

Formand for udvalget – Anders Brandt Sørensen, fremlagde at udvalget havde besluttet at igangsætte arbejdet med en vision for skolen i Frederikshavn Kommune og tanker om klubben. Dagtilbud (Dagpleje, vuggestuer og børnehaver) hørte vi ikke om….

Salens respons på denne del var, at timingen i forhold til dette vigtige arbejde er total skudt forbi af flere grunde. Vi har netop på grund af yderligere besparelser på hele området reduceret i medarbejderstaben og vi er på dagtilbudsområdet blevet bedt om at stoppe op, og spare det der svarer til et helt års budget på et halvt år. På skoleområdet har vi fået besked på at vi må komme ud med et mindre merforbrug i år og skal gå i 0 eller lave overskud i 2019. Opgaver der er umulige at honorere, hvis der skal være anstændige forhold i indholdet af dagligdagen for både børn og medarbejdere. Desuden har området de seneste år været under mange og meget store ændringer – sammenlægninger af børnehaver og skoler, skolereform, rullende skolestart, talentklasser og meget andet, som slet ikke har haft tid til at falde på plads endnu.

Budget blev derfor dialogmødets helt store samtaleemne…… Udvalget har efter deres første halve år af deres fire årige udvalgs periode, formået at flytte det politiske fokus, fra den dialog og opmærksomhed vi oplevede der var i samarbejdet med det tidligere udvalg, på indhold og udbytte, hen til et fokus byggende på en ambition der alene har et økonomisk sigte.

Borgmesteren fremlagde tidligere på året, et samlet overskud på driften på 150 millioner, vi kunne derfor tænke os at vide hvem det er der bestemmer hvad og hvor meget og ikke mindst om alle områder skal spare og finde besparelser igen og igen.

Faktuelt skal vi spare 7 millioner, det vil selvsagt få fatale konsekvenser for hele området. Alle der er bruger af enten dagtilbuds- eller skoleområdet ved, at der allerede er skåret helt ind i marven. Vi KAN ikke aflevere 7 millioner, af vores i forvejen trængte budgetter.

Anders Brandt Sørensen udtrykker på dialogmødet et ønske om, at starte ”på et blankt papir” – dette kan efter vores bedste overbevisning på ingen måde bliver overført og blive meningsgivende for virkeligheden på området. Hele området står på BBO (Bæredygtigt børneområde) – og selv om Anders Brandt Sørensen med al tydelighed signalerer, at BBO ikke er groet i hans baghave, så er det ikke desto mindre et faktum at området tilbage i 2015 afleverede samlet 34 millioner. Derfor kan det på ingen måde lade sig gøre at fjerne ”en væg i det korthus BBO er”, uden det hele vælter. Altså må politikerne enten finde penge til at finansiere det, hele området vil skulle have, hvis ikke vi skal tale BBO – alternativt skal vi igen til at tale om BBO og alle være bevidste om, at dette er vores fælles udgangspunkt.

Efter første budgetopfølgning i 2018, har det vist sig at der allerede på nuværende tidspunkt mangler 2.6 millioner i forhold til det antal børn dagilbudsområdet reelt passer, budgetterne tildeles ved årets start, ud fra det forventelige antal børn. De 2.6 millioner skal tilføres det samlede dagtilbudsområde, alene grundet flere børn i tilbuddet end forventet. Anders Brandt Sørensen fremlægger på dialogmødet, at udvalget ikke har de 2.6 millioner til at tilføre dagtilbudsområdet. Således oplever dagtilbudsområdet en besparelse i resten af 2018, hvilket naturligvis er let at mærke for både børn, forældre, medarbejdere og samarbejdspartnere.

Dette får konsekvenser for hele udvalgets område. Det betyder, at der vil starte børn i skole, der ikke har fået samme opmærksomhed, støtte og hjælp som tidligere. I skolen er der reduceret på antallet af medarbejdere på stort set alle afdelinger, Folkeskoleloven siger at der er et antal dansk og matematik lektioner der skal være et vist antal lærertimer på, så reduceringen rammer særligt de støttetimer skolen har, som kan lægges ind som støtte/ressource til børn/klasser i perioder. Dette kan så igen få indflydelse på familieafdelingens pengekasse – enten i form af mere behov for PPR (pædagogisk- psykologisk rådgivning), familiehus foranstaltninger §11 tiltag mv. ALTSÅ når udvalget træffer ændrings- besparelsesforslag ét sted i området – så starter dette en domino effekt og dermed flytter udgifter hænder, indenfor samme politik område.

Eksempel – besparelsesforslag byggende på at barnet starter i børnehave som 2 år og 10 måneder og ikke 2 år og 11 måneder som nu – dette indbringer en forventet besparelse på 1.1-1.5 million. Konsekvensen er, at børnene er yngre ved børnehavestart – det betyder flere af de mere praktiske opgaver – bleskift, middagssøvn mv. Samtidig er børnehavenormeringen indskrænket – de fleste steder er det en helt almindelig hverdag at der er 1 voksen til 20 børn på flere tidspunkter af dagen. Det er næsten ikke nødvendigt at beskrive hvilke konsekvenser dette kan få for barn/familien gennem resten af systemet……….

De signaler udvalget sender ud i verden og til os er, at kvaliteten i indholdet i tilbuddene stort set ikke har deres bevågenhed/fokus – vi ved alle, at tidlig indsats er vigtigt. Heckmann kurven (tidligere investering – større afkast) er stort set hverdagskendt for alle. Dagtilbud skal pt spare det der svarer til et helt år på et halvt.

Vi er helt med på og vil meget gerne være ansvarlige i forhold til økonomi, men vi er også – ligesom politikkerne – ansvarlige for kvaliteten i indholdet i de tilbud vi har for børn og familier.

Vi oplever, at udvalget sender en meget stramme styring ned gennem organisationen – en styring der både indskrænker alle niveauers ledelsesrum, men som også signalerer at udvalget kraftigt fokuserer på at sætte sit helt eget aftryk på området – og det skal være hurtigt.

Altså sendes politisk signal om, meget lidt respekt for det vi allerede gør, har gjort og var på vej til. Inden udvalget satte denne retning kunne vi have ønsket os, en dialog om hvorfor merforbruget på området opstår….

Vi har fantastiske institutioner og skoler/SFO i kommunen – stadig har vi medarbejderne som er motiveret og engageret i deres job. Borgmesteren vil rigtig gerne skabe arbejdspladser – de der flytter til grundet dette, kan blot ikke få deres barn/børn i et tilbud vi, når disse besparelser effektiviseres, kan være stolte af, at vise frem.

 

Formænd for de 4 distrikter:

Torben Rahn – dagtilbud distrikt Nord

Mette Kyhe – skole distrikt Nord

Tanja Mølgaard – dagtilbud distrikt Øst

Jan Sørensen – skole distrikt Øst

Thomas Precht Levorsen – dagtilbud distrikt Vest

Carsten Kassow – skole distrikt Vest

Peter Christensen – dagtilbud distrikt Syd

Louise Jæger – skole distrikt Syd

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kan børne- og familieområdet leve med et blankt papir…..' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2025 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger