Kr√łyer indtager Paris

"Sommeraften p√• Skagen S√łnderstrand". P.S. Kr√łyer, 1893.

Kr√łyer indtager Paris

27. juni 2020 - kl. 6:56 - af

Fra den 28. januar til den 25. juli 2021 pr√¶senterer Mus√©e Marmottan Monet i Paris den danske maler P.S. Kr√łyer (1851-1909) med en stor, eksklusiv s√¶rudstilling: Peder Severin Kr√łyers bl√• time.
 
Udstillingen er den f√łrste store retrospektive pr√¶sentation af P.S. Kr√łyers v√¶rker i Frankrig nogensinde. Her vil v√¶re fokus p√• den danske kunstners figur- og landskabsmaleri, hans unikke skandinaviske gengivelse og fortolkning af lys set p√• baggrund af hans internationale karriere og udstillingsaktivitet i Paris.

Udstillingen er f√łrste resultat af et l√¶ngerevarende internationalt samarbejde mellem Skagens Kunstmuseer og Mus√©e Marmottan Monet. Et dansk-fransk samarbejde, der ud over pr√¶sentationen af Kr√łyer i Paris i 2021 vil munde ud i en st√łrre udstilling i Danmark med pr√¶sentation af kendte samtidige franske kunstnere, der inspirerede Kr√łyers arbejde, ved en udstilling i Skagen i 2022.
 
Hendes Majest√¶t Dronningen har sagt ja til at v√¶re protektor for forskningssamarbejdet. I denne uge bes√łger en delegation fra det franske museum Danmark for at gense Kr√łyers v√¶rker og planl√¶gge den kommende udstilling i Paris.
 
‚ÄĚFor Skagens Kunstmuseer er projektet langt mere end blot et udl√•n af et st√łrre antal Kr√łyer-v√¶rker. Det er et strategisk og langsigtet samarbejde med b√•de nationale og internationale perspektiver. Et projekt, som i h√łj grad er med til at udbrede kendskabet til P.S. Kr√łyer internationalt. Desuden har det en stor v√¶rdi for museet at f√• franske kunsthistorikere til at kaste et blik udefra p√• de v√¶rker, som vi selv har arbejdet med i mange √•r. I det hele taget ligger der en stor og blivende v√¶rdi i de forskningsrelationer og resultater, som skabes mellem Danmark og Frankrig i denne forbindelse‚ÄĚ, udtaler Skagens Kunstmuseers direkt√łr, Lisette Vind Ebbesen.
 
‚ÄĚVi gl√¶der os til at pr√¶sentere den f√łrste store soloudstilling af Kr√łyer for et parisisk publikum, der helt sikkert vil elske den danske friluftsmalers exceptionelle evne til at lege med lys. Allerede i forbindelse med en st√łrre dansk udstilling i Petit Palais i Paris i 1928 definerede en af kritikerne Kr√łyer som ‚Äôlysets elsker‚Äô. Hans arbejder vidner om en malerisk refleksion, der befinder sig et interessant sted mellem naturalisme og impressionisme, lige som horisonten i den bl√• time, hvor himmel og hav n√¶rmest g√•r i √©t‚ÄĚ, udtaler Mus√©e Marmottan Monet‚Äôs direkt√łr Patrick de Carolis.
 
Kunstner med internationalt format
Interessen for P.S. Kr√łyer har altid v√¶ret stor, og den har aff√łdt et v√¶ld af udstillinger og publikationer. Han er overordentlig velrepr√¶senteret p√• de danske og flere skandinaviske museer, men ogs√• p√• store udenlandske museer finder man ham repr√¶senteret: Mus√©e d‚ÄôOrsay i Paris, Philadelphia Museum of Art, Kunsthalle zu Kiel, Museum Kunst der Westk√ľste p√• F√∂hr har alle v√¶rker af Kr√łyer i deres samlinger.
 
Men selvom han er kendt langt ud over landets gr√¶nser, er han stadig forholdsvis ukendt i Paris. Det kommer den kommende udstilling og det internationale forskningssamarbejde til at g√łre op med.
 
‘L’heure bleue
Den kommende udstilling i Paris tager udgangspunkt i P.S. Kr√łyers friluftsmalerier fra Skagen, hvor den skandinaviske bl√• time spiller en fremtr√¶dende rolle.
 
“Den Bl√• Time” er betegnelsen for et specielt naturf√¶nomen, der opst√•r i skumringen, n√•r der hverken er fuldt dagslys eller helt m√łrkt. F√¶nomenet skyldes spredning af sollyset, n√•r solen er g√•et ned, men stadig lyser op p√• m√•nen, som sender lyset retur i et bl√•ligt sk√¶r. Ved vandet ser man det, som om hav og himmel flyder sammen i √©t og f√•r den specielle bl√•, n√¶sten melankolske farve. Kr√łyer benyttede det i mange af sine mest ber√łmte v√¶rker fra Skagen S√łnderstrand.
 
Der er til udstillingen l√•nt mere end 60 v√¶rker nationalt og internationalt ‚Äď heraf udl√•nes st√łrstedelen af Skagens Kunstmuseer, der ogs√• helt ekstraordin√¶rt har besluttet at udl√•ne hovedv√¶rket, Sommeraften p√• Skagens S√łnderstrand, til udstillingen.
Forskningsprojektet har modtaget st√łtte fra Slots- og Kulturstyrelsen, Kulturministeriet, Udenrigsministeriet samt midler fra Det Internationale Kulturpanel.

Forskningssamarbejdet
Hvad P.S. Kr√łyer oplevede i Paris, formede ham som kunster og fik stor betydning for kunstnerkolonien i Skagen samt en hel generation af danske malere. Ny forskning omkring hans f√¶rden, forbindelser og indtryk fra Paris vil kunne bidrage med ny viden ikke kun om Kr√łyers egen udvikling og karriere som kunstner, men ogs√• omkring udviklingen
af den danske kunsthistoriske. Fra forskellige dagbogs- og rejsenoter er det kendt, at Kr√łyer var i Paris n√¶sten hvert
√•r fra 1877 til 1903 i l√łbet af de 58 √•r, han levede. Han oplevede den parisiske kunstscene indefra, deltog i udstillinger og blev anmeldt af franske kritikere og opbyggede et bredt netv√¶rk. Derudover blev han et bindeled for en hel generation af danske kunstnere og den parisiske kunstscene. Der er dog stadig mange ubesvarede sp√łrgsm√•l omkring Kr√łyers ophold i og forhold til Paris, hvilket dette forskningssam-arbejde √łnsker at besvare.

Projektets periodem√¶ssige afgr√¶nsning er alle de √•r, Kr√łyer rejste til Paris. Denne periode kan inddeles i tre faser 1: Det f√łrste m√łde med fransk kunst. 2: Undervisnin-gen og inspirationskilderne. 3: Udstillingsvirksomheden og kontakter. Sidel√łbende ses en udvikling i hans kunst fra akademiets guldaldertradition til realismen og det moderne gennembrud, derefter stemningsmaleriet fortrinsvist fra Skagen og den impressionistiske inspiration.

Den geografiske afgr√¶nsning vil v√¶re med hovedfokus p√• Frankrig, men det kan naturligvis ikke tages helt ud af kontekst i forhold til Kr√łyers √łvrige liv, der f√łrte ham mange andre steder hen. Der vil v√¶re et hovedfokus p√• Kr√łyer, men for at beskrive tiden vil andre samtidige kunstneres betragtninger og arbejder blive inddraget, og for at kunne beskrive de franske inspirationskilder vil der blive kigget biografisk p√• franske kunstnere og deres v√¶rker.

Et tv√¶rg√•ende internationalt forskningssamarbejde giver et sprogligt forspring samt mulighed for at afd√¶kke spor i de respektive landes arkiv- og bibliotekssystemer, som er sv√¶re at tilg√• udefra. Desuden giver samarbejdet mulighed for at dr√łfte de forskel-lige forskeres perspektiver og diskursive metoder, som varierer betydeligt fra land til land. Dette er baggrunden for at indlede et t√¶t samarbejde mellem de to museer, der begge arbejder indenfor den samme periode i kunsthistorien og ud fra samme forsknings- og udstillingsstrategi.

Forskningssamarbejdet kommer, i f√łrste omgang, til at forl√łbe over tre √•r, og resultaterne heraf munder ud i to udstillinger ‚Äď en i Paris og en i Skagen ‚Äď og i forskellige artikler og publikationer, som udgives p√• dansk, fransk og engelsk.

P.S. Kr√łyer (1851-1909) og udvalget af v√¶rker til udstillingen i Paris
Kr√łyer var portr√¶t-, genre- og landskabsmaler. De tre aspekter af hans arbejde vil v√¶re til stede i udstillingen i Paris, hvor man kan opleve hans exceptionelle malestil. Bl.a. gennem portr√¶tter af hans venner, ham selv og af hans hustru som fx i v√¶rket Dobbeltportr√¶t af Marie og P.S. Kr√łyer fra 1890.

Hans portr√¶tter ses ogs√• ofte inkorporeret i interi√łrscener eller i landskaber som i det fantastiske maleri Roser fra 1893, der viser hans kone l√¶sende under en enorm ro-senbusk i blomst.

Desuden vises et af hans tidlige malerier fra en fransk kunstnerkoloni Kunstnerfrokost i Cernay-la-Ville fra 1879, hvor den unge kunstner var elev af Léon Bonnat i Paris og havde sin gang blandt de realistiske malere, der var samlet omkring Léon Germain Pelouse.

Skildringen af modellerne vaklede aldrig i kunstnerens karriere, og man finder den ef-ter hans installation i Skagen i begyndelsen af 1880’erne i de malerier, som den pari-siske offentlighed s√• p√• Salonen.

Den f√łrste, Fiskere tr√¶kker vod p√• Skagen Nordstrand. Sildig eftermiddag (1883, Skagen Museum), udstillet i 1884, vandt ham juryen for Salon-priserne, der tildelte ham en medalje. Og indtil den uendeligt poetiske og nostalgiske Sommeraften p√• Skagen S√łnderstrand fra 1893, dobbeltportr√¶t af hans kone og deres ven, kunstneren Anna Ancher, alene, g√•ende p√• en smal strimmel sand mellem hav og strand, der krydser l√¶rredet ud mod horisonten.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kr√łyer indtager Paris' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER