KrĂžyer indtager Paris

"Sommeraften pÄ Skagen SÞnderstrand". P.S. KrÞyer, 1893.

KrĂžyer indtager Paris

27. juni 2020 - kl. 6:56 - af

Fra den 28. januar til den 25. juli 2021 prÊsenterer Musée Marmottan Monet i Paris den danske maler P.S. KrÞyer (1851-1909) med en stor, eksklusiv sÊrudstilling: Peder Severin KrÞyers blÄ time.
 
Udstillingen er den fÞrste store retrospektive prÊsentation af P.S. KrÞyers vÊrker i Frankrig nogensinde. Her vil vÊre fokus pÄ den danske kunstners figur- og landskabsmaleri, hans unikke skandinaviske gengivelse og fortolkning af lys set pÄ baggrund af hans internationale karriere og udstillingsaktivitet i Paris.

Udstillingen er fÞrste resultat af et lÊngerevarende internationalt samarbejde mellem Skagens Kunstmuseer og Musée Marmottan Monet. Et dansk-fransk samarbejde, der ud over prÊsentationen af KrÞyer i Paris i 2021 vil munde ud i en stÞrre udstilling i Danmark med prÊsentation af kendte samtidige franske kunstnere, der inspirerede KrÞyers arbejde, ved en udstilling i Skagen i 2022.
 
Hendes MajestĂŠt Dronningen har sagt ja til at vĂŠre protektor for forskningssamarbejdet. I denne uge besĂžger en delegation fra det franske museum Danmark for at gense KrĂžyers vĂŠrker og planlĂŠgge den kommende udstilling i Paris.
 
”For Skagens Kunstmuseer er projektet langt mere end blot et udlĂ„n af et stĂžrre antal KrĂžyer-vĂŠrker. Det er et strategisk og langsigtet samarbejde med bĂ„de nationale og internationale perspektiver. Et projekt, som i hĂžj grad er med til at udbrede kendskabet til P.S. KrĂžyer internationalt. Desuden har det en stor vĂŠrdi for museet at fĂ„ franske kunsthistorikere til at kaste et blik udefra pĂ„ de vĂŠrker, som vi selv har arbejdet med i mange Ă„r. I det hele taget ligger der en stor og blivende vĂŠrdi i de forskningsrelationer og resultater, som skabes mellem Danmark og Frankrig i denne forbindelse”, udtaler Skagens Kunstmuseers direktĂžr, Lisette Vind Ebbesen.
 
”Vi glĂŠder os til at prĂŠsentere den fĂžrste store soloudstilling af KrĂžyer for et parisisk publikum, der helt sikkert vil elske den danske friluftsmalers exceptionelle evne til at lege med lys. Allerede i forbindelse med en stĂžrre dansk udstilling i Petit Palais i Paris i 1928 definerede en af kritikerne KrĂžyer som ’lysets elsker’. Hans arbejder vidner om en malerisk refleksion, der befinder sig et interessant sted mellem naturalisme og impressionisme, lige som horisonten i den blĂ„ time, hvor himmel og hav nĂŠrmest gĂ„r i Ă©t”, udtaler MusĂ©e Marmottan Monet’s direktĂžr Patrick de Carolis.
 
Kunstner med internationalt format
Interessen for P.S. KrĂžyer har altid vĂŠret stor, og den har affĂždt et vĂŠld af udstillinger og publikationer. Han er overordentlig velreprĂŠsenteret pĂ„ de danske og flere skandinaviske museer, men ogsĂ„ pĂ„ store udenlandske museer finder man ham reprĂŠsenteret: MusĂ©e d’Orsay i Paris, Philadelphia Museum of Art, Kunsthalle zu Kiel, Museum Kunst der WestkĂŒste pĂ„ Föhr har alle vĂŠrker af KrĂžyer i deres samlinger.
 
Men selvom han er kendt langt ud over landets grĂŠnser, er han stadig forholdsvis ukendt i Paris. Det kommer den kommende udstilling og det internationale forskningssamarbejde til at gĂžre op med.
 
‘L’heure bleue
Den kommende udstilling i Paris tager udgangspunkt i P.S. KrÞyers friluftsmalerier fra Skagen, hvor den skandinaviske blÄ time spiller en fremtrÊdende rolle.
 
“Den BlĂ„ Time” er betegnelsen for et specielt naturfĂŠnomen, der opstĂ„r i skumringen, nĂ„r der hverken er fuldt dagslys eller helt mĂžrkt. FĂŠnomenet skyldes spredning af sollyset, nĂ„r solen er gĂ„et ned, men stadig lyser op pĂ„ mĂ„nen, som sender lyset retur i et blĂ„ligt skĂŠr. Ved vandet ser man det, som om hav og himmel flyder sammen i Ă©t og fĂ„r den specielle blĂ„, nĂŠsten melankolske farve. KrĂžyer benyttede det i mange af sine mest berĂžmte vĂŠrker fra Skagen SĂžnderstrand.
 
Der er til udstillingen lĂ„nt mere end 60 vĂŠrker nationalt og internationalt – heraf udlĂ„nes stĂžrstedelen af Skagens Kunstmuseer, der ogsĂ„ helt ekstraordinĂŠrt har besluttet at udlĂ„ne hovedvĂŠrket, Sommeraften pĂ„ Skagens SĂžnderstrand, til udstillingen.
Forskningsprojektet har modtaget stĂžtte fra Slots- og Kulturstyrelsen, Kulturministeriet, Udenrigsministeriet samt midler fra Det Internationale Kulturpanel.

