
Turisme debatten: Udviklingen var lige så forudsigelig som den er trist
20. juni 2020 - kl. 8:23 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Redaktionen har modtaget nedenstående fra Peter Sørensen (V):
Det er noget rigtig skidt med et lukket Turistkontor i Skagen, men man skal rette kanonerne mod dem som har fremprovokeret situationen, nemlig alle andre end Venstre i Frederikshavn Byråd.
I Venstre har vi gennem 1½ år kæmpet en kamp, for at forhindre at Frederikshavn Kommune skulle indgå i et stort Destinationsselskab med Aalborg, Brønderslev og Læsø, i stedet for at koncentrere sig om vores egen turisme.
Vi er blevet stemt ned hver eneste gang. Den endelige beslutning om at deltage i Destinationselskab Nord i stedet for at støtte Turisthus Nord, blev taget på byrådsmødet i april måned.
Her kaldte Venstre hele konstruktionen (vedtægterne for Destination Nord) for et elendigt købmandsskab fra kommunens side. Det vil vi gerne pointere, at vi stadig mener.
I byrådsreferatet kan man læse:
Venstre kan ikke tiltræde beslutningen. Venstre begrunder det i den manglende kommunikation med turisme-erhvervets aktører samt den dårlige timing midt i Covid-19-situationen, idet Venstre forventer et totalt ændret turismebillede på den anden siden af krisen.
Resten af byrådets medlemmer stemte for den situation vi står i i dag. Enhedslisten valgte dog at undlade at stemme.
Efter vores mening har flertallet (med borgmesteren i spidsen) talt, men overhovedet ikke lyttet.
Derfor står vi hvor vi gør i dag, og det er ikke udtryk for hverken godt købmandsskab eller god service.
Peter Sørensen, Venstre
3 kommentarer til “Turisme debatten: Udviklingen var lige så forudsigelig som den er trist” under annoncerne.
JA, det er godt nok noget skidt, at man har lukket vores turistkontor.
Jeg har lige kommenteret et indlæg fra Bjarne Kvist og vil ikke gentage alle mine kommentarer derfra. Så også i følgende vil jeg understrege, at jeg ikke ønsker at være partipolitisk.
Jeg kan kun sige, at jeg mener, at både vores byråd og turistforeningens bestyrelse bærer ansvaret for denne kedelig situation. Uden at kende præcist til juraen, så har jeg da stillet mig selv det spørgsmål, om det i det hele taget er ”lovligt” at lukke et turistkontor, uden at det bliver præsenteret på en eventuel ekstraordinær generalforsamling. Turisthus Nord er en medlemsforeningen, og som turistdirektøren så ofte har sagt, så er det medlemmerne, der bestemmer – BOP BOP?
Jeg forbinder lukningen med, at Turisthus Nord i fremtiden nærmest bliver tvunget til at indgå i det nye Destinationsselskab Nord, og at man her mister 5,5 million i tilskud fra kommunen. For øvrigt mener jeg, at fremlæggelsen af det nye destinationsselskab har været meget mangelfuld, hvilket jeg har påtalt mange gange. Jeg kan for pokker da godt forstå, at Aalborg gerne vil have andel i vores 5,5 million, og så kan brande sig med ”SKAGEN” – et af Danmarks bedste brands.
I hele oplægget om destinationsselskaber i hele Danmark står det klart, at det ikke er noget krav, at vi SKAL danne et destinationsselskab, men at det er noget, man KAN gøre. Det kan da godt være, at det er vejen frem, men hvorfor kom man ikke ud med ordentlig information til alle? Det burde man have gjort bedre.
Jeg har selv betalt over kr. 10.000,00 til Turisthus Nord i medlemskontingent i år. HVAD FÅR JEG FÅR DISSE PENGE – kommer de retur? Det forventer jeg nu ikke, men det ville være passende, at man fik åbnet et servicekontor på et-eller-andet niveau – i det mindste i en midlertidig ordning. Vi kan da ikke afvise vores gæster på denne måde.
Som jeg skriver i mine kommentarer til Bjarne, så er det rigtig ØV, at man har disponeret således. Jeg kommer ikke til at kommentere yderligere. Jeg vil bare sikre mig, at læserne kender til sagens kerne.
Hvor er det dog VILDT ….nærmest sært !!!Mon ikke det er en fejl ……????
Hvorfor tænker man ikke tingende igennem, inden man forære et stort aktivt væk, som skaber en grobund for mange af vores turist erhverv, i lokale områder, dette skal ikke styres fra Ålborg, det er vi bedst til selv.