Giv os et klart svar, Bjarne og Mette!

Giv os et klart svar, Bjarne og Mette!

15. marts 2019 - kl. 10:16 - af

Onsdag den 13. marts var en festdag i det nordjyske. Regeringen og Dansk Folkeparti leverede nemlig 139 mio til udbygningen af rute 40 Aalbæk-Skagen og 6,6 mia. kr. til en 3. Limfjordsforbindelse. Udsigt til en tiltrængt forbedring af fremkommelighed for både erhvervsliv, turister og den enkelte nordjyde, der benytter vejen til og fra Skagen samt de mange nordjyder, der dagligt krydser Limfjorden til og fra arbejde. Udsigt til vækst for erhvervslivet og udsigt til mere tid til familien og mindre tid i kø på landevejen og  motorvejen. Glæden er stor hos nordjyderne. 

Men hvad nu efter et valg?  Bjarne Laustsen er opstillet i Frederikshavn og Mette Frederiksen i Aalborg, men på trods heraf har ingen kunne hive et klart svar ud af socialdemokraterne på spørgsmålet om en prioritering af vejen mellem Aalbæk  og Skagen samt den 3. Limfjordsforbindelse. Kun vage og uklare udtalelser som at den 3. Limfjordsforbindelse er eet af mange åbenlyse projekter på landsplan har vi hørt fra Mette. Vi ved, at togskinner er vigtige for Bjarne, Mette og deres parlamentariske grundlag, og penge kan som bekendt kun bruges een gang. 

Et meget relevant og presserende spørgsmål for nordjyderne er derfor: Mette, kan du garantere – uanset hvordan flertallet tegner sig efter et valg – at du lader os nordjyder beholde vores tiltrængte vejudvidelse mellem Aalbæk og Skagen (som borgmester Birgit Hansen også længe har efterlyst) samt den 3. Limfjordsforbindelse? Et projekt, som vi har arbejdet for i næsten 40 år? Et simpelt ja eller nej skylder I os nordjyder inden vi går til valgstedet senest den 17. juni i år.

Svar udbedes.

Maja Torp, folketingskandidat (V) i Nordjylland, byrådsmedlem i Aalborg 

 

11 kommentarer til “Giv os et klart svar, Bjarne og Mette!” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

11 kommentarer til “Giv os et klart svar, Bjarne og Mette!”

  • William Petersen

    @ Erik F Andersen
    Kommunalaftalen blev vedtaget af V, K og DF. Altså var Socialdemokratiet ikke med jf vedhæftede link

    https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/lov-om-regioner-og-nedlaeggelse-af-amtskommuner-24-juni-2005/

  • Anders Jørgensen

    Klart svar fra trafikforsker udbedes venligst.

    Hvor ville det være lykkeligt at få ekspertise til at udtale sig om det gode, eller dårlige, ved eventuelt at udbygge vejen mellem Ålbæk og Skagen, der er jo flaskehalse i begge ender.

    Venlig hilsen
    Anders Jørgensen

  • Erik F. Andersen

    Bjarne Laustsen ved formentlig udmærket godt, at Socialdemokraterne også lagde stemmer til Kommunalreformen tilbage i 2005, som bl.a. betød at man oprettede de 5 regioner og gjorde Hovedvej 40 til en statsvej.

    Jeg noterer mig dog, at der stadig ikke svares på hvornår vi kan forvente at se en udvidelse af Hovedvej 40, hvis Socialdemokraterne får regeringsmagten efter det næste valg.

    Man kan jo få den tanke, at det først bliver på den anden side af 2030, når Banedanmark – måske – har fået styr på teknikken(!)

    I den forbindelse er det sikkert mindre vigtigt, at det nok ikke hjælpe noget som helst på fremkommeligheden til og fra Skagen, at der elektrificeres fra Frederikshavn og så videre sydpå!

  • Bjarne Laustsen

    Det bliver en laaaang valgkamp, Maja, hvis du ikke forstår, at det lille bitte ord ja betyder det samme som i ja, og derfor hjælper det ikke, at du skriver mange intetsigende læserbreve om, hvad du ikke forstår, for jeg kan garantere dig, at der er ingen Venstrefolk, der kommer til at mangle opbakning til en udvidelse af Skagensvejen. Jeg har bare tilladt mig at gøre opmærksom på, at hvis din regering ikke havde nedlagt amterne i 2007, så ville vi allerede havde haft udvidelsen af Skagensvejen til en 2+1-vej.

    Hvad angår den tredje Limfjordsforbindelse skal du heller ikke være i tvivl. Her har vi socialdemokrater haft et glimrende samarbejde med din gode kollega/konkurrent Preben Bang Henriksen, der var med til at lave en aftale om linjeføringen, da Socialdemokratiet sidste gang havde regeringsansvaret. Det står vi selvfølgelig ved, og hvis du stadigvæk ikke synes, at du er helt med og ikke forstår, hvad det handler om, så var Preben Bang Henriksen, Karsten Lauritzen og undertegnede allerede på Egholm og tage et spadestik til den ny forbindelse under sidste valgkamp.

    Jeg synes ikke, du behøver bruge mere tid på at drage nogen som helst i tvivl om, hvad vi mener. I Socialdemokratiet giver vi fuld opbakning til Aalborgalliancen, som Aalborgs borgmester Thomas Kastrup Larsen og din partileder i byrådet i Aalborg, Mads Duedal, har lavet. Det jeg har talt for er, at det er statens ansvar at sørge for det overordnede vejnet – og dermed også betale for en ny, tredje vestlig Limfjordsforbindelse. Jeg har været rigtig ærgerlig over, at du og dit parti ville straffe nordjyderne med en ekstra skat for at bo og arbejde i Vendsyssel, men derfor noterer jeg med tilfredshed, at det udspil der er kommet fra regeringen, ikke indeholder skyggen af brugerbetaling. Men jeg noterer også, at V-LA-K-regeringen og Dansk Folkeparti ikke prioriterer den kollektive trafik og elektrificeringen hele vejen til Frederikshavn. Og det kommer vi til at have en snak om efter det kommende valg, så måske disse ord kan være med til at anspore dig til at fortælle vælgerne i Nordjylland om den politik, I rent faktisk vil gå til valg på: Nemlig at nedlægge regionerne, undlade at finansiere vores fælles velfærd og dertil overhovedet ikke ser nogen som helst begrundelse for, at de der har haft et hårdt og langt arbejdsliv, kan få ret til en tidlig pension. Fortsat god valgkamp, Maja.

  • Bjarne Laustsen

    Kære Erik F. Andersen

    Tak for din kommentar om den kollektive trafik i Vendsyssel.

    I Folketinget har vi været enige om, at vi skulle begynde udrulningen af signalprogrammet i Nordjylland, og det giver selvfølgelig nogle udfordringer for det kræver, at togene kan forstå de ny signaler, og det er indtil videre kun Nordjyske Jernbaners tog, der kan læse de ny signaler. Og derfor er jeg også glad for den aftale, som regionen har lavet om, at Nordjyske Jernbaners tog kan køre mellem Skagen og Skørping.

    Jeg kan oplyse dig om, at også før man begyndte på det ny signalprogram, skiftede 85 pct. af de rejsende af flere grunde allerede i Aalborg. Når vi socialdemokrater er interesserede i elektrificeringen til Frederikshavn er det selvfølgelig, fordi vi gerne vil forpligte DSB til i fremtiden at køre med gennemgående tog hele vejen til Frederikshavn og omvendt. Noget andet, som er lige så vigtigt at, at hvis vi skal flytte mere gods fra landevej til jernbanen, så vil det være afgørende, at godstogene kan køre hele vejen fra Frederikshavn og sydover ud at skifte lokomotiv. I forhold til trængslen på vejnettet, vil det være rigtigt godt at få mere gods over på skinner, fordi bare et godstog kan fjerne op til 50 lastvognstog på en gang.

    Vedrørende Skagensvejen: Tja, det er jo din egen regering, der med nedlæggelsen af amterne i 2007 har været stopklods, ellers havde vi allerede haft vejen i dag, så kunne jeg have kommet og hentet dig og kørt en tur med dig – så ingen uoverensstemmelse dér.

  • Dan Christensen

    Hej Anders Jørgensen
    Mener du at jo lavere man sætter hastigheden des hurtigere afvikler man trafikken?
    Problemet er vel, at der fra Frederikshavn er en vognbane mod Skagen og det samme fra Hirtshals mod Skagen, som i rundkørslen nord for Ålbæk, som det er nu, skal presses sammen i en vognbane.
    Reglen må da være at hastigheden skal sættes op til i nærheden af det dobbelte for at skabe plads til det dobbelte antal køretøjer + bremselængde?
    Mvh Dan Christensen

  • Giv Skagen et klart svar, Bjarne

    Ingen ved, hvor man har Bjarne Laustsen, Mette Frederiksen og Socialdemokratiet, når det gælder etableringen af den tredje Limfjordsforbindelse og heller ikke en udvidelse af Skagensvej mellem Frederikshavn og Skagen.

    Det står klart efter Bjarne Laustsens ”svar” til mig i de nordjyske medier fredag den 15. marts.

    Venstre prioriterer Nordjylland og Vendsyssel. Vi har fremlagt en klar og finansieret plan, hvor der er sat årstal og beløb på. Det er det stik modsatte vi har set fra Mette Frederiksen, Bjarne Laustsen og Socialdemokratiet.

    Derfor endnu engang:

    Er I – Mette Frederiksen og Bjarne Laustsen – klar til efter valget at bakke Venstre op, når vi i 2024 vil være i gang med etableringen af den tredje Limfjordsforbindelse, Vendsyssel har så meget brug for?

    Er Socialdemokratiet – Bjarne Laustsen og Mette Frederiksen – klar til efter valget at bakke Venstre op, når vi vil udvide Skagensvej?

    Jeg spørger selvfølgelig, fordi begge projekter er vigtige.

    Limfjordsforbindelsen er helt afgørende, hvis vi skal have vendt den udvikling, at virksomheder og arbejdskraft søger væk fra Vendsyssel på grund af mangler i vores infrastruktur.

    En udvidelse af Skagensvej er nødvendig, hvis Frederikshavn og Skagen skal kunne udbygge turismen yderligere – og skabe vigtige indtægter. Især i de vigtige sommermåneder. Vi øger fremkommeligheden og sikkerheden.

    Kan Nordjylland regne med Socialdemokratiet på disse punkter?

  • Erik F. Andersen

    Kære Bjarne Laustsen,

    nu må du jo rette mig hvis jeg tager fejl, men så vidt jeg ved har man først et fuldt udbygget signalprogram og elektrificering til Aalborg tidligst fra 2027 (eller er det nu 2030). Indtil det er på plads, så skal vi jo stadig stige om i Aalborg, uanset hvornår resten af strækningen til Skagen (eller Frederikshavn for den sags skyld) er elektrificeret.

    Jeg synes dog ikke at du svarer særlig klart på hvad du og Socialdemokratiet mener om udvidelsen af Hovedvej 40 fra Aalbæk til Skagen?

    Regeringen lægger op til at vejudvidelsen skal gå igang allerede i 2021 – heldigvis, for det haster!

    Vil du (hvis du altså vælges) og resten af Socialdemokratiet (hvis i altså får regeringsmagten) være lige så ambitiøse omkring Hovedvej 40, eller skal vi vente yderligere 10 år eller mere indtil der igen er plads i budgettet?

    Mvh
    Erik F. Andersen
    Venstre, Skagen

  • Flemming Eriksen

    Det giver ingen mening i at gøre vejen bedre fra Ålbæk til Skagen , når der ikke gøres noget ved vejen mellem Frederikshavn og Ålbæk for den er lige så ringe .

  • Bjarne Laustsen

    Kære Maja

    Jeg kender dig som et ordentligt menneske med nogle fornuftige synspunkter, men i næsten alt du foretager dig, virker du meget destruktiv. I stedet for at fortælle andre, hvad de skal gøre og mene, tror jeg faktisk folk heller vil høre om dine egne visioner. Sagen er jo den, at regeringen og Dansk Folkeparti har lavet en infrastrukturpakke, som jo netop kun er en aftale. Man skal finde et flertal for den efter næste valg, så derfor synes jeg da, at det, du først og fremmest bør arbejde på, vel er at gennemføre din egen politik, og som det ser ud med meningsmålingerne lige nu, får vi jo heldigvis en ny regering.

    Alene på den baggrund kan jeg da godt forstå, at du gerne vil have, at vi gennemfører det, du ikke selv kan løse, og jeg kan betro dig, at når det drejer sig om støtte til en tredje Limfjordsforbindelse, så kommer den ikke til at mangle hverken fra Mette eller mig eller fra nogle af de andre socialdemokrater, der bliver valgt. Vi har nemlig arbejdet så hårdt på at få den forbindelse på dagsordenen – vel at mærke uden brugerbetaling. Når det drejer sig om udvidelsen af Skagensvej er det jo et projekt, som din egen regering ved kommunalreformen har fået udsat i adskillige år. Så hvis det ikke var, fordi Venstre havde nedlagt amterne, så kunne vi sammen køre en tur på Skagensvej i dag.
    Så vi går helt klart ind for, at staten skal betale for det, der tilhører staten – hvorimod en kommunal omfartsvej ved Mariager næppe har noget at gøre med statens infrastruktur. Men her på falderebet kunne du måske lige fortælle, hvordan du og dit parti vil sørge for, at jernbanenettet bliver elektrificeret hele vejen til Frederikshavn, og at DSB fortsat kører mindst seks gennemgående tog hele vejen til Frederikshavn, som det er i dag?

  • Anders Jørgensen

    Klart svar tilMaja Torp

    Sæt hastigheden til 70 kilometer i timen mellem Ålbæk og Skagen, så løses trafikknuderne af sig selv. Al anden snak er valgflæsk og årelang polemik, nu må vi have fred mens vi nyder udsigten i et ordentligt tempo, og Maja du bor jo ikke selv mellem Ålbæk og Skagen.
    Venlig hilsen
    Anders Jørgensen

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Giv os et klart svar, Bjarne og Mette!' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2019 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER