Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

90 procent af alle ordrer gennem REMA 1000 med Vigo leveres på cykel eller til fods.

Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

25. januar 2020 - kl. 8:24 - af

Onlinehandel kan l√łses p√• andre m√•der end med store centrallagre og varevogne, der leverer ud til kunderne. Siden 2017 har kunder i REMA 1000 handlet for hinanden i deres lokale butik via en social onlinel√łsning, som i disse dage runder 100.000 lokale indk√łbere efter kun tre √•rs levetid. 90 procent af leveringerne sker til fods eller p√• cykel.

90 procent af alle ordrer gennem REMA 1000 med Vigo leveres på cykel eller til fods.

Bevar handlen lokalt, g√łr e-handel mindre klimabelastende og involver kunderne, s√• vi hj√¶lper med at skabe lokale f√¶llesskaber.

S√•dan lyder filosofien bag den onlinel√łsning, som REMA 1000 lancerede i 2017 ‚Äď og som forleden kunne fejre tre √•rs f√łdselsdag og som samtidig runder en milep√¶l p√• 100.000 lokale indk√łbere rundt om i hele Danmark.

L√łsningen hedder REMA 1000 med Vigo ‚Äď og den helt grundl√¶ggende og simple ide er, at man sagtens kan tage indk√łbene med for andre, n√•r man alligevel er ude og handle. Via en onlinel√łsning og apps bestiller kunder varer i REMA 1000 ‚Äď og andre kunder tager s√• ordren, handler ind og leverer.

Den massive opbakning fra kunderne er noget, som har overrasket direkt√łr for indk√łbs- og udbringningstjenesten REMA 1000 med Vigo, Jesper Bove-Nielsen ‚Äď ogs√• selvom han er forfatter til en bog om dele√łkonomi og altid har troet st√¶rkt p√• ideen om, at sociale tjenester kan hj√¶lpe os i dagligdagen.

‚ÄĚEt er teori og dr√łmme, noget andet er praksis. Og vi er ekstremt overv√¶ldede over, hvor mange der er kommet med i vores f√¶llesskab, hvor kunder handler for hinanden. Vores motivation har altid v√¶ret at g√łre det enkelt for vores kunder at give hinanden en hj√¶lpende h√•nd i en travl hverdag, og at handlen i den lokale butik stadig blev fastholdt ‚Äď og vi kan konkludere, at kunderne har taget l√łsningen til sig,‚ÄĚ siger Jesper Bove-Nielsen.

Kunder tager ansvar
Samtidig er REMA 1000 med Vigo en af de hurtigste tjenester for onlinehandel, som er p√• markedet i dag. Mellem 80 og 90 procent af alle indk√łb bestilles og leveres samme dag, hvilket vidner om en kollektiv f√¶llesskabsf√łlelse, hvor kunder tager ansvar og handler for hinanden. Motivationen for at tage et ekstra indk√łb med, n√•r man alligevel er i butikken, har v√¶ret overv√¶ldende stor, og de kunder, der melder sig som indk√łbere, er langt mere forskellige end f√łrst antaget.

‚ÄĚP√• forh√•nd havde vi en ide om, at det ville v√¶re unge p√• vej hjem fra sport eller skole, som m√•ske tog en pose med for en √¶ldre kunde, men det viser sig, at det i langt flere tilf√¶lde er de √¶ldre, der st√•r klar til at levere varer ud,‚ÄĚ siger Jesper Bove-Nielsen.

Pensionisterne er alts√• hurtige p√• knapperne, n√•r der ryger en bestilling ind p√• listen, men ogs√• mange andre er klar til at hj√¶lpe. Barslende m√łdre, folk som savner lidt social kontakt i hverdagen, eller dem der √łnsker lidt ekstra motion med et form√•l ‚Äď alle mulige kunder med forskellige baggrunde tager en ekstra pose med.

Klimavenlig udbringning
Netop motionen er en ekstra sidegevinst, og flere indk√łbere melder ogs√• tilbage, at der er r√łget et par kilo p√• de ekstra indk√łbsture. Cirka 60 procent af ordrerne leveres til fods, mens cirka 30 procent sker p√• cykel og kun cirka 10 procent i bil. Det vidner om en lokal forankring, hvor man handler i den REMA 1000 butik, der ligger t√¶ttest p√•, og tager en rask g√•tur for at f√• varerne leveret.

‚ÄĚDa vi lancerede REMA 1000 med Vigo, gjorde vi det landsd√¶kkende fra start, men vores tanke var, at det nok ville tage fart i storbyerne, hvor butikkerne ligger t√¶ttere p√• kunderne. Vi kan dog se, at det har f√•et succes i nogle helt uventede omr√•der af Danmark, hvor aktiviteten er stor,‚ÄĚ fort√¶ller Jesper Bove-Nielsen.

N√¶ste skridt for REMA 1000 med Vigo er nu at g√• i et integreret samarbejde med andre onlinetjenester, der hj√¶lper danskerne i hverdagen ‚Äď for eksempel b√łrnefamilieappen Mambeno, der hj√¶lper med nemt at finde opskrifter i hverdagen, som s√• direkte kan konverteres til en indk√łbsliste og en ordre hos REMA 1000 med Vigo.

‚ÄĚVi fokuserer hele tiden p√•, hvordan vi kan hj√¶lpe vores kunder med at f√• en travl hverdag til at h√¶nge lidt bedre sammen ‚Äď samtidig med, at man ikke afsk√¶rer sig selv helt fra omverdenen bag en sk√¶rm. Og der er REMA 1000 med Vigo vores bud p√•, hvordan vi bevarer det lokale f√¶llesskab og den lokale butik ved at handle ind for hinanden,‚ÄĚ siger Jesper Bove-Nielsen.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger