Borgertips om den nye renovationsordning
30. oktober 2018 - kl. 9:59 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Redaktionen har modtaget nedenstående indlæg fra en af avisens trofaste læsere:
Siden indførslen af den nye renovationsordning, har der været stor opmærksomhed på flere aspekter, som eksempelvis her på www.skagensavis.dk hvor der diskuteres af borgere, politikere og forsyningen. Mange spørgsmål er søgt afklaret, dog uden borgerne er generelt har fået svar på sine spørgsmål.
Forsyningen henviser til Forsyningens regnskab og hjemmeside eller man kan kontakte forsyningen. Som borger og dermed kunde hos forsyningen kan man selv vælge at optimere sin renovationsordning, så man eksempelvis får den tilpasset ud fra forventet affaldsmængde, men fortsat også ud fra ønsket hyppighed for tømning.
Nedenstående model belyser priser og muligheder for tilpasning af ens renovationsordning. Eksemplet er taget fra en konkret familie i Skagen By.
Familien består af 2 voksne og 2 børn og indtil 01.10.2018 havde familien en plastik container på 240 liter med ugetømning, dvs. 12.480 liter affald årligt til kr. 2.081,25.
Forsyningen bestiller så en ny plastik container på 400 liter med 14-dages tømning fra 01.10.2018, dvs. 10.400 liter affald årligt til kr. 1.437,50.
Familien får dermed både en mindre mænge affald, en dårligere service idet containeren står i 14 dage og nu endda også en dobbeltkammeret container, hvor det mindste kammer er til madaffald. Det mindste kammer er alt for stort til familien , så udover kapaciteten er mindre er containeren ikke længere passende til familien.
Hvad kan familien så gøre?
Jo familien kan vælge følgende løsninger:
Kontakte forsyningen og ændre frekvensen for tømning tilbage til ugetømning.
Nu beholder familien den nye container, men vælger ugetømning. Familien får nu en affaldsmængde på 20.800 liter affald om året og lugtgenerne bliver reduceret, da der er ugetømning. Familien skal nu betale kr. 2.687,50, dvs. en stigning på kr. 606,25 pr. år.
Forsyningen er ikke glade for ændringen for nu er der en husstand på vejen som skal tømmes ugentligt og andre hver 14. dag. Forsyningen meddeler herefter at familien skal være opmærksom på at prisen ændres pr. 01.01.2019, hvorefter prisen for 14 dages tømning falder og prisen for ugetømning stiger.
Dvs. med nuværende valgte ordning skal familien pr. 01.01.2019 betale kr. 3.061,50 for renovation mod kr. 2.081,25 inden 01.10.2018.
Familien kigger herefter på prisbladet for tømning pr. 01.01.2019 og tænker, hvorfor skal det nu laves om med alle de gener der nu er påpeget af byens borgere?
Familien fastholder derfor frekvensen og vælger en ny beholder….
Familien kontakter derfor endnu engang forsyningen og siger, at de gerne vil have skifte sin beholder til en 240 liters beholder med ugetømning. Nu er vi tilbage til udgangspunktet med 12.480 liters affald, godt nok skal vi sortere, det er jo sund fornuft. Prisen er nu kr. 1.875,00 årligt for ugetømning, så familien har SPARET kr. 206,25 på renovation årligt.
Så familien er tilbage ved udgangspunktet, miljørigtig håndtering på bopælen og samtidig med en optimering af prisen på affald. Det skal siges at de det koster kr. 100,00 i gebyr at lave en ændring.
Gad vide hvor mange 400 liters containere forsyningen får tilbage i Januar 2019?
Gad vide hvad det koster forsyningen i administration af håndtering af mange forskellige frekvenser for tømning af containere på bopælen?
Gad vide hvordan miljøregnskabet nu kommer til at se ud?
Herunder er priserne for tømning opstillet ud fra forsyningen officielle prisliste, som kan hentes på: https://www.forsyningen.dk/Privat/Affald/Priser
En kommentar til “Borgertips om den nye renovationsordning” under annoncerne.
Dejligt med lidt mere focus på det nye tømnings systen, som bestemt ikke alle er lige glade for