Forskningssamarbejdet
Hvad P.S. KrÞyer oplevede i Paris, formede ham som kunster og fik stor betydning for kunstnerkolonien i Skagen samt en hel generation af danske malere. Ny forskning omkring hans fÊrden, forbindelser og indtryk fra Paris vil kunne bidrage med ny viden ikke kun om KrÞyers egen udvikling og karriere som kunstner, men ogsÄ omkring udviklingen
af den danske kunsthistoriske. Fra forskellige dagbogs- og rejsenoter er det kendt, at KrĂžyer var i Paris nĂŠsten hvert
Är fra 1877 til 1903 i lÞbet af de 58 Är, han levede. Han oplevede den parisiske kunstscene indefra, deltog i udstillinger og blev anmeldt af franske kritikere og opbyggede et bredt netvÊrk. Derudover blev han et bindeled for en hel generation af danske kunstnere og den parisiske kunstscene. Der er dog stadig mange ubesvarede spÞrgsmÄl omkring KrÞyers ophold i og forhold til Paris, hvilket dette forskningssam-arbejde Þnsker at besvare.

Projektets periodemĂŠssige afgrĂŠnsning er alle de Ă„r, KrĂžyer rejste til Paris. Denne periode kan inddeles i tre faser 1: Det fĂžrste mĂžde med fransk kunst. 2: Undervisnin-gen og inspirationskilderne. 3: Udstillingsvirksomheden og kontakter. SidelĂžbende ses en udvikling i hans kunst fra akademiets guldaldertradition til realismen og det moderne gennembrud, derefter stemningsmaleriet fortrinsvist fra Skagen og den impressionistiske inspiration.

Den geografiske afgrÊnsning vil vÊre med hovedfokus pÄ Frankrig, men det kan naturligvis ikke tages helt ud af kontekst i forhold til KrÞyers Þvrige liv, der fÞrte ham mange andre steder hen. Der vil vÊre et hovedfokus pÄ KrÞyer, men for at beskrive tiden vil andre samtidige kunstneres betragtninger og arbejder blive inddraget, og for at kunne beskrive de franske inspirationskilder vil der blive kigget biografisk pÄ franske kunstnere og deres vÊrker.

Et tvÊrgÄende internationalt forskningssamarbejde giver et sprogligt forspring samt mulighed for at afdÊkke spor i de respektive landes arkiv- og bibliotekssystemer, som er svÊre at tilgÄ udefra. Desuden giver samarbejdet mulighed for at drÞfte de forskel-lige forskeres perspektiver og diskursive metoder, som varierer betydeligt fra land til land. Dette er baggrunden for at indlede et tÊt samarbejde mellem de to museer, der begge arbejder indenfor den samme periode i kunsthistorien og ud fra samme forsknings- og udstillingsstrategi.

Forskningssamarbejdet kommer, i fĂžrste omgang, til at forlĂžbe over tre Ă„r, og resultaterne heraf munder ud i to udstillinger – en i Paris og en i Skagen – og i forskellige artikler og publikationer, som udgives pĂ„ dansk, fransk og engelsk.

P.S. KrĂžyer (1851-1909) og udvalget af vĂŠrker til udstillingen i Paris
KrĂžyer var portrĂŠt-, genre- og landskabsmaler. De tre aspekter af hans arbejde vil vĂŠre til stede i udstillingen i Paris, hvor man kan opleve hans exceptionelle malestil. Bl.a. gennem portrĂŠtter af hans venner, ham selv og af hans hustru som fx i vĂŠrket DobbeltportrĂŠt af Marie og P.S. KrĂžyer fra 1890.

Hans portrÊtter ses ogsÄ ofte inkorporeret i interiÞrscener eller i landskaber som i det fantastiske maleri Roser fra 1893, der viser hans kone lÊsende under en enorm ro-senbusk i blomst.

Desuden vises et af hans tidlige malerier fra en fransk kunstnerkoloni Kunstnerfrokost i Cernay-la-Ville fra 1879, hvor den unge kunstner var elev af LĂ©on Bonnat i Paris og havde sin gang blandt de realistiske malere, der var samlet omkring LĂ©on Germain Pelouse.

Skildringen af modellerne vaklede aldrig i kunstnerens karriere, og man finder den ef-ter hans installation i Skagen i begyndelsen af 1880’erne i de malerier, som den pari-siske offentlighed sĂ„ pĂ„ Salonen.

Den fÞrste, Fiskere trÊkker vod pÄ Skagen Nordstrand. Sildig eftermiddag (1883, Skagen Museum), udstillet i 1884, vandt ham juryen for Salon-priserne, der tildelte ham en medalje. Og indtil den uendeligt poetiske og nostalgiske Sommeraften pÄ Skagen SÞnderstrand fra 1893, dobbeltportrÊt af hans kone og deres ven, kunstneren Anna Ancher, alene, gÄende pÄ en smal strimmel sand mellem hav og strand, der krydser lÊrredet ud mod horisonten.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'KrĂžyer indtager Paris' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger