
Arkivfoto.
Læserbrev: TURISTHUS NORD – hvor ligger det henne?
30. juni 2020 - kl. 15:32 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Af Poul Bendixen.
”Bestyrelsen vil arbejde for en strategisk udvikling og sætte kursen for ledelse og foretagender for at maksimere effektiviteten af arrangementerne.” Det lyder flot og omfavnende med Ålborg, Brønderslev, Læsø og Frederikshavn – ja, helt til Voerså! Men hvad med Skagens egen manglende turistservice? Nu har vi så fået en slags forklaring med formål, strategier og forhandlinger – op og ned ad politiske stolper med to borgmestre i spidsen. Men hvorfor har disse gode mennesker ikke i tide set problematikken og fået fadæsen stoppet? I stedet for nu bagefter at blive overrasket og endda rasende over en konsekvens, de selv har medvirket til at gennemføre ved ikke at have forhindret den. Så havde de også undgået, at borgerne, vælgerne, nu tager til genmæle for at tale vores egen og vores ”kære gæsters” sag.
Hvad gør nu turisterne, vinterbaderne, musik-, ballet- og operaelskerne, hvor kan de få oplysning og købe billetter? Det er forstemmende at læse, hvordan turister fortæller, at de har været i vildrede heroppe. Det er dem, vi skagboer også må hjælpe, når de med et gammelt bykort i hånden er ”lost” på de små veje i Østerby. Vi henviser dem også gerne til havnen, hvor der – tidligere – var et turistkontor. Her har de hidtil kunnet få hjælp og vejledning – endda på flere sprog end vendelbomål!
Hvor ligger dét der Turisthus Nord – hvad er adressen, tlf., mail og åbningstider? Hvis man mangler et sted at være, så kan man sagtens flytte ind i Plesners fine gamle havnemesterbolig, der nu er blevet ledig. Den ligger på det turist-strategisk bedste sted i byen, og der har såmænd også været et turistkontor dér – engang!
Man fremhæver nu ”de mange dygtige medarbejdere” – hvor er de henne? I hvert fald ikke på det tidligere turistkontor, hvor i hvert fald to af dem nåede at få anden beskæftigelse før lukketid. Humlen er, at man betragter byens turistvirksomheder som medarbejdere, men det er de ikke. De er medlemmer af turist foreningen og forventes derved at yde den service, som turistkontorets tidligere og rigtige medarbejdere nu ikke mere kan gøre. ”Man vægter så højt et serviceniveau som muligt, så gæsterne kan føle sig velkomne med personlig og nærværende service”, hedder det sandelig. Og det fremhæves, at Skagen har fået topkarakter for turistservice i hele Danmark – det må have været før lukketid!
”På digitale platforme vil man lave kampagner i ind- og udland for at få flere turister hertil, som vi kan fortælle om alle vores mulige oplevelser.” Hvem – og hvor – er ”vi”? Man glemmer, at mange af vores bedste turister er i den gode pensionistalder, hvor ikke alle er fortrolige med ”digitale platforme”. De er vant til, og forventer, en personlig betjening. Det er dem, vi bør satse på, og ikke alle de yngre fuldedrikkere, som nu ikke må være i Løkken mere. De kan kun trives inde i byen og til udendørs, højlydt rock-spektakkel. Dem – og det – kan vi sagtens undvære også heroppe, meget gerne, tak. – Men hvad nu hvis disse kampagner virkelig får lokket endnu flere folk herop, hvordan vil man så service dem fra et lukket turistkontor?
Disse kampagner kræver investeringer, og det er dem, turistforeningens egenkapital skal finansiere, og den er blevet lidt sparsom nu som følge af den nye destinationsmodel med hovedsæde i Ålborg. For så også at kunne betale dette tiltag er det, at man ”sparer” turistkontorernes lejemål, når nu kommunen ikke selv vil komme med yderligere bidrag dertil. – Dette i modsætning til f.eks. Nykøbing Mors, hvor turistchefen har forventning om økonomisk støtte fra kommunen for at undgå at måtte lukke det lokale turistkontor. Fordi, som hun siger: ”Folk, der kommer her, vil møde levende mennesker til en alsidig og neutral vejledning og information.”
Det er galimathias at lukke et turistkontor i netop Skagen. Vi må ikke save ”Grenen”(!) over, som vi selv sidder på og lever af!
En kommentar til “Læserbrev: TURISTHUS NORD – hvor ligger det henne?” under annoncerne.
Destination nord er jo opstået som et resultat af en folketingsbeslutning og i samarbejde med VisitDenmark, og tilsvarende selskaber bliver jo dannet landet over.
Så måske er idéen ikke helt tåbelig, så skal vi ikke give det en chance før vi dømmer dem? Ålborg kommune har faktisk været ret aktiv i deres marketing af Vendsyssel, bla. havde de sidste år inviteret 22 amerikanere i rejsebranchen til at opleve regionen. De har også flere steder blevet fremhævet for deres håndtering og afvikling af møder og konferencer, måske vil det »smitte af« på Skagen.
At Turisthus Nord render af pladsen før tid og smækker med døren lige op til højsæsonen – uden at borgmesteren stoppede det er ansvarsløst af borgmesteren. Men det er også ansvarsløst at Turisthuset gør det, selvom de skulle fortsætte til udgangen af 2020 – og er betalt for det.
Så vidt jeg har forstået (måske har jeg læst forkert) vil Destination Nord gerne samarbejde med de forskellige Turisthuse om netop den lokale service til turisterne, men det kræver jo, at de selv skal finansiere deres aktiviteter, der er jo ikke længere millioner af kroner i kommunal støtte.
Destination Nord starter jo først i 2021, så hvad Turisthus Nord vil indtil da, er vist lidt usikkert. Der tales om, at byens forretninger skal være et mini-turistbureau. Der tales også om digitale platforme.
Hvis nu Turisthuset var lidt innovative, lavede de et ”drive in” kontor ved P-pladsen ude ved Gyvelstien. Her kunne de jo servicere de fleste af vores turister, uden at det ville koste ret meget.
Destination Nord skriver, at man vil fokusere på bæredygtig, ansvarlig turisme. Ikke den partyturisme vi har (haft). Som du skriver, slipper vi forhåbentlig for ” alle de yngre fuldedrikkere, som nu ikke må være i Løkken mere. De kan kun trives inde i byen og til udendørs, højlydt rock-spektakkel. Dem – og det – kan vi sagtens undvære også heroppe, meget gerne, tak. “
Tilbage står spørgsmålet, hvad vil Turistforeningen, hvad har de råd til, hvis de vil være med til at arbejde for mere og bedre turisme?