Ingen turister i Skagen? – Ansvarlig forklaring udbedes

Ingen turister i Skagen? – Ansvarlig forklaring udbedes

19. juni 2020 - kl. 7:29 - af

På trappen op til turistkontoret på Havnepladsen står der nu et stort skilt med den meget imødekommende hilsen: ”Kære gæster. Turistkontoret er lukket permanent”.

Har man på trods af denne venlige besked – og som udenlandsk turist – alligevel brug for en smule oplysning og personlig vejledning eller anden hjælp i forbindelse med et besøg eller ferieophold i Danmarks mest eftertragtede ferieområde – hvad gør man så efter denne ”velkomst”? ”Feriehusudlejningen fortsætter som hidtil, men uden personlig betjening,” står der, ”nøgle kan hentes og afleveres i en box om hjørnet ved indtastning af kode.”  Teksten er kun skrevet på dansk – yderst turistvenligt, må man sige! Brochurer må man selv finde i en bunke i en stor kasse ved siden af den aflåste dør.

Hvem har dog fundet på denne form for ”service-forbedring”? Næst efter fiskeriet, er turismen i sommerlandet den vigtigste indtægtskilde for vores by. På den baggrund virker denne form for velkomst til de ”kære gæster” aldeles uhøflig og helt malplaceret. Især efter en nu begyndende afdæmpning af corona-krisen, hvor alle inden for turistbranchen hidtil har tryglet om en snarlig åbning for flere – også udenlandske – turister til det ganske land. Havde der været tale om en midlertidig corona-lukning, så havde det været forståeligt – men nej, lukningen er permanent! Det er så sandelig det mest velegnede tidspunkt at træffe en sådan beslutning på!

Det kan desuden undre, at de lokale instanser, der er medlemmer af Turistforeningen, ikke så vidt vides har været indkaldt til en debat om dette forhold, og om måden for en sådan nedlukning eller begrænsning af den lokale turistservice. Så vigtig en beslutning skal drøftes og eventuelt vedtages på en generalforsamling, men det er så vidt vides ikke sket. Er det forenings-juridisk overhovedet lovligt i forhold til vedtægterne?

Hvad er mon årsagen til denne afvisning af vores gæster? Hvis det er af sparehensyn, så kunne man uden for sæsonen begrænse åbningstiden og reducere personalet midlertidigt, evt. begge dele. Men nej, det er helt slut nu, står der. Man påtænker efter sigende at henvise folk til de lokale virksomheder, der erfaringsmæssigt opsøges mest af turister. Skal de i så fald yde gratis turisthjælp, og har de fået besked og oplysning om det, og er de med på den? På f.eks. Kystmuseet, der er en absolut turistmagnet, ved man på forespørgsel ikke noget endnu.

Vi kan ikke være bekendt at afvise vores – betalende – ”kære gæster” på den her måde. Det er ganske enkelt en ”ommer”. Og må vi så få en forklaring fra de ansvarlige for disse forhold og for måden, det er gennemført på! Frederikshavn kommune – og dermed Skagen – mister efter sigende nogle få millioner som følge af en ny puljefordeling til de nordjyske destinationer, hvor Ålborg sandsynligvis sætter sig på hovedparten. Det skal så åbenbart nu udmøntes i en tilsvarende kommunal besparelse på turistområdet i bl.a. Skagen.. Men det kan meget vel resultere i en nedgang af endnu større omfang i indtjeningen fra den lokale turisme, og så er der jo intet vundet – udover at man fremover vil have en utilstrækkelig service for turismen på Danmarks Top.

Det virker næsten lige så ”fornuftigt”, som hvis man havde vedtaget at åbne en iskiosk for turister – om vinteren! – Men mindes uvilkårligt Drachmann’s gode vise: ”Der var et andet Skagen – et bedre, om man vil…”  

Poul Bendixen

23 kommentarer til “Ingen turister i Skagen? – Ansvarlig forklaring udbedes” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

23 kommentarer til “Ingen turister i Skagen? – Ansvarlig forklaring udbedes”

  • Morten Aastad

    Jeg er ked af det og jeg savner Skagen og jer alle sammen rigtig meget her oppe i Norge. Jeg ville hjem hurtigst mulig og sige hej til alle de søde jeg kender på turistkontoret, og var det ikke for det med arbejde og penge ville jeg blevet permanent. Men mon ikke vi alle skal komme igenem dette lorteår 2020 og så se hvad der kan gøres med det hele i 2021? God sommer til i der nede i verdens dejligste by!

  • Ove Steen Smidt

    I disse uger – inden skoleferien – er det vores indtryk, at turisterne i Skagen overvejende består af seniorer, der i al fredsommelighed gerne vil glæde sig over natur og kultur og besøge spændende butikker og restauranter. Vi har heldigvis ikke mødt nogen “med hovedet under armen”, der ikke ved, hvordan man opfører sig. Og vi har heldigvis kun mødt skawboer, der var glade for at møde os.
    Der, hvor vi kommer fra, skal man være visiteret til krykker eller kørestol, for at bruge flextrafik. Selvom vi er godt gående, ville det da være rart, hvis man kunne improvisere at tage en bus hjem, når man er gået lidt længere ud, end man magter at få tilbage.

  • Det kunne være at de fastboende vil vinde Skagen tilbage fra turister af da de tit opføre sig med hovdet under armen og tror at de ejer det hele knap nok kan de fast boende få lov til at finde en plet hvor de er dem selv næ nej turister er altid kommet i første række i byen lad de ægte indavl af skawboer vinde sin by tilbage igen

  • Min kone og jeg tilbringer 2-3 uger hvert år i Skagen, og starter altid hos turistkontoret for at få brochurer og gode råd. Det er så åbenbart slut – tåbeligt. Nu overvejer vi grundigt, om ikke vores turist-budget skal bruges et sted, hvor man tager venligere imod os.

  • Til Ove Steen Smidt:
    På Kultunaut Skagen kan du se alle de ting, der sker i Skagen, mens du er her.
    Og på Flextrafik telf.: 99 34 11 34 kan du – i god tid -bestille en billig transport fra dør til dør, jeg tror, det er 30 kr. Hvis du downloader app’en er der 10% rabat. Har du ikke selv netadgang, kan en computer lånes på biblioteket.
    Er enig i det sindsyge i at lukke et velfungerende turistkontor og gøre det så besværligt for turisterne!
    Til Bytinget:
    Opfordrer hermed Bytinget til at sætte et telt op på på Springvandspladsen og mobilisere en stak frivillige, der kan servicere turisterne. Os er der nok af.

  • Vi har en feriebolig og kommer tit i Skagen og klarer os nok.Men det er blevet ringere og ringere for turister hvert år tudetosset for der smides rigtigt mange penge i Skagen hvert år af turisterne, husk det kære skagboer næste år til kommunalvalget og stem dem ind. der vil Skagen det bedste – Det er trods alt Nordjyllands største turistmekka

  • Birgit Mathiasen

    Vi har i flere år lejet hus gennem turistbureauet og har fået en super betjening . Også hvis vi havde spørgsmål ,om steder vi ville besøge. Det har også været betryggende i forhold til det hus , vi har lejet.

  • Karen Marie Severinsen

    Denne decentralisering forgår over hele landet. Jeg er turist i Skagen hvert forår og har brugt turistkontoret meget, til vores aktiviteter i Skagen. Jeg gik nærmest et chok
    Da jeg kom til en lukket dør.
    Jeg et fra Randers, vores turistkontor er blevet langt sammen med det i Århus, så hele midtjyllsnd og Djursland hører til Århus.
    Jeg syntes kontorerne skal være meget tættere på turisterne.
    Det her er synd for Skagen.

  • Ja vores kære såkaldte borgmester og følgeskab gør det godt. Det er helt henne i vejret….. I sidste bliver det som de ville. Et nyt løkken og Blokhus ferieparadis ??

  • Ove Steen Smidt

    Som pensionister fra København, der har aflyst rejser sydpå, valgte vi i stedet 2 uger på at lære Skagen at kende. At komme til et lukket turIstkontor føler vi som en pinlig oplevelse på byens vegne.
    Vi valgte bevidst at tage de to uger før skoleferiens begyndelse for at undgå trængsel. Men det er tillige skuffende at konstatere, at turister ikke er rigtigt velkomne endnu. Drachmanns hus åbner først, når vi er rejst hjem. Den lokale bus kører heller ikke før. Vi er kommet hertil med toget. Hvis vi ikke kan gå ud til Sandormen fra centrum, kan vi tage et taxi. Så små sko havde vi ikke ventet, at sådan en skøn by ville gå i.

  • Hvad bliver det næste ?

  • Annette Nielsen

    Vi har lejet sommerhus i Skagen i november måned er der noget man kan komme ind og se

  • Ulla Nielsby, Hulsig

    Udover at være en markant og rigtig ærgerlig forringelse af den service vi yder turister, så er det også på godt nordjysk ret ringe at en service, vi også som lokale benytter, uden videre forsvinder – jeg tilslutter mig koret: Det er en OMMER

  • Jette Kvistgaarden

    Det vil gerne bruge navnet Skagen. Men ingen service.
    Det kan man ikke være bekendt
    Hvor er de lokale politikker henne ?

  • Godt brølt, Poul Bendixen!
    Er der mon nogle politikere, der ikke syntes, at vi holder af turisterne? Det er trods alt turister, der er med til at holde gang i erhvervslivet i Skagen. Hvis vi vil bibeholde turisterne, må vi også servicere dem.
    Hvad mener Peter Sørensen eller Bjarne Kvist?

  • Det er for dårligt.
    Ikke god reklame. Det er turister vi lever af og så skal de også have en god service.

  • Kan det virkelig være sandt??
    Man ski… da ikke sådan på de 1½ million turister der besøger Skagen hvert år.
    Jeg ser frem til at en ansvarlig kommunalpolitiker (dem er der ganske vist få af) beriger os med en plausibel forklaring.

  • Lene Mogensen

    Så godt og rigtigt skrevet, Bendixen! Det er SÅ pinligt. Vågn op, politikere. Først bruger man en masse marketings penge på at få turister, og så kan de i øvrigt passe sig selv.

  • Mathias Rump Hansen

    Vi kan takke kommunen for at turistkontoret er lukket! – de valgte at gå med i det nye Destination Nord og dermed kvitte Turisthus Nord.

    Destination Nord får kun turistkontor i Frederikshavn, Brønderslev, Aalborg og på Læsø… Turisthus Nord giver heldigvis ikke op, men fordi deres eneste indtægtskilde nu er de lokale erhvervsmedlemmer, kan det ikke betale husleje og lønninger til et turistkontor.

    Det er synd og beklageligt hvis du spørger mig – men synes ikke at beskyldningerne skal rettes mod Turisthus Nord – de forsøger blot at overleve!

    Med venlig hilsen
    Mathias Rump Hansen

  • Betty henriksen

    Det er simpelhen for ringe, at lukke vores turistkontor, det kan vi ikke byde vores turister, uanset hvad der ligge til grunde for det.
    Kom ind i kampen og få det åbnet, heller Idag end i morgen.

  • Nu om dage hedder det Destination Nord, og har kontorer i hhv Brønderslev, Frederikshavn, Læsø og Aalborg, steder hvor turisterne flokkes…..
    Man har fået en bestyrelse med 9 personer, og sikkert en masse familiemedlemmer til politikerne ansat på de strategisk udvalgte kontorer…..

  • Ja, helt enig, Poul. Sikke en service fra en af de førende turiststeder i Danmark. Hvad tænkte borgmesteren på, da hun åbenbart uden at spørge Skagens medlemmer stemte for en sammenlægning? Og kæmpede Peter Sørensen alene som repræsentant for Skagen? Måske arbejdspladser ud af byen – igen. Er Skagenbrandet virkelig så attraktiv, at de må ty til det i Frederikshavn og Aalborg? Ja, hvornår mon de tager det sidste fra os? Skagen Havn incl. krydstogterne.

  • Erik Svendsen

    Det er jo gamle nyheder. Turistbureauet er lukket, da borgmesteren har valgt at droppe tilskuddet.
    Debatten har været i gang i lang tid, uden turisterhvervet har givet lyd fra sig.

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Ingen turister i Skagen? - Ansvarlig forklaring udbedes' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER