Nordjylland skal fortsat have den bedste turismeservice

Nordjylland skal fortsat have den bedste turismeservice

3. juli 2018 - kl. 7:06 - af

Når turister fra ind- og udland meget snart indtager Nordjylland, skal de have en fantastisk oplevelse. De nordjyske turismeaktører er nemlig stærkt fokuseret på at beholde den gode placering, som landsdelen nyder i tilfredshedsmålinger, og det kræver en løbende indsats.  

I både Hirtshals, Skagen og Frederikshavn forbereder en række turismevirksomheder sig netop nu på sæsonstarten med kurser i ”det gode værtskab”. Målet er at give turisterne den bedst tænkelige service i løbet af sommeren, så de får lyst til at komme tilbage og ikke mindst også til at anbefale en ferie i Nordjylland til venner og bekendte.

Nordjylland scorer generelt højt, når det kommer til gæsternes tilfredshed. Det viser en analyse fra 2017, som Dansk Kyst- og Naturturisme har udarbejdet i samarbejde med Epinion og de deltagende feriesteder. På den gennemsnitlige tilfredshed ligger Skagen nummer ét og Hirtshals og Tversted nummer tre ud af de i alt 40 danske feriesteder, der deltog i analysen sidste sommer.

Og de nordjyske feriesteder vil gerne beholde den gode placering. Derfor gennemfører Dansk Kyst- og Naturturisme i samarbejde med UCN Act2Learn kursusforløb i ”det gode værtskab”, så feriestederne kan blive klar til sæsonen.

I Skagen gennemføres kursusforløb i samarbejde med Turisthus Nord:

Hvis vi fortsat skal kunne tiltrække turister til Nordjylland, så skal vi være helt skarpe på alle konkurrenceparametre – det er ikke nok fx ”kun” at have en smuk strand og nogle gode restauranter – det er hele bredden i oplevelsen, der skal være helt i top, siger Rene Zeeberg, som er direktør i Turisthus Nord. – Vi ved, at noget af det, der især driver anbefalingsvilligheden, er service fra personale, som er en del af modtagelsen på et feriested. Derfor arbejder vi intenst lige nu med nogle kursusforløb, hvor vi netop sætter fokus på dette. Det er simpelthen en del af indsatsen for at sikre den gode gæsteoplevelse hele vejen rundt.

 I Hirtshals er det Nordsøen Oceanariets medarbejdere, der er på skolebænken forud for sæsonstart:

 – Gæsternes oplevelse af Nordsøen Oceanarium påvirkes af to ting: naturligvis at vi har et interessant produkt, men vores værtskab er også afgørende. Fra gæsterne møder os ved billetsalget, til de går gennem vores butik, skal de møde et oplagt og venligt personale. Derfor er det også vigtigt for os at investere i den form for oplæring af vores personale – både fastansatte og sæsonansatte, siger Karl Henrik Laursen, direktør i Nordsøen Oceanarium.

Kursusforløbene er en del af Danske Turismekompetencer – et tværregionalt kompetenceudviklingsprojekt, der skal sikre de danske turismevirksomheder de bedste muligheder for at tage del i turismevæksten. Projektet er EU-socialfondsfinansieret, og kurserne gennemføres i samarbejde med lokale uddannelsesinstitutioner og destinationer.

www.dansketurismekompetencer.dk

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Nordjylland skal fortsat have den bedste turismeservice' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2025 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger