Frederikshavns kommune manglende visioner og  DFs fejlskud

Frederikshavns kommune manglende visioner og DFs fejlskud

27. marts 2019 - kl. 11:32 - af

Redaktionen har modtaget nedenstående fra Lars Lund:

En kostbar vejudvidelse for miljøet og turismen og til skade for Ålbæk.

Først tillykke til DF lokale mand i Nordjylland, Bent Bøgsted, der valgt i Frederikshavnkredsen og bor i Vrå, for at få en 2+ 1 vej Ålbæk Hulsig på 12 km til 129 millioner igennem i det seneste forlig med regeringen. DF er sikkert i trit med en mindre del af erhvervslivet i Skagen, der ønsker en hurtigere forbindelse til Skagen, en vej, der ud fra tidligere beregninger skal korte køretiden ned med hele 3 minutter. Spørgsmålet er måske mere, om DF også er i trit med deres kernevælgere.  

Nordjyske har flere gange fortalt historien om Venstre i Skagen, der have inviteret transportministeren og en række prominente ministre på besøg i Skagen for at se, på erhvervslivets trange vilkår, i en by, der i forvejen tjener millioner alene på turismen. Det lykkedes at skabe genfortællingen om kejserens nye klæder, ved netop at invitere en sommeruge med mest pres. Tilmed måtte ministeren køre bag en lastbil på en strækning, i alt 6 km, der normalt ville tage 6 minutter, og kunne først overhale efter Hulsig, da vejen blev 2 +1 vej. Hvor uheldig kan man være.  

Samme minister, paradoksalt nok fra Venstre, har også i samme forbindelse kunnet berette om nogle af dennes venner, der måtte cykle på landevejen fra Hulsig til Skagen, fordi der ikke er cykelsti. Problemet er, at han og vennerne ikke er klar over, hvor en af Danmarks smukkeste cykelstier på netop den strækning ligger. Erhvervslivet har også kunnet berette om 6 lastbiler, der var kørt i grøften over en årrække, men har dog ikke kunnet fortælle hvorfor, og det lokale Politi har ikke kendskab til episoderne. De mange episoder fik Troels Poulsen overbevist om, at Skagen står for et dybt alvorligt problem.  

At Ålbæk også lever af turisme og at udlejning af sommerhuse er et erhverv, har ingen betydning. Mere visionært havde det været at inviteret samme ministre på en cykeltur eller en gåtur fra bunken til Ålbæk og se på de interesser, der er uden for Skagen med store muligheder for at udvikle turismen. På en sådan tur ville man opleve, hvor dejligt naturen er omkring Ålbæk. Tænk hvis man indbød til en kreativ tænketank om turismens og borgernes behov, i stedet for som Venstre også har gjort, at bruge turister i Skagen som gidsler i en underskriftsindsamling, der end ikke samlede en 1/3 af det mål, man havde sat sig, og hvor man ikke ved, hvor mange der var københavnske, norske eller svenske turister. Man ville på denne cykeltur passerer de store sommerhusområder fra Bunken til Ålbæk og opleve den utryghed, især cyklister og biler fra det store sommerhusområde Lodskovvad ved Råbjergvej, må leve med, når de skal krydse vejen til den offentlige strand ud for Råbjergvej. Man ville opleve, hvor stærkt der køres fra Råbjergvej til den første rundkørsel ved Ålbæk/Hirtshalsvejen, og hvilken belastning det giver for de mange sommerhusbeboere og turister, der holder til her, samt de farer, der er forbundet med de 28 småveje, der fører fra sommerhusene ud til landevejen. Endnu en mulighed var at kontakte den gruppe af borgere, der argumentere mod vejprojektet. Heller ikke det, har man ønsket.

Erfaringerne fra 2+ 1 vejen ved Huslig er højere hastighed. Højere hastighed er lig med mere støj og større risiko for ulykker, hvor mange færdes til cykel og til fods. Lige så længe Venstre og andre har forsøgt at få en vejudvidelse, lige så længe har turismen og lokale peget på de fare, og de ulemper, der ligger på den nævnte strækning. Kun op til valg har politikerne været lydhøre, for herefter totalt at glemme alt. Man kan jo spørge byrådet i Frederikshavn, eller forkæmperne for erhvervslivet i Skagen? Hvilke overvejelser har I gjort med hensyn til at sikre de store turistområder, der er i Ålbæk, så man her kan færdes med mindre støj og med betydelig større sikkerhed og udvikle erhvervslivet her? Svaret ender i et sted i milen.

Skagen lever af de kendte malere, der havde deres sommerbolig i Skagen, men egentlig ikke kom derfra. Ålbæk lever af sommerhusturister, og de helt unikke strande, der ligger lige op ad vejen. Interessen for en vejudvidelse drejer sig ikke om Ålbæks behov, men om en ganske lille gruppe erhvervsfolk, der reelt ikke kan dokumentere, de behov de råber op om. Se blot på de nærmest kaotiske argumenter, man er nødsaget til at byde op med. 

Ifølge tidligere undersøgelse af konsekvenserne for støj ved en 2+1 vej foretaget 2010 fremgår, at støjniveauet allerede den gang lå mellem 65 og 70 dB. Miljøstyrelsens anbefalede maxgrænse for støj, hvor mennesker opholder sig er 50 dB. En nedsættelse af hastigheden med ti kilometer vil ud over trafiksikkerhed betyde nedsat støj med op til 50 procent. Daværende Amtsborgmester Orla Hav, lovede i 2005, at ville se alvorligt på problemet. Men desværre er steder, hvor turismen kommer for at nyde stilheden, strandene og naturen, ikke omfattet af de regler, der er for støjsikring. Det mest bekymrende er i virkeligheden, at de lokale såvel byråd- og folketingspolitikere alene tjekker en lille gruppe erhvervsdrivende i Skagen, og absolut intet gør for at sætte sig ind i de langt mere alvorlige gener Ålbæk må leve med, og end ikke ser på de foreslåede alternative vejføringer med en mere direkte vej fra Hulsig til Hirtshalsmotorvejen. For hvad stiller man nu op med strækningen Ålbæk -Hirtshals ? Der er ganske enkelt ingen vision om turismens udvikling og behov i Frederikshavns kommune ud over, hvad Skagen mener. Byrådet kunne lære meget af Silkeborg. Her har man inddraget borgerne i forhold til løsninger for mennesket, og ikke kun trafikken. Borgerne er kommet med forslag til forskellige vejføringer, med forslag til støjdæmpelse, blandt andet ved at sænke motorvejen og lægge støjdæmpende asfalt, hvor der er beboelsesområder, samtidig med man har taget hensyn til naturen, hvor der blandt andet var fredninger.  Resultatet er blevet en løsning, alle kan forstå, og alle støtter op omkring.

Vejgruppen består af borgere og sommerhusejere i Ålbæk og blev dannet for knap 20 år siden.

Lars Lund Ålbækvej 84, 9982 Ålbæk er initiativtager og talsmand for gruppen. 

6 kommentarer til “Frederikshavns kommune manglende visioner og DFs fejlskud” under annoncerne.

Kommentarer
Anbefal via e-mail

6 kommentarer til “Frederikshavns kommune manglende visioner og DFs fejlskud”

  • Tak for jeres indlæg. Hvis I også følger debatten: især på ”Alle os der elsker Ålbæk”, samt debatsiden ”Debat vejen mellem Ålbæk og Skagen begge på facebook, vil I kunne læse en meget nuanceret debat. Det er egentlig ikke kun en debat for eller imod en 2+1 vej, men i højere grad en debat om, at andre end Skagen, kan have interesser, der viser sider, hvor en 2+ 1 vej ikke just gavner, og det er det der gøres opmærksom på. Det synes jeg Flemming Rasmussen har fanget meget godt.

    Til trods for at gruppen, der altså ikke kun består af sommerhusejere, men også fastboende som i øvrigt også godt kan være sommerhusejere, har peget på de ulemper en 2+1 vej giver, og tidligere har henvendt sig til samtlige politiske partier, er der kun et eneste parti, der har taget mod en invitation til en debat. Herudover dog også borgmesteren, som gruppens repræsentant har været til møde med, samt politiet, som tre af gruppens repræsentanter har mødtes med. Problemet er at man lytter, men ikke efterfølgende bruger argumenterne i sin argumentation.

    Leif Jensen: Når gruppe har peget på en mere visionær og langsigtet linjeføring uden at nedlægge landevejen Ålbæk Skagen, er det netop fordi en meget stor del af den tunge trafik samt meget færgetrafik går via Hirtshalsvejen, og herefter via Ålbækvejen. Det vil sige, at de tidligere beregnede 3 minutter man ville vinde, ved at lave en 2+ 1 vej fra Ålbæk til Frederikshavn (der nu er blevet til et et halvt minut, fordi noget af strækningen jo er udført) ikke hjælper synderligt på noget som helt, når man skal over Hirtshals. Det er stadig tanken, at vejen Frederikshavn Ålbæk skal bevares i den nuværende form.

    Flemming Rasmussen : Jeg ser dit indlæg som konstruktivt. Jeg er dog lidt ked af du personificere sagen. Jeg er født og opvokset i Rannerød, ved Hulsig og føler mig og er af mange grunde ganske lokal og har hele min familie i området , også blandt de små og store erhvervsdrivende, og endelig er jeg talsmand for en gruppe af sommerhusejere og FAST boende lokale. Faktisk bor jeg det meste af året i området.
    Frederikshavn kommune gør i disse dage en hel del ud af at invitere sommerhusejere til møde med det henblik at udvide turisterhvervet. Den lille købmand, mange af Ålbæks små erhvervsdrivende lige fra håndværkere til butikker, ville ikke være der, hvis ikke turismen var der. Ålbæk har nogen af de smukkeste strande i Danmark. Vi er derfor nødsaget til også i Ålbæk, at se turismen som et betydningsfuld erhverv mange er afhængige af, men alle taler kun om turismen i Skagen, om minutter, og hvor vigtigt det er at komme til Skagen hurtigt.
    Det samtidig med at problemerne er mindre end pebernødder, hvis vi ser på de store problemer der er ved indfaldsveje ved større byer, eller bekymre os om, hvor hurtig en ambulance kan komme frem, mens der er store områder i Danmark, hvor det tager længere tid at køre 5 km end 20 km i Skagensområdet, eller hvor man måske opholder sig langt fra vejen, fordi man er ude at fiske eller går en tur i Thy Nationalpark. Vi kan jo ikke i de tre uger der er problemet for turisterne, der selv har valgt at tage en risiko forsikre os mod alt, og er nødsaget til at se på mere end meget snævre interesser. Alt respekt for FP, og jeg mener faktisk de netop plejer at sætte fokus på det , jeg kalder ”den lille mand”.
    En 2+ 1 vej giver alt andet lige, større hastighed og mere støj. Spørg blot beboerne omkring Hulsig, og turisterne eller de lokale der vil holde ferie i deres sommerhuse kommer ikke for at få mere støj. Os der har boet ved landevejen i 30 år har for længst vænnet os til støjen, og hører den ikke, måske fordi vi for længst har mistet hørelsen eller kun oplever den i sommerperioden. Vi mærker heller ikke den stigende forurening, her har vores hjerner taget så meget skade, at der ikke er mere at tage af.
    Men der er en fremtid. Udvikler man ikke turismen eller jager man turisterne væk, så går det også ud over Ålbæk. Læser man daglig ”Alle os der elsker Ålbæk” kan man især om sommeren læse om både fastboende, sommerhusturister, cyklister og gående, der beretter om de farlige situationer ,der er, når de skal krydse vejen ved Råbjergvej for at komme til standen ved Ålbæk eller til Vesterhavet af Råbjergvej. Dels køres der stærkt, og dels er der meget trafik om sommeren.
    Problemet er taget op flere gange, men vejmyndighederne i Ålborg, kan ikke se problemet. Borgmesteren siger, det ikke er kommunes problem, samtidig med at kommunen kæmper for en vejudvidelse, der ikke gør det lettere. På strækningen fra Ålbæk til Råbjergvej er 28 udkørsler fra sommerhuse. Heller ikke det gør det just trygt for hverken cyklister eller biler at færdes. Det kan godt være, at man kommer et et halv minut hurtigere til Skagen med en 2+1 vej, og hvis Ambulancen kan komme igennem den ernorme kø, der kommer ud for Skagen, når trafikken klumper sig sammen er alle minutter værdifulde, men hvis man samtidig kører de bløde trafikanter ned, og ikke lytter til de problemer der er ,hjælper det jo et fedt.
    Jeg ved ikke hvilke udokumenterede påstande du hentyder til, i så fald ville jeg gerne have besvaret dem, men jeg vil nu også hellere komplimentere dig for at fange kernen i debatindlægget, og komme med rigtig gode og konstruktive forslag. Stor respekt. Pointen er netop at sagen er mere nuanceret, end blot at få gennemført en 2+1 vej.

    Pia Karlsen: Egentlig er jeg temmelig meget upolitisk og stemmer meget forskelligt fra gang til gang. Alle partier bevæger sig og til tider er det meget vanskeligt at finde ud af, om der er andet der skiller, end at det blot er et princip, at man skal være uenig. Ja, jeg er ikke sød ved Venstre, men dels er de mest markant i debatten, og dels bliver bekymret, når jeg gentagende gange læser ( også på en lokal Venstres egen hjemmeside, hvor du igen citeres,) om argumentet for at få en 2+1 vej er, at en ministerbil skal køre langsomt bag en lastbil på en meget kort strækning. Jeg læste historien første gang en sommer og har siden læst den flere gange. Venstre har helt sikkert andre legitime og mere saglige argumenter, men det er ministerens store problemer, der i den grad fylder og trækkes frem. Og nej, vi skal ikke være enige om alt. Men kan vi ikke gøre det bedre, som en statsminister vist engang sagde. Vi i vejgruppen, er i al fald meget interesserede i at skabe løsninger, der både gavner de bløde trafikanter, turisterhvervet i Ålbæk, Skagen, pendlerne osv., så lad os få en debat der ikke så ensidig som tilfældet har været, og KUN handler om ambulancer, hurtigt frem og tilbage, erhvervslivet i Skagen, og det gør jo vel ikke noget, at de mange frederikshavnere, der har et sommerhus i Ålbæk og nødvendigvis ikke lejer ud ,også får det tåleligt . De betaler trods alt skat, både for deres bolig i Frederikshavn og i Ålbæk og modsat Skagen, så er det faktisk fortrinsvis lokale der har sommerhus i Ålbæk. Det glemmer man i høj grad når man taler om fastboende og sommerhusejere som to forskellige grupper.

    Og Jens Hedegaard. Jeg er meget optaget af trafikpolitiske spørgsmål med mennesket i fokus og ikke bilerne som det centrale. Jeg er godt klar over, der er nogle naturmæssige konsekvenser, som ikke er heldige, men læser man de udsagn der er, efter vejen i Silkeborg er bygget, er det min opfattelse, at Silkeborg borgerne er ganske godt tilfredse med de kompromiser man trods alt opnåede.
    Pointen er dog, at man kan lære meget af at lytte til borgeren, og den del har stort set været ikke til stede i argumenterne for en 2+ 1 vej. Borgere er ikke alene erhvervslivet.

  • Hej Leif Jensen
    De fleste af dem der skal fra Skagen til Ålborg har for mange år siden funden ud af at det er 8-10 minutter hurtigere over Tversted men godt nok 3 km. Længere så der er ikke mange der kører over Frh.
    Men dejligt at der er ved at være hul igennem omkring vejen mellem Ålbæk og Skagen

  • Er det meningen, at trafikken til Skagen,
    fremover skal ske via Hirtshalsvejen, og
    Hirtshalsmotorvejen ???
    For så skal man da vist have sat nogle nye vejskilte op ude ved motorvejen i Aalborg.
    Eller skal man stadig kunne køre til Skagen fra Frederikshavn, for der er da mange forhindringer den vej, fx viadukten,og de kun to spor gennem Elling Jerup og Aalbæk.

  • Flemming Rasmussen

    Til Lars Lund
    Du har som sommerhusejer en ret til at kæmpe for din sag og dine holdninger.
    Vi har som kommunalpolitikere en pligt til at se på hele kommunen og hvad der gavner kommunen.
    Jeg er meget tilfreds med den nye 2+1 vej fra Ålbæk til Skagen, som vil hjælpe fremkommeligheden betydeligt. Jeg tænker på de lange bilkøer i sommerperioden, hvor ambulancer og politi har svært ved at komme frem og hjælpe nødstedte i tide.
    Dansk Folkeparti har kæmpet for at bevare akutbilen i Skagen, men i stedet har vi nu skaffet en ekstra lægehelikopter til at dække vores område og at DF også nu er med til at sikre gode veje for Skagen området er bare rigtig godt.
    I dit indlæg skyder du med spredehagl og kommer med flere udokumenterede påstande, hvilket du skader dit eget indlæg med, ligesom dit indlæg er alt for partipolitisk.
    Jeg har dog fundet nogle væsentlige ting i dit indlæg, som vi i kommunen bør have fokus på i et samarbejde med Vejdirektoratet omkring projektet;
    1.Cykelstien langs hovedvejen fra Hulsig skal færdiggøres og tilsluttes den eksisterende naturcykelsti til Skagen – eller føres helt til Skagen.(Dette har vi i Teknisk Udvalg forsøgt på i flere år)
    2.Krydset ved Råbjergvej/Skagensvej skal sikres, således at det trafiksikkerhedsmæssigt er forsvarligt at krydse Skagensvej både for cyklister og bilister.
    3.Højere hastighed giver mere støj, men hvis vi kunne få støjdæmpende asfalt på den nye vej, ville dette dæmpe støjen. Samtidig kunne man håbe på mindre forurening fra køretøjerne, når de kører i stedet for at holde i kø med motoren kørende…
    Vi vil fra Trafiksikkerhedsudvalget i Frederikshavn kommune og Teknisk Udvalg gøre hvad vi kan for at påpege/sikre disse forhold overfor Vejdirektoratet ved projektudviklingen.

    Flemming Rasmussen, Ålbæk
    Byrådsmedlem for Dansk Folkeparti
    Formand for Trafiksikkerhedsudvalget

  • Kære Lars Lund – nogen fra Venstre har vist trådt dig over tæerne, beklageligt. På den anden side, kan man af din artikel udlede, at vi i Venstre har arbejdet – ikke mindst for mange gode sager.

    Vejudvidelsen er og har været et stort ønske for såvel rigtigt mange borgere som erhvervslivet i adskillige år og stort set alle politiske partier i Fr.havn kommune har arbejdet intensivtt for denne udvidelse i mange år.

    Du, en vejgruppe og evt andre er så uenig i, at det er en god ide og det respekterer jeg bestemt. Vi kan ikke alle være enige om alt.

    Afslutningsvis blev det omtalte ministerbesøg, som jeg og Venstre arrangerede, og du her refererer til, afviklet 10. Oktober 2016 – ikke just en sommerdag!
    Selv om vi er i stand til meget t i Venstre, havde vi altså ikke arrangeret den lastbil til at køre foran – lige præcist da ministerbilen skulle køre nordpå. Vi har heller ikke bedt Nordjyske bringe historien flere gang.
    Så der er trods alt hændelser vi ikke kan tage æren for.

    Vh
    Pia Karlsen

  • Jens Hedegaard

    Gode Lars Lund

    Alt ufortalt om dine holdninger om en udvidelse af vejen til Skagen, men ønsket har dog stået højest på Kommunens og især Skagens ønske i mange år. Men lige netop at nævne, at Frederikshavn Kommune kunne lære meget af Silkeborg, der står jeg som født og opvokset på Silkeborg egnen af. Man har taget en 4 sporet motorvej og tromlet henover Gudenå dalen, og braget halvdelen af Nord byen ned, og fortsat den igennem de smukke bakker vest for byen. Den største voldtægt jeg har set af et af Danmarks smukkeste naturområder, og så taler du om at de har brugt støjsvag asfalt !

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Frederikshavns kommune manglende visioner og DFs fejlskud' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2025 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